Oud Geref. Gem. laten student toe

Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16767
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Oud Geref. Gem. laten student toe

Bericht door Hendrikus »

RD:

Oud Geref. Gem. laten student toe
BARNEVELD - De Oud Gereformeerde Gemeenten in Nederland hebben P. van Veen uit Hazerswoude toegelaten tot de studie voor predikant. De commissie van onderzoek was maandag bijeen in Barneveld.

Van Veen is 55 jaar, van beroep zelfstandig boomkweker, gehuwd en vader van vijf kinderen. Hij is ouderling van de oud gereformeerde gemeente te Benthuizen. Van Veen zal tijdens zijn studie worden begeleid door ds. G. Gerritsen, ds. A. Kort en ds. H. Molendijk.

Op de komende classisvergadering in maart wordt de huidige student, Th. L. Zwartbol, beroepbaar gesteld.

Het kerkverband van de Oud Gereformeerde Gemeenten in Nederland telt op dit moment zes predikanten. Er zijn 56 gemeenten en 3 afdelingen.
Breekijzertje

Bericht door Breekijzertje »

Ik wil toch even kwijt dat ik dit heel bijzonder vind.
Genoemde man is 55 jaar oud en begint nu aan een zware studie.
Maar wat doe je als Jezus zegt: "Volg Mij"............
Klaio
Berichten: 296
Lid geworden op: 07 sep 2005, 08:32

Bericht door Klaio »

Inderdaad is het heel bijzonder wanneer je op je 55e nog aan een theologische studie begint met als doel (gemeente)predikant te worden. Een echte late roeping!

Ik weet niet hoe lang deze (avond)studie duurt, maar het gevolg is wel dat je snel met emeritaat moet en niet lang een gemeente kunt dienen. Natuurlijk kan hij daarna nog in de vele vacante gemeenten voorgaan. Daarom is zo'n toelating ondanks de gevorderde leeftijd toe te juichen. Moest eigenlijk vaker gebeuren!
Houthakker

Bericht door Houthakker »

Emeritaat? Kennen ze dat in de Oud Gereformeerde Gemeente?

Groet,
Houthakker.
astroguy
Berichten: 645
Lid geworden op: 29 dec 2004, 08:12
Locatie: Johannesburg, Zuid Afrika

Bericht door astroguy »

Klaio schreef:Inderdaad is het heel bijzonder wanneer je op je 55e nog aan een theologische studie begint met als doel (gemeente)predikant te worden. Een echte late roeping!

Ik weet niet hoe lang deze (avond)studie duurt, maar het gevolg is wel dat je snel met emeritaat moet en niet lang een gemeente kunt dienen. Natuurlijk kan hij daarna nog in de vele vacante gemeenten voorgaan. Daarom is zo'n toelating ondanks de gevorderde leeftijd toe te juichen. Moest eigenlijk vaker gebeuren!
Gewoonlijk word een student na een jaar toegelaten als lerend ouderling en dan na nog eens twee jaar beroepbaar gesteld. Maar er zijn gevallen bekend waar het veel sneller ging of juist dat het een jaartje langer duurde.

Emeritaat, niet echt. Bijv. ds Kamp kon sedert 2000 niet meer voor gaan, maar bleef op papier gemeente predikant tot zijn overlijden in 2005. Ik denk dat alleen ds Blaak in 1947 officieel met emeritaat ging. Al de andere predikanten stierven in het harnas om het zo eens te zeggen.
Atze
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

Net als de paus dus.

Uitersten raken elkaar soms.

Jammer wel voor zo'n gemeente. Al die tijd kunnen ze niet beroepen.

Wel fijn voor kand. Zwartbol trouwens dat hij nu beroepbaar is.
Klaio
Berichten: 296
Lid geworden op: 07 sep 2005, 08:32

Bericht door Klaio »

astroguy schreef:
Klaio schreef:Inderdaad is het heel bijzonder wanneer je op je 55e nog aan een theologische studie begint met als doel (gemeente)predikant te worden. Een echte late roeping!

Ik weet niet hoe lang deze (avond)studie duurt, maar het gevolg is wel dat je snel met emeritaat moet en niet lang een gemeente kunt dienen. Natuurlijk kan hij daarna nog in de vele vacante gemeenten voorgaan. Daarom is zo'n toelating ondanks de gevorderde leeftijd toe te juichen. Moest eigenlijk vaker gebeuren!
Gewoonlijk word een student na een jaar toegelaten als lerend ouderling en dan na nog eens twee jaar beroepbaar gesteld. Maar er zijn gevallen bekend waar het veel sneller ging of juist dat het een jaartje langer duurde.

Emeritaat, niet echt. Bijv. ds Kamp kon sedert 2000 niet meer voor gaan, maar bleef op papier gemeente predikant tot zijn overlijden in 2005. Ik denk dat alleen ds Blaak in 1947 officieel met emeritaat ging. Al de andere predikanten stierven in het harnas om het zo eens te zeggen.
Ik vind het altijd heel fascinerend dat het allemaal zo snel gaat binnen die gemeenten. Een reguliere opleiding tot predikant is al snel zes jaar en jij spreekt van één tot drie jaar en dan al beroepbaar. Zijn de eisen binnen de OGGiN dan veel lager of weten de toegelaten studenten vanwege hun ouderling zijn en vaak al gevorderde leeftijd al veel wat anderen via een gewone opleiding leren? Aan iedere aanstaande predikant dienen toch dezelfde eisen gesteld te worden, al blijft er verschil van gaven.
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Soms lijken achernamen de spot te drijven met de persoon die het draagt...

Ik vind het heel normaal dat iemand sterft in het harnas. Je bent dominee tot je dood. Ik zou wel pleiten voor emiritaat, maar ik vind het knap en dapper om tot je dood dominee te blijven. In de GKV waren er ook dominees die maar niet konden stoppen met preken. Soms zorgde dat wel voor situaties zoals het vergeten van een gebed of echt niet meer weten wat je aan het preken bent.

Soms ook lollige dingen. We hadden een preekstoel die oorspronkelijk was ontworpen om door 2 kanten beklommen te kunnen worden. Nu was de preekstoel verschoven in een hoekpunt zeg maar, waardoor 1 kant eigenlijk nog fatsoenlijk te gebruiken was. Om de andere kant te masceren was er een enorme plant (zo'n plant met enorme bladeren zoals een banenenboom) voor die ingang gezet. De dominee begreep dat schijnbaar niet, want hij (een boom van een vent) probeerde toch de preekstoel te beklimmen vanaf de moeilijke kant. Dus als een echte ontdekkingsreiziger, een dappere oerwoudonderzoeker, ploegde hij door de plant heen en beklom de preekstoel, om vervolgens de kerkenraad bestraffend aan te kijken vanwege de gebrekkige voorzieningen.

Ik wens hem succes met zijn nieuwe studie en hoop dat hij de gemeenten toch nog jaren kan dienen! Mozes en Aaron waren ook niet de jongste meer.
Breekijzertje

Bericht door Breekijzertje »

In dit soort kerkverbanden gaat het meestal wat anders dan bij de wat meer gestructureerde verbanden.

Er zijn gevallen bekend van een dominee die moest gaan preken maar onderaan de preekstoel nog niet wist waarover.
Heel bijzonder. Wie zijn wij om dat af te keuren?
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Een reguliere opleiding tot predikant is al snel zes jaar en jij spreekt van één tot drie jaar en dan al beroepbaar
Wat noem je een reguliere opleiding? In veel kerkgenootschappen is de opleiding maar minimaal, 2 a 3 jaar. Ik schat dat het aantal kerkgenootschappen met een korte opleiding zelfs in de meerderheid bóven de kerken die een universiteitsopleiding vereisen..
Breekijzertje

Bericht door Breekijzertje »

Kaw schreef:Soms ook lollige dingen. We hadden een preekstoel die oorspronkelijk was ontworpen om door 2 kanten beklommen te kunnen worden. Nu was de preekstoel verschoven in een hoekpunt zeg maar, waardoor 1 kant eigenlijk nog fatsoenlijk te gebruiken was. Om de andere kant te masceren was er een enorme plant (zo'n plant met enorme bladeren zoals een banenenboom) voor die ingang gezet. De dominee begreep dat schijnbaar niet, want hij (een boom van een vent) probeerde toch de preekstoel te beklimmen vanaf de moeilijke kant. Dus als een echte ontdekkingsreiziger, een dappere oerwoudonderzoeker, ploegde hij door de plant heen en beklom de preekstoel, om vervolgens de kerkenraad bestraffend aan te kijken vanwege de gebrekkige voorzieningen.
:D Schitterende anecdote!!!!!! :D Ik zie het gewoon voor me......hahahahaha
astroguy
Berichten: 645
Lid geworden op: 29 dec 2004, 08:12
Locatie: Johannesburg, Zuid Afrika

Bericht door astroguy »

Klaio schreef:
astroguy schreef:
Klaio schreef:Inderdaad is het heel bijzonder wanneer je op je 55e nog aan een theologische studie begint met als doel (gemeente)predikant te worden. Een echte late roeping!

Ik weet niet hoe lang deze (avond)studie duurt, maar het gevolg is wel dat je snel met emeritaat moet en niet lang een gemeente kunt dienen. Natuurlijk kan hij daarna nog in de vele vacante gemeenten voorgaan. Daarom is zo'n toelating ondanks de gevorderde leeftijd toe te juichen. Moest eigenlijk vaker gebeuren!
Gewoonlijk word een student na een jaar toegelaten als lerend ouderling en dan na nog eens twee jaar beroepbaar gesteld. Maar er zijn gevallen bekend waar het veel sneller ging of juist dat het een jaartje langer duurde.

Emeritaat, niet echt. Bijv. ds Kamp kon sedert 2000 niet meer voor gaan, maar bleef op papier gemeente predikant tot zijn overlijden in 2005. Ik denk dat alleen ds Blaak in 1947 officieel met emeritaat ging. Al de andere predikanten stierven in het harnas om het zo eens te zeggen.
Ik vind het altijd heel fascinerend dat het allemaal zo snel gaat binnen die gemeenten. Een reguliere opleiding tot predikant is al snel zes jaar en jij spreekt van één tot drie jaar en dan al beroepbaar. Zijn de eisen binnen de OGGiN dan veel lager of weten de toegelaten studenten vanwege hun ouderling zijn en vaak al gevorderde leeftijd al veel wat anderen via een gewone opleiding leren? Aan iedere aanstaande predikant dienen toch dezelfde eisen gesteld te worden, al blijft er verschil van gaven.
De OGGN gaan uit van art 8 KO, dus singeliere gaven. Er wordt dus vanuit gegaan dat de persoon opgemerkt is met bijzondere gaven, een bijzonder inzicht in de schrift of bijzondere pastorale gaven. Ik neem ook zo aan dat de meeste van deze predikanten voordien al (jaren) ouderling waren in hun gemeente.
Atze
Klaio
Berichten: 296
Lid geworden op: 07 sep 2005, 08:32

Bericht door Klaio »

memento schreef:
Een reguliere opleiding tot predikant is al snel zes jaar en jij spreekt van één tot drie jaar en dan al beroepbaar
Wat noem je een reguliere opleiding? In veel kerkgenootschappen is de opleiding maar minimaal, 2 a 3 jaar. Ik schat dat het aantal kerkgenootschappen met een korte opleiding zelfs in de meerderheid bóven de kerken die een universiteitsopleiding vereisen..
Dat weet ik ook wel, maar ik vroeg me af hoe dat komt en kan. Met een reguliere opleiding bedoel ik inderdaad een universitaire opleiding en dat is naar mijn beste weten al snel vanaf de Reformatietijd zo geweest, vandaar ook regulier.

Waarom worden in kerkgenootschappen die deze opleiding niet vereisen de eisen aan het predikantschap dan naar beneden bijgesteld? Hebben die een ander soort hoorders die een ander soort prediking nodig hebben? Dit bedoelde ik te zeggen.
astroguy
Berichten: 645
Lid geworden op: 29 dec 2004, 08:12
Locatie: Johannesburg, Zuid Afrika

Bericht door astroguy »

memento schreef:
Een reguliere opleiding tot predikant is al snel zes jaar en jij spreekt van één tot drie jaar en dan al beroepbaar
Wat noem je een reguliere opleiding? In veel kerkgenootschappen is de opleiding maar minimaal, 2 a 3 jaar. Ik schat dat het aantal kerkgenootschappen met een korte opleiding zelfs in de meerderheid bóven de kerken die een universiteitsopleiding vereisen..
Als we het op een rijtje zetten:
PKN, GKV, CGK vereisen gewoonlijk een universitaire opleiding dus al gauw 5, 6 jaar.
De GG en GGN hebben zelf een niet universitaire opleiding die 4 jaar duurt.
Atze
astroguy
Berichten: 645
Lid geworden op: 29 dec 2004, 08:12
Locatie: Johannesburg, Zuid Afrika

Bericht door astroguy »

Kaw schreef:Soms lijken achernamen de spot te drijven met de persoon die het draagt...

Ik vind het heel normaal dat iemand sterft in het harnas. Je bent dominee tot je dood. Ik zou wel pleiten voor emiritaat, maar ik vind het knap en dapper om tot je dood dominee te blijven. In de GKV waren er ook dominees die maar niet konden stoppen met preken. Soms zorgde dat wel voor situaties zoals het vergeten van een gebed of echt niet meer weten wat je aan het preken bent.

Soms ook lollige dingen. We hadden een preekstoel die oorspronkelijk was ontworpen om door 2 kanten beklommen te kunnen worden. Nu was de preekstoel verschoven in een hoekpunt zeg maar, waardoor 1 kant eigenlijk nog fatsoenlijk te gebruiken was. Om de andere kant te masceren was er een enorme plant (zo'n plant met enorme bladeren zoals een banenenboom) voor die ingang gezet. De dominee begreep dat schijnbaar niet, want hij (een boom van een vent) probeerde toch de preekstoel te beklimmen vanaf de moeilijke kant. Dus als een echte ontdekkingsreiziger, een dappere oerwoudonderzoeker, ploegde hij door de plant heen en beklom de preekstoel, om vervolgens de kerkenraad bestraffend aan te kijken vanwege de gebrekkige voorzieningen.

Ik wens hem succes met zijn nieuwe studie en hoop dat hij de gemeenten toch nog jaren kan dienen! Mozes en Aaron waren ook niet de jongste meer.
Dat klopt, maar aan de andere kant waren de priesters in het oude testament vrijgesteld vanaf de leeftijd van 50. Zij gingen dus voor ons gevoel vroeg met emeritaat. Ik denk dat het over het algemeen beter is dat predikanten wel met emeritaat gaan, al hoeft dat wat mij betreft niet perse met 65 te zijn. Er zijn toch te veel annecdotes van predikanten die op de preekstoel staan te babbelen. En daar is het toch niet voor bedoeld. Hoe leuk deze annekdotes ook mogen zijn...
Atze
Plaats reactie