Elkaar opbouwen in het geloof - discussie

rekcor

Elkaar opbouwen in het geloof - discussie

Bericht door rekcor »

Is het bijbels om te spreken over 'Elkaar opbouwen in het geloof'?
refo

Bericht door refo »

Is al aangetoond in de andere topic.
rekcor

Bericht door rekcor »

jup, maar MV wilde er toch nog over blijven discussieeren, vandaar...
rekcor

Bericht door rekcor »

jacob schreef:
MV schreef:
jacob schreef:
Miscanthus schreef: Dit is geen discussietopic. Slechts 2 teksten wil ik geven waaruit duidelijk mag zijn dat de uitdrukking gerechtvaardigd is: Jds 1:20 Maar geliefden, bouwt gij uzelven op uw allerheiligst geloof, biddende in den Heiligen Geest; KT zeggen daarvan: 89) uzelf op ; Of elkander, gelijk {#1Th 5:11}.

1Th 5:11 ¶ Daarom vermaant elkander, en sticht de een den anderen, gelijk gij ook doet. (KT: met goede voorbeelden en onderrichtingen).
Ik denk dat MV het allemaal een beetje te evangelisch in de oren klonk. Gewoon blijven posten lijkt me. En de discussie hier verder staken.
Gedachten moet je als je iets niet zeker weet voor jezlef houden!

Het gaat mij niet om evangelisch of niet evangelisch (wat overigens verwarrende termen zijn), maar om Bijbels evenwicht
Als dat evenwicht weg is dan moet je dat maar met feiten onderbouwen. Open een nieuw topic zou ik zeggen. Daar is dit topic niet voor bestemd.
MV, barst maar los zou ik zeggen!
Gian

Bericht door Gian »

Ik denk dat we de kracht van het samen 'Gemeente zijn' kwijt zijn.
Ik geloof dat daar heel veel kracht in gevonden kan worden.
We horen elkaar te vermanen en te bemoedigen.
Ik verwijt vooral mijzelf dat ik daar nauwelijks iets aan doet. Daarnaast is het misschien vooral het individualisme en de voorspoed van deze tijd, dat we elkaar zo weinig opzoeken.
Waar 2 of 3 in Mij naam vergaderd zijn....
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Dathenum

Re: Elkaar opbouwen in het geloof - discussie

Bericht door Dathenum »

rekcor schreef:Is het bijbels om te spreken over 'Elkaar opbouwen in het geloof'?
2 Kor 13,10
Daarom schrijf ik, afwezende, deze dingen, opdat ik niet, tegenwoordig zijnde, strengheid zou gebruiken, naar de macht, die mij de Heere gegeven heeft tot opbouwing, en niet tot nederwerping.

Ef 4,12
Tot de volmaking der heiligen, tot het werk der bediening, tot opbouwing des lichaams van Christus;

Ef 4,16
Uit Welken het gehele lichaam bekwamelijk samengevoegd en samen vastgemaakt zijnde, door alle voegselen der toebrenging, naar de werking van een iegelijk deel in zijn maat, den wasdom des lichaams bekomt, tot zijns zelfs opbouwing in de liefde.

Kol 2,7
Geworteld en opgebouwd in Hem, en bevestigd in het geloof, gelijkerwijs gij geleerd zijt, overvloedig zijnde in hetzelve, met dankzegging.

Judas 1,20
Maar geliefden, bouwt gij uzelven op uw allerheiligst geloof, biddende in den Heiligen Geest;
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

Gian schreef:Ik denk dat we de kracht van het samen 'Gemeente zijn' kwijt zijn.
Ik verwijt vooral mijzelf dat ik daar nauwelijks iets aan doet. Daarnaast is het misschien vooral het individualisme en de voorspoed van deze tijd, dat we elkaar zo weinig opzoeken.
Maarja, wordt dat nou gestimuleerd vanuit de kerk?
Wordt er opgeroepen om met elkaar het Woord te openen en te onderzoeken en met elkaar te bidden?
refo

Bericht door refo »

Miscanthus schreef:
Gian schreef:Ik denk dat we de kracht van het samen 'Gemeente zijn' kwijt zijn.
Maarja, wordt dat nou gestimuleerd vanuit de kerk?
Wordt er opgeroepen om met elkaar het Woord te openen en te onderzoeken en met elkaar te bidden?
Neen. Dat wordt heel gevaarlijk gevonden.
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Beetje back to the RK. Je hebt leken en je hebt insiders. Leken moeten gestuurd worden door insiders. Het aantal insiders is klein en om insider te worden moet je de taal en de weg verstaan. Openbare bewegingen van leken is gevaarlijk en kritiek van de leken moet gedempt worden voordat er oproer uitbreekt.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Toch voel ik wel aan wat MV bedoelt. En ik deel zijn gevoel ook wel.
Je kunt elkaar namelijk ook opbouwen op een zandgrond.
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Afgewezen schreef:Toch voel ik wel aan wat MV bedoelt. En ik deel zijn gevoel ook wel.
Tja, als MV of Afgewezen of Matthijs nou eens dat topic had gestart, dan...
Maar Miscanthus? Nee. Opbouwen... Het huis op de zandgrond zeker. NGB teksten aanhalen. Overdenkingen van mensen buiten de nadere reformatie... Zandgrond.
jacob

Bericht door jacob »

Kaw schreef:
Afgewezen schreef:Toch voel ik wel aan wat MV bedoelt. En ik deel zijn gevoel ook wel.
Maar Miscanthus? Nee. Opbouwen... Het huis op de zandgrond zeker. NGB teksten aanhalen. Overdenkingen van mensen buiten de nadere reformatie... Zandgrond.
puntig maar waar!
Corydoras

Bericht door Corydoras »

Kaw schreef:
Volgens mij was de titel van Anemoon, dit is niet het eerste topic met deze titel.
Afbeelding
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Corydoras schreef:
Kaw schreef:
Volgens mij was de titel van Anemoon, dit is niet het eerste topic met deze titel.
Anemoon maakt het er niet beter op.
rekcor

Bericht door rekcor »

Kaw schreef:
Het spijt mee zeer Kaw, maar van jou opmerking kan ik geen chocola maken. Wat bedoel je precies?
Plaats reactie