Vrouwelijk diaken
Vrouwelijk diaken
In verschillende kerken (evangelish en gerformeerde) hebben ze vrouwelijk diaken. Wat vinden jullie hiervan ?
Er zijn kerken die zeggen, dat een ouderling alleen een man kan zijn, maar dat dit niet hoeft voor een diaken, want een diaken oefend geen gezag uit.
Persoonlijk ben ik geen voorstander van vrouwelijk diaken, mar ik zou graag wat reacties willen lezen.
Er zijn kerken die zeggen, dat een ouderling alleen een man kan zijn, maar dat dit niet hoeft voor een diaken, want een diaken oefend geen gezag uit.
Persoonlijk ben ik geen voorstander van vrouwelijk diaken, mar ik zou graag wat reacties willen lezen.
Ik vrees dat het onderwerp hier niet echt inhoudelijk ter sprake zou komen.
Ik vraag me altijd af, wáárom een vrouwelijke diaken? Zijn er geen mannen genoeg? Als dat het geval is, is er meer aan de hand. Willen gemeenteleden zich niet beschikbaar stellen?
Tja, als het dan zo ver is, dat er niemand te vinden valt onder de mannen, praat ik wel verder.
Ik vraag me altijd af, wáárom een vrouwelijke diaken? Zijn er geen mannen genoeg? Als dat het geval is, is er meer aan de hand. Willen gemeenteleden zich niet beschikbaar stellen?
Tja, als het dan zo ver is, dat er niemand te vinden valt onder de mannen, praat ik wel verder.
Met vriendelijke groet, Rick Marsman
In het NT komt het griekse woord, DIAKONOS verschillende keren voor, maar dan heeft het niet direct betrekking op het ambt van een diaken, bijv. DIAKONOS betekent dienaar (zoals bijv. Febe in Romeinen 16:1, zij was een dienaares, maar er staat niets dat ze het zelfde ambt als en mannelijk diaken vervult).
In principe behoren we allemaal DIAKONOS te zijn, maar dat is heel wat anders dan dat iemand door handoplegging aan is gesteld voor het mabt van een diaken. Bijv. in Handelingen 6, daar zie je dat er 7 mannen aangsteld waren en niet vrouwen, terwijl het op de eerste gaat om de nood van de hellenistche weduwen. Dan zou je toch denken waarom (als er een ambt voor vrouwelijk diaken zou zijn) waarom de hulp mbt to deze wedeuwen geen vrouwelijke diaken ? Zelf in deze situatie laat naar mijn inziens duidelijk zien, dat ook hier mannen en niet vrouwen worden aangesteld. We lezen nergens dat er vrouwen er als diaken aangesteldt werden, en dat is niet voor niets.
Ik geloof dat vrouwen net zoals mannen, zorg kunnen verlennen als een diakonos (dienaar), maar een ambt vervullen, zoals we bij de voorwarden lezen in 1 Tim 2 van de ouderlingen en diaken, kan alleen door een man vervult worden.
In principe behoren we allemaal DIAKONOS te zijn, maar dat is heel wat anders dan dat iemand door handoplegging aan is gesteld voor het mabt van een diaken. Bijv. in Handelingen 6, daar zie je dat er 7 mannen aangsteld waren en niet vrouwen, terwijl het op de eerste gaat om de nood van de hellenistche weduwen. Dan zou je toch denken waarom (als er een ambt voor vrouwelijk diaken zou zijn) waarom de hulp mbt to deze wedeuwen geen vrouwelijke diaken ? Zelf in deze situatie laat naar mijn inziens duidelijk zien, dat ook hier mannen en niet vrouwen worden aangesteld. We lezen nergens dat er vrouwen er als diaken aangesteldt werden, en dat is niet voor niets.
Ik geloof dat vrouwen net zoals mannen, zorg kunnen verlennen als een diakonos (dienaar), maar een ambt vervullen, zoals we bij de voorwarden lezen in 1 Tim 2 van de ouderlingen en diaken, kan alleen door een man vervult worden.
Een zeer goed artikel mbt vrouwelijk diaken is :http://reformedonline.com/view/reformed ... deacon.htm
waarom is dan een ambt voor mannen en niet voor vrouwen? En...als iedereen diaken zou mogen zijn...waarom is het dan een ambt....volgens mij bestaan er niet echt ambten zoals wij dat invullen en bevestigen in de BijbelOorspronkelijk gepost door mayflower
In het NT komt het griekse woord, DIAKONOS verschillende keren voor, maar dan heeft het niet direct betrekking op het ambt van een diaken, bijv. DIAKONOS betekent dienaar (zoals bijv. Febe in Romeinen 16:1, zij was een dienaares, maar er staat niets dat ze het zelfde ambt als en mannelijk diaken vervult).
In principe behoren we allemaal DIAKONOS te zijn, maar dat is heel wat anders dan dat iemand door handoplegging aan is gesteld voor het mabt van een diaken. Bijv. in Handelingen 6, daar zie je dat er 7 mannen aangsteld waren en niet vrouwen, terwijl het op de eerste gaat om de nood van de hellenistche weduwen. Dan zou je toch denken waarom (als er een ambt voor vrouwelijk diaken zou zijn) waarom de hulp mbt to deze wedeuwen geen vrouwelijke diaken ? Zelf in deze situatie laat naar mijn inziens duidelijk zien, dat ook hier mannen en niet vrouwen worden aangesteld. We lezen nergens dat er vrouwen er als diaken aangesteldt werden, en dat is niet voor niets.
Ik geloof dat vrouwen net zoals mannen, zorg kunnen verlennen als een diakonos (dienaar), maar een ambt vervullen, zoals we bij de voorwarden lezen in 1 Tim 2 van de ouderlingen en diaken, kan alleen door een man vervult worden.
Idd. ..volgens mij staat er dat vrouwen niet in het openbaar in de kerk mogen onderwijzen... Maar volgens mij staat er niks bij over dat ze niet met de pet rond mogen op zondag...
Wat ik zelf gekker vind is dat je diakenen kunt hebben die 'eerlijk onbekeerd' zijn. En dat men dat nog normaal vindt ook, en dat men stelt dat alleen het ambt van ouderling en predikant bekering als voorwaarde hebben....
Wat ik zelf gekker vind is dat je diakenen kunt hebben die 'eerlijk onbekeerd' zijn. En dat men dat nog normaal vindt ook, en dat men stelt dat alleen het ambt van ouderling en predikant bekering als voorwaarde hebben....
Je interpreteert mijn reactie fout england. Niet iedereen die oudvaders en/of reformatoren aanhaalt wil hiermee zeggen dat tegenspraak zinloos is. Meer in de zin van "Zelfs Calvijn!".Oorspronkelijk gepost door england
There you are... Einde van alle tegenspraak...! :ha:ha:ha :u:u:u
Het is gewoon bedoeld ter ondersteuning en handreiking voor mensen die nog wel waarde hechten aan oudvaders.
Waarom, lees je het niet gewoon na, ipv zo'n reactie? Wieweet haalt Calvijn er wel prachtige teksten bij en is zijn redenering wel zo overtuigend dat je direct je mening bijsteld. Sta je daar voor open?Oorspronkelijk gepost door Adorote
Dat kan Calvijn nou wel zeggen,maar welk woord is nou belangrijker dat van een zekere Calvijn,of het Woord van de Heer zelf, t, lijk mij toch het laatste.
*mompelt iets van wiel opnieuw uitvinden*
Bijkomend voordeel is dat, als je iets ziet wat Calvijn fout heeft, daarmee mensen die veel waarde hechten aan Calvijn ze beter overtuigen met hun eigen 'argumenten' of boeken die hun 'dierbaar' zijn.
[Aangepast op 4/12/04 door Zeckie]