Ds. F. Bakker
Ds. F. Bakker
Kan iemand vertellen wie ds. F. Bakker is geweest? Heb een boekje van hem over 'gebedsgestalten', geschreven door deze dominee. Ik zou alleen graag wat meer van hem willen weten. Hij is christelijk gereformeerd geweest (dat weet ik nog net), maar voor de rest... Wanneer heeft hij geleefd? Welke gemeenten heeft hij gediend? enz.
Re: Ds. F. Bakker
Frans BakkerLydianne schreef:Kan iemand vertellen wie ds. F. Bakker is geweest? Heb een boekje van hem over 'gebedsgestalten', geschreven door deze dominee. Ik zou alleen graag wat meer van hem willen weten. Hij is christelijk gereformeerd geweest (dat weet ik nog net), maar voor de rest... Wanneer heeft hij geleefd? Welke gemeenten heeft hij gediend? enz.
[Kandidaat 1956, Huizen 14-11-1956/bev. H. van Leeuwen, Driebergen 22-7-1959/bev. H. van Leeuwen]
geb. Wolphaartsdijk 19-3-1919, overl./begr. Driebergen 2/7-1-1965, tr. 1959 Neeltje Dieleman, geb. 1918, overl. Sluiskil 15-11-1981, begr. Driebergen 19-11-1981.
Dit huwelijk bleef kinderloos.
Bron: http://home.versatel.nl/bblommers/cgpred.htm
Aangezien hij voor 1986 is overleden zal in deel 4 van Joh. de Haas, Gedenkt Uw voorgangers, 1989 ook iets over hem zijn opgenomen met een bibliografie.
Atze
Mooie boekjes van ds. F. Bakker hè?
Eenvoudig geschreven. Een kind kan het begrijpen, om het zomaar te zeggen.
Helaas stoorden sommige pers. op Refoforum zich aan een kerstmeditatie van hem die ik voor de kerstdagen hier plaatste.
http://www.refoforum.nl/viewtopic.php?t ... c&start=60
Helaas stoorden sommige pers. op Refoforum zich aan een kerstmeditatie van hem die ik voor de kerstdagen hier plaatste.
http://www.refoforum.nl/viewtopic.php?t ... c&start=60
Lang geleden werd ik eens bijzonder getroffen door een leespreek, over de woorden "Vader, ik heb gezondigd" van de verloren zoon.Matthijs schreef:Mooie boekjes van ds. F. Bakker hè?
De ouderling die las, liet -geheel in strijd met de gewoonte ter plaatse- de afkondiging "de gelezen predikatie was van...." achterwege.
Toen ik hem de volgende dag tegenkwam, vroeg ik ernaar, want ik had die preek graag voor mezelf nog eens willen nalezen, 't had me echt geraakt.
Hij draaide er wat omheen, "ach, het gaat om het Woord, niet wie het leest, niet wie het geschreven heeft..."
Uiteindelijk verklapte hij het toch: 't bleek te gaan om een preek van deze ds. F. Bakker.
Maar kennelijk kon je dat in de GerGem toen beter niet vermelden...
'k zit nog niet op de helft van wat ds. Onderdelinden uit Oldebroek heeft... 140 meter aan boeken!!
http://www.refdag.nl/artikel/1245151/Ee ... theek.html
Maar zoveel boekjes zijn er nou ook weer niet van ds. Bakker. Een stuk of 7 dunne boekjes en dan houdt op.
http://www.refdag.nl/artikel/1245151/Ee ... theek.html
Maar zoveel boekjes zijn er nou ook weer niet van ds. Bakker. Een stuk of 7 dunne boekjes en dan houdt op.
hahaha, welnee, mijn boekenkast barst van de oude schrijvers.
Als ik een schatting moet doen naar het aantal meters, dan gaan we ruimschoots de 10 meter voorbij.
Mijn voorkeur gaat uit naar Nederlandse oude schrijvers ten tijde van de nadere reformatie.
Ik ben ook zeer geintresseerd in predikanten die gestaan hebben in het noorden des lands. Groningen, Drenthe.
Bijvoorbeeld
Arnoldus Rotterdam (steenwijk)
Abraham Trommius (groningen en haren. bekend van de concordantie)
Johannes Conradus Appelius (groningen)
Johan Janzonius (groningen)
Theodorus Lubbers (groningen)
Hendrikus Johannes Folmer (dwingeloo)
Themo van Asschenberg (meppel)
Patroclus Romelingius (ruinen)
Zeker van de laatste 3 ben ik zeer nieuwsgierig als van hen ook nog ergens geschriften zijn.
De laatste 2 waren afgevaardigden van de dordtse synode1618/19.
De acta van deze synode heb ik hier thuis (heel dik boek) en mijn nieuwsgierigheid in deze 2 predikanten wordt groter als ik hun bijdragen lees.
Als ik een schatting moet doen naar het aantal meters, dan gaan we ruimschoots de 10 meter voorbij.
Mijn voorkeur gaat uit naar Nederlandse oude schrijvers ten tijde van de nadere reformatie.
Ik ben ook zeer geintresseerd in predikanten die gestaan hebben in het noorden des lands. Groningen, Drenthe.
Bijvoorbeeld
Zeker van de laatste 3 ben ik zeer nieuwsgierig als van hen ook nog ergens geschriften zijn.
De acta van deze synode heb ik hier thuis (heel dik boek) en mijn nieuwsgierigheid in deze 2 predikanten wordt groter als ik hun bijdragen lees.
hahaha, welnee, mijn boekenkast barst van de oude schrijvers.
Bijvoorbeeld
De acta van deze synode heb ik hier thuis (heel dik boek) en mijn nieuwsgierigheid in deze 2 predikanten wordt groter als ik hun bijdragen lees.[/quote]
De akta staan tegenwoordig ook ergens compleet op internet.
Bijvoorbeeld
De acta van deze synode heb ik hier thuis (heel dik boek) en mijn nieuwsgierigheid in deze 2 predikanten wordt groter als ik hun bijdragen lees.[/quote]
De akta staan tegenwoordig ook ergens compleet op internet.