Verschil reformatorisch en evangelische verdwijnt?!
Verschil reformatorisch en evangelische verdwijnt?!
Het lijkt er inderdaad wel op als ik kijk naar sommige reactie op dit forum. Het lijkt soms notabene wel een 'evaforum' in plaats van een 'refoforum'. Jammer! Toch is er een verschil tussen 'refo' en 'eva': We kunnen er lang en kort over discuseren maar de evangelische zeggen dat we moeten aannemen wat Gods ons aanbied en als het geloof dan is aangenomen zegt men achteraf dat het werk van de Heilige Geest is geweest. En dat is, beste mensen, precies de omgekeerde wereld! Door de werking van de Heilige Geest kun je Jezus aannemen als je Verlosser en niet andersom!
In een mondelinge discussie is mij wel eens toegeroepen: 'Je bent een stommeling als je Jezus niet aanneemt want Hij staat met open armen op je te wachten, maar ja als je het niet wil dan moet je het zelf maar weten!' (einde citaat) Dus ............ beste refo's de keuze is aan U en God is machteloos als jij niet wil! Godonterend! Verschrikkelijk!
De meeste evangelische stromingen moeten niets weten van de uitverkiezing en als je ze daarop aanspreekt zeggen zoiets van; ja die is er wel maar daar moet je aan voorbij leven want daar kunnen wij niets mee. Staat er niet duidelijk; Jacob heb Ik lief gehad en Ezau heb ik gehaat? Dit mag er overigens niet toe leiden dat we met de armen over elkaar moeten gaan zitten afwachten. O nee want teksten als 'Zoek eerst het Koninkrijk van God ..........' of 'Bidt en werk' en 'Maar één ding is nodig' geven ons een duidelijk opdracht.
Bijbelteksten worden uit het verband gehaald en te pas en te onpas gebruikt. Teksten die hun niet aanstaan worden voor het gemak over het hoofd gezien.
De evangelische beweging is dus een groot gevaar! Vanuit reformatorisch Nederland moet een stevig tegengeluid komen! Aan de slag, schouder aan schouder, in biddend opzien tot de Heere.
In een mondelinge discussie is mij wel eens toegeroepen: 'Je bent een stommeling als je Jezus niet aanneemt want Hij staat met open armen op je te wachten, maar ja als je het niet wil dan moet je het zelf maar weten!' (einde citaat) Dus ............ beste refo's de keuze is aan U en God is machteloos als jij niet wil! Godonterend! Verschrikkelijk!
De meeste evangelische stromingen moeten niets weten van de uitverkiezing en als je ze daarop aanspreekt zeggen zoiets van; ja die is er wel maar daar moet je aan voorbij leven want daar kunnen wij niets mee. Staat er niet duidelijk; Jacob heb Ik lief gehad en Ezau heb ik gehaat? Dit mag er overigens niet toe leiden dat we met de armen over elkaar moeten gaan zitten afwachten. O nee want teksten als 'Zoek eerst het Koninkrijk van God ..........' of 'Bidt en werk' en 'Maar één ding is nodig' geven ons een duidelijk opdracht.
Bijbelteksten worden uit het verband gehaald en te pas en te onpas gebruikt. Teksten die hun niet aanstaan worden voor het gemak over het hoofd gezien.
De evangelische beweging is dus een groot gevaar! Vanuit reformatorisch Nederland moet een stevig tegengeluid komen! Aan de slag, schouder aan schouder, in biddend opzien tot de Heere.
Re: Verschil reformatorisch en evangelische verdwijnt?!
'Bidt en werk"Gert10 schreef:Het lijkt er inderdaad wel op als ik kijk naar sommige reactie op dit forum. Het lijkt soms notabene wel een 'evaforum' in plaats van een 'refoforum'. Jammer! Toch is er een verschil tussen 'refo' en 'eva': We kunnen er lang en kort over discuseren maar de evangelische zeggen dat we moeten aannemen wat Gods ons aanbied en als het geloof dan is aangenomen zegt men achteraf dat het werk van de Heilige Geest is geweest. En dat is, beste mensen, precies de omgekeerde wereld! Door de werking van de Heilige Geest kun je Jezus aannemen als je Verlosser en niet andersom!
dat staat bij mij nou weer net niet in mijn bijbel.
volgens mij praat je zelf nogal tegen. De oproep in de bijbel om bekering is er om aan te nemen. Niet om een hele dogmatiek aan God voor te leggen. DAt lijkt me blasfemischer.
Als ik het goed begrijp zeg je dus eigenlijk dit.
Ja Heere Jezus dat kunt u nu allemaal wel zeggen. Maar stuur nu maar eerst eens Uw Heilige Geest. Want anders meent u er niets van. Tot die tijd zet ik zelf wel de schouders eronder. Aan mij zal het niet liggen.
Laten we gewoon evenwichtig blijven. De leer die alleen maar de nadruk legt op de menselijke verantwoordelijkheid, en de leer die alleen maar de nadruk legt op de menselijke onmacht, beiden zijn verwerpelijk! We moeten goed oppassen dat als we ten strijde trekken ter linkerzijde, we niet ter rechterzijde de waarheid verlaten. Wie meent te staan, zie toe dat hij niet valle.De evangelische beweging is dus een groot gevaar! Vanuit reformatorisch Nederland moet een stevig tegengeluid komen! Aan de slag, schouder aan schouder, in biddend opzien tot de Heere.
Menselijke verantwoordelijkheid en genade, ze horen bij elkaar. Gelooft! en 'uit genade alleen'. Een God die zegt dat Hij mensen verwerpt, en een God die jou oproept om te geloven. Dát is de Schrift. Iets wat we niet kloppend kunnen krijgen. Maar iets wat we moeten aanhangen, moeten geloven. Omdat de Schrift het zegt. Omdat God het zegt.
--------------------------
PS> Ik ga nu iets zeggen wat niet populair is: Een ieder die een dwaalleer wil bestrijden, laat hem eerst zeker zijn van zijn eigen zaligheid. Want wie zijn tijd gebruikt om een dwaalleer te bestrijden, zonder zelf de waarheid te kennen, maakt niet alleen de waarheid ongeloofwaardig (en doet daarmee het evangelie geweld aan; want alles wat uit het geloof niet is, dat is zonde!), maar zal lichtelijk vallen in dood fanaticisme. Als God tegen Zijn kinderen al zegt: wie meent te staan, zie toe dat hij niet valle, hoe veel te meer geldt dit voor hen die nog nooit door God zijn opgericht...
eva en refo
Beste Gert of hoe je ook mag heten, ik bewonder je moed om dit juiste geluid te laten horen, alleen vraag ik me afof het wel zin heeft.
Je verandert er niks aan en vaak krijg je in zulke discussies te horen het is een forum waar we elkaar kunnen bijschaven en misschien ook wat nieuws vertellen.
En dat is in zekere zin ook zo, alleen ik vraag me wel eens af of er mensen bij zijn die voordat ze het forum opgaan de plaats van het gebed opzoeken.
Dus je oproep om het een evaforum te noemen is nog niet zo gek!!
Je verandert er niks aan en vaak krijg je in zulke discussies te horen het is een forum waar we elkaar kunnen bijschaven en misschien ook wat nieuws vertellen.
En dat is in zekere zin ook zo, alleen ik vraag me wel eens af of er mensen bij zijn die voordat ze het forum opgaan de plaats van het gebed opzoeken.
Re: eva en refo
het is geen juist geluid. En het is zeker niet gereformeerd.pierre27 schreef:Beste Gert of hoe je ook mag heten, ik bewonder je moed om dit juiste geluid te laten horen, alleen vraag ik me afof het wel zin heeft.
Ik onderschrijf vokomen het gereformeerde geluid wat Memento hier laat horen. Wat gert schrijft is niet bijbels en niet reformatorisch. Het is dus oneerlijke kritiek. Flauw niet onderbouwd en ook nog fout de bijbel geciteerd.
Zeker je laatste zin vind ik onzin. Alsof eva's nooit bidden voordat zie hier wat posten en refo's wel. Wat een flauwekul. Tussen de eva's zitten oprechte kinderen van God. Net als tussen de refo's. Niet veel meer helaas, althans dat hoor ik zo ongeveer elke zondag.
jacob schreef:het is geen juist geluid. En het is zeker niet gereformeerd.pierre27 schreef:Beste Gert of hoe je ook mag heten, ik bewonder je moed om dit juiste geluid te laten horen, alleen vraag ik me afof het wel zin heeft.
Ik onderschrijf vokomen het gereformeerde geluid wat Memento hier laat horen. Wat gert schrijft is niet bijbels en niet reformatorisch. Het is dus oneerlijke kritiek. Flauw niet onderbouwd en ook nog fout de bijbel geciteerd.
Zeker je laatste zin vind ik onzin. Alsof eva's nooit bidden voordat zie hier wat posten en refo's wel. Wat een flauwekul. Tussen de eva's zitten oprechte kinderen van God. Net als tussen de refo's. Niet veel meer helaas, althans dat hoor ik zo ongeveer elke zondag.
Ok ik zal het anders zeggen, ik vind dit een juist geluid!!En ik zal de laatste zijn die beweer dat er tussen de eva's geen kinderen van God zitten, alleen ik geloof niet dat die aan moddergooien doen.
Zo zie ik het, laat me ook mijn geluid mogen zeggen.En de vraag over het vooraf bidden gold zowel de eva als de refo.
Kinderen van God gooien ook met modder. Helaas zijn daar voorbeelden genoeg van in het verleden.pierre27 schreef:jacob schreef:het is geen juist geluid. En het is zeker niet gereformeerd.pierre27 schreef:Beste Gert of hoe je ook mag heten, ik bewonder je moed om dit juiste geluid te laten horen, alleen vraag ik me afof het wel zin heeft.
Ok ik zal het anders zeggen, ik vind dit een juist geluid!!En ik zal de laatste zijn die beweer dat er tussen de eva's geen kinderen van God zitten, alleen ik geloof niet dat die aan moddergooien doen.
Zo zie ik het, laat me ook mijn geluid mogen zeggen.En de vraag over het vooraf bidden gold zowel de eva als de refo.
Je mag best je geluid laten horen. Maar claim niet dat het reformatorisch is wat gert schrijft. Want dat is het namelijk niet.
Laatst gewijzigd door jacob op 05 jan 2006, 17:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik heb een, overigens Gereformeerde Gemeente, dominee wel eens horen zeggen; "Je moet je zelf bekeren, en je kan het niet. Deze paradox moet je uitdrijven tot Christus."
Niet zo schoppen. Dat lijkt me hier nergens voor nodig. Je laat geen kans onbenut om een negatief Gereformeerde Gemeente geluid hier op dit forum te posten.Niet veel meer helaas, althans dat hoor ik zo ongeveer elke zondag.
re·fo
1 [inf.] christen uit reformatorische hoek
eva
1 smal, van het middel afhangend vrouwenschortje
Het woord evo erkent Van Dale niet. Maar dat is toch de gangbare afkorting voor een evangelisch iemand.
Verder zou ik me iets bescheidener opstellen richting de evo's. Het kon wel eens meevallen als Christus vandaag wederkomt. Het zou zomaar kunnen dat er meer evo's dan refo's met Hem meegaan.
1 [inf.] christen uit reformatorische hoek
eva
1 smal, van het middel afhangend vrouwenschortje
Het woord evo erkent Van Dale niet. Maar dat is toch de gangbare afkorting voor een evangelisch iemand.
Verder zou ik me iets bescheidener opstellen richting de evo's. Het kon wel eens meevallen als Christus vandaag wederkomt. Het zou zomaar kunnen dat er meer evo's dan refo's met Hem meegaan.
evangelisch? Reformatorisch?
Noem mij maar christen......
In beide hoekje van de Kerk kom ik onder de Woordverkondiging. Het is allemaal ten dele-op beide tradities zoals die nu zijn is veel aan te merken!
Straks zal ik door Zijn genade voor Zijn troon staan (of uit ik me nu te zeker-te evangelisch?). Op verre afstand. Want voor mij staan allemaal evangelische broeders en zusters...
Noem mij maar christen......
In beide hoekje van de Kerk kom ik onder de Woordverkondiging. Het is allemaal ten dele-op beide tradities zoals die nu zijn is veel aan te merken!
Straks zal ik door Zijn genade voor Zijn troon staan (of uit ik me nu te zeker-te evangelisch?). Op verre afstand. Want voor mij staan allemaal evangelische broeders en zusters...
Laatst gewijzigd door plebe op 05 jan 2006, 17:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Gelooft het evangelie en bekeert u !
Kzou het best positiever willen hoor. Ik heb pas een prachtige preek van ds Mijnders gehoord. God in een kribbe. Toen had hij Amen mogen zeggen. Maar goed het andere zei hij ook. En hij niet alleen. Het lijkt wel een standaard zin.AartJan schreef:Ik heb een, overigens Gereformeerde Gemeente, dominee wel eens horen zeggen; "Je moet je zelf bekeren, en je kan het niet. Deze paradox moet je uitdrijven tot Christus."
Niet zo schoppen. Dat lijkt me hier nergens voor nodig. Je laat geen kans onbenut om een negatief Gereformeerde Gemeente geluid hier op dit forum te posten.Niet veel meer helaas, althans dat hoor ik zo ongeveer elke zondag.
Ik zou overigens niet weten waarom ik zou schoppen. Zou jij mij dat eens willen toelichten. Ik ageerde slechts tegen het alleen recht op de waarheid van gert. Refo's zijn net zo slecht als eva's. Blijkbaar werkt de Heere er net zo goed niet meer onder als onder eva's. Wat nut het u dan om de waarheid te hebben. (zie ook openbaring 2)
Laatst gewijzigd door jacob op 05 jan 2006, 17:08, 1 keer totaal gewijzigd.
- jakobmarin
welke artikelen serie?memento schreef:Juist. Heel duidelijk hierover vond ik de artikelenserie in de Saambinder over de prediking.Ik heb een, overigens Gereformeerde Gemeente, dominee wel eens horen zeggen; "Je moet je zelf bekeren, en je kan het niet. Deze paradox moet je uitdrijven tot Christus."
Een serie van iets van 6 artikelen waarin het oa ging over het aanbod van genade in de prediking. Naar ik meen geschreven door ds. Verweijjakobmarin schreef:welke artikelen serie?memento schreef:Juist. Heel duidelijk hierover vond ik de artikelenserie in de Saambinder over de prediking.Ik heb een, overigens Gereformeerde Gemeente, dominee wel eens horen zeggen; "Je moet je zelf bekeren, en je kan het niet. Deze paradox moet je uitdrijven tot Christus."