Evangelisatie en humor ?

mayflower

Evangelisatie en humor ?

Bericht door mayflower »

Ik vraag me af hoe jullie hier tegen aan kijken, namelijk Evangelisatie en humor, zoals Herman Boon ?
Dathenum

Bericht door Dathenum »

Humor is ook van God gekregen, op zich vind ik daar niets mis mee. Maar ik vind het bij Herman Boon wat te ver gaan. Het evangelie is geen banaliteit, maar een zaak op leven en dood.
Lassie

Bericht door Lassie »

De Bijbel en humor, tja ik zie er niks verkeerd in.

Dus Evangelisatie en humor ook niet.

Als het maar niet tot godlastering is.
mayflower

Bericht door mayflower »

Dathenum schreef:Humor is ook van God gekregen, op zich vind ik daar niets mis mee. Maar ik vind het bij Herman Boon wat te ver gaan. Het evangelie is geen banaliteit, maar een zaak op leven en dood.
Daar ben ik het mee eens.
Marnix

Bericht door Marnix »

Lassie schreef:De Bijbel en humor, tja ik zie er niks verkeerd in.

Dus Evangelisatie en humor ook niet.

Als het maar niet tot godlastering is.
En hier ben ik het wel mee eens.

Ook serieuze zaken mogen best gepaard met humor gaan.... want humor hebben we ook van God gekregen. Zolang het serieuze maar niet ondergesneeuwd raakt maar humor in dienst van het serieuze staat.
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Boon is soms een rare snijboon. Op Texel stond ie een keer en toen is er door ouders geklaagd dat hij kinderen dwong te kiezen voor Jezus.

Ik heb ook al jaren deze vraag gekend. Kent God humor? Er staat geen enkel grapje in de bijbel. Enkel staat er dat God mensen uitlacht die denken dat ze God wel ff kunnen opzij zetten.

Mag het evangelie dan onder begeleiding van grappen gebracht worden? Ik heb geen moeite met grapjes, maar moeite met de zucht van deze tijd dat mensen uitzoeken hoe het evangelie het beste gepressenteerd kan worden. De 1 doet dit door materiele rijkdom te beloven. De andere biedt de mensen innerlijke rust en tevredenheid aan. Moet het evangelie dan leuker worden gemaakt met grapjes? Is dat methode 3?

Een onderdeel van het evangelie is het dragen van het kruis. Een gevolgname van het niet accepteren van het evangelie is de hel. Geen fijne onderwerpen, maar wezenlijke onderdelen van het evangelie. Past daar dan een grapje bij?
refo

Bericht door refo »

Als je bedoeld dat in de Bijbel geen moppen staan, dan heb je gelijk.
Er is wel humor te vinden. Dat is wat anders dan een mop.
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

refo schreef:Als je bedoeld dat in de Bijbel geen moppen staan, dan heb je gelijk.
Er is wel humor te vinden. Dat is wat anders dan een mop.
Ow?
Marnix

Bericht door Marnix »

Volgens mij zijn daar ook wel eens topics over geweest.
memento

Bericht door memento »

Het ligt eraan wat je onder humor verstaat. Als we kijken naar het verhaal van Jona, vind ik daar best humor in zitten. Een dwarse profeet, die er stiekum vandoor gaat, wordt door een vis teruggebracht. Of later, de wonderboom waar hij boos om wordt als die doodgaat.

Het is maar wat je humor noemt. In bijna alle gevallen bevat humor altijd een element van iets wat niet helemaal klopt, of iets wat ovoorspelbaar is, en daarom leuk is. Ik zie geen kwaad in humor, maar ik denk dat het in een volmaakt systeem niet zal voorkomen.
Ar-Jan

Bericht door Ar-Jan »

"Humor" is idd een heel breed begrip. Ik denk dat humor en evangelisatie moeilijk samen gaan.. In principe is het ernstige zaak..
En als er humoristische dingen in de bijbel staan, is vraag twee of ze geschikt zijn voor evangelisatie.
je kunt mensen paaien met de humor maar, belangrijk is in ieder geval dat het niet ten koste gaat van de hoofdzaak.
Bourdon

Bericht door Bourdon »

Ik denk dat humor en evangelisatie zeker wel kunnen samen gaan. Tuurlijk, de Bijbel moet je serieus nemen. Maar je kunt ook humor over de bijbel hebben, zonder dat je de Bijbel en God belachelijk maakt.
Unionist

Bericht door Unionist »

Ik ben het boek "Humor in de Bijbel" van Ds. Okke Jager aan het lezen. Daarin schrijft hij over de koninklijke bruiloft.

Toen ik trouwde, had ik een keurige refobruiloft. Hoe ging dat?
Strakke gezichten, grafstemmen? Welnee Vrolijk geklets en af en toe klonk aan een tafeltje gelach. Er werden leuke stukjes gedaan.

Als het anders was gegaan, was het echt niet leuk voor ons geweest.

Waarom dan op de Koninklijke bruiloft anders? Er was een man die werd weggestuurd. Weet je waarom? Hi was niet bereid zich als een feestganger te gedragen. Hij ergerde zich aan het gelach. Het was een ernstige zaak als twee mensen zich voor het leven aan ekaar verbinden en daarover ook nog de zegen van God vroegen. Daar past geen humor bij.

Als spelbreker werd hij de deur uitgezet.

Dus...
refo

Bericht door refo »

De torenbouw van Babel is ook met humor beschreven.

De mensen bouwen een toren 'tot in de hemel'. Maar God moet van de hemel afdalen om te zien wat de mensen aan het doen zijn. Blijkbaar was die hele toren niet zichtbaar in de hemel!
Unionist

Bericht door Unionist »

refo schreef:De torenbouw van Babel is ook met humor beschreven.

De mensen bouwen een toren 'tot in de hemel'. Maar God moet van de hemel afdalen om te zien wat de mensen aan het doen zijn. Blijkbaar was die hele toren niet zichtbaar in de hemel!
zie hier: http://www.refoforum.nl/viewtopic.php?t ... l&start=30

Nog iets: Als de blindgeborene genezen wordt, zijn de Farizeeërs boos en vragen hem wie dat gedaan heeft. Dan zegt hij: Wilt u ook ZIjn volgeling worden? Natuurlijk inet, en dat wist hij ook wel...
Plaats reactie