Prof. Dr. C. Graafland overleden.
Ik heb hem een keer horen preken. En ik kan een keertje beamen wat Breekijzertje zei: Altijd weer zeer bijzonder en met een bepaalde insteek die alleen hij kon verzinnen.
Een zeer geleerd en innemende man die niet met zijn geleerdheid liep te pronken. Hart voor de zaak, alleen in zijn boek "Bijbels en daarom gereformeerd" vond ik hem krampachtig proberen iets nieuws te maken van de gereformeerde theologie.
Een zeer geleerd en innemende man die niet met zijn geleerdheid liep te pronken. Hart voor de zaak, alleen in zijn boek "Bijbels en daarom gereformeerd" vond ik hem krampachtig proberen iets nieuws te maken van de gereformeerde theologie.
Ik hen zelf wat boeken van hem gelezen, zoals als Calvijn tot Comrie (over het verbond), wat ik zeer de moeite waard vond.
Maar ik hoorde, dat hij op bepaalde gebieden afwijken van de gereformeerde leer, of dat hij vrijzinning aan het worden was ? Dit zijn geruchten die ik hoorde, kan iemand me hier meer over informeren ?
Maar ik hoorde, dat hij op bepaalde gebieden afwijken van de gereformeerde leer, of dat hij vrijzinning aan het worden was ? Dit zijn geruchten die ik hoorde, kan iemand me hier meer over informeren ?
Hier wat info:
Een artikel uit Wapenveld begin 2000
Hiertussen waaide wat stof op.....
Toen volgde dit artikel van Graafland in ND
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Graafland heeft een aantal keer bij ons in Delft gepreekt. Ik vond het altijd geweldig om naar 'm te luisteren.
Hij werd zeker niet vrijzinnig! Hij kwam wel los aan het einde van zijn achterban, en durfde dingen te zeggen die sommige dominees misschien niet durven te zeggen uit angst voor reacties.
Juist omdat hij daar boven kwam te staan waren zijn preken een verademing.
Hij werd zeker niet vrijzinnig! Hij kwam wel los aan het einde van zijn achterban, en durfde dingen te zeggen die sommige dominees misschien niet durven te zeggen uit angst voor reacties.
Juist omdat hij daar boven kwam te staan waren zijn preken een verademing.
Carpe Diem tamen Memento Mori
Refo,Oorspronkelijk gepost door refo
Hier wat info:
Over welk artikel van v. Beek heeft Graafland het in het eerste artikel? Is dit ook digitaal leesbaar?
gr, Grace
Want de zaligmakende genade Gods is verschenen aan alle mensen.(SV, Titus 2:11)
Dit is pure laster, waar je je verre van moet houden. Als mensen bepaalde zaken nuanceren, zijn ze gelijk vrijzinnig. De grootste kolder die er bestaat.Oorspronkelijk gepost door mayflower
....of dat hij vrijzinning aan het worden was ? Dit zijn geruchten die ik hoorde, kan iemand me hier meer over informeren ?
Persoonlijk was ik het niet zo met de standpunten van prof. Graafland eens.
Daarom zocht ik meestal wat anders als hij bij ons preekte.
Verder moet ik zeggen dat we hem al een poosje misten. Ik wist dat hij ernstig ziek was en hij kwam regelmatig bij ons langs lopend of op de fiets omdat zijn dochter bij ons aan de overkant woont.
Ook voor hen nu een moeilijke periode.
Daarom zocht ik meestal wat anders als hij bij ons preekte.
Verder moet ik zeggen dat we hem al een poosje misten. Ik wist dat hij ernstig ziek was en hij kwam regelmatig bij ons langs lopend of op de fiets omdat zijn dochter bij ons aan de overkant woont.
Ook voor hen nu een moeilijke periode.