Spanningen Iran-VS
Spanningen Iran-VS
De spanning loopt op tussen beide landen.
Iran gaat geheel zijn eigen gang met o.a. een atoomprogramma, ondankt internationale druk.
Als staaltje van stoutmoedigheid geven ze Amerikaanse ondernemers de mogelijkheid mee te dingen in de bouw van kernopwekkingcentrale's.
Is Iran daadwerkelijk een gevaar voor de wereldvrede?
Iran gaat geheel zijn eigen gang met o.a. een atoomprogramma, ondankt internationale druk.
Als staaltje van stoutmoedigheid geven ze Amerikaanse ondernemers de mogelijkheid mee te dingen in de bouw van kernopwekkingcentrale's.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Re: Spanningen Iran-VS
Gian schreef:De spanning loopt op tussen beide landen.
Ik denk van wel. Op termijn gevaarlijker dan Irak destijds.
Gezien de laatste berichten (uit GB etc.), de nu al opkomende zorgen uit de financiële wereld, de dwarsheid van de Iraanse overheid, de olierijkdom van Iran, de kritische houding van Israël, de (nu al) oorlogszuchtige houding van Mr. Bush, de aandrang van de wapenindustrie etc, etc.... maakt mij werkelijk ongerust.memento schreef:Iran is een extreem-moslim land, en derhalve absoluut een gevaar voor onze westerse (lees: anti-moslim) beschaving.
Daarnaast heeft ook Israël al dreigende taal geuit jegens Iran (gen wonder gezien de uitspraken van A..
En Israël dreigt niet alleen, zij doet het (doorgaans) ook.....
Tegelijkertijd realiseer ik mij dat na de "doorbraak" van de USA in Irak er ook sprake was van een doorstoten naar Syrië; Dat is niet gebeurd, ondanks Israëls' wens.
Wat dunkt U?
Die niet officiële alarmfase heb ik ook gezien bij de 1e Golfoorlog (velen hebben daar goed garen bij gesponnen) en de periode voorafgaande aan de inval in Irak.Kaw schreef:Ik ken een aantal grootbeleggers door mijn contacten als bedrijfseigenaar en die zijn al een tijdje voorzichtig met het oog op Irak. Meestal laten die mensen zich goed informeren. Het is nog geen alarmfase rood, maar wel oranje als ik die mensen moet geloven.
Ik geloof Gian wel. Iran weet nl. dat de VS zich geen extra oorlog kan veroorloven, en durft dus best wel ver te gaan met hun uitlatingen. Verder probeert de redelijk impopulaire president A. krediet op te bouwen, enerzijds door van Iran een kernmacht te maken (volgens mij meer met het oog op aartsrivaal en kernmacht Pakistan dan de VS), anderzijds de Arabische minderheid in het land te vriend houdend door anti-Israelische uitlatingen te doen, en in de arabische wereld door openlijk de VS te trotseren. Maar dit kan ook verkeerd aflopen natuurlijk, het is een verrekt gevaarlijk spel 

Toch wel tragisch: de VS vallen Irak binnen omdat daar massavernietigingswapens zouden worden gemaakt. Vervolgens komen ze tot de conclusie dat die massavernietigingswapens spoorloos zijn. In plaats daarvan komen ze in een burgeroorlog terecht waar ze hun handen vol aan hebben.
Even over de grens (in Iran) wordt in alle rust gewerkt aan een kernbom, terwijl dat andere land waar de VS geen vrienden mee is (Noord-Korea) een kernproef heeft uitgevoerd.
Strategische blunder van de eerste orde.
Even over de grens (in Iran) wordt in alle rust gewerkt aan een kernbom, terwijl dat andere land waar de VS geen vrienden mee is (Noord-Korea) een kernproef heeft uitgevoerd.
Strategische blunder van de eerste orde.

Ik denk dat we niet moeten vergeten dat wij maar een klein deeltje van de puzzel zien.
Was de inval in Irak nu echt zo dom? Ik weet het niet. Ik weet niet wat de echte reden was om daar binnen te vallen. Misschien zit er een strategisch plan achter. De Amerikanen zitten nu immers dichter bij de vijand.
Het is en blijft gokken. Wij weten niet wat de echte plannen zijn, en ik denk dat het erg naïef is om te geloven dat wat er in de media geplaatst wordt het hele verhaal is. Een goed strateeg is er immers niet bij gebaat dat zijn plannen van te voren bekend zijn. Het haalt een beetje het surprise effect weg. En daarbij, het zou wel eens een hoop kritiek kunnen uitlokken.
Was de inval in Irak nu echt zo dom? Ik weet het niet. Ik weet niet wat de echte reden was om daar binnen te vallen. Misschien zit er een strategisch plan achter. De Amerikanen zitten nu immers dichter bij de vijand.
Het is en blijft gokken. Wij weten niet wat de echte plannen zijn, en ik denk dat het erg naïef is om te geloven dat wat er in de media geplaatst wordt het hele verhaal is. Een goed strateeg is er immers niet bij gebaat dat zijn plannen van te voren bekend zijn. Het haalt een beetje het surprise effect weg. En daarbij, het zou wel eens een hoop kritiek kunnen uitlokken.