Diverse oplossingen SGP-impasse

Plaats reactie
Refojongere

Diverse oplossingen SGP-impasse

Bericht door Refojongere »

Beste forummers,

In het RD zijn verschillende oplossingen aangedragen. Persoonlijk vond ik die van Van der Vlies de beste:

Standpunt 1:
VdV: Standpunt voorlopig handhaven, hoofdbestuur steunen, niet uit praktische (zoals nu dreigt) maar op principiele gronden het standpunt beoordelen, PLAATSELIJKE vrijheid geven zodat niemand tegen zijn geweten hoeft in te gaan, zowel de preciezen als de rekkelijken. Op deze manier krijg je een natuurlijke wijze van acceptatie van de vrouw in het regeerambt op den duur, zonder daverende ruzies en mogelijke scheuringen ter linker- of ter rechterzijde.

Standpunt 2:
Petitie: Geen plaatselijke vrijheid, het vrouwenstandpunt moet niet door het hoofdbestuur worden opgelost, hoofdbestuur moet opstappen omdat ze niet langer de gehele partij kan bevredigen met haar inconsequente handelen (wat is bijv. verkiesbare plaats van de vrouw).

Standpunt 3:
Van Duijn (burgemeester Katwijk): Door met de ChristenUnie een lijst op te richten hoef je nog niet het vrouwenstandpunt te ondermijnen, als SGP ben je niet verantwoordelijk voor CU-kandidaten. Maar in het opinieartikel uit het RD blijkt gewoon dat je samen de volle verantwoordelijkheid neemt voor de lijst, als daar vrouwen op staan, dan ben je het daar ook mee eens. Dus ik vind deze oplossing nog het meest onbevredigend en op de lange termijn lost het niets op.

Wat is jullie mening over deze drie oplossingen?
refo

Bericht door refo »

Is er verschil tussen de standpunten 1 en 3 ?
Billy

Bericht door Billy »

refo schreef:Is er verschil tussen de standpunten 1 en 3 ?

de oplossing is niet te vinden in "middelmatigheid" ; ietdes wat ik steeds meer gaat bemerken binnen de breedte van de partij.

de keuze is m.i. gewoon :

alle deuren open voor vrouwen ( gelijk CU) men wellicht andere praktische keuze ( bijvb. geen vrouwen die verantwoording hebben in een -jong- gezin)

of

alles zoals het was en alle deuren dicht laten voor vrouwen en niet escapes gaan zoeken die je vervolgens met veel moeite uit moet/kan leggen.

m.i. blijft men in middelmatigheid omdat men bang is voor een scheuring als men voor een van de door mij genoemde opties gaat.

je kan je afvragen of die scheuring er zowiezo niet komt.
en dan vrees ik het ergste voor staatkundig gereformeerde politiek.
"Indien het hier in 't Vaderland zoo gelegen is, dat men de waarheid niet mag spreken, zoo ist er ellendig gesteld. Nochtans zal ik die spreken, zoo lang als mijn oogen open staan."

Michiel Adriaanszoon de Ruyter
Unionist

Bericht door Unionist »

Ik weet zo net nog niet of je als SGP verantwoordleijk bent voor de CU-kandidaten en andersom.

Als ChristenUnie Apeldoorn hebben wij een overeenkomst gesloten met SGP Terwolde om samen mee te doen in de gemeente Voorst. (geen Chr. Unie-afdeling).

De SGP heeft het programma geschreven en dat hebben wij ondertekend. Over hun kandidaten hebben we het niet gehad. Dat zoeken zij zelf uit. Wij leveren een aantal kandidaten en daarmee is de SGP-CU lijst in Voorst een feit.

En nu maar hopen op een zetel, voor het eerst in de geschiedenis!
Plaats reactie