Jongerenavonden - Gevaar?!

Lassie

Jongerenavonden - Gevaar?!

Bericht door Lassie »

Jongerenavonden- Gevaar?!

Pas geleden ben ik 1 keer in Driebergen geweest (toen ik daar nog op kamers zat), naar een jongerenavond. Ik vondt het heerlijk samen met zovele jongeren bij elkaar komen samen zingen en bidden, samen luisteren naar een spreker/spreekster.

Ik hoorde van een meisje, 18 jaar, dat ze pas geleden huisbezoek heeft gehad van twee ouderlingen uit de gereformeerde gemeenten in Nederland. (waar zij lid van is). Zij vertelde aan die ouderlingen dat ik naar zo'n jongerenavond was geweest. Het antwoord van die ouderlingen waren: " Jongerenavonden? daar moet je niet heen gaan dat is gevaarlijk". Er is daar over verder op in gegaan en toen ze hoorden dat Ds. Vlastuin die avond een lezing hield was hen antwoord: "Maar dat is een gevaarlijkerd". Nu ben ik benieuwd of dit te maken heeft met de gergemined algemeen of komt dit alleen uit de gemeente waar dat meisje uit komt?

Is dit zo? dat de gergemined fel tegen jongerenavond is?

Wie kan mij daarop een antwoord geven?
tukkertje
Contacteer:

Bericht door tukkertje »

Boek van Hegger al eens gelezen????
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door tukkertje
Ben je al geinfecteerd, Tukker?
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Lassie

Bericht door Lassie »

Nee, wat is dat voor boekje?
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Oorspronkelijk gepost door Lassie
Nu ben ik benieuwd of dit te maken heeft met de gergemined algemeen of komt dit alleen uit de gemeente waar dat meisje uit komt?

Is dit zo? dat de gergemined fel tegen jongerenavond is?

Wie kan mij daarop een antwoord geven?
Lees "Vader, ik klaag u aan" van ds. H.J. Hegger, dan zul je merken dat het niet iets exclusiefs van een plaatselijke GGiN of van dat kerkverband in het algemeen is...

[Aangepast op 19/10/04 door Hendrikus]
~~Soli Deo Gloria~~
tukkertje
Contacteer:

Bericht door tukkertje »

Oorspronkelijk gepost door Pim

Beetje, ben halverwege. Hoop hem deze week uit te hebben. :D
Lassie

Bericht door Lassie »

Waarom en waar zit dan het gevaar in?

Als de jongerenavonden gevaarlijk zijn, dan zou je geen:

-vereniging (mannen, vrouwen, jeugd,)
- bijbelkringen/bijbelstudie
- gemeentenavonden

meer morgen houden.
ndonselaar
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Laten we maar aannemen dat veel spreken [en ook ons spreken!] na-spreken is.

Het is voor sommige kerkenraadsleden moeilijk om een onafhankelijke positie in te nemen, men durft of kan soms niet. Dat hangt nauw samen met de sociale structuren binnen dát maar ook andere kerkverbanden én gemeenten.

Het is wel mooi dat andere Ds. van Vlastuin weer gebruikten. Dat doen ze dan naar aanleiding van een gedeelte van zijn referaat op een studiedag rondom het boek van v.d. Zwaag. Het is dus maar, wat je gebruiken kan.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Barryvrouw

Bericht door Barryvrouw »

Lassie,
Ergens op dit forum (ik kon het zo snel niet vinden) staan de commentaren van ds. Kort (GGiN) geplaatst. Misschien weet iemand anders deze te vinden.
Ook in de Saambinder stond een reeks artikelen.
'Vader ik klaag u aan' geeft een aantal ervaringen weer van bezoekers van jongerenavonden. Hierin staat ongeveer hetzelfde beschreven als wat jij meemaakte. Maar ik denk niet dat jij in dit boek het antwoord vind op je vraag.
Bekijk anders eerst eens de topics over dit onderwerp.

Groet, BV
Met je gedachten ergens anders, ben je altijd overal.
Barryvrouw

Oorspronkelijk gepost door Pim

Beetje, ben halverwege. Hoop hem deze week uit te hebben. :D
Beetje? Ik vond je gisteravond echt een linkse extremist! :D
limosa

Bericht door limosa »

Oorspronkelijk gepost door Barryvrouw
Lassie,
Ergens op dit forum (ik kon het zo snel niet vinden) staan de commentaren van ds. Kort (GGiN) geplaatst. Misschien weet iemand anders deze te vinden.
'Vader ik klaag u aan' geeft een aantal ervaringen weer van bezoekers van jongerenavonden. Hierin staat ongeveer hetzelfde beschreven als wat jij meemaakte. Maar ik denk niet dat jij in dit boek het antwoord vind op je vraag.

Groet, BV
ds. Kort is OGGiN, het gebruiken van de zoekfunctie op het forum lijkt me wel een goed idee, laten we alsjeblieft niet al die barre discussies gaan overdoen, ze hebben tot verwijdering geleid en niet tot opbloei
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Hier een link waarom jongerenavonden gevaarlijk zouden zijn.
Het komt uit de Saambinder.

Ik heb geprobeert om dit artikel serieus te nemen. Het lukte me niet zo best.

Als eenvoudig vanuit de Schrift wordt aangewezen in welke weg van overtuiging de Heilige Geest plaats maakt voor Christus, heet dat dan ook al een voorwaardelijke prediking? Uit de lezingen tijdens de jongerenavonden krijgen we de indruk van wel. Laten we een voorbeeld noemen: Als in Psalm 51:19 staat dat de offeranden Gods een gebroken geest en een gebroken en verslagen hart zijn, als vanuit de grondtaal blijkt dat een verslagen hart een verbrijzeld hart is, als uit de verzen 3 tot 7 van dezelfde Psalm blijkt hoe God het hart van David heeft verbrijzeld, als ons oog er op valt dat in vers 19 niet staat dat een verslagen hart een offer' Gods is maar de offeranden Gods, als de Psalm ons dus leert dat alle offeranden Gods een verbroken en verslagen hart zijn, mogen we dan zeggen dat de Heere al Zijn kinderen de lessen uit Psalm 51 leert, waarbij de Heere vrij is in welke trap of mate Hij het onderwijs geeft.
Onvoorwaardelijk en toch een voorwaarde. En wel het geloof als voorwaarde. Dat lijkt sprekend op de dwaling van het neonomianisme, die in de achttiende eeuw in Engeland zijn duizenden versloeg. God stelde, zo stelt de neonomiaan, in het werkverbond een wet. Het werkverbond is verbroken, maar nu stelt God in het genadeverbond een nieuwe wet: gelooft het Evangelie. De gereformeerde vaderen hebben hiertegenover met kracht staande gehouden dat het genadeverbond geen voorwaarden kent. Of, met de woorden van ds. G.H. Kersten, het zou toch geen Genadeverbond zijn, zo maar één enige voorwaarde aan de bondgenoten zelf werd gesteld? (Heidelbergse Catechismus, blz. 31).
Beetje verwarrend. Zeker wanneer je deze tekst toevallig nog deze week heb gelezen:
Romeinen 3:27 Waar is dan de roem? Hij is uitgesloten. Door wat wet? Der werken? Neen, maar door de wet des geloofs.
parsifal

Bericht door parsifal »

op de site van de jongerenavonden zelf:
http://www.jongerenavonden.nl/persinfo.php?fid=5

en

http://www.jongerenavonden.nl/persinfo.php?fid=7

[Aangepast op 19/10/04 door parsifal]
Barryvrouw

Oorspronkelijk gepost door limosa
Oorspronkelijk gepost door Barryvrouw
Lassie,

Groet, BV
ds. Kort is OGGiN, het gebruiken van de zoekfunctie op het forum lijkt me wel een goed idee, laten we alsjeblieft niet al die barre discussies gaan overdoen, ze hebben tot verwijdering geleid en niet tot opbloei
Dank je. Daar maak ik even een FOUT.
En idd, laten we dit alstublief niet herhalen. Er is voldoende info.
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Oorspronkelijk gepost door parsifal

http://www.jongerenavonden.nl/persinfo.php?fid=7

[Aangepast op 19/10/04 door parsifal]
[offtopic]
Yes! 1 minuut sneller dan Parsifal...
[/offtopic]

[eigen beleving]
Ik ben er overigens wel eens geweest. Zelfs als vrijgemaakte kon ik het niet laten om te zeggen: Man! Hier zit echt het tuig van de ger. gem. ...

(Als ik het zo mag uitdrukken: ) En toen sloeg de Heilige Geest me met deze tekst:
Math. 9:10 En het geschiedde, als Hij in het huis [van Mattheus] aanzat, ziet, vele tollenaars en zondaars kwamen en zaten mede aan, met Jezus en Zijn discipelen.
11 En de Farizeen, [dat] ziende, zeiden tot Zijn discipelen: Waarom eet uw Meester met de tollenaren en de zondaren?
12 Maar Jezus, [zulks] horende, zeide tot hen: Die gezond zijn hebben den medicijnmeester niet van node, maar die ziek zijn.
13 Doch gaat heen en leert, wat het zij: Ik wil barmhartigheid, en niet offerande; want Ik ben niet gekomen om te roepen rechtvaardigen, maar zondaars tot bekering.

Extra schandelijk was voor mij het feit dat God mij met deze tekst bekeerd heeft.
[/eigen beleving]

[Aangepast op 19/10/04 door Kaw]
Plaats reactie