Moeilijk te verteren...
Moeilijk te verteren...
Moeilijk vind ik als bezoeker van de RK kerk de afgelopen zondag gehouden herdenking van het feit dat deze kerk herdenkt dat:
1) men 150 jaar geleden een dogma heeft afgekondigd dat Maria onbevlekt ontvangen is, met andere woorden: zij is vrij van erfzonden.
2) dat men dat in Lourdes doet omdat men de legende gelooft dat Maria hier ooit aan een herderin Bernadette verschenen is.
Ik wilde dit eerst op een RK-forum plaatsen maar dan krijg ik allemaal "Maria-voorstanders-antwoorden" denk ik....
eerst maar eens even de bevindelijke meningen peilen.....
1) men 150 jaar geleden een dogma heeft afgekondigd dat Maria onbevlekt ontvangen is, met andere woorden: zij is vrij van erfzonden.
2) dat men dat in Lourdes doet omdat men de legende gelooft dat Maria hier ooit aan een herderin Bernadette verschenen is.
Ik wilde dit eerst op een RK-forum plaatsen maar dan krijg ik allemaal "Maria-voorstanders-antwoorden" denk ik....
Tsja, hier zal je niet veel pro-maria-onbevlekt antwoorden krijgen, schat ik zo in 
Het is een zinloze dwaling. Dwaling, omdat elk mens bevlekt is. Zinloos omdat het de discussietijd niet waard is. (ik ben nu dus zinloos bezig
) Het is echt zonde van de tijd om je zoveel met Maria bezig te houden.

Het is een zinloze dwaling. Dwaling, omdat elk mens bevlekt is. Zinloos omdat het de discussietijd niet waard is. (ik ben nu dus zinloos bezig

Carpe Diem tamen Memento Mori
15 augustus = mariahemelvaart
Hadden vorig jaar een uitje naar Bokrijk in Belgisch Limburg. Ging half België daar naar toe. Was nog een vrijdag ook.
Onbevlekte ontvangenis is op 8 december.
Vragen wat we daar van vinden? Wat denk je?
Verder leer Rome toch dat met de doop de zonden worden afgewassen? Als een kind gedoopt is, is het dus ook zonder erfzonden.
[Aangepast op 16/8/04 door refo]
Hadden vorig jaar een uitje naar Bokrijk in Belgisch Limburg. Ging half België daar naar toe. Was nog een vrijdag ook.
Onbevlekte ontvangenis is op 8 december.
Vragen wat we daar van vinden? Wat denk je?
Verder leer Rome toch dat met de doop de zonden worden afgewassen? Als een kind gedoopt is, is het dus ook zonder erfzonden.
[Aangepast op 16/8/04 door refo]
Had wat mij betreft maar gewoon op een RK-forum gepost. Het is toch duidelijk wat het gereformeerde standpunt is over de Maria-verering zoals die in de RKK te vinden is? Hier op OSW zul je alleen tegenstanders daarvan vinden.Oorspronkelijk gepost door moderne gelovige
Moeilijk vind ik als bezoeker van de RK kerk de afgelopen zondag gehouden herdenking van het feit dat deze kerk herdenkt dat:
Als je de forumregels leest snap ik overigens niet dat je op het idee komt om deze topic hier te openen. Ik dacht dat onderhand wel duidelijk was dat OSW géén RK-forum is.
Well, ik heb nooit begrepen wat nu precies het doel was van de onbevlekte Maria-ontvangtenis. Het is m.i. een noodsprong van een paar theologen die té ver hebben doorgefilosofeerd op een verkeerde weg. Hun denkgang was:Oorspronkelijk gepost door moderne gelovige
1. Jezus, als Zoon van God, wil hij de zonde van de wereld weg hebben kunnen dragen, moet zondevrij zijn geweest, en dus onbevlekt ontvangen
2. Jezus is geboren uit de maagd Maria.
3. De bijbel leerd dat God de misdaden van de vaderen bezoekt aan de kinderen (erfzonde)
4. De bijbel leerd dat man en vrouw één zijn
5. Dús geld ook dat Jezus de erfschuld via Maria op zich zou krijgen
6. Wil Jezus dus onbevlekt ontvangen zijn, moet zijn moeder ook vrij van erfzonde zijn
7. Kortom, we laten de Paus Maria's onbevlekte ontvangenis verklaren, en laten de hele kerk dat geloven. Probleem opgelost
Helaas nogal onzin, men had net zo goed, met de kerk van alle eeuwen, kunnen zeggen dat Christus onbevlekt ontvangen is, omdat Hij geboren is uit de Heilige Geest, en niet uit de wil van een man, nog uit de wil des vleses.
- ndonselaar
- Contacteer:
Memento,
Je hebt gelijk, toch kom je zulke gedachten, in gewijzigde vorm, ook in onze kring tegen. Moet je maar eens peilen hoeveel predikanten stellen dat Jezus zonder broers was.
Je hebt gelijk, toch kom je zulke gedachten, in gewijzigde vorm, ook in onze kring tegen. Moet je maar eens peilen hoeveel predikanten stellen dat Jezus zonder broers was.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Dit wijdt ik meer aan een gebrek van kennis, dan aan een bewust aangehangen dwaling. Over het algemeen zijn predikanten in de rechterflank van de ger. gez. (GG, OGG, GGiN) geen hoogopgeleiden, en nemen ze zulke meningen sneller van elkaar over, zonder de zaak zelf te onderzoeken. Dit in tegenstelling tot de RK, waar deze dogma is opgesteld door zeer slimme koppenOorspronkelijk gepost door ndonselaar
Memento,
Zomaar een quote uit één van de NT apocriefen (gospel of Thomas):Oorspronkelijk gepost door Adorote
in de Nieuw Testamentische Apocriefen vinden wij deze geschiedenis.
(114) Simon Peter said to them: Let Mary go forth from among us, for women are not worthy of the life. Jesus said: Behold, I shall lead her, that I may make her male, in order that she also may become a living spirit like you males. For every woman who makes herself male shall enter into the kingdom of heaven.
Toch niet voor niets, dat de kerk der eeuwen de NT apocrieven nooit heeft erkent, of er enige dogma aan ontleend heeft....
Ik zou zeggen: lees de NT apocrieven eens door (staan allemaal in engelse vertaling op internet). Ik heb ze bijna allemaal gelezen, maar (muv. de vroeg-christelijke brieven, die soms ook bij de NT apocriefen worden gerekend), ben ik in elk boek vele gruwelijke dwalingen tegen gekomen. Noem mij maar één NT apocrief boek wat zonder zo'n gruwelijke dwaling is.Oorspronkelijk gepost door lebaoth
Nou Memento, is dat niet een beetje te makkelijk, uit één apocrief boek iets te citeren om daarmee alle apocriefen af te schrijven?
Je doet dan hetzelfde als wat je anderen verwijt in een discussie over rockmuziek..
Gezien de enorme overeenkomst tussen de bekende manuscripten (zowel Majority Text als Critical Text) is er geen sprake van weiziging van de boodschap, alleen toevoegingen van woorden, die de boodschap zelve ongemoeit laten. Wonderlijk, dat er zovele afschriften zo enorm dicht bij elkaar staan, zodat wij vandaag de dag geen enkele twijfel hoeven te hebben over de authenciteit van de boodschap die de Heilige Schrift ons brengt.In de (gecanoniseerde) Bijbel zijn ook wel eens wat apocriefe stukjes geslopen
[Aangepast op 16/8/2004 door memento]
Oorspronkelijk gepost door limosaHad wat mij betreft maar gewoon op een RK-forum gepost. Het is toch duidelijk wat het gereformeerde standpunt is over de Maria-verering zoals die in de RKK te vinden is? Hier op OSW zul je alleen tegenstanders daarvan vinden.Oorspronkelijk gepost door moderne gelovige
Als je de forumregels leest snap ik overigens niet dat je op het idee komt om deze topic hier te openen. Ik dacht dat onderhand wel duidelijk was dat OSW géén RK-forum is.
Neen het is geen RK forum ,maar wel een discussieforum,dus komen er ook dingen ter sprake die verder reiken dan de muren van de ger.Gezindte.
Op een RK forum worden gewoon discussie gehouden over de Reformatie enz enz ,en is men ook bereid om met protestanten in discussie te gaan in een liefdevolle sfeer.
Waarom die angst hier,angst duidt op onzekerheid ,en toch niet zeker zijn van de geloofszaak waar je voor staat,en diep in je hart misschien weten dat die andere Traditie toch gelijk heeft.
Als je zeker bent van je Traditie en je bent zeker van je Geloof en je hebt een Levend Geloof en een Levende traditie hoef je nergens bang voor te zijn,en kan je met iedereen in open discussie.