Levensloop of spaarloon?
Levensloop of spaarloon?
Je hoort van alles over de levensloopregeling. Zowat elke reclame gaat erover en iedereen wil je er wel één aansmeren. Snap je een beetje waar het om gaat?
Helaas voor jou is dat al wel gebeurt. Een columnachtig van Peter Schalk, die vond de levensloopregeling veel te duur endus raadde hij het af.Kaw schreef:Ik heb een onvoldoende gegeven. In de reclame hoor ik alleen hoe geweldig het allemaal wel niet is. Ik heb liever een degelijke folder en een onafhankelijke partij (RD?) die het zaakje eens onder de loep neemt. (Nu hoop ik niet dat het RD het al gedaan heeft :mrgreen: Ik lees de krant zelden)
- Miscanthus
Lijkt me duidelijk, degene die gebruik maken van de levensloop regeling [een héél verkeerde naam trouwens] kunnen hun krachten dan helemaal ten goede gebruiken voor hetwerk in de gemeente, actuele theologie bedrijven zogezegd.elbert schreef:Ehm, even een vraagje tussendoor: wat doet dit topic onder Theologie - Actueel?
Sorry sorry sorry, ik heb met mijn neus gekeken en bedoelde hem onder "Actuele zaken" te plaatsen.Eppie schreef:Lijkt me duidelijk, degene die gebruik maken van de levensloop regeling [een héél verkeerde naam trouwens] kunnen hun krachten dan helemaal ten goede gebruiken voor hetwerk in de gemeente, actuele theologie bedrijven zogezegd.elbert schreef:Ehm, even een vraagje tussendoor: wat doet dit topic onder Theologie - Actueel?
En Eppie. volg deze link eens: http://audioserver.nl/?option=content&t ... ser_id=224
en klik dan op de dienst van 2 november. Dan hoor je een paar mooie verwijzingen naar de levensloopregeling.
TZT zal ik ook die preken maar eens downloaden en beluisteren.Unionist schreef:Sorry sorry sorry, ik heb met mijn neus gekeken en bedoelde hem onder "Actuele zaken" te plaatsen.Eppie schreef:Lijkt me duidelijk, degene die gebruik maken van de levensloop regeling [een héél verkeerde naam trouwens] kunnen hun krachten dan helemaal ten goede gebruiken voor hetwerk in de gemeente, actuele theologie bedrijven zogezegd.elbert schreef:Ehm, even een vraagje tussendoor: wat doet dit topic onder Theologie - Actueel?
En Eppie. volg deze link eens: http://audioserver.nl/?option=content&t ... ser_id=224
en klik dan op de dienst van 2 november. Dan hoor je een paar mooie verwijzingen naar de levensloopregeling.
- Miscanthus
Zal persoonlijk nooit voor levensloopregeling kiezen.
Spaarloon wel.
Waarom?
Levensloop kent eigenlijk maar 2 doelen:
- een keer vrije tijd (paar maanden/jaar)
- eerder stoppen met werken.
In het eerste heb ik geen interesse en wat het tweede aangaat dat regel ik dan liever zelf. Je kunt beter zelf een spaarpot hebben en weinig inkomen op dat moment want dan kun je nog profiteren van toeslagen ook als je mazzel heb. Nog iets anders, wie weet wat de overheid allemaal doet, misschien wordt de levensloop ook wel weer totaal veranderd binnen 10 jaar. Ik hou het liever zelf in de hand. En belastingvoordeel omdat je als je 65 bent misschien in andere schaal valt, ik denk dat die vlieger vaak niet op gaat. Ook hierin weten we niet wat de regering doet.
Voorbeeld je betaald nu ongeveer 30% loonbelasting en spaart volop voor levensloop 12%. Je betaald nu geen loonbelasting, maar later. Na 10 jaar besluit de regering iedereen te gaan belasten met 42%. Het is een slecht voorbeeld want je kan inmiddels meer verdienen en in andere schaal vallen e.d. Maar de strekking lijkt me duidelijk.
Waarom spaarloon wel?
Krijgt het belastingvoordeel, gaat niet om grote bedragen en je verdiend er aardig mee. En je kan ook zomaar een eerder vrijval krigen, dus dan heb je dat geld gelijk weer beschikbaar.
Spaarloon wel.
Waarom?
Levensloop kent eigenlijk maar 2 doelen:
- een keer vrije tijd (paar maanden/jaar)
- eerder stoppen met werken.
In het eerste heb ik geen interesse en wat het tweede aangaat dat regel ik dan liever zelf. Je kunt beter zelf een spaarpot hebben en weinig inkomen op dat moment want dan kun je nog profiteren van toeslagen ook als je mazzel heb. Nog iets anders, wie weet wat de overheid allemaal doet, misschien wordt de levensloop ook wel weer totaal veranderd binnen 10 jaar. Ik hou het liever zelf in de hand. En belastingvoordeel omdat je als je 65 bent misschien in andere schaal valt, ik denk dat die vlieger vaak niet op gaat. Ook hierin weten we niet wat de regering doet.
Voorbeeld je betaald nu ongeveer 30% loonbelasting en spaart volop voor levensloop 12%. Je betaald nu geen loonbelasting, maar later. Na 10 jaar besluit de regering iedereen te gaan belasten met 42%. Het is een slecht voorbeeld want je kan inmiddels meer verdienen en in andere schaal vallen e.d. Maar de strekking lijkt me duidelijk.
Waarom spaarloon wel?
Krijgt het belastingvoordeel, gaat niet om grote bedragen en je verdiend er aardig mee. En je kan ook zomaar een eerder vrijval krigen, dus dan heb je dat geld gelijk weer beschikbaar.
Iedereen in loondienst moet voor 1 januari van een jaar kiezen of hij levensloopt of spaarloont. Voor 2006 zou dus al snel een keuze gemaakt moeten worden. maar gezien de vele onduidelijkheden is gekozen voor een overgangsmaatregel. In 2006 kun je het hele jaar nog een beslissing nemen. De regeling gaat dis wel degelijk in, alleen je kunt het allemaal nog even bekijken. En dat is goed.MS schreef:Daar zijn ze in Den Haag mee bezig. En terecht....Miscanthus schreef:Nu inmiddels wel en ik geloof dat het nog een poosje uitgesteld gaat worden????Miscanthus schreef:Ik heb me er nog niet in verdiept.....
Spaarloon gaat over redelijk kleine bedragen, maar als je toch spaart en je geld vier jaar kunt missen een heel leuke regeling. Levensloop is een koekje van eigen deeg. Je spaart nu en neemt later op. De angst voor hogere tarieven deel ik niet. Ze zullen in tegendeel veel lager worden. Verwacht wordt dat de komende jaren een vlaktax van ongeveer 30% zal ontstaan. De hypotheekrente zal dan ook wel niet meer aftrekbaar zijn. De tarieven gaan omlaag, het bedrag waarover gaat omhoog zodat de opbrengst hetzelfde is.
Kortom: zit je hoog in de tarieven, dan kan het voordeel opleveren. Je krijgt een extra korting van honderdzoveel euro per spaarjaar, dat is ook leuk. Dat is overigens lager dan het nadeel van niet mee kunnen doen aan spaarloon. (tegen 42%)
Bedenk overigens wel dat die voorgespiegelde rentes ook belast gaan worden als loon.
Levensloop MOET als de werknemer het wil. Spaarloon niet.
Laatst gewijzigd door refo op 16 nov 2005, 21:50, 1 keer totaal gewijzigd.