Kies dan het leven
- Miscanthus
- Berichten: 5306
- Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
- Locatie: Heuvelrug
Kies dan het leven
Deut 30:19 Ik neem heden tegen ulieden tot getuigen den hemel en de aarde; het leven en den dood heb ik u voorgesteld, den zegen en den vloek! Kiest dan het leven, opdat gij levet, gij en uw zaad;
_____________________________________________________
Het leven kiezen
Heel duidelijk spreekt het Woord van God ons toe dat wij kiezen moeten. Kiest dan het leven opdat wij leven zullen en niet sterven en onze kinderen. Ja maar, we kunnen toch niet kiezen?
Hoe vaak horen we deze tegenspreking als een (welgemeend) excuus om niet te kiezen. We wachten liever tot het te laat is dan dat we zouden kiezen. En we hebben helemaal geen vrije wil.
Zelf kiezen is toch remonstrants. We maken allerlei keuzes in ons leven, maar de allerzwaarwegendste keuze stellen we uit. Jezus weent over Jezruzalem: gij, die de profeten doodt, en stenigt, die tot u gezonden zijn, hoe menigmaal heb Ik uw kinderen willen bijeenvergaderen, gelijkerwijs een hen haar kiekens onder de vleugelen [vergadert]; en gijlieden hebt niet gewild?Toch stelt God ons voor de keus. Hij dringt ons te kiezen voor het leven, want Hij heeft geen lust in de dood van de goddeloze, maar daarin heeft Hij lust; dat de goddeloze zich bekere en leve.
Er zijn mensen die geen keus maken omdat ze vinden dat ze dat gegeven moet worden. Ze blijven hun leven lang bidden en maken geen keus. Zulke mensen waren er in Israel ook: in vers 12 staat: Het is niet in den hemel, om te zeggen: Wie zal voor ons ten hemel varen, dat hij het voor ons hale, en ons hetzelve horen late, dat wij het doen?
Met andere woorden: "Wie stijgt voor ons op naar de hemel om ze daar te halen en ze ons bekend te maken, zodat wij ernaar kunnen handelen?” God zegt daarentegen: De 30:14 Want dit woord is zeer nabij u, in uw mond, en in uw hart, om dat te doen. De NBV zegt: Nee, die geboden zijn heel dichtbij, u kunt ze in u opnemen en ze u eigen maken; u kunt ze volbrengen.
In eigen kracht? Nee, dat zeker niet. Het is gelukkig God die in ons werkt, het willen en het werken (Fil 2:13).
Ik moet geloven, Ik moet werken, Ik moet mijn vertrouwen in God en Christus uitspreken, ik moet dat willen doen. Dat geloven in Hem in in Zijn beloften werkt God in mij, door Zijn Heilige Geest, die mij door het Woord daartoe brengt. Dan wil ik het ook.
Zeg het vandaag nog, Heere Jezus, ik wil in U geloven, mijn hart aan U geven, opdat U bij Mij naar binnen komt, zoals U beloofd hebt.
Er kwam een pad door de zee, toen Mozes in geloof zijn staf uitstrekte. Er kwam een pad door de Jordaan toen de priesters hun voet op het water zetten. De man met de verdorde hand werd genezen toen hij zijn hand uitstrekte. Zo zullen ook wij genezing en vergeving ontvangen als we onze handen uitstrekken naar Jezus, de Zoon van God, zoals Hij ons in het Woord is geopenbaard. Stel dat niet uit en wacht niet af. Kust de Zoon opdat hij niet toorne.
Ik ben er van overtuigd dat het er op aankomt dat we een keuze maken in ons leven, in gehoorzaamheid aan Gods wil.
Kiest dan het leven! Zet je treden in Zijn spoor, en God zal je wankelende gangen vast maken.
_____________________________________________________
Het leven kiezen
Heel duidelijk spreekt het Woord van God ons toe dat wij kiezen moeten. Kiest dan het leven opdat wij leven zullen en niet sterven en onze kinderen. Ja maar, we kunnen toch niet kiezen?
Hoe vaak horen we deze tegenspreking als een (welgemeend) excuus om niet te kiezen. We wachten liever tot het te laat is dan dat we zouden kiezen. En we hebben helemaal geen vrije wil.
Zelf kiezen is toch remonstrants. We maken allerlei keuzes in ons leven, maar de allerzwaarwegendste keuze stellen we uit. Jezus weent over Jezruzalem: gij, die de profeten doodt, en stenigt, die tot u gezonden zijn, hoe menigmaal heb Ik uw kinderen willen bijeenvergaderen, gelijkerwijs een hen haar kiekens onder de vleugelen [vergadert]; en gijlieden hebt niet gewild?Toch stelt God ons voor de keus. Hij dringt ons te kiezen voor het leven, want Hij heeft geen lust in de dood van de goddeloze, maar daarin heeft Hij lust; dat de goddeloze zich bekere en leve.
Er zijn mensen die geen keus maken omdat ze vinden dat ze dat gegeven moet worden. Ze blijven hun leven lang bidden en maken geen keus. Zulke mensen waren er in Israel ook: in vers 12 staat: Het is niet in den hemel, om te zeggen: Wie zal voor ons ten hemel varen, dat hij het voor ons hale, en ons hetzelve horen late, dat wij het doen?
Met andere woorden: "Wie stijgt voor ons op naar de hemel om ze daar te halen en ze ons bekend te maken, zodat wij ernaar kunnen handelen?” God zegt daarentegen: De 30:14 Want dit woord is zeer nabij u, in uw mond, en in uw hart, om dat te doen. De NBV zegt: Nee, die geboden zijn heel dichtbij, u kunt ze in u opnemen en ze u eigen maken; u kunt ze volbrengen.
In eigen kracht? Nee, dat zeker niet. Het is gelukkig God die in ons werkt, het willen en het werken (Fil 2:13).
Ik moet geloven, Ik moet werken, Ik moet mijn vertrouwen in God en Christus uitspreken, ik moet dat willen doen. Dat geloven in Hem in in Zijn beloften werkt God in mij, door Zijn Heilige Geest, die mij door het Woord daartoe brengt. Dan wil ik het ook.
Zeg het vandaag nog, Heere Jezus, ik wil in U geloven, mijn hart aan U geven, opdat U bij Mij naar binnen komt, zoals U beloofd hebt.
Er kwam een pad door de zee, toen Mozes in geloof zijn staf uitstrekte. Er kwam een pad door de Jordaan toen de priesters hun voet op het water zetten. De man met de verdorde hand werd genezen toen hij zijn hand uitstrekte. Zo zullen ook wij genezing en vergeving ontvangen als we onze handen uitstrekken naar Jezus, de Zoon van God, zoals Hij ons in het Woord is geopenbaard. Stel dat niet uit en wacht niet af. Kust de Zoon opdat hij niet toorne.
Ik ben er van overtuigd dat het er op aankomt dat we een keuze maken in ons leven, in gehoorzaamheid aan Gods wil.
Kiest dan het leven! Zet je treden in Zijn spoor, en God zal je wankelende gangen vast maken.
Ik vraag me af waarom iemand op "rare vraag" gestemd heeft. Wat is nou relevanter: mogen vrouwen participeren in de politiek, of: heb je al een hartelijke keuze gemaakt voor een leven met God.?
OVer het eerste worden pagina's en pagina's vol gediscussieerd. Op het andere zijn maar twee antwoorden mogelijk: ja en nee. Maar dat antwoord is wel van eeuwigheidsbelang.
OVer het eerste worden pagina's en pagina's vol gediscussieerd. Op het andere zijn maar twee antwoorden mogelijk: ja en nee. Maar dat antwoord is wel van eeuwigheidsbelang.
- Miscanthus
- Berichten: 5306
- Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
- Locatie: Heuvelrug
Weer even naar boven gehaald.
Het is opvallend dat er veel gesproken wordt over de keuze voor (=gehoorzamen van) God in de Bijbel; over erkennen van Jezus als onze Heere en Zaligmaker, als onze gerechtigheid en Heer van ons leven, en dat er zo weinig gekozen/aangenomen wordt. Er wordt (daarentegen?) veel gepraat over de verkiezing en de onmacht van de mens.
Ik geloof dat het hierdoor komt: dat ons hart boos is.
Jezus is het Licht der wereld. Zijn Woord is als een licht dat schijnt in een duistere plaats. Ja, Hijzelf doet dat. Hij kijkt dwars door ons heen. En als wij ons hart openen voor Hem, dan komt alle rommel openbaar. Dan moeten we onze vuiligheid niet alleen laten zien maar ook door Hem laten opruimen en wassen. Dat is ons eigenlijk te min, zoals Petrus zijn voeten niet wilde laten wassen. Daarom doen we de deur van ons hart niet open en blijven we liever in de duisternis. daar denken we veilig te zijn met zoveel anderen. Jezus is eigenlijk best bedreigend. We stellen het oordeel uit.
Jezus staat ook vandaag voor je als het Licht der wereld. Hij wil binnenkomen. "En dit is het oordeel, dat het licht in de wereld gekomen is, en de mensen hebben de duisternis liever gehad dan het licht; want hun werken waren boos."
Geloof dan in Hem want Die in Hem gelooft, wordt niet veroordeeld, maar die niet gelooft, is alrede veroordeeld, dewijl hij niet heeft geloofd in den Naam des eniggeboren Zoons van God.
Het is Zijn liefste werk om onze zonden te vergeven indien wij ze belijden. Ps 86:5 Want Gij, HEERE! zijt goed, en gaarne vergevende, en van grote goedertierenheid allen, die U aanroepen.
Ben je al aan Zijn voeten gevallen met de bede: "neem mijn leven, laat het Heer, toegewijd zijn tot Uw eer....Kom in mijn hart Heer Jezus." Dan garandeert Hij: "en Ik zal tot je inkomen, en Ik zal met je avondmaal houden, en jij met Mij." Dat wil zeggen: met hem door mijn Geest meer en meer te verenigen, en mijn genade en gunst tot zijn troost en versterking hem meer en meer doen gevoelen;
Dan zullen we opgroeien in de genade en kennis van Hem, die het licht der wereld is. Wat hebben we te verliezen?
Het is opvallend dat er veel gesproken wordt over de keuze voor (=gehoorzamen van) God in de Bijbel; over erkennen van Jezus als onze Heere en Zaligmaker, als onze gerechtigheid en Heer van ons leven, en dat er zo weinig gekozen/aangenomen wordt. Er wordt (daarentegen?) veel gepraat over de verkiezing en de onmacht van de mens.
Ik geloof dat het hierdoor komt: dat ons hart boos is.
Jezus is het Licht der wereld. Zijn Woord is als een licht dat schijnt in een duistere plaats. Ja, Hijzelf doet dat. Hij kijkt dwars door ons heen. En als wij ons hart openen voor Hem, dan komt alle rommel openbaar. Dan moeten we onze vuiligheid niet alleen laten zien maar ook door Hem laten opruimen en wassen. Dat is ons eigenlijk te min, zoals Petrus zijn voeten niet wilde laten wassen. Daarom doen we de deur van ons hart niet open en blijven we liever in de duisternis. daar denken we veilig te zijn met zoveel anderen. Jezus is eigenlijk best bedreigend. We stellen het oordeel uit.
Jezus staat ook vandaag voor je als het Licht der wereld. Hij wil binnenkomen. "En dit is het oordeel, dat het licht in de wereld gekomen is, en de mensen hebben de duisternis liever gehad dan het licht; want hun werken waren boos."
Geloof dan in Hem want Die in Hem gelooft, wordt niet veroordeeld, maar die niet gelooft, is alrede veroordeeld, dewijl hij niet heeft geloofd in den Naam des eniggeboren Zoons van God.
Het is Zijn liefste werk om onze zonden te vergeven indien wij ze belijden. Ps 86:5 Want Gij, HEERE! zijt goed, en gaarne vergevende, en van grote goedertierenheid allen, die U aanroepen.
Ben je al aan Zijn voeten gevallen met de bede: "neem mijn leven, laat het Heer, toegewijd zijn tot Uw eer....Kom in mijn hart Heer Jezus." Dan garandeert Hij: "en Ik zal tot je inkomen, en Ik zal met je avondmaal houden, en jij met Mij." Dat wil zeggen: met hem door mijn Geest meer en meer te verenigen, en mijn genade en gunst tot zijn troost en versterking hem meer en meer doen gevoelen;
Dan zullen we opgroeien in de genade en kennis van Hem, die het licht der wereld is. Wat hebben we te verliezen?
je spreekt over "kiezen" of het over de kleur van je sokken gaat maar als ik in de Bijbel lees krijg ik de overtuiging dat er meer moet zijn dan op een achternamiddag te denken: "laat ik het leven maar eens gaan kiezen"Miscanthus schreef:Kiest dan het leven!
Er is niemand rechtvaardig, ook niet een; Er is niemand, die verstandig is, er is niemand, die God zoekt.
Niemand kan tot Mij komen, tenzij dat de Vader, Die Mij gezonden heeft, hem trekke; en Ik zal hem opwekken ten uitersten dage.
- Miscanthus
- Berichten: 5306
- Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
- Locatie: Heuvelrug
Ik wil je uitnodigen om de openingsposting nog eens goed te lezen voordat je met deze onaardige en naieve interpretatie komt,.limosa schreef:je spreekt over "kiezen" of het over de kleur van je sokken gaat maar als ik in de Bijbel lees krijg ik de overtuiging dat er meer moet zijn dan op een achternamiddag te denken: "laat ik het leven maar eens gaan kiezen"Miscanthus schreef:Kiest dan het leven!
Er is niemand rechtvaardig, ook niet een; Er is niemand, die verstandig is, er is niemand, die God zoekt.
Niemand kan tot Mij komen, tenzij dat de Vader, Die Mij gezonden heeft, hem trekke; en Ik zal hem opwekken ten uitersten dage.
- ndonselaar
- Berichten: 3105
- Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
- Contacteer:
Beste Miscanthus,
Ik mis iets. Misschien een vreemde opmerking. Toch wil ik hem plaatsen. Ik proef je oprechte bedoeling in het stuk. Immers het leven eist een keuze. Het gaat om leven of dood!
Helaas gaat het niet altijd goed. Je schrijft dat sommigen geen keuze maken, omdat ze het gegeven moet worden. Dat zal wel zo zijn, al is de opmerking dat het ons gegeven moet worden volledige realiteit. Maar goed, ik schreef 'helaas gaat het niet altijd goed'. Wat bedoel ik daarmee? Wel een keuze maken vereist een volledige overgave, een oprechte keuze. Hoevelen kiezen niet voor God of voor Jezus, maar ze vertonen geen vruchten. Het geloof zonder de werken is géén geloof. Het is slechts schijn. Geloven is ook 'alles uit handen geven'. Niet een deel. Niet de wereld wat en God wat, nee volledige geloofsovergave.
Je geeft als mogelijk antwoord 'ja eens'. Dat kan betekenen Miscanthus dat we eens het geloof hebben geoefend en dat we dus gerechtvaardigd zijn. Het kan ook zijn dat we menen dat we het geloof geoefend hebben, maar dat het slechts een schijnkeuze was.
Ik wil niet zomaar kritiek uitoefenen op je gemeende posting, maar ik vraag je om ook hierin evenwichtig te zijn.
Ik mis iets. Misschien een vreemde opmerking. Toch wil ik hem plaatsen. Ik proef je oprechte bedoeling in het stuk. Immers het leven eist een keuze. Het gaat om leven of dood!
Helaas gaat het niet altijd goed. Je schrijft dat sommigen geen keuze maken, omdat ze het gegeven moet worden. Dat zal wel zo zijn, al is de opmerking dat het ons gegeven moet worden volledige realiteit. Maar goed, ik schreef 'helaas gaat het niet altijd goed'. Wat bedoel ik daarmee? Wel een keuze maken vereist een volledige overgave, een oprechte keuze. Hoevelen kiezen niet voor God of voor Jezus, maar ze vertonen geen vruchten. Het geloof zonder de werken is géén geloof. Het is slechts schijn. Geloven is ook 'alles uit handen geven'. Niet een deel. Niet de wereld wat en God wat, nee volledige geloofsovergave.
Je geeft als mogelijk antwoord 'ja eens'. Dat kan betekenen Miscanthus dat we eens het geloof hebben geoefend en dat we dus gerechtvaardigd zijn. Het kan ook zijn dat we menen dat we het geloof geoefend hebben, maar dat het slechts een schijnkeuze was.
Ik wil niet zomaar kritiek uitoefenen op je gemeende posting, maar ik vraag je om ook hierin evenwichtig te zijn.
En als toevoeging (buiten het feit of wij zelf kunnen kiezen or what:ndonselaar schreef:Beste Miscanthus,
Ik mis iets. Misschien een vreemde opmerking. Toch wil ik hem plaatsen. Ik proef je oprechte bedoeling in het stuk. Immers het leven eist een keuze. Het gaat om leven of dood!
Helaas gaat het niet altijd goed. Je schrijft dat sommigen geen keuze maken, omdat ze het gegeven moet worden. Dat zal wel zo zijn, al is de opmerking dat het ons gegeven moet worden volledige realiteit. Maar goed, ik schreef 'helaas gaat het niet altijd goed'. Wat bedoel ik daarmee? Wel een keuze maken vereist een volledige overgave, een oprechte keuze. Hoevelen kiezen niet voor God of voor Jezus, maar ze vertonen geen vruchten. Het geloof zonder de werken is géén geloof. Het is slechts schijn. Geloven is ook 'alles uit handen geven'. Niet een deel. Niet de wereld wat en God wat, nee volledige geloofsovergave.
Je geeft als mogelijk antwoord 'ja eens'. Dat kan betekenen Miscanthus dat we eens het geloof hebben geoefend en dat we dus gerechtvaardigd zijn. Het kan ook zijn dat we menen dat we het geloof geoefend hebben, maar dat het slechts een schijnkeuze was.
Ik wil niet zomaar kritiek uitoefenen op je gemeende posting, maar ik vraag je om ook hierin evenwichtig te zijn.
Als we geen keuze maken, maken we daarmee in feite wel een keuze. Als we niet voor kiezen kiezen we dan niet als vanzelfsprekend tegen?
Zijn Naam moet eeuwig eer ontvangen
- ndonselaar
- Berichten: 3105
- Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
- Contacteer:
- Miscanthus
- Berichten: 5306
- Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
- Locatie: Heuvelrug
Beste Niek,ndonselaar schreef:Beste Miscanthus,
Ik mis iets. Misschien een vreemde opmerking. Toch wil ik hem plaatsen. Ik proef je oprechte bedoeling in het stuk. Immers het leven eist een keuze. Het gaat om leven of dood!
Helaas gaat het niet altijd goed. ......Wel een keuze maken vereist een volledige overgave, een oprechte keuze. Hoevelen kiezen niet voor God of voor Jezus, maar ze vertonen geen vruchten. Het geloof zonder de werken is géén geloof. Het is slechts schijn. Geloven is ook 'alles uit handen geven'. Niet een deel. Niet de wereld wat en God wat, nee volledige geloofsovergave.
Je geeft als mogelijk antwoord 'ja eens'. Dat kan betekenen Miscanthus dat we eens het geloof hebben geoefend en dat we dus gerechtvaardigd zijn. Het kan ook zijn dat we menen dat we het geloof geoefend hebben, maar dat het slechts een schijnkeuze was.
Ik wil niet zomaar kritiek uitoefenen op je gemeende posting, maar ik vraag je om ook hierin evenwichtig te zijn.
Ik ben blij dat je de bedoeling er uit leest. ik ben het geheel met je eens als je stelt dat onze overgave volledig moet zijn. Het is geen keuze op een achternamiddag wat we eens even zullen doen. Oprechtheid is geboden. "Welzalig zijn de oprechten van gemoed, die ongeveinsd des Heeren wet betrachten."
Toch is het me niet helemaal duidelijk wat je nu mist. Ik heb niet de pretentie gehad om volledig te zijn en heb me geconcentreerd op het moment van overgave. Daar kan veel aan vooraf zijn gegaan of weinig, maar het gaat erom dat we dat allen met ons gehele wezen doen. Met hart en ziel, zouden we kunnen zeggen, hoewel ons lichaam (als tempel van de Heilige Geest) daar ook geheel in mee moet. Die keuze voor God zal ook gevolgen hebben voor ons verdere leven. Het zal een leven zijn naar Gods wil en zoveel als mogelijk in overeenstemming met Gods wil. We kunnen uitgebreid lezen over de vruchten van de Geest en de werken des geloofs zoals in de Jacobusbrief. Die werken komen alleen openbaar als we uit de Wijnstok leven in een geloofsverbondenheid met Jezus Christus. Er is geen oprecht geloof zonder navolging. Er zal ook groei in het geloof moeten zijn. Een geloof dat niet groeit, verdort.
In dit verband wil ik Ds G. Boer citeren:
dat onbevreesd en met blijdschap moeten we niet verliezen uit vrees voor de honden.De volle en onnaspeurlijke rijkdom van Christus mag levend worden uitgedragen.
Wie uit vrees voor de honden de kinderen het brood onthoudt, had beter nimmer dienaar des Woords kunnen worden. Wanneer de angst ons beheerst de korf van vrije genade te laag te zetten, zijn wij in strijd met de prediking van Christus en de apostelen. Zij toch hebben onbevreesd en met blijdschap het Evangelie verkondigd met bevel van geloof en bekering.
hartelijke groet, Miscanthus