Leeft u?

Pied

Leeft u?

Bericht door Pied »

Ellendekennis
Zoek een diepe en blijvende indruk te hebben en een duidelijke kennis van de boosheid en verdorvenheid van uw hart, zoals het van nature is, en zoals het zelfs nog na de bekering in de gelovigen is. Houd altijd een levendig gevoel en herinnering van uw zwakheid, armoede en ellende. Laat voortdurend een overtuiging in uw ziel liggen en een duidelijk besef van uw machteloosheid en van de bedrieglijkheid van het hart. Want dit is zeker en ontwijfelbaar: u hebt in uw boezem een hart, dat door en in zichzelf vijandschap is tegen God, God hatend, alsook Zijn wegen en wetten, en weerspannig tegen al Zijn aanbiedingen en vriendelijkheden. U hebt in uzelf een lichaam der zonde, dat alle dag ten kwade neigt, aanzet en beweegt, ja soms ook daarheen trekt en drijft, en dat altijd het goede tegenstaat en zich daartegen kant en daartegen spreekt en werkt; een hart dat ondankbaar en atheïstisch is, afgodisch, vol zelfbedoeling en beestachtig. U hebt vlees in u, dat strijdt tegen de geest, dat is: tegen het werk en de genade Gods in de ziel, en dat niet wil toelaten dat de ziel iets goeds doet; tenminste niet op de juiste wijze en met een goede bedoeling. Het drijft de ziel al gauw in een richting van weerspannigheid tegen God, en trekt haar af van God recht te dienen. Het verwekt daarin kwade bewegingen en genegenheden en het kiest de zijde van de zonde. U hebt een hart dat verraderlijk en bedrieglijk is boven alle dingen en het zoekt de mens op allerlei wijze te verderven en te verstrikken, het verstand te verduisteren en met vooroordelen te bezetten, en de wil en de genegenheden te misleiden, te vervoeren en gevangen te leiden achter de toegelaten lusten. En daarbij moet u altijd denken dat u in uzelf verstand noch wijsheid, kracht noch sterkte hebt om die boze, machtige en listige vijand, die binnen in uw ziel, gemoed, hart en genegenheden huisvest, tegen te staan, om de verdorvenheid te doden en uw plichten op de juiste wijze te betrachten.

Dit alles is volgens de teksten:
Romeinen 8:7 Daarom dat het bedenken des vleses vijandschap is tegen God; want het onderwerpt zich der wet Gods niet; want het kan ook niet.
Romeinen 8:13 Want indien gij naar het vlees leeft, zo zult gij sterven; maar indien gij door den Geest de werkingen des lichaams doodt, zo zult gij leven.
Galaten 5:17 Want het vlees begeert tegen den Geest, en de Geest tegen het vlees; en deze staan tegen elkander, alzo dat gij niet doet, hetgeen gij wildet.
Romeinen 7:14-24 Want wij weten, dat de wet geestelijk is, maar ik ben vleselijk, verkocht onder de zonde. Want hetgeen ik doe, dat ken ik niet; want hetgeen ik wil, dat doe ik niet, maar hetgeen ik haat, dat doe ik. En indien ik hetgene doe, dat ik niet wil, zo stem ik de wet toe, dat zij goed is. Ik dan doe datzelve nu niet meer, maar de zonde, die in mij woont. Want ik weet, dat in mij, dat is, in mijn vlees, geen goed woont; want het willen is [wel] bij mij, maar het goede te doen, dat vind ik niet. Want het goede dat ik wil, doe ik niet, maar het kwade, dat ik niet wil, dat doe ik. Indien ik hetgene doe, dat ik niet wil, zo doe ik nu hetzelve niet meer, maar de zonde, die in mij woont. Zo vind ik dan deze wet [in] [mij]; als ik het goede wil doen, dat het kwade mij bijligt. Want ik heb een vermaak in de wet Gods, naar den inwendigen mens; Maar ik zie een andere wet in mijn leden, welke strijdt tegen de wet mijns gemoeds, en mij gevangen neemt onder de wet der zonde, die in mijn leden is. Ik ellendig mens, wie zal mij verlossen uit het lichaam dezes doods?
1 Korinthe 2:14 Maar de natuurlijke mens begrijpt niet de dingen, die des Geestes Gods zijn; want zij zijn hem dwaasheid, en hij kan ze niet verstaan, omdat zij geestelijk onderscheiden worden.
Hebreeën 12:1Daarom dan ook, alzo wij zo groot een wolk der getuigen rondom ons hebben liggende, laat ons afleggen allen last, en de zonde, die [ons] lichtelijk omringt, en laat ons met lijdzaamheid lopen de loopbaan, die ons voorgesteld is;
Jeremia 17:9 Arglistig is het hart, meer dan enig ding, ja, dodelijk is het, wie zal het kennen?
2 Korinthe 3:5 Niet dat wij van onszelven bekwaam zijn iets te denken, als uit onszelven; maar onze bekwaamheid is uit God;
Johannes 15:5 Ik ben de Wijnstok, [en] gij de ranken; die in Mij blijft, en Ik in hem, die draagt veel vrucht; want zonder Mij kunt gij niets doen.
Jakobus 1:13,14 Niemand, als hij verzocht wordt, zegge: Ik word van God verzocht; want God kan niet verzocht worden met het kwade, en Hij Zelf verzoekt niemand. Maar een iegelijk wordt verzocht, als hij van zijn eigen begeerlijkheid afgetrokken en verlokt wordt.
Houthakker

Bericht door Houthakker »

Weet je zeker, Pied, dat je de juiste tekst onder de juiste titel hebt geplaatst? Of zijn er een paar dingen door elkaar gehaald?

Groet,
Houthakker.
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

Pied, kun je iets meer vertellen over het waarom en waartoe van deze posting?
ego flos

Bericht door ego flos »

't Is zo te zien een geisoleerd stukkie uit een of ander boek. Ik hoop tenminste niet dat dit alles is wat de goede man geschreeven heeft.

Want van de geliefde drie stukken is dit er maar een en dan is het veelgeroemde evenwicht zoek. Wel goed is dat het gericht is tot wedergeborenen. De schrijver ziet blijkbaar ook in dat mensen die verlost en dankbaar zijn, ook af en toe eens op hun ellende moeten zien. Ik zou de aansporing wel wat anders laten klinken. Meer als ons donkere ik naast het Licht der werld. Of zo.
Marnix

Bericht door Marnix »

En daarnaast, draai je het ook om? We hebben niet alleen die geest in ons die zondig is, die ons laat twijfelen, God haat en bedriegelijk is.... We hebben ook de Geest in ons die strijd tegen onze zondige natuur, die ons zekerheid geeft, die God liefheeft, want de Geest is God zelf.

Voelen we ons bevrijd van de zonde, ondanks dat we deze nog steeds doen? Of leggen we ons maar al te makkelijk het juk van de slavernij van de zonde op?

Teksten ter overdenking:

1 Betekent dit nu dat we moeten blijven zondigen om de genade te laten toenemen? 2 Dat in geen geval. Hoe zouden wij, die dood zijn voor de zonde, nog in zonde kunnen leven? 3 Weet u niet dat wij die gedoopt zijn in Christus Jezus, zijn gedoopt in zijn dood? 4 We zijn door de doop in zijn dood met hem begraven om, zoals Christus door de macht van de Vader uit de dood is opgewekt, een nieuw leven te leiden. 5 Als wij delen in zijn dood, zullen wij ook delen in zijn opstanding. 6 Immers, we weten dat ons oude bestaan met hem gekruisigd is omdat er een einde moest komen aan ons zondige leven: we mochten niet langer slaven van de zonde zijn. 7 Wie gestorven is, is rechtens vrij van de zonde. 8 Wanneer wij met Christus zijn gestorven, geloven we dat we ook met hem zullen leven, 9 omdat we weten dat hij, die uit de dood is opgewekt, niet meer sterft. De dood heeft geen macht meer over hem. 10 Hij is gestorven om een einde te maken aan de zonde, voor eens en altijd; en nu hij leeft, leeft hij voor God. 11 Zo moet u ook uzelf zien: dood voor de zonde, maar in Christus Jezus levend voor God. 12 Laat de zonde dus niet heersen over uw sterfelijke bestaan, geef niet toe aan uw begeerten. 13 Stel uzelf niet langer in dienst van de zonde als een werktuig voor het onrecht, maar stel uzelf in dienst van God. Denk aan uzelf als levenden die uit de dood zijn opgewekt en stel uzelf in dienst van God als een werktuig voor de gerechtigheid. 14 De zonde mag niet langer over u heersen, want u staat niet onder de wet, maar leeft onder de genade.
15 Betekent dit nu dat we vrijuit mogen zondigen omdat we niet onder de wet staan, maar onder de genade leven? Absoluut niet. 16 Wanneer u zich als slaaf in iemands dienst stelt, weet u toch dat u hem moet gehoorzamen? Wanneer u de zonde dient, leidt dat tot de dood; wanneer u God gehoorzaamt, leidt dat tot vrijspraak. 17 Maar God zij gedankt: u was slaven van de zonde, maar nu gehoorzaamt u van ganser harte de leer waaraan u zich hebt toevertrouwd, 18 en bevrijd van de zonde hebt u zich in dienst gesteld van de gerechtigheid. 19 Ik druk me zo gewoon mogelijk uit, omdat het anders uw begrip te boven gaat. Zoals u zich ooit in dienst stelde van zedeloosheid en onrecht om een wetteloos leven te leiden, zo stelt u zich nu in dienst van de gerechtigheid om heilig te leven. 20 Toen u nog slaven van de zonde was, was u niet gebonden aan de gerechtigheid. 21 Wat hebt u daarmee geoogst? Dingen waarvoor u zich nu schaamt, want ze leiden tot de dood. 22 Maar nu, bevrijd van de zonde en in dienst van God, oogst u toewijding aan hem en zelfs het eeuwige leven. 23 Het loon van de zonde is de dood, maar het geschenk van God is het eeuwige leven in Christus Jezus, onze Heer.
(Rom 6)

1 Zo is er dan nu geen veroordeling voor hen, die in Christus Jezus zijn. 2 Want de wet van de Geest des levens heeft u in Christus Jezus vrijgemaakt, van de wet der zonde en des doods. 3 Want wat de wet niet vermocht, omdat zij zwak was door het vlees – God heeft, door zijn eigen Zoon te zenden in een vlees, aan dat der zonde gelijk, en wel om de zonde, de zonde veroordeeld in het vlees, 4 opdat de eis der wet vervuld zou worden in ons, die niet naar het vlees wandelen, doch naar de Geest. 5 Want zij, die naar het vlees zijn, hebben de gezindheid van het vlees, en zij, die naar de Geest zijn, hebben de gezindheid van de Geest. 6 Want de gezindheid van het vlees is de dood, maar de gezindheid van de Geest is leven en vrede. 7 Daarom dat de gezindheid van het vlees vijandschap is tegen God; want het onderwerpt zich niet aan de wet Gods; trouwens, het kan dat ook niet: 8 zij, die in het vlees zijn, kunnen Gode niet behagen. 9 Gij daarentegen zijt niet in het vlees, maar in de Geest, althans, indien de Geest Gods in u woont. Indien iemand echter de Geest van Christus niet heeft, die behoort Hem niet toe. 10 Indien Christus in u is, dan is wel het lichaam dood vanwege de zonde, maar de geest is leven vanwege de gerechtigheid. 11 En indien de Geest van Hem, die Jezus uit de doden heeft opgewekt, in u woont, dan zal Hij, die Christus Jezus uit de doden opgewekt heeft, ook uw sterfelijke lichamen levend maken door zijn Geest, die in u woont.
12 Derhalve, broeders, zijn wij schuldenaars, maar niet van het vlees, om naar het vlees te leven. 13 Want indien gij naar het vlees leeft, zult gij sterven; maar indien gij door de Geest de werkingen des lichaams doodt, zult gij leven. 14 Want allen, die door de Geest Gods geleid worden, zijn zonen Gods. 15 Want gij hebt niet ontvangen een geest van slavernij om opnieuw te vrezen, maar gij hebt ontvangen de Geest van het zoonschap, door welke wij roepen: Abba, Vader. 16 Die Geest getuigt met onze geest, dat wij kinderen Gods zijn. 17 Zijn wij nu kinderen, dan zijn wij ook erfgenamen: erfgenamen van God, en medeërfgenamen van Christus; immers, indien wij delen in zijn lijden, is dat om ook te delen in zijn verheerlijking.
(Rom 8)
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Datgene wat Pied hier post (met welke bedoeling/vraag, overigens?) is wel een wezenlijk onderdeel van het geloofsleven, maar de link met de vraag 'leeft u?' (topic-titel) snap ik niet.

Want dat ik leef, ligt niet aan het feit dat ik met Paulus instem: 'ik ellendig mens, wie zal mij verlossen uit het lichaam dezes doods', maar als we mogen uitroepen met wat Paulus zegt : Want ik ben (in meer of mindere mate, P) verzekerd, dat noch dood, noch leven, noch engelen, noch overheden, noch machten, noch tegenwoordige, noch toekomende dingen, noch hoogte, noch diepte, noch enig ander schepsel ons zal kunnen scheiden van de liefde Gods, welke is in Christus Jezus, onzen Heere.
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
ndonselaar
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Pied,

Ik ben het wel met je eens, maar er zit wel een zekere tegenstrijdigheid in de aangehaalde teksten.

Ook wil ik graag van je weten, wat het dóel is van deze blijvende zoektocht naar onze verdorvenheid.
Marnix

Bericht door Marnix »

Inderdaad.

Ik ben het helemaal met Pim eens dat het belangrijk is om deze ellende en de zondige wil, het feit dat je het zelf niet kan, te kennen. Maar ik vind ook dat wie het evangelie kent, nooit het alleen hierover moet hebben, maar altijd ook zal moeten wijzen op de verlossing door Jezus Christus, want dat is de blijde, verlossende boodschap van de bijbel. Alleen het probleem benadrukken zonder de bijbelse oplossing daarvan te noemen is niet de bedoeling... Naar de bedoeling van deze post ben ook ik erg benieuwd.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Naar de bedoeling van deze post ben ook ik erg benieuwd.
Ik ook.
Houthakker

Bericht door Houthakker »

Het lijkt er echter op dat Pied van schrik is ondergedoken.
:lol:
Pied

Bericht door Pied »

Ik kon om onbekende redenen vandaag niet inloggen. Vandaar dat het even geduurd heeft.
Er is op dit forum veel tegenkanting tegen hetgeen in dit eerste stukje gezegd is. Niet alleen hier, maar ook in andere discussies. Ik vrees dat het tweede stukje dan maar beter weggelaten kan worden.
Niettemin toch een vervolg.
Pied

Bericht door Pied »

2. Over uw Christuskennis
Wees werkzaam om Jezus, de Middelaar, goed te kennen. Zoek een vast en uitgebreid besef en een krachtige overtuiging te hebben door Woord en Geest, van Jezus’ volheid en algenoegzaamheid, van Zijn vriendelijkheid, meedogendheid en barmhartigheid; van Zijn gereedheid en gewilligheid om zielen te behouden en arme zondaren te helpen; en van Zijn getrouwheid en waarheid in het uitvoeren van Zijn beloften. Deze dingen moeten bij u duidelijk zijn en vastliggen. De Heere Jezus is algenoegzaam, volkomen goed voorzien van alles, wat een zondaar nodig heeft. Hij heeft namelijk ogenzalf, kleding, en goud door het vuur beproefd, wijsheid en heiligmaking. Bij Hem is een volheid, ja alle volheid, juist naar de behoefte en nood van arme zondaren en passend bij hun toestand. Hij is ten volle en rijk voorzien van alle hoedanigheden die Hem bekwaam maken om volkomen zalig te maken allen, die door Hem tot God willen komen. Hij heeft alle macht in hemel en op aarde, en in het bijzonder ook om de Geest te zenden, daar alles onder Zijn voeten is gesteld. Want het behaagde de Vader, dat alle volheid in Hem wonen zou, en dat alle schatten, onnaspeurlijke schatten, in Hem, ten goede van de zondaar, verborgen zouden zijn, zodat Hij alles kan zijn in en aan allen, en tot alles (geschikt), waartoe zij Hem mochten wensen te gebruiken. En niet alleen is Hij algenoegzaam, maar ook zeer meedogend en gereed om ellendige zondaren met Zijn genade en sterkte te helpen. Hij is een teder en medelijdend Hogepriester. Hij heeft tedere ingewanden, zodat Hij het gekrookte riet niet zal verbreken en de rokende vlaswiek niet zal uitblussen. Hij weet medelijden te hebben met de ellendigen en verachten. Hij is ambtshalve verplicht, als een Profeet, Leider en Gebieder des volks, om te zijn de Weg, de Waarheid en het Leven voor degenen die tot Hem komen om tot de Vader gebracht te worden. Hij is de Borg en Middelaar des verbonds. Hij is de Knecht van de Vader en heeft een opdracht en last van Hem, om een ieder, die Hem aanschouwt en in Hem gelooft, het eeuwige leven te geven en heerlijk op te wekken ten uitersten dage. En Zijn Naam is Amen, de getrouwe en waarachtige Getuige, Die hetgeen Hij beloofd en ondernomen heeft, ook doen zal.
Zoek dan naast de kennis van uzelf, dat is van uw boosheid, verdorvenheid en machteloosheid, de kennis van de Heere Jezus. Bestudeer Zijn rijkdom, genade en goedheid, en vertoef gedurig onder de krachtige overtuigingen van dat Hij is en heeft alles, wat u tot de godzaligheid en zaligheid nodig hebt, als Die de Naam terecht draagt, dat Hij alles in allen vervult.

Want zo spreekt de Schrift in
Johannes 17:3 En dit is het eeuwige leven, dat zij U kennen, den enigen waarachtigen God, en Jezus Christus, Dien Gij gezonden hebt.
Kolossenzen 3:11 Waarin niet is Griek en Jood, besnijdenis en voorhuid, barbaar [en] Scyth, dienstknecht [en] vrije; maar Christus is alles en in allen.
Efeze 1:22, 23 En heeft alle dingen Zijn voeten onderworpen, en heeft Hem der Gemeente gegeven tot een Hoofd boven alle dingen; Welke Zijn lichaam is, [en] de vervulling Desgenen, Die alles in allen vervult.
Efeze 3:8 Mij, den allerminste van al de heiligen, is deze genade gegeven, om onder de heidenen door het Evangelie te verkondigen den onnaspeurlijken rijkdom van Christus,
Kolossenzen 1:19 Want het is [des] [Vaders] welbehagen geweest, dat in Hem al de volheid wonen zou;
Kolossenzen 2:3 In Denwelken al de schatten der wijsheid en der kennis verborgen zijn.
Kolossenzen 2:9, 10 Want in Hem woont al de volheid der Godheid lichamelijk; en gij zijt in Hem volmaakt, Die het Hoofd is van alle overheid en macht;
Hebreeën 7:25 Waarom Hij ook volkomenlijk kan zalig maken degenen, die door Hem tot God gaan, alzo Hij altijd leeft om voor hen te bidden.
1 Korinthe 1:30 Maar uit Hem zijt gij in Christus Jezus, Die ons geworden is wijsheid van God, en rechtvaardigheid, en heiligmaking, en verlossing;
Openbaring 3:18 Ik raad u dat gij van Mij koopt goud, beproefd komende uit het vuur, opdat gij rijk moogt worden; en witte klederen, opdat gij moogt bekleed worden, en de schande uwer naaktheid niet geopenbaard worde; en zalf uw ogen met ogenzalf, opdat gij zien moogt.
Mattheüs 28:18 En Jezus, bij hen komende, sprak tot hen, zeggende: Mij is gegeven alle macht in hemel en op aarde.
Jesaja 11:2 En op Hem zal de Geest des HEEREN rusten, de Geest der wijsheid en des verstands, de Geest des raads en der sterkte, de Geest der kennis en der vreze des HEEREN.
Jesaja 61:1, 2 De Geest des Heeren HEEREN is op Mij, omdat de HEERE Mij gezalfd heeft, om een blijde boodschap te brengen den zachtmoedigen; Hij heeft Mij gezonden om te verbinden de gebrokenen van harte, om den gevangenen vrijheid uit te roepen, en den gebondenen opening der gevangenis; om uit te roepen het jaar van het welbehagen des HEEREN, en den dag der wraak onzes Gods; om alle treurigen te troosten;
Johannes 15:26 Maar wanneer de Trooster zal gekomen zijn, Dien Ik u zenden zal van den Vader, [namelijk] de Geest der waarheid, Die van den Vader uitgaat, Die zal van Mij getuigen.
Jesaja 42:2 Hij zal niet schreeuwen, noch Zijn [stem] verheffen, noch Zijn stem op de straat horen laten.
Hebreeën 2:17, 18 Waarom Hij in alles den broederen moest gelijk worden, opdat Hij een barmhartig en een getrouw Hogepriester zou zijn, in de dingen, die bij God [te] [doen] [waren], om de zonden des volks te verzoenen. Want in hetgeen Hij Zelf, verzocht zijnde, geleden heeft, kan Hij dengenen, die verzocht worden, te hulp komen.
Hebreeën 4:15, 16 Want wij hebben geen hogepriester, die niet kan medelijden hebben met onze zwakheden, maar Die in alle dingen, gelijk als wij, is verzocht geweest, [doch] zonder zonde. Laat ons dan met vrijmoedigheid toegaan tot den troon der genade, opdat wij barmhartigheid mogen verkrijgen, en genade vinden, om geholpen te worden ter bekwamer tijd.
Hebreeën 5:2 Die behoorlijk medelijden kan hebben met de onwetenden en dwalenden, overmits hij ook zelf met zwakheid omvangen is;
Openbaring 1:5 En van Jezus Christus, Die de getrouwe Getuige is, de Eerstgeborene uit de doden, en de Overste der koningen der aarde. Hem, Die ons heeft liefgehad, en ons van onze zonden gewassen heeft in Zijn bloed.
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Pied schreef:Ik kon om onbekende redenen vandaag niet inloggen. Vandaar dat het even geduurd heeft.
Er is op dit forum veel tegenkanting tegen hetgeen in dit eerste stukje gezegd is. Niet alleen hier, maar ook in andere discussies. Ik vrees dat het tweede stukje dan maar beter weggelaten kan worden.
Niettemin toch een vervolg.
Als je een fout denkt te zien doordat een van de 3 stukken overbelicht worden, maak je dezelfde fout als je dan maar 2 van de 3 stukken weg laat.

Getroost leven en zalig sterven kan alleen met kennis van je ellende en je verlossing en je dankbaarheid.
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Marnix

Bericht door Marnix »

Kijk, daar zat ik op te wachten :) Het vervolg. Op zich wel goed dat je eerst deel 1 plaatst en vervolgens deel 2. Ik schreef eerder dat het niet goed is het over ellende te hebben zonder de verlossing te noemen, maar aan de andere kant is het wel goed om bij het eerste stil te staan..... niet gelijk er aan voorbij te gaan.... dan krijg je snel dat het gelijk weer vergeten is. Dat wat we als laatst lezen/horen blijft meestal het langst bij.... dus wat dat betreft is een opdeling in 2 delen wel goed. Af en toe is het wel goed om bij ons onvermogen en onze ellendige staat die we van nature hebben, stil te staan. Zodat we weer beseffen hoe hard we Christus en Zijn verlossing nodig hebben.
Pied

Bericht door Pied »

Dat was ook mijn gedachte, Marnix. Ik wil gewoon iedere dag een stukje plaatsen ter overdenking, niet zozeer ter discussie. Het eerste stuk mag nooit vergeten worden. Zelfs in de grootste verwondering en dankbaarheid niet - juist daarom is die verwondering en dankbaarheid er!
Plaats reactie