Onderscheid evangelischen en reformatorischen verdwijnt?

memento

Onderscheid evangelischen en reformatorischen verdwijnt?

Bericht door memento »

?Kerkelijke betrokkenheid zal komende jaren drastisch wijzigen?
?Ik denk dat over tien, maar misschien zelfs al over vijf jaar de situatie in kerkelijk Nederland totaal anders zal zijn dan nu. De betrokkenheid op een kerkverband zal heel weinig meer voorstellen. De nadruk komt te liggen op de plaatselijke gemeente waarbij het onderscheid tussen ?evangelisch? en ?reformatorisch? nog meer zal vervagen dan we vandaag al zien.?

Dat zegt prof. dr. P.A. Siebesma zaterdag (21 mei) in het EO-radioprogramma ?Kerk in beweging?. Siebesma, docent aan de Christelijke Hogeschool Ede, bijbelschool ?De Wittenberg? (Zeist), tevens part-time hoogleraar in Heverlee. Volgens Siebesma is de kennis van de eigen kerkelijke traditie niet alleen bij jongeren, maar ook bij volwassenen ,,erg gering??, waardoor ze openstaan voor evangelische invloeden. Hij signaleert dat de ?algehele oppervlakkigheid, die onze tijd en onze cultuur kenmerkt?, ook in de kerk haar tol eist.

Kerkelijk lidmaatschap zegt niet zoveel meer, stelt Siebesma. ? Ik ken heel wat mensen die in naam nog lid zijn van een reformatorische kerk, maar allang ? op drift? zijn geraakt, op zoek naar een gemeente waar ze zich thuis voelen. Het aantal mensen dat op dit moment bezig is te veranderen van kerkelijke richting, zou weleens veel groter kunnen zijn dan menigeen denkt.
Het ontstaan van de PKN heeft als een katalysator gewerkt, waardoor een heleboel veranderingen in kerkelijk Nederland in beweging zijn gezet.?
Siebesma voorziet dat in de nabije toekomst 'de evangelische vleugel de overheersende tendens zal zijn, óók binnen de reformatorische kerken'. Siebesma: Als ik in de PKN mijn papieren ergens op zou willen zetten, dan eerder op het Evangelisch Werkverband, dan op de Gereformeerde Bond. Het EW heeft zich altijd heel sterk inhoudelijk beziggehouden met doordeweekse kringen en conferenties voor gemeenteleden, terwijl de Gereformeerde Bond veel meer nadruk legde op de verkondiging van de waarheid in de zondagse kerkdienst. Daardoor sluit het EW beter aan bij de hedendaagse tijd.?
De GB bevindt zich in een lastig parket nu de hersteld hervormden een eigen kerkverband hebben gevormd. Siebesma: ?De positie van de bond wordt lastig, ook al omdat aan de ene kant gemeenten opschuiven naar het Evangelisch Werkverband, anderzijds in de richting van het midden van de PKN.?

Synodeleden en ambtsdragers dienen zich terdege rekenschap te geven van de huidige ontwikkelingen op het kerkelijk erf, aldus Siebesma. ?Er wordt formeel gepraat over wat wel mag en niet mag (bijvoorbeeld over kerkliederen die worden ?vrijgegeven? binnen de vrijgemaakte kerken) maar ik heb het idee dat op het grondvlak deze vragen absoluut niet meer spelen. We gaan naar een tijd toe ? en je ziet dat nu al - waarin een aantal gemeenten gewoon zingt wat men wil zingen.?
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Ik zie zoveel mensen in de reformatorische gezindte die met de eenvoudige vraag zitten: Hoe wordt ik een kind van God?
Zo lang de evangelischen daar wel een antwoord op hebben en de reformatorischen niet, zul je een terugloop van reformatorischen houden. De gemeenten zijn toch feitelijk dood? Vaak alleen de dominee en een handje vol ouderen kunnen beleiden dat ze een kind van God zijn. Deze mensen hebben vaak al genoeg aan de worsteling of het wel echt is. Er is geen werkend geloof meer in de reformatorische kerken en wat er nog is wordt zwaar bekritiseerd. Hoe kun je dan functioneren als Lichaam van Christus?
De eenvoud moet terug. Door de bevindelijke kruizen van vast goedbedoelde rechtzinnige elementen is het ware kruis onzichtbaar geworden en het geloof buiten beeld geraakt. Zo is er geen toekomst.
Breekijzertje

Bericht door Breekijzertje »

"Over vijf jaar de situatie in kerkelijk Nederland totaal anders dan nu"

Lijkt met ietwat optimistisch.
Maar goed; muren zijn er om afgebroken te worden. Toch?
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Breekijzertje schreef:Maar goed; muren zijn er om afgebroken te worden. Toch?
Zonder muren heb je geen huis om in te wonen.
Breekijzertje

Kaw schreef:Ik zie zoveel mensen in de reformatorische gezindte die met de eenvoudige vraag zitten: Hoe wordt ik een kind van God?
Zo lang de evangelischen daar wel een antwoord op hebben en de reformatorischen niet, zul je een terugloop van reformatorischen houden. De gemeenten zijn toch feitelijk dood? Vaak alleen de dominee en een handje vol ouderen kunnen beleiden dat ze een kind van God zijn. Deze mensen hebben vaak al genoeg aan de worsteling of het wel echt is. Er is geen werkend geloof meer in de reformatorische kerken en wat er nog is wordt zwaar bekritiseerd. Hoe kun je dan functioneren als Lichaam van Christus?
De eenvoud moet terug. Door de bevindelijke kruizen van vast goedbedoelde rechtzinnige elementen is het ware kruis onzichtbaar geworden en het geloof buiten beeld geraakt. Zo is er geen toekomst.
Persoonlijk denk ik dat jij m.b.t. bovengenoemde wel de kerken aan de rechterflank van de reformatorischen bedoelt of niet?
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Breekijzertje schreef:
Kaw schreef:Ik zie zoveel mensen in de reformatorische gezindte die met de eenvoudige vraag zitten: Hoe wordt ik een kind van God?
Persoonlijk denk ik dat jij m.b.t. bovengenoemde wel de kerken aan de rechterflank van de reformatorischen bedoelt of niet?
Klopt, maar de lindervlank heeft ook zo zijn problemen. Die proberen een soort van mac-church te maken, zoals de Visie het fijntjes uitdrukte. Daar ben ik het mee eens. Wereldse elementen mixen met de bijbel voor hapklare brokjes smakelijke 20 minutendiensten waar niemand aan zichzelf bekend wordt gemaakt.
Breekijzertje

Kaw schreef:Zonder muren heb je geen huis om in te wonen.
Met het "huis van God" wordt niet de of een kerk bedoelt, dat is een vergissing die veel mensen maken. Met het huis van God worden zijn kinderen bedoelt. Eigenlijk staat er "huisgezin".
Uiteraard doelde ik op de geestelijke muren die afgebroken MOETEN worden.
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Breekijzertje schreef:
Kaw schreef:Zonder muren heb je geen huis om in te wonen.
Met het "huis van God" wordt niet de of een kerk bedoelt, dat is een vergissing die veel mensen maken. Met het huis van God worden zijn kinderen bedoelt. Eigenlijk staat er "huisgezin".
Uiteraard doelde ik op de geestelijke muren die afgebroken MOETEN worden.
Gewoon maar wat gemeenten onder 1 noemer plaatsen is niet het afbreken van geestelijke muren. Het begint bij begrip en liefde voor je medebroeder en zuster uit het andere kerkverband. Dat heb je niet automatisch met het samengroeperen van een aantal kerkverbanden zoals toegepast bij de PKN. En ook de geestelijke oecumene kent zijn grenzen. Iemand die kan leven zonder een gestorven Christus voor zijn zonden is niet mijn broeder of zuster.
refo

Bericht door refo »

Ik las pas ergens iets van iemand (lekker vaag, maar ik weet niet meer waar) dat al dat scheuren, verdelen en weglopen in feite een uiting is van het volgende:

Beste Heere Jezus, de manier waarop u nu uw Kerk organiseert is niet juist. Met alle respect voor U, maar dat kan ik beter.
Breekijzertje

refo schreef:Ik las pas ergens iets van iemand (lekker vaag, maar ik weet niet meer waar) dat al dat scheuren, verdelen en weglopen in feite een uiting is van het volgende:

Beste Heere Jezus, de manier waarop u nu uw Kerk organiseert is niet juist. Met alle respect voor U, maar dat kan ik beter.
Ten diepste zijn we er allemaal schuldig aan. Da's een ding dat zeker is.
Beter had er dus kunnen staan: ......................"maar dat kunnen wij beter".
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

refo schreef:Ik las pas ergens iets van iemand (lekker vaag, maar ik weet niet meer waar) dat al dat scheuren, verdelen en weglopen in feite een uiting is van het volgende:

Hm , hier kan ik niet zo veel mee. Zo kan ook gezegd worden dat kritiek op de prediking gelijk staat aan:

Beste Heere Jezus, de boodschap die U ons brengt is niet juist, dat weten wij beter.
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
ndonselaar
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Ook ik kan hier niets mee. Als Jezus woedend de kooplui uit de tempel jaagt, zeg ik nou nee, blijf lekker hier, want ook jullie zijn nog christenen. Als God door de ouderling Johannes zegt dat zijn uitgegaan, omdat ze de Christus loochenden, zeggen wij: nou nee, blijf bij ons, want ook jullie horen erbij.
refo

Bericht door refo »

Pim schreef:

Hm , hier kan ik niet zo veel mee. Zo kan ook gezegd worden dat kritiek op de prediking gelijk staat aan:

Beste Heere Jezus, de boodschap die U ons brengt is niet juist, dat weten wij beter.
De preek is te toetsen aan Gods Woord. De organisatie is vastgelegd: eenheid. Ook te toetsen.
refo

Bericht door refo »

ndonselaar schreef:

Ook ik kan hier niets mee. Als Jezus woedend de kooplui uit de tempel jaagt, zeg ik nou nee, blijf lekker hier, want ook jullie zijn nog christenen. Als God door de ouderling Johannes zegt dat zijn uitgegaan, omdat ze de Christus loochenden, zeggen wij: nou nee, blijf bij ons, want ook jullie horen erbij.
Het gaat niet over kooplieden en ook niet over mensen die de kerk verlaten.
Unionist

Bericht door Unionist »

Je kan toch niet zeggen dat Christus als Koning van Zijn Kerk de GG, GGiN, OGG, PKN, HHK, CGK, GKV heeft georganisserd?
Plaats reactie