Bush, God en de SGP

Leonius

Bush, God en de SGP

Bericht door Leonius »

Vandaag in Nova aandacht aan 'Bush en God': "Vorige week lekte via de Britse krant de Guardian uit dat George W. Bush een directe lijn met god heeft.
Tegenover de Palestijnse delegatie tijdens vredesonderhandelingen in Sharm el sheik in 2003, zou de Amerikaanse president hebben uitgelegd dat de militaire invallen in Irak en Aghanistan een opdracht van God waren. Hij zou van God vrede moeten scheppen in het Midden-Oosten."

Dit is natuurlijk op zich al een boeiend item. Wat nog boeiender is, is dat vanuit de studio commentaar wordt gegeven door Diarmaid MacCulloch, hoogleraar Theologie in Oxford, én door Wim Kolijn, voorzitter van de SGP. Wie zei binnen de SGP ook al weer dat er sprake was van een terughoudend mediabeleid?
Billy

Re: Bush, God en de SGP

Bericht door Billy »

Leonius schreef:Vandaag in Nova aandacht aan 'Bush en God': "Vorige week lekte via de Britse krant de Guardian uit dat George W. Bush een directe lijn met god heeft.
Tegenover de Palestijnse delegatie tijdens vredesonderhandelingen in Sharm el sheik in 2003, zou de Amerikaanse president hebben uitgelegd dat de militaire invallen in Irak en Aghanistan een opdracht van God waren. Hij zou van God vrede moeten scheppen in het Midden-Oosten."

Dit is natuurlijk op zich al een boeiend item. Wat nog boeiender is, is dat vanuit de studio commentaar wordt gegeven door Diarmaid MacCulloch, hoogleraar Theologie in Oxford, én door Wim Kolijn, voorzitter van de SGP. Wie zei binnen de SGP ook al weer dat er sprake was van een terughoudend mediabeleid?

volgens mij is hier al een topic over

zieDIT TOPIC OP REFOFORUM
Leonius

Re: Bush, God en de SGP

Bericht door Leonius »

Billy schreef:
Leonius schreef:Vandaag in Nova aandacht aan 'Bush en God': "Vorige week lekte via de Britse krant de Guardian uit dat George W. Bush een directe lijn met god heeft.

volgens mij is hier al een topic over

zieDIT TOPIC OP REFOFORUM
Klopt, maar het gaat mij nu even niet zozeer om het mediabeleid van de SGP als wel om het thema 'Bush en God' en de reactie daarop van de zijde van de SGP....
Billy

Bericht door Billy »

ok, maar dan ga ik eerst de uitzending kijken want anders valt er nog weinig over te zeggen............................
Billy

Bericht door Billy »

Als ik deze uitzending zie bedroefd het me meer en meer dat er in Nederland (Europa) een samenleving leeft die zo ver van God af leeft en ook zo sterk ageert tegen de Christelijke religie.

Geloof en Politiek mag al helemaal niet meer samengaan. In Amerika kan dit nog voluit!, ook bij de Democraten!

Een premier die openlijk voor zijn chrsitelijk geloof uitkomt ( nee, geen discussies over dogma's en exegeses), de dag begint met gebed met zijn medewerkers etc.

Ben het met Kolijn eens: niet voor volle 100% met Bush zijn politiek eens, maar wel een President waar ik diep respect voor heb en waar ik wel eens jaloers op ben voor Europa.

(overigens moet ik nog de eerste politicus/premier/staatshoofd/filosoof vinden waar ik het 100 % eens mee ben. zelfs met mijzelf ben ik het niet altijd eens :wink: :wink: )

gezien mij avatar: CONSERVATIEF REPUBLIKEINSE
BUSH FOR PRESIDENT
!!
Unionist

Bericht door Unionist »

Een neef van me is predikant in de VS. Toen ik hem eens naar Bush vroeg, zei hij: We hadden graag meer van hem gezien, maar we zijn dolblij met wát we hebben.
memento

Bericht door memento »

Misschien moet onze JP eens met Bush gaan praten, JP kan nog veel van Bush leren wat geloof uitdragen betreft...

Of wenst Bush moslims ook een gezegende rammedan?
Unionist

Bericht door Unionist »

memento schreef:Misschien moet onze JP eens met Bush gaan praten, JP kan nog veel van Bush leren wat geloof uitdragen betreft...

Er hangt me iets bij dat hij dat idd eens gedaan heeft. Ik zal het eens opzoeken.
ego flos

RD van 6-11-2002

Bericht door ego flos »

ANKARA - Voor de meeste moslims in Nederland en de rest van de wereld is de afgelopen nacht de vastenmaand ramadan begonnen. Dertig dagen lang mogen ze van zonsopgang tot zonsondergang niet eten, drinken en roken. Ook moeten ze zich dan onthouden van seksueel verkeer. President Bush van Amerika heeft dinsdag „de beste wensen voor een gezegende tijd” verzonden aan moslims die zich op de jaarlijkse vastenmaand voorbereidden.

Bush noemde de islam een vredelievend geloof. Hij prees de moslimstaten die de Verenigde Staten steunen in hun strijd tegen het terrorisme.

Een internationale evangelische initiatiefgroep heeft een oproep gedaan om gedurende dertig dagen te bidden voor de islamitische wereld. In het Duitse taalgebied hebben de evangelische allianties van Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland meer dan 70.000 exemplaren van een gebedskalender verspreid. Het doel van de actie is christenen aan te moedigen contacten aan te gaan met moslims, hun het christelijk geloof uit te leggen en hen te wijzen op de vervolgde kerk in islamitische landen. Volgens islamdeskundige Christine Schirrmacher uit Bonn heeft 99 procent van de moslims nog nooit iets van het christelijk geloof gehoord.

De ramadan behoort tot de religieuze plichten van de 1,2 miljard moslims wereldwijd. Zij concentreren zich in deze periode op koranstudie en moskeebezoek. Ook besteden zij in de vastenmaand meer aandacht aan hun medemensen.

De 800.000 moslims in ons land hebben tot dusver geen overeenstemming kunnen bereiken over een gezamenlijke begindatum van de ramadan. Het is dan ook toeval dat de meesten dit jaar op dezelfde dag met vasten beginnen. De negende maand van de islamitische kalender begint officieel zodra de nieuwe maan is waargenomen.

De Turkse moskeeën in Nederland die zijn aangesloten bij de Turks-Islamitische Culturele Federatie baseren zich op astronomische berekeningen, die uitkwamen op woensdag. Ook Marokkaanse moslims weten zeker dat de ramadan woensdag begint, hoewel zij de precieze datum op een andere manier bepalen. Voor velen van hen is de waarneming van de nieuwe maan met het blote oog doorslaggevend.

Als gevolg van verschillende definities en weersomstandigheden kan het aanvangstijdstip van de vastenmaand van land tot land en zelfs binnen landen verschillen.

Moslims zien het vasten als een teken van dankbaarheid jegens Allah en als een uiting van solidariteit met de armen. Zieken, ouderen en menstruerende, zwangere en zogende vrouwen hoeven niet te vasten. Het suikerfeest (Id-al Fitr) markeert het einde van de ramadan. Moslims brengen dit door in familiekring.

Voor het eerst organiseren islamitische organisaties dit jaar tijdens de ramadan een landelijke ”iftar”, een feestelijke maaltijd om het breken van de vasten te vieren. Ze doen dat in samenwerking met kerkelijke en andere religieuze organisaties. Coördinator Y. Hartog van het project Islam en Burgerschap heeft dit bekendgemaakt. Voor de landelijke iftar op 27 november in Den Haag nodigen de initiatiefnemers politici, religieuze leiders en vertegenwoordigers van maatschappelijke organisaties uit.
Unionist

Bericht door Unionist »

Unionist schreef:
memento schreef:Misschien moet onze JP eens met Bush gaan praten, JP kan nog veel van Bush leren wat geloof uitdragen betreft...

Er hangt me iets bij dat hij dat idd eens gedaan heeft. Ik zal het eens opzoeken.

Lees maar: http://www.ivanfoster.org/article.asp?d ... 2003&seq=9
ego flos

Bericht door ego flos »

Maarre, wat moeten we nou? Is ons grote voorbeeld Bush nou van z'n sokkel gevallen of kunnen we Balkenende weer uit de Kliko halen?
memento

Bericht door memento »

ego flos schreef:Maarre, wat moeten we nou? Is ons grote voorbeeld Bush nou van z'n sokkel gevallen of kunnen we Balkenende weer uit de Kliko halen?
Well, laten we nuchter zijn, en beiden prijzen om hun goede dingen (jaja, ook JP heeft goede dingen). Als je iedereen in de kliko gaat stoppen waar je wat op aan te merken hebt, hou je weinig mensen meer over...
Leonius

Bericht door Leonius »

Eerlijk gezegd verbaas ik me een beetje over de reacties.

In de eerste plaats vind ik het uiterst onverstandig om als SGP-voorzitter een uitspraak van Bush te becommentariëren. Vooral omdat het Witte Huis de uitspraken stellig ontkent. Maar nee, daar hoor je die beste man met geen woord over. Bovendien suggereert de uitzending alsof de gedachten over het einde der tijden hetzelfde zijn als dat van de SGP-achterban. Ik kan je vertellen dat dit onzin is.

In de tweede plaats verbaas ik me er over dat velen Bush zo hoog hebben staan. We weten allemaal dat hij een beleid voert dat neoconservatief is, en vooral ideologisch van aard is. Dat hij een christen is, zegt niets, want dat behoor je als Amerikaanse president simpelweg te zijn. Ook als democraat. Bovendien, als hij inderdaad die uitspraken heeft gedaan, dan is dat een zeer beklemmende gedachte. Ik geloof dat we de Richterentijd zo'n beetje achter ons hebben, en dus geloof ik niet dat God zou zeggen: joh, val jij ff Afghanistan aan, en als je daar mee klaar ben, begin dan met Irak....

Ten slotte verbaas ik me over het afkraken van JP. Het is onzin als zou hij niet uitkomen voor zijn christelijke identiteit! Na acht jaar paars hebben we weer een president die daar zich niet voor schaamt!! Maar nee, die paarse jaren liggen weer achter ons, en zijn we kennelijk weer vergeten....
Ar-Jan

Bericht door Ar-Jan »

Leonius schreef:Eerlijk gezegd verbaas ik me een beetje over de reacties.

In de eerste plaats vind ik het uiterst onverstandig om als SGP-voorzitter een uitspraak van Bush te becommentariëren. Vooral omdat het Witte Huis de uitspraken stellig ontkent. Maar nee, daar hoor je die beste man met geen woord over. Bovendien suggereert de uitzending alsof de gedachten over het einde der tijden hetzelfde zijn als dat van de SGP-achterban. Ik kan je vertellen dat dit onzin is.

In de tweede plaats verbaas ik me er over dat velen Bush zo hoog hebben staan. We weten allemaal dat hij een beleid voert dat neoconservatief is, en vooral ideologisch van aard is. Dat hij een christen is, zegt niets, want dat behoor je als Amerikaanse president simpelweg te zijn. Ook als democraat. Bovendien, als hij inderdaad die uitspraken heeft gedaan, dan is dat een zeer beklemmende gedachte. Ik geloof dat we de Richterentijd zo'n beetje achter ons hebben, en dus geloof ik niet dat God zou zeggen: joh, val jij ff Afghanistan aan, en als je daar mee klaar ben, begin dan met Irak....

Ten slotte verbaas ik me over het afkraken van JP. Het is onzin als zou hij niet uitkomen voor zijn christelijke identiteit! Na acht jaar paars hebben we weer een president die daar zich niet voor schaamt!! Maar nee, die paarse jaren liggen weer achter ons, en zijn we kennelijk weer vergeten....
Wat je van JP zegt geld in zekere mate ook voor Bush. hij laat ook meer merken van zn 'christen zijn' dan zn voorganger(s)!! of ben jij dan kennelijk vergeten??....

grt,

AJ
Leonius

Bericht door Leonius »

Ar-Jan schreef:Wat je van JP zegt geld in zekere mate ook voor Bush. hij laat ook meer merken van zn 'christen zijn' dan zn voorganger(s)!! of ben jij dan kennelijk vergeten??....

grt,

AJ
In wat voor zin?
Plaats reactie