Sluitrede

Pim
Contacteer:

Sluitrede

Bericht door Pim »

Hoe staan jullie tegenover de sluitrede en speelt dit een rol in jullie geloof(sbeleving)?
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
jacob

Re: Sluitrede

Bericht door jacob »

Pim schreef:Hoe staan jullie tegenover de sluitrede en speelt dit een rol in jullie geloof(sbeleving)?
eh :oops: wat is de sluitrede?
ndonselaar
Contacteer:

Re: Sluitrede

Bericht door ndonselaar »

Pim schreef:Hoe staan jullie tegenover de sluitrede en speelt dit een rol in jullie geloof(sbeleving)?
Pim, ik hoop dat de sluitrede steeds minder een rol speelt in mijn geloofsbeleving. Het gaat niet om wat ik voel; niet om kenmerken; nee het heil ligt buiten mij in Christus. Het anker moet niet uit in het schip zelf, maar moet buiten het schip in de enige Rots Christus Jezus.
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Het wordt ook wel aangeduid als syllogisme en het houdt in dat we aan de hand van kenmerken opmaken een kind van God te zijn, hoewel nog steeds beleden wordt, dat de grond van de zaligheid buiten onszelf, namelijk in Christus ligt. Het is eigenlijk meer een hulpmiddel om tot zekerheid te komen.

Je ziet het bijvoorbeeld ook terug in de HC waar staat dat wij vanuit de vruchten verzekerd worden van ons geloof.
Hartelijke groet,

Pim.

jacob

Bericht door jacob »

Pim schreef:Het wordt ook wel aangeduid als syllogisme en het houdt in dat we aan de hand van kenmerken opmaken een kind van God te zijn, hoewel nog steeds beleden wordt, dat de grond van de zaligheid buiten onszelf, namelijk in Christus ligt. Het is eigenlijk meer een hulpmiddel om tot zekerheid te komen.

Je ziet het bijvoorbeeld ook terug in de HC waar staat dat wij vanuit de vruchten verzekerd worden van ons geloof.
maar goed.

Staat deze rede op schrift? Wie heeft hem geschreven? Zijn er meerdere versie's van diverese auteurs?

Het is totaal nieuw voor mij.
MV

Bericht door MV »

Pim schreef:Het wordt ook wel aangeduid als syllogisme en het houdt in dat we aan de hand van kenmerken opmaken een kind van God te zijn, hoewel nog steeds beleden wordt, dat de grond van de zaligheid buiten onszelf, namelijk in Christus ligt. Het is eigenlijk meer een hulpmiddel om tot zekerheid te komen.

Persoonlijk denk ik dat het Gods volk niet te doen is om op te maken of ze een kind van God zijn, maar om verzoening te vinden voor hun zonde en schuld! Hun hoop is om tot die zekerheid te komen
jacob

Bericht door jacob »

MV schreef:

Persoonlijk denk ik dat het Gods volk niet te doen is om op te maken of ze een kind van God zijn, maar om verzoening te vinden voor hun zonde en schuld! Hun hoop is om tot die zekerheid te komen
Ik denk dat Gods volk het te doen is om JEZUS. En dat in de eerste plaats.
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

jacob schreef:

maar goed.

Staat deze rede op schrift? Wie heeft hem geschreven? Zijn er meerdere versie's van diverese auteurs?

Het is totaal nieuw voor mij.
Je kan even Googlen op 'sluitrede' en 'syllogisme'.
Hartelijke groet,

Pim.

Unionist

Bericht door Unionist »

't was voor mij ook een nieuw begrip.

Jezus, Uw verzoenend sterven
blijft het rustpunt van ons hart!
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

Unionist schreef:'t was voor mij ook een nieuw begrip.

De zekerheid ligt voor mij in Gods Woord, zwart op wit.
limosa

Bericht door limosa »

Miscanthus schreef:

Dan draai je er om heen toch? De zekerheden in Gods Woord zijn natuurlijk zeker, daar geen discussie over. Maar de vraag is voor ieder persoonlijk: kan ik die op mijn eigen leven en sterven toepassen? Daar zit het ware, zaligmakende geloof nog tussen. Daar gaat die sluitrede over.
Miscanthus

limosa schreef:
Miscanthus schreef:

Dan draai je er om heen toch? De zekerheden in Gods Woord zijn natuurlijk zeker, daar geen discussie over. Maar de vraag is voor ieder persoonlijk: kan ik die op mijn eigen leven en sterven toepassen? Daar zit het ware, zaligmakende geloof nog tussen. Daar gaat die sluitrede over.
Klinkt toch een beetje griezelig, iets buiten het woord om?
De sluitrede is dan toch niks meer en minder dan het geloof van zondag 7?
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Misschien moeten we ons eerst eens even verdiepen in het fenomeen voordat het direct op de brandstapel gegooid wordt.

In bijv HC 32, vr 86 wordt het ook naar voren gehaald.

In een Cath. preek van Vd Kemp las ik het volgende over de zekerheid van het geloof:
Ten derde. Maar dit geeft hem geen genoegzame vertroosting, noch stelt hem tenvolle gerust, tenzij hij er ook van verzekerd worde. Daarom verzekert hem zijn getrouwe Heiland door Zijn H. Geest van het eeuwige leven. Omdat hij het eigendom van Jezus is geworden, Die hem verlost en bewaart, heeft hij ook een eeuwig en zalig leven te verwachten. En dat niet op het onzekere. Maar hij wordt er van verzekerd door de H. Geest, die Jezus hem geeft tot een Trooster, en tot een onderpand en zegel van zijn erfenis. En zo wordt hij, gelijk oudtijds de dienstknechten, met zijns Heeren zegel gemerkt tot verzekering, dat hij Zijn eigendom is, en tot het eeuwige leven bewaard zal worden. En hoe geschiedt die verzekering? Wordt hem toegelaten het boek des levens in te zien? Of hoort hij een stem uit de hemel? Of geschiedt ze door de inbeelding van zijn eigen geest? Neen, maar door een verborgen overreding van Gods Geest volgens Zijn Woord.
a. Somtijds doet hem de H. Geest een gelovige sluitrede maken, waardoor Hij hem de rechte merktekenen van hen die Christus eigendom zijn, uit het Woord voorhoudt. Want wij weten dat wij overgegaan zijn uit de dood in het leven, dewijl wij de broeders liefhebben. Hij overreedt hem van die waarheid: Want de Geest getuigt, dat de Geest die in het Woord spreekt, de waarheid is. Hij heldert de ziel op, dat ze weet de dingen die haar van God geschonken zijn, en leert hem het besluit opmaken, en getuigt met de geest des mensen, dat hij Gods kind is.
b. Somtijds geeft de H. Geest, op de zielsuitgangen naar de Heere om verzoening en genade, hem een stille vrede en kalmte des gemoeds, waardoor de vorige vrees en beroering in de ziel gesust wordt. Hij spreekt tot Zijn volk en ginstgenoten van vrede.
c. Somtijds spreekt de H. Geest naar het hart van Zijn volk en zegt: Ik ben uw heil. De zonden zijn u vergeven. Ik ken u bij name, en gij hebt genade gevonden in Mijn ogen. Hetwelk dan met zoveel verborgen licht en kracht de ziel met een wondere blijdschap verrukt, dat ze niet twijfelt, of het is de stem van de H. Geest, die dat haar inboezemt. Zo doet Hij de gelovigen de beginselen der eeuwige vreugde in het hart gevoelen, door zijn ziel lieflijk te omhelzen. En Gods liefde in het hart uit te storten, waardoor hij dan zeer krachtig verzekerd wordt, dat zijn hoop hem niet beschamen zal.
Hartelijke groet,

Pim.

Miscanthus

Eigenlijk is het dus een gelovige omhelzing van Gods geschreven Woord waardoor we bevestigd worden?
Gian

Bericht door Gian »

limosa schreef:
Miscanthus schreef:

:idea:
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Plaats reactie