GBS belegt 40e toogdag
- ndonselaar
- Berichten: 3105
- Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
- Contacteer:
GBS belegt 40e toogdag
Wie van de forummers is er op deze toogdag geweest? Zo ja, hoe was het?
Ben er langs gereden. (per ongeluk) En constateerde dat ook bij 'osm-mers' blijkbaar niet alle verkeersregels bekend zijn. Men stak in hele colonnes over op plekken waar dat echt niet mocht... Laten we hopen dat daar nog eens wat aan gebeuren gaat. 't Geeft niet zo'n positief beeld. Mensen om me heen spraken er schande van. Vond ik overigens zelf ook! Hopelijk was 't inhoudelijk goed om er te zijn.
- ndonselaar
- Berichten: 3105
- Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
- Contacteer:
Wat valt jullie op aan de verschillende lezingen?
-----------
In zijn openingsrede memoreerde ds. Blok het feit dat de toogdag voor de veertigste keer werd gehouden. „De Heere heeft ons bij elkaar gelaten, terwijl de aanslagen tegen het Woord des Heeren vermenigvuldigden.” De predikant vindt het een voorrecht dat de GBS de Bijbel met kanttekeningen heeft mogen uitgeven en dat de organisatie niet meegaat met de „geest van vernieuwingen.”
De toogdag vindt, aldus de voorzitter, plaats in een donkere tijd, waarin de Geest van ontdekking en onderscheid veelal gaat ontbreken. De verwachting voor de komende tijd is echter in Gods eeuwige Woord, waarbij hij verwees naar Jesaja 32:2: „En die Man zal zijn als een Verberging tegen den wind en een Schuilplaats tegen den vloed; als waterbeken in een dorre plaats, als de schaduw eens zwaren rotssteens in een dorstig land.”
De tweede spreker ’s morgens, ds. H. Zweistra uit Leerbroek, sprak over „het profetische Woord, dat zeer vast is” (2 Petrus 1:19a). „Tegenwoordig zeggen veel mensen dat het Boek der boeken een fabel is. De geschiedenissen uit Genesis over de schepping en de eerste mensen vinden ze een samenspel van gedachten en ontroeringen en ze beschouwen die niet als echt gebeurd. Men wil de jeugd indoctrineren en meezuigen en de vastigheid uit de handen slaan. Gelukkig hebben wij het profetische Woord dat zeer vast is.”
„De opening Uwer woorden geeft licht, de slechten verstandig makende.” Deze woorden uit Psalm 119:130 waren het uitgangspunt van de toespraak van ds. F. Mallan uit Alblasserdam. „Als een mens gebukt gaat onder een hoge schuld, dan weet hij de weg tot verlossing niet zomaar te vinden. Hij vindt Jezus niet in de Schrift. De Joden hebben ook het Oude Testament, maar ze lezen er Jezus niet in. Het Woord moet geopenbaard worden. God maakt een mens ontvankelijk voor de ontdekking van die verborgenheid.” Ds. Mallan vreest dat het opgroeiend geslacht niet veel meer weet van de bevinding van de heiligen en dat velen niet weten wat de rechte godsdienst is.
Ds. A. van Heteren uit Urk sprak over „het zwaard des Geestes, hetwelk is Gods Woord” (Efeze 6:17b). Hij vindt de Statenbijbel een goed zwaard dat hij niet wil inruilen voor een nieuwe vertaling, ook niet voor een Herziene Statenvertaling (HSV). De predikant citeerde daarbij uit een brochure van de GBS waarin het boek Genesis van de nog onvoltooide HSV kritisch wordt besproken.
Ds. H. Molendijk uit Oosterland sprak over de woorden: „En de Geest is het Die getuigt, dat de Geest de waarheid is” (1 Joh. 5:6c). Hij zei dat de Heilige Geest in het hart plaatsmaakt voor de Zaligmaker. „De Geest werkt in de harten van de uitverkorenen door hen te laten zien hoe groot hun zonden en ellenden zijn en door te laten voelen dat ze alles missen. De Geest overtuigt de zondaar ervan dat hij niet kan bestaan buiten God. De Geest maakt plaats voor genade en verlossing. Het komt erop aan dat Christus door de Geest in het hart van de zondaar geopenbaard wordt als de gezegende Verlosser.”
Ds. A. Wijnmalen uit Vianen sprak een slotwoord naar aanleiding van de geschiedenis van Filippus en de Moorman uit Handelingen 8:39b: „Want hij reisde zijn weg met blijdschap.”
-----------
In zijn openingsrede memoreerde ds. Blok het feit dat de toogdag voor de veertigste keer werd gehouden. „De Heere heeft ons bij elkaar gelaten, terwijl de aanslagen tegen het Woord des Heeren vermenigvuldigden.” De predikant vindt het een voorrecht dat de GBS de Bijbel met kanttekeningen heeft mogen uitgeven en dat de organisatie niet meegaat met de „geest van vernieuwingen.”
De toogdag vindt, aldus de voorzitter, plaats in een donkere tijd, waarin de Geest van ontdekking en onderscheid veelal gaat ontbreken. De verwachting voor de komende tijd is echter in Gods eeuwige Woord, waarbij hij verwees naar Jesaja 32:2: „En die Man zal zijn als een Verberging tegen den wind en een Schuilplaats tegen den vloed; als waterbeken in een dorre plaats, als de schaduw eens zwaren rotssteens in een dorstig land.”
De tweede spreker ’s morgens, ds. H. Zweistra uit Leerbroek, sprak over „het profetische Woord, dat zeer vast is” (2 Petrus 1:19a). „Tegenwoordig zeggen veel mensen dat het Boek der boeken een fabel is. De geschiedenissen uit Genesis over de schepping en de eerste mensen vinden ze een samenspel van gedachten en ontroeringen en ze beschouwen die niet als echt gebeurd. Men wil de jeugd indoctrineren en meezuigen en de vastigheid uit de handen slaan. Gelukkig hebben wij het profetische Woord dat zeer vast is.”
„De opening Uwer woorden geeft licht, de slechten verstandig makende.” Deze woorden uit Psalm 119:130 waren het uitgangspunt van de toespraak van ds. F. Mallan uit Alblasserdam. „Als een mens gebukt gaat onder een hoge schuld, dan weet hij de weg tot verlossing niet zomaar te vinden. Hij vindt Jezus niet in de Schrift. De Joden hebben ook het Oude Testament, maar ze lezen er Jezus niet in. Het Woord moet geopenbaard worden. God maakt een mens ontvankelijk voor de ontdekking van die verborgenheid.” Ds. Mallan vreest dat het opgroeiend geslacht niet veel meer weet van de bevinding van de heiligen en dat velen niet weten wat de rechte godsdienst is.
Ds. A. van Heteren uit Urk sprak over „het zwaard des Geestes, hetwelk is Gods Woord” (Efeze 6:17b). Hij vindt de Statenbijbel een goed zwaard dat hij niet wil inruilen voor een nieuwe vertaling, ook niet voor een Herziene Statenvertaling (HSV). De predikant citeerde daarbij uit een brochure van de GBS waarin het boek Genesis van de nog onvoltooide HSV kritisch wordt besproken.
Ds. H. Molendijk uit Oosterland sprak over de woorden: „En de Geest is het Die getuigt, dat de Geest de waarheid is” (1 Joh. 5:6c). Hij zei dat de Heilige Geest in het hart plaatsmaakt voor de Zaligmaker. „De Geest werkt in de harten van de uitverkorenen door hen te laten zien hoe groot hun zonden en ellenden zijn en door te laten voelen dat ze alles missen. De Geest overtuigt de zondaar ervan dat hij niet kan bestaan buiten God. De Geest maakt plaats voor genade en verlossing. Het komt erop aan dat Christus door de Geest in het hart van de zondaar geopenbaard wordt als de gezegende Verlosser.”
Ds. A. Wijnmalen uit Vianen sprak een slotwoord naar aanleiding van de geschiedenis van Filippus en de Moorman uit Handelingen 8:39b: „Want hij reisde zijn weg met blijdschap.”
Ik hoop dat dat niet zo is. En ik geloof ook eigenlijk niet dat het zo is. Bij ons in de gemeente in ieder geval niet. Klinkt een beetje als: 'vroeger was alles beter'Ds. Mallan vreest dat het opgroeiend geslacht niet veel meer weet van de bevinding van de heiligen en dat velen niet weten wat de rechte godsdienst is.
Hoewel de donkeretijden heel donker zijn, veranderd er gelukkig niets aan de inhoud van de SV. Er worden al bijna geen mensen bekeerd, maar bij andere vertalingen waarschijnlijk helemaal niet meer.
De jeugd wordt meegezogen de wereld in. Maar gelukkig is er nog die eenvoudige SV. Dat zeer vast is. Itt andere vertalingen.
Maar hoe dan ook. Christus is niet in de Schrift te vinden. Dus wat dat betreft hoeven we ook helemaal niet in de bijbel te lezen. Gewoon wachten op de Geest is voldoende. Beloften als Mijn zoon, geef mij uw hart, laten uw ogen behagen hebben in mijn wegen; Staan er wel, maar ja dat moet toegepast worden.
Wel is het verdrietig dat het opgroeiende gelacht geen bevinding kent. Net zoals het voorgaande geslacht. Want daar vloog ook nog maar een enkele jonge raaf. Ja ja we leven in donkere tijden.
De SV is de allerbeste, en laten we vooral de kruistocht tegen elke andere vertaling niet opgeven, maar volharden.
onwillekeurig moet ik denken aan een jongen die onder onze leiding mee ging op een Daniel kamp.
Hij had het volgende rijmpje in elkaar geprutst.
Geliefde gemeente,
we leven in donkere tijden.
koster doe het licht is eff aan.
Ik mis in dit relaas een ding. De hoop van een christen mens. Ik vind het van een hoog kommer en kwel gehalte. Misschien hebben deze mensen ook geen hoop meer. Misschien ook wel terrecht.
En ook bij bovenstaande alinea moet ik weer terug denken aan mijn eertijds. Maak feest, geniet ervan, doe gek. Want als je uitverkoren ben kom je er toch wel, en zo niet dan hebbie in iedergeval nog in je leven een hoop lol gemaakt. Treurig dat sommige deze conclusie bij sommige in de mond legd.
De jeugd wordt meegezogen de wereld in. Maar gelukkig is er nog die eenvoudige SV. Dat zeer vast is. Itt andere vertalingen.
Maar hoe dan ook. Christus is niet in de Schrift te vinden. Dus wat dat betreft hoeven we ook helemaal niet in de bijbel te lezen. Gewoon wachten op de Geest is voldoende. Beloften als Mijn zoon, geef mij uw hart, laten uw ogen behagen hebben in mijn wegen; Staan er wel, maar ja dat moet toegepast worden.
Wel is het verdrietig dat het opgroeiende gelacht geen bevinding kent. Net zoals het voorgaande geslacht. Want daar vloog ook nog maar een enkele jonge raaf. Ja ja we leven in donkere tijden.
De SV is de allerbeste, en laten we vooral de kruistocht tegen elke andere vertaling niet opgeven, maar volharden.
onwillekeurig moet ik denken aan een jongen die onder onze leiding mee ging op een Daniel kamp.
Hij had het volgende rijmpje in elkaar geprutst.
Geliefde gemeente,
we leven in donkere tijden.
koster doe het licht is eff aan.
Ik mis in dit relaas een ding. De hoop van een christen mens. Ik vind het van een hoog kommer en kwel gehalte. Misschien hebben deze mensen ook geen hoop meer. Misschien ook wel terrecht.
En ook bij bovenstaande alinea moet ik weer terug denken aan mijn eertijds. Maak feest, geniet ervan, doe gek. Want als je uitverkoren ben kom je er toch wel, en zo niet dan hebbie in iedergeval nog in je leven een hoop lol gemaakt. Treurig dat sommige deze conclusie bij sommige in de mond legd.
Wat men daar beoogt?refo schreef:Wat beoogt men eigenlijk met zo'n toogdag.
Wat men betoogt, zie ik nu wel, maar niet wat men beoogt.
Daarover las ik op een ander (openbaar) forum een schitterend stukje tekst.
Heb het ook neergezet in 'Herzien of niet'. Het is het lezen waard.
Ik zal het hieronder nog een keer plaatsen, want in zekere zin ook een antwoord op uw vraag, Refo.
De GBS waarschuwt terecht en begrijpelijk.
Hoewel ik zelf op het standpunt sta, dat er steeds nieuwe vertalingen van de Bijbel nodig zijn, kan ik het standpunt van de GBS toch goed begrijpen.
We moeten de GBS niet allereerst bezien, als een club, die bezorgd is om de tekst van de SV als zodanig. De GBS vertegenwoordigt een theologisch standpunt, waar haar handelen (het bewaren van de Statenvertaling) uit voortkomt.
Welnu, het is de grote bezorgdheid van de GBS, dat door het verdwijnen van bekende, geliefde uitdrukkingen ook de theologie waar het GBS voor staat verdwijnt. Daarbij gaat het vooral om de woorden en uitdrukkingen, die met name in de Statenvertaling een eigen inhoud hebben gekregen. Het is mijn idee, dat de theologie, die de GBS verdedigt vooral gestoeld is op begrippen uit de Bijbel, die door hun specifieke Statenvertaling-klank een eigen theologische inhoud hebben gekregen. Daarbij zal het vaak zo zijn, dat die inhoud niet helemaal overeen komt met de oorspronkelijke Hebreeuwse of Griekse tekst. Het gaat er juist om, dat de vertaalde woorden een eigen theologische smaak hebben voortgebracht, die een groot deel van de gereformeerde orthodoxie heeft gestempeld. Het is een onafhankelijk van de bron-talen ontwikkelde theologische en religieuze taal.
Zo bezien, zou het leren lezen, schrijven en spreken van het Hebreeuws en het Grieks ook een achteruitgang betekenen. Immers, dan verdwijnen de geliefde nederlandse uitdrukkingen, die zo'n eigen associatie hebben gekregen. Het begrip 'tale kanaans'is hierin zeer verhelderend. Dat is precies, wat ik bedoel. Afgezien van de werkelijke hebreeuwse of griekse tekst, heeft men met behulp van de nederlandse vertaling van de SV een eigen wereld geschapen, met vast uitdrukkingen, die, wanneer ze bijvoorbeeld alleen al in het engels worden vertaald, op slag hun zeggingskracht kwijtraken. het is een unieke taal, fraai maar zeer beperkt bruikbaar. De vraag is of de Bijbel wel zo dwingend in dit beperkte taalveld mag worden vastgehouden.
Wie zich ten doel stelt de theologie, die hoort bij deze eigen ontwikkelde taal, veilig te stellen, zal begrijpelijkerwijs ook de bron voor die eigen taal niet willen veranderen. Daarom vind ik de waarschuwing van de GBS terecht en begrijpelijk.
Mijns inziens is er echter een grote kloof tussen de oorspronkelijke bijbeltekst en al die dierbare talen Kanaans (in vele vormen en maten). En het is juist de theologie, die zonder die taal niet kan bestaan, die de kloof veroorzaakt. Wanneer men dan een goede vertaling hoort in gewoon Nederlands, hoort men wel vrij exact de bijbeltekst, maar men voelt er niet meer de bekendheid en de vertrouwdheid van de eigen ontwikkelde taal en.....keurt de vertaling af.
Het is toch iets, waar ik me zorgen om zou maken, want én die taal én die theologie, die deze taal gebruikt, zijn op hun retour.
....................................................................................................................................ook op dit forum gaat men lekker door met het vormen van karikaturen van de rechterflank van de geref. gezindte en dominees van de "rechtsere snit".
twas overigens natuurlijk te verwachten
: :|
overigens volgens onderstaand artikel is er vel eengezindheid op deze dag, over de kerkmuren heen. Is dat niet veel voornamer dan hier op het forum weer elke ( door een journalist uitgekozen) uitspraak van een dominee op de weegschaal te leggen???
maar goed commentaar op toogdag is niet nieuw, 39 jaar geleden was ook niet iederen opgetogen ( leuke woordspeling) over de toogdag..........
lees vetgedrukte zinsnede in dit RD -artikel van 7 oktober:
GBS belegt voor de veertigste maal toogdag J. van ’t Hul
LEERDAM - ”Niets kan haar glans verdoven”. Dat was het thema van de eerste toogdag van de Gereformeerde Bijbelstichting, op 20 augustus 1966, in Rotterdam. Zaterdag wordt in Barneveld de veertigste toogdag gehouden.
Wat is een toogdag precies? J. de Koning, algemeen medewerker van de Gereformeerde Bijbelstichting (GBS): „Een toogdag is, volgens het woordenboek van Koenen, letterlijk: „Een bijeenkomst het gehele land betreffende.” Je zou het ook een ontmoetingsdag kunnen noemen, maar het begrip toogdag geeft uitstekend de inhoud van de dag aan: Mensen uit het gehele land ontmoeten elkaar rond het Woord, rond de Statenvertaling.”
De eerste toogdag (toen nog ”landelijke vergadering” genoemd) vond plaats in de kerk van de gereformeerde gemeente aan het Mijnsherenplein te Rotterdam-Zuid. Er waren acht sprekers: de bestuursleden ds. J. van Haaren, ds. E. du Marchie van Voorthuysen, ds. J. van Prooijen, ds. E. Venema, ds. A. W. Verhoef, ds. J. P. Verkade, en de niet-bestuursleden ds. G. van de Breevaart en ds. Chr. van de Woestijne. Enkele thema’s waarover gesproken werd: ”Het werk des Heeren in de Statenvertaling”, ”Handhaving van de erve onzer vaderen” en ”Een vast getuigenis”.
Volgens de notulen was het een gedenkwaardige dag, met ruim 2000 mensen, „van wie velen verblijd en bemoedigd huiswaarts keerden.” Niet iedereen was zo opgetogen over de bijeenkomst: Iemand schreef over „een bonte verzameling van geestelijke leidslieden, loslopende dominees en kerkelijke individualisten.”
De tijden zijn veranderd, zegt De Koning. „Op de toogdag kom je ieder jaar een groot deel van de gereformeerde gezindte tegen, van wie de meesten weliswaar uit de rechterflank komen, maar er is een grote mate van eensgezindheid, terwijl de bezoekers toch uit verschillende kerken komen, niet alleen uit de kerken waaruit de bestuursleden van de GBS afkomstig zijn (Hersteld Hervormde Kerk, Christelijke Gereformeerde Kerken, Gereformeerde Gemeenten, Gereformeerde Gemeenten in Nederland en Oud Gereformeerde Gemeenten), maar ook uit de Protestantse Kerk, uit vrije groeperingen en uit de Gereformeerde Kerken vrijgemaakt.”
De bezoekersaantallen zijn stabiel gebleven. Gemiddeld zijn er ieder jaar zo’n 2000 mensen die de dag bezoeken. Opmerkelijk, vindt De Koning. „Terwijl je bij de meeste landelijke bijeenkomsten een terugloop ziet, blijft het bezoekersaantal van de toogdag stabiel. Vorig jaar sprak ik iemand die er voor de 38e maal was. Het bestuur van de GBS ervaart daarin een groot stuk medeleven.”
Komen er ook jongeren? „Je ziet vaak hele gezinnen, ouders met hun kinderen. Ook zijn er jongvolwassenen, zeg maar in de leeftijd tussen de 20 en de 30. Jongelui van onder de 20 zijn er minder. We proberen die er wel heel bewust bij te houden. Een van de sprekers richt zich altijd met name op deze leeftijdscategorie, opdat ze toch maar zouden blijven komen.”
Na de eerste dag in Rotterdam is men nog uitgeweken naar Rijssen, naar Middelburg, naar de Laurenskerk in Rotterdam. Ook is enkele malen vergaderd in gebouw Tivoli te Utrecht. Sinds 1982 is de Rehobothkerk van de gereformeerde gemeente te Barneveld de vaste vergaderplaats.
De GBS-dagen hebben voornamelijk een meditatief karakter. Dat wil volgens De Koning niet zeggen dat de sprekers een preek houden die ze zondags ook al hebben gehouden. „Men houdt echt een meditatie met de Bijbel als centraal thema, over de zuiverheid van het Woord, over de standvastigheid van het Woord, over de onveranderlijkheid van het Woord. Ook wordt er ingegaan op actuele ontwikkelingen rond bijbelvertalingen.”
© Reformatorisch Dagblad
twas overigens natuurlijk te verwachten




overigens volgens onderstaand artikel is er vel eengezindheid op deze dag, over de kerkmuren heen. Is dat niet veel voornamer dan hier op het forum weer elke ( door een journalist uitgekozen) uitspraak van een dominee op de weegschaal te leggen???
maar goed commentaar op toogdag is niet nieuw, 39 jaar geleden was ook niet iederen opgetogen ( leuke woordspeling) over de toogdag..........
lees vetgedrukte zinsnede in dit RD -artikel van 7 oktober:
GBS belegt voor de veertigste maal toogdag J. van ’t Hul
LEERDAM - ”Niets kan haar glans verdoven”. Dat was het thema van de eerste toogdag van de Gereformeerde Bijbelstichting, op 20 augustus 1966, in Rotterdam. Zaterdag wordt in Barneveld de veertigste toogdag gehouden.
Wat is een toogdag precies? J. de Koning, algemeen medewerker van de Gereformeerde Bijbelstichting (GBS): „Een toogdag is, volgens het woordenboek van Koenen, letterlijk: „Een bijeenkomst het gehele land betreffende.” Je zou het ook een ontmoetingsdag kunnen noemen, maar het begrip toogdag geeft uitstekend de inhoud van de dag aan: Mensen uit het gehele land ontmoeten elkaar rond het Woord, rond de Statenvertaling.”
De eerste toogdag (toen nog ”landelijke vergadering” genoemd) vond plaats in de kerk van de gereformeerde gemeente aan het Mijnsherenplein te Rotterdam-Zuid. Er waren acht sprekers: de bestuursleden ds. J. van Haaren, ds. E. du Marchie van Voorthuysen, ds. J. van Prooijen, ds. E. Venema, ds. A. W. Verhoef, ds. J. P. Verkade, en de niet-bestuursleden ds. G. van de Breevaart en ds. Chr. van de Woestijne. Enkele thema’s waarover gesproken werd: ”Het werk des Heeren in de Statenvertaling”, ”Handhaving van de erve onzer vaderen” en ”Een vast getuigenis”.
Volgens de notulen was het een gedenkwaardige dag, met ruim 2000 mensen, „van wie velen verblijd en bemoedigd huiswaarts keerden.” Niet iedereen was zo opgetogen over de bijeenkomst: Iemand schreef over „een bonte verzameling van geestelijke leidslieden, loslopende dominees en kerkelijke individualisten.”
De tijden zijn veranderd, zegt De Koning. „Op de toogdag kom je ieder jaar een groot deel van de gereformeerde gezindte tegen, van wie de meesten weliswaar uit de rechterflank komen, maar er is een grote mate van eensgezindheid, terwijl de bezoekers toch uit verschillende kerken komen, niet alleen uit de kerken waaruit de bestuursleden van de GBS afkomstig zijn (Hersteld Hervormde Kerk, Christelijke Gereformeerde Kerken, Gereformeerde Gemeenten, Gereformeerde Gemeenten in Nederland en Oud Gereformeerde Gemeenten), maar ook uit de Protestantse Kerk, uit vrije groeperingen en uit de Gereformeerde Kerken vrijgemaakt.”
De bezoekersaantallen zijn stabiel gebleven. Gemiddeld zijn er ieder jaar zo’n 2000 mensen die de dag bezoeken. Opmerkelijk, vindt De Koning. „Terwijl je bij de meeste landelijke bijeenkomsten een terugloop ziet, blijft het bezoekersaantal van de toogdag stabiel. Vorig jaar sprak ik iemand die er voor de 38e maal was. Het bestuur van de GBS ervaart daarin een groot stuk medeleven.”
Komen er ook jongeren? „Je ziet vaak hele gezinnen, ouders met hun kinderen. Ook zijn er jongvolwassenen, zeg maar in de leeftijd tussen de 20 en de 30. Jongelui van onder de 20 zijn er minder. We proberen die er wel heel bewust bij te houden. Een van de sprekers richt zich altijd met name op deze leeftijdscategorie, opdat ze toch maar zouden blijven komen.”
Na de eerste dag in Rotterdam is men nog uitgeweken naar Rijssen, naar Middelburg, naar de Laurenskerk in Rotterdam. Ook is enkele malen vergaderd in gebouw Tivoli te Utrecht. Sinds 1982 is de Rehobothkerk van de gereformeerde gemeente te Barneveld de vaste vergaderplaats.
De GBS-dagen hebben voornamelijk een meditatief karakter. Dat wil volgens De Koning niet zeggen dat de sprekers een preek houden die ze zondags ook al hebben gehouden. „Men houdt echt een meditatie met de Bijbel als centraal thema, over de zuiverheid van het Woord, over de standvastigheid van het Woord, over de onveranderlijkheid van het Woord. Ook wordt er ingegaan op actuele ontwikkelingen rond bijbelvertalingen.”
© Reformatorisch Dagblad