Leeftijdsgrens voor drank naar 18 jaar
Leeftijdsgrens voor drank naar 18 jaar
[font=Arial]UTRECHT (ANP) - Voor alle alcoholische dranken moet de leeftijdsgrens van 18 jaar gaan gelden.
Deze oproep deed de Stichting Alcoholpreventie (STAP) gisteren. Op dit moment mogen jongeren ouder dan 16 jaar wel dranken met weinig alcohol, zoals bier en wijn, maar geen sterke drank kopen.
Vorige week bepleitte de Voedsel en Waren Autoriteit (VWA) dat de leeftijd voor de verkoop van alcohol omhoog zou moeten naar 21 jaar. Volgens de STAP is dat echter „niet een serieuze optie.”
Volgens de stichting moet de leeftijdsgrens voor de verkoop van bier, wijn en mixdrankjes omhoog, omdat steeds meer jongeren jong beginnen met drinken. „Verder schept het duidelijkheid. Verstrekkers hebben maar met één soort alcohol en met één leeftijdsgrens te maken”, stelt de STAP.
Bovendien worden ouders met de eenduidige grens volledig verantwoordelijk voor het drankgebruik van hun minderjarige kinderen, vindt de stichting. „Verkopers van alcoholhoudende drank zullen bij naleving van de nieuwe leeftijdsgrens geen verantwoording meer af hoeven te leggen.”
Volgens de koepel van supermarkten CBL heeft de STAP „ieder zicht op de werkelijkheid verloren.” Jongeren beginnen rond hun zestiende jaar met hun eerste drankje en dat is maatschappelijk geaccepteerd, aldus een woordvoerster.
Vorige week meldde het ministerie van Volksgezondheid al dat het departement bij het bestaande beleid blijft. Zwak alcoholhoudende drank mag worden verkocht aan jongeren vanaf 16 jaar. Voor sterke drank geldt een leeftijdsgrens van 18 jaar.
[/font]
Volgens mij houdt je toch niet helemaal tegen, want wat zie je...ze laten het door een ander meenemen die wel 18 is.
Hoe denken jullie hierover?
Deze oproep deed de Stichting Alcoholpreventie (STAP) gisteren. Op dit moment mogen jongeren ouder dan 16 jaar wel dranken met weinig alcohol, zoals bier en wijn, maar geen sterke drank kopen.
Vorige week bepleitte de Voedsel en Waren Autoriteit (VWA) dat de leeftijd voor de verkoop van alcohol omhoog zou moeten naar 21 jaar. Volgens de STAP is dat echter „niet een serieuze optie.”
Volgens de stichting moet de leeftijdsgrens voor de verkoop van bier, wijn en mixdrankjes omhoog, omdat steeds meer jongeren jong beginnen met drinken. „Verder schept het duidelijkheid. Verstrekkers hebben maar met één soort alcohol en met één leeftijdsgrens te maken”, stelt de STAP.
Bovendien worden ouders met de eenduidige grens volledig verantwoordelijk voor het drankgebruik van hun minderjarige kinderen, vindt de stichting. „Verkopers van alcoholhoudende drank zullen bij naleving van de nieuwe leeftijdsgrens geen verantwoording meer af hoeven te leggen.”
Volgens de koepel van supermarkten CBL heeft de STAP „ieder zicht op de werkelijkheid verloren.” Jongeren beginnen rond hun zestiende jaar met hun eerste drankje en dat is maatschappelijk geaccepteerd, aldus een woordvoerster.
Vorige week meldde het ministerie van Volksgezondheid al dat het departement bij het bestaande beleid blijft. Zwak alcoholhoudende drank mag worden verkocht aan jongeren vanaf 16 jaar. Voor sterke drank geldt een leeftijdsgrens van 18 jaar.
[/font]
Volgens mij houdt je toch niet helemaal tegen, want wat zie je...ze laten het door een ander meenemen die wel 18 is.
Hoe denken jullie hierover?
Niemand is volmaakt en daarvan ben ik het perfecte voorbeeld.

Ja inderdaad ook het gebruik verbieden, maar denk je dat ze in een of andere bar dan eerst naar je leeftijd vragen voor ze drank schenken?
Het probleem is gewoon dat àls ze drank willen hebben, dat ze er ook aan kunnen komen. Daar zorgen ze wel voor.
Als ouders moet je er zeker voor waarschuwen, maar op een bepaalde leeftijd doen ze toch waar ze zelf zin in hebben.
Het probleem is gewoon dat àls ze drank willen hebben, dat ze er ook aan kunnen komen. Daar zorgen ze wel voor.
Als ouders moet je er zeker voor waarschuwen, maar op een bepaalde leeftijd doen ze toch waar ze zelf zin in hebben.

dan ligt dat probleem ten eerste niet bij de jongeren maar hoe ze zijn opgevoed.Lizzy schreef:Volgens mij doen ze dit juist omdat er zoveel problemen zijn met jongeren en alcoholLassie schreef:dit vindt ik te ver gaan. 18. Laten ze het maar gewoon bij 16 houden. Krijg je er ook geen problemen mee.
Ja dat is zo, maar denk je dat jongeren van die leeftijd zeggen wat ze gaan doen?Lassie schreef:dan ligt dat probleem ten eerste niet bij de jongeren maar hoe ze zijn opgevoed.Lizzy schreef:Volgens mij doen ze dit juist omdat er zoveel problemen zijn met jongeren en alcoholLassie schreef:dit vindt ik te ver gaan. 18. Laten ze het maar gewoon bij 16 houden. Krijg je er ook geen problemen mee.
Dat is nou zo moeilijk voor ouders, dat ze meestal hun eigen gang gaan en ze een periode hebben dat ze echt geen zin hebben om verantwoording af te leggen.
Het alcoholgebruik begint al bij kinderen in groep 8 soms die al oudere broers hebben, dus raken daar aardig aan gewend.

Dat kan, hoeft niet!Lizzy schreef:Ja dat is zo, maar denk je dat jongeren van die leeftijd zeggen wat ze gaan doen?Lassie schreef:dan ligt dat probleem ten eerste niet bij de jongeren maar hoe ze zijn opgevoed.Lizzy schreef:Volgens mij doen ze dit juist omdat er zoveel problemen zijn met jongeren en alcoholLassie schreef:dit vindt ik te ver gaan. 18. Laten ze het maar gewoon bij 16 houden. Krijg je er ook geen problemen mee.
Dat is nou zo moeilijk voor ouders, dat ze meestal hun eigen gang gaan en ze een periode hebben dat ze echt geen zin hebben om verantwoording af te leggen.
Het alcoholgebruik begint al bij kinderen in groep 8 soms die al oudere broers hebben, dus raken daar aardig aan gewend.
Mijn broertje van 17 drinkt ook alcohol, hij vindt dat lekker, en hij weet wel hoeveel hij er op kan. Terwijl mijn oudere broers helemaal niet talen naar bier. Mijn andere broer wel naar wijn/port. Maar nee, van zijn oudere broers heeft hij het niet.
Kwestie van begeleid confronteren. Wij waren thuis heel erg jong toen we ons eerste glaasje zelfgemaakte advocaat met slagroom nuttigden. Met een jaar of 11 kreeg je shandy (malt moest nog uitgevonden worden) , later met een jaar of 14,15 je eerste pilsje. Dat was vrij gangbaar toen. Maar mijn moeder was altijd fel op de limiet. En ik krijg er daar nog niet meer dan 2.
Ja je moeder was dus fel op de limiet, maar op een bepaalde leeftijd vind je het toch stoer om net iets meer te drinken en om te zeggen dat je ook een keer dronken geweest bent.......Unionist schreef:Kwestie van begeleid confronteren. Wij waren thuis heel erg jong toen we ons eerste glaasje zelfgemaakte advocaat met slagroom nuttigden. Met een jaar of 11 kreeg je shandy (malt moest nog uitgevonden worden) , later met een jaar of 14,15 je eerste pilsje. Dat was vrij gangbaar toen. Maar mijn moeder was altijd fel op de limiet. En ik krijg er daar nog niet meer dan 2.
Ik probeer dat heel de tijd al te zeggen. Al voed je je kinderen nog zo goed op er zijn er toch die een heftige puberteit hebben en dan houd je ze echt niet volgens mij. Ik zie het tenminste om me heen in gezinnen wel gebeuren en dan hebben ze hun kinderen echt wel bijgebracht dat je niet te veel alcohol moet drinken.

wat me vooral verbaast is dat mensen op het idee komen dat jongeren van 16 hun gedrag door een regeltje dat in het verre Den Haag in een dik boek wordt geschreven laten beïnvloeden
kijk als ik die BrEeZaH-meisjes van 14 zie met een flesje in de hand op straat zie lopen vraag ik me ook af waar het heengaat allemaal maar meer regeltjes bedenken is in ieder geval níet de oplossing
kijk als ik die BrEeZaH-meisjes van 14 zie met een flesje in de hand op straat zie lopen vraag ik me ook af waar het heengaat allemaal maar meer regeltjes bedenken is in ieder geval níet de oplossing