Misleiding van de domme consument?!

Pim
Contacteer:

Misleiding van de domme consument?!

Bericht door Pim »

Zojuist las ik dit bericht op http://www.nu.nl:
Koffie duurder

UTRECHT - Marktleider in koffie Douwe Egberts verhoogt met ingang van woensdag zijn afleverprijzen aan de supermarkten. Die gaat per half pond koffie met 20 eurocent omhoog, aldus de koffiebrander dinsdag.

Begin februari steeg de prijs al met 15 cent. Wat de supermarkten precies moeten betalen aan de koffiebrander is niet bekend. "Dat is vertrouwelijke bedrijfsinformatie", aldus een woordvoerster dinsdag.

De duurdere koffie is volgens Douwe Egberts het gevolg van ontwikkelingen op de wereldmarkt. De prijs van ruwe koffie is sinds 2002 al omhoog aan het gaan. Drie jaar geleden stond de gemiddelde ruwe koffieprijs op 48 dollarcent per pound (453 gram). Op 26 mei noteerde de koffie 1,02 dollar.
Klinkt allemaal heel indrukwekkend: een verdubbeling van de prijzen voor ruwe koffie.
Wat men echter even 'vergeet' te vertellen is dat 3 jaar geleden de euro/dollar koers ook wat anders was.

In eurocenten is het verhaal namelijk zo:
Drie jaar geleden stond de gemiddelde ruwe koffieprijs op 56 eurocent per pound (453 gram). Op 26 mei noteerde de koffie 0,81 euro.
Een stijging van 35 eurocent in een paar maanden komt dan m.i. in een ander licht te staan. Mede gezien het feit dat ze valutarisico's gewoon kunnen afdekken met financiële instrumenten.

De floeperds.

Nu maar hopen dat de consument DE een afstraffing geeft (ik ga er even van uit dat de supermarkten de prijzen mee verhogen, die zitten al genoeg in zwaar weer)!
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
refo

Bericht door refo »

Ben het grotendeels eens, alleen is het wel zo dat DE rekening moet houden met de 'marktprijs tegen actuele koersen'.

Natuurlijk is het zo dat DE de grondstoffen en de valuta's af kan dekken. Als de op deze wijze ingekochte partijen verwerkt zijn, zullen toch weer nieuwe partijen ingekocht moeten worden tegen de nieuwe prijzen en de nieuwe koersen.

Bovendien brengt indekken kosten met zich mee.

Overigens ligt het echte probleem elders: we zouden eens een jaartje geen DE meer moeten drinken. Wij proberen ook wel eens wat anders, maar komen steeds weer terug.
En dat weten ze.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Unionist

Bericht door Unionist »

Moet je vertellen aan het programma KASSA. Daar komen vaker dit soort dingen aan de orde.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Koop je toch een huismerk? Waarom moet je DE kopen?

Net als klagen over de kosten van merkkleding. Dan koop je toch geen merkkleding?
Marjan

Bericht door Marjan »

De oplossing ligt voor de hand: koop gewoon Max Havelaarkoffie. Ook de pads voor de senseo zijn van het MH-merk te koop.
Be yourself, there are plenty of others.
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Het gaat mij helemaal niet om die paar centen, maar om de (m.i.) misleidende voorstelling van zaken.
Hartelijke groet,

Pim.

Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Net met als de olieprijs. Er zal wel een zekere krapte zijn, maar moet daarom de olie in prijs verhoogt worden?
Jelle

Bericht door Jelle »

Trouwens met de Max Havelaar koffie (niet te drinken, maar dat is persoonlijk) maar daar steun je wel de mensen mee in het land waar de koffie geplukt.

Een goed streven dat deze mensen een behoorlijk inkomen krijgen en dat alles niet bij de grote koffiebranderijen terecht komt.

Wat dat betreft mag de koffie best duurder worden als de opbrangst dan maar bij de bron gebracht wordt.
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door Kaw
Net met als de olieprijs. Er zal wel een zekere krapte zijn, maar moet daarom de olie in prijs verhoogt worden?
De prijs voor ruwe olie komt tot stand op basis van marktwerking.

Bedoel jij niet de benzineprijs?

[Aangepast op 31/5/05 door Pim]
Hartelijke groet,

Pim.

Lecram

Bericht door Lecram »

Net als klagen over de kosten van merkkleding. Dan koop je toch geen merkkleding?
Ik heb zo'n beetje alle senseo huismerken geprobeerd, maar de enige is voor mij toch DE
nicname

Bericht door nicname »

Oorspronkelijk gepost door Lecram

Ik heb zo'n beetje alle senseo huismerken geprobeerd, maar de enige is voor mij toch DE
Voor mij geldt ook dat DE-koffie op nr. 1 staat...(afgezien van het feit dat we geen Senseo-apparaat hebben)

[Aangepast op 31/5/05 door nicname]
Jelle

Bericht door Jelle »

Senseo????:pu:pu:pu en duur en geld verslindend apparaat waar ik nog geen smakelijke koffie uit geproefd heb.
Bij wie ik ze tegenkom is het eerst een hoop gepruttel en gesis en eindelijk na ruim een halfuur komen er vier bakkies koffieprut uit:,:,:,:,

Nee laat mij maar gewoon goedkoop DE in een filter en binnen 5 minuten heb ik 10 bakken koffie. Jawel:,
Marina

Bericht door Marina »

Ik vind die van AH ook wel lekker, is tenminste niet zo slap als andere huismerken
Lizzy

Bericht door Lizzy »

Oorspronkelijk gepost door Jelle

Senseo????:pu:pu:pu en duur en geld verslindend apparaat waar ik nog geen smakelijke koffie uit geproefd heb.
Bij wie ik ze tegenkom is het eerst een hoop gepruttel en gesis en eindelijk na ruim een halfuur komen er vier bakkies koffieprut uit:,:,:,:,

Nee laat mij maar gewoon goedkoop DE in een filter en binnen 5 minuten heb ik 10 bakken koffie. Jawel:,
Nou dan heb je mijn koffie nog nooit geproeft en dan met een Bosch apparaat, maar wel gewoon D.E.
Niemand is volmaakt en daarvan ben ik het perfecte voorbeeld.

Afbeelding
Plaats reactie