Subsidie voor speciaal onderwijs afschaffen?

timo

Subsidie voor speciaal onderwijs afschaffen?

Bericht door timo »

Moeten we de subsiedie voor het speciaal onderwijs afschaffen. Laten we onze kinderen maar gewoon op een openbare school plaasten. Zou dat ons niet meer uit ons isoloment halen???
Sabra

Bericht door Sabra »

Jij bedoelt artikel 23 lid 2 van de Grondwet over de vrijheid van onderwijs?

Ik ben al jaren voorstander van het afschaffen van dit lid 2.
timo

Bericht door timo »

Oorspronkelijk gepost door Sabra

waarom ben je er een voorstander van:$
Barryvrouw

Bericht door Barryvrouw »

Als reden is, ons uit ons isolement halen, lijkt me afschaffen van de subsidie geen goede maatregel. Het moge duidelijk zijn dat elke school in NL aan veel regels moet voldoen. Ook een speciaal onderwijs school. En dan bestaat bij een juiste controle leven in isolement niet.
Voor mij heeft dit onderwijs een bijzondere meerwaarde, zeker in de onderbouw. Je kunt de kinderen zoveel extra's meegeven als school. En een prachtige basis vormen samen met ouders in de opvoeding.
Met je gedachten ergens anders, ben je altijd overal.
aorta

Bericht door aorta »

Oorspronkelijk gepost door timo
Moeten we de subsiedie voor het speciaal onderwijs afschaffen. Laten we onze kinderen maar gewoon op een openbare school plaasten. Zou dat ons niet meer uit ons isoloment halen???
Je bedoelt het bijzonder onderwijs. Het speciaal onderwijs is iets anders
aorta

Bericht door aorta »

Je hebt het over subsidie voor dit onderwijs. Volgens mij is er helemaal geen sprake van subsidie. Ze krijgen gewoon dezelfde gelden als het openbaar onderwijs krijgt.
Barryvrouw

Bericht door Barryvrouw »

Idd. Christelijk onderwijs hoor je officieel bijzonder onderwijs te noemen. Daar vergissen de meeste zich mee.
Met je gedachten ergens anders, ben je altijd overal.
aorta

Bericht door aorta »

Mijn jongste kinderen zitten op een PC-school met een open karakter in een wijk met veel allochtonen. Ook de school bestaat voor 20% uit Turkse en Marrokaanse Nederlanders. Daarnaast doet ongeveer 60% 'nergens' aan. Zo'n 20% van de kinderen komt in meerdere of mindere mate in de kerk. Toch gaat de school op een zeer positieve manier om met waar een christelijke school voor moet staan. Ook de Turkse en Marrokaanse kinderen moeten hun psalmversje leren en hoorden enkele weken geleden op een niet mis te verstane manier het Kruisevangelie!
Toch kiezen deze mensen niet voor het islamitisch of openbaar onderwijs.

Laten we de kansen die het bijzonder onderwijs ons biedt niet onderschatten!
Deze scholen verkeren lang niet overal in een isolement.

Overigens zit mijn oudste dochter op het reformatorisch voortgezet onderwijs en ook daar merk ik weinig van een isolement.
aorta

Bericht door aorta »

Leg eens uit
timo

Bericht door timo »

Oorspronkelijk gepost door aorta
Je hebt het over subsidie voor dit onderwijs. Volgens mij is er helemaal geen sprake van subsidie. Ze krijgen gewoon dezelfde gelden als het openbaar onderwijs krijgt.
Dat is waar maar je begrijpt toch wel waar ik het over heb???:u
refo

Bericht door refo »

Die gelden heten subsidie.

sub·si·die (het, de ~ (v.), ~s)
1 bepaalde financiële steun van de overheid aan particuliere activiteit => betoelaging, overheidssteun, overheidssubsidie, staatssteun
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Sabra

Bericht door Sabra »

Ik vind dat de overheid neutraal moet zijn.

Dat houdt in dat de overheid niet langer scholen moet financieren zoals bijv. het reformatorisch onderwijs. Vergeleken met de rest van Europa valt op dat daar de overheden enkel het openbaar onderwijs financieren. Een goede keuze.

Daarnaast is het zo dat ik het nogal wrang vind dat er verschillende mensen in mijn omgeving tegen bijv. moslimscholen zijn. Terwijl zij hun kinderen ook naar een school van bijzonder onderwijs sturen en daarbij gebruik maken van hetzelfde wetsartikel. Nogal hypocriet dus.

[Aangepast op 12/4/05 door Sabra]
refo

Bericht door refo »

Het zou nog anders moeten. Er moeten normen komen per school, per kind of op per klas. Iedereen die een school wil beginnen mag dat dan gewoon. Je stort een waarborg en kunt een school starten. En met die zelfde normbedragen worden dan ook de openbare scholen gefinancierd.

Alle onderwijs is dan bijzonder. Onderwijs wordt per definitie op basis van een levensbeschouwing gegeven. Neutraal bestaat niet.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Marjan

Bericht door Marjan »

Dat houdt in dat de overheid niet langer scholen moet financieren zoals bijv. het reformatorisch onderwijs. Vergeleken met de rest van Europa valt op dat daar de overheden enkel het openbaar onderwijs financieren. Een goede keuze.

Daarnaast is het zo dat ik het nogal wrang vind dat er verschillende mensen in mijn omgeving tegen bijv. moslimscholen zijn. Terwijl zij hun kinderen ook naar een school van bijzonder onderwijs sturen en daarbij gebruik maken van hetzelfde wetsartikel. Nogal hypocriet dus.

Hoezo is de overheid nu niet neutraal in het bekostigen van onderwijs? Iedereen die aan bepaalde maatstaven voldoet mag een school beginnen. Openbaar en bijzonder worden door de overheid betaald. Wat is daar erg aan?
Be yourself, there are plenty of others.
David J

Bericht door David J »

Ik ook. Dat houdt in dat het de overheid geen mallemoer uitmaakt welke eisen een school op godsdienstig terrein stelt aan leerkrachten en -eventueel- leerlingen of hun ouders. En ook niet welke boodschap een school aan de leerlingen mee wenst te geven. Een en ander dient natuurlijk binnen de grenzen van de wet te blijven (geen discriminatie of oproep tot haat) en de kwaliteit van het onderwijs dient gegarandeerd te zijn.

Neutraliteit in de zin van 'er mag op school geen godsdienstige overtuiging overgedragen worden' is geen neutraliteit. Want het minste wat dan overgedragen wordt, is de religieuze overtuiging dat er geen absolute waarheid bestaat op dit terrein of dat godsdienst niet zo vreselijk belangrijk is.

Volgens mij kun je stellen dat de Nederlandse overheid in vergelijking met andere landen erg neutraal is.

Ik ben het overigens eens met je opmerking over islamitisch onderwijs. Zolang het aan de regels voldoet, kan ik er geen bezwaar tegen ontdekken.

[Aangepast op 12/4/05 door David J]
Plaats reactie