Belastingaangifte.

Gian

Belastingaangifte.

Bericht door Gian »

Ik snap er weer eens geen biet van.
Wat is bijleenregeling, gewoon je hypotheek?
Wat is vervreemding? Betekent dat een huis verkopen? (Wat ik een keer gedaan heb afgelopen jaar...)
Als mijn vrouw en ik apart aangifte doen, dan ontloop ik toch de 3e schijf in box 1?
Sinds we verhuisd zijn is de vt niet gewijzigd, wordt dat nu automatich gedaan, na bij bijleenregeling alle ingevuld te hebben..?

Zomaar wat vraagjes. Misschien toch eens een boekhouder zoeken...
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Barryvrouw

Bericht door Barryvrouw »

Bijleenregeling.
Situatie ontstaat als je verhuist.
Anders gewoon overslaan.

In laten vullen kost vaak niet meer dan 30 euro.
Met je gedachten ergens anders, ben je altijd overal.
Unionist

Bericht door Unionist »

Gratis voor RMU-leden.

Ik laat het doen door een collega Economie. Handige jongen. Heeft er al heel wat voor me uitgesleept.

Een vriend van me heeft een oom bij de Belastingdienst. Die kent alle mazen.
De arme jongen krijgt elk jaar controle, maar 't klopt altijd.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
marsm104
Contacteer:

Bericht door marsm104 »

Voor mij zat er dit jaar weinig in... maar als student zit ik met mijn inkomsten onder de 4000??? euro grens, en hoef zowiso geen belasting te betalen.

Anders is het wel interessant ivm aftrekbare studiekosten.
Met vriendelijke groet, Rick Marsman
Lecram

Bericht door Lecram »

Oorspronkelijk gepost door marsm104
maar als student zit ik met mijn inkomsten onder de 4000??? euro grens, en hoef zowiso geen belasting te betalen.
Je hebt altijd van die geluksvogels... Jij rijdt binnenkort een Mercedes.
Egbert

Bericht door Egbert »

Oorspronkelijk gepost door Unionist
Gratis voor RMU-leden.
Gratis? wel eens gezien wat het lidmaatschap kost? dan is het niet gratis meer.:t
Met vriendelijke groet, Egbert.

Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15

ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
RvP

Bericht door RvP »

Oorspronkelijk gepost door Egbert
Gratis voor RMU-leden.
Gratis? wel eens gezien wat het lidmaatschap kost? dan is het niet gratis meer.:t
:,:,:,
Barryvrouw

Bericht door Barryvrouw »

Ik laat het doen door een collega Economie.
:u:u:u:u:u:u:u
Met je gedachten ergens anders, ben je altijd overal.
Andre

Bericht door Andre »

Oorspronkelijk gepost door Barryvrouw
Ik laat het doen door een collega Economie.
:u:u:u:u:u:u:u
best handig die connecties. :D
Sabra

Bericht door Sabra »

Oorspronkelijk gepost door Lecram

Je hebt altijd van die geluksvogels... Jij rijdt binnenkort een Mercedes.
Ik weet niet of Prof. den Hartog daar zo blij mee is.
MS

Bericht door MS »

Oorspronkelijk gepost door marsm104
Voor mij zat er dit jaar weinig in... maar als student zit ik met mijn inkomsten onder de 4000??? euro grens, en hoef zowiso geen belasting te betalen.

Anders is het wel interessant ivm aftrekbare studiekosten.
10.000 euro ongeveer, zelfs iets meer. Zoveel mag je verdienen als student, belasting vrij. Dus studenten let op, je TJ biljetje weer netjes invullen!!
MS

Bericht door MS »

Ik snap er weer eens geen biet van.
Wat is bijleenregeling, gewoon je hypotheek?

Nee, de bijleenregeling is het volgende. (korte uitleg)
Als je je huis verkoopt, heb je verkoopwinst (overwaarde) de belastingdienst wil dat je deze overwaarde weer in je nieuwe huis stopt. Dit wordt zo afgedwongen:
Als de overwaarde niet wordt ingebracht in je nieuwe huis en dat bedrag dus wordt geleend. Dat de rente over dit gedeelte van de lening niet aftrekbaar is. Hoogte winst bepaal je zo:
Verkoopprijs-eigenwoningschuld ten tijde van de verkoop en min de verkoopkosten zoals makelaarscourtage.

Dan ligt het er ook nog aan of je naar een duurdere of goedkopere woning bent verhuisd. Ga ik even niet verder op in. Of je moet nog meer vragen hebben.

Wat is vervreemding? Betekent dat een huis verkopen? (Wat ik een keer gedaan heb afgelopen jaar...)

Nee, dit is de overwaarde, die wordt ook het wel het vervreemdingssaldo eigen woning genoemd.

(heeft je hypotheekadviseur je hierin niet voorgelicht?)

Als mijn vrouw en ik apart aangifte doen, dan ontloop ik toch de 3e schijf in box 1?
Sinds we verhuisd zijn is de vt niet gewijzigd, wordt dat nu automatich gedaan, na bij bijleenregeling alle ingevuld te hebben..?

Vraag 1: Volgens mij ligt dat gewoon aan jou inkomen (en eventuele aftrek) of je in de derde schijf komt, dit heeft niks te maken met het inkomen van je vrouw.
Vraag 2: Begrijp ik niet helemaal, ik wil wel proberen antwoord te geven. Als je hem nog een keer wat duidelijker steld.

Zomaar wat vraagjes. Misschien toch eens een boekhouder zoeken... [

Gewoon even aan iemand vragen die er verstand van heeft, kan hoop geld schelen.

P.S. Hoop dat ik alles een beetje goed heb gezegd.

Ik stuur de rekening wel op hoor!
:%

[Aangepast op 25/2/05 door MS]
refo

Bericht door refo »

"Als je je huis verkoopt hebt je verkoopwinst."

Als alles zo gemakkelijk was.....

Als je bij de verkoop van de eigen woning, die als hoofdverblijf dient (diende) een opbrengst hebt die netto hoger is dan de hypotheek waarvan de rente in box 3 mocht worden afgetrokken dan dient dit verschil te worden aangemerkt als 'eigen woning reserve'.

Dus: je hebt een hypotheek van 200.000. De rente over 175.000 werd aangemerkt als eigen woning rente in box 1. Verkoop je je huis voor 2 ton, dan heb je géén verkoopwinst. Echter wel een eigen woning reserve. Die is 200.000-175.000=25000.

Ga je een andere woning kopen, bv van 3 ton. Dan is de rente voor slechts 275.000 aftrekbaar. Eerst moet je de eigen woning reserve aanspreken.

Vervreemde wil zeggen verkopen of naar box 3 overhevelen. BV als je de woning gaat verhuren.

De hypotheek rente mag je over de huwelijkspartners verdelen.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Lecram

Bericht door Lecram »

Oorspronkelijk gepost door refo
"Als je je huis verkoopt hebt je verkoopwinst."

Als alles zo gemakkelijk was.....

Als je bij de verkoop van de eigen woning, die als hoofdverblijf dient (diende) een opbrengst hebt die netto hoger is dan de hypotheek waarvan de rente in box 3 mocht worden afgetrokken dan dient dit verschil te worden aangemerkt als 'eigen woning reserve'.

Dus: je hebt een hypotheek van 200.000. De rente over 175.000 werd aangemerkt als eigen woning rente in box 1. Verkoop je je huis voor 2 ton, dan heb je géén verkoopwinst. Echter wel een eigen woning reserve. Die is 200.000-175.000=25000.

Ga je een andere woning kopen, bv van 3 ton. Dan is de rente voor slechts 275.000 aftrekbaar. Eerst moet je de eigen woning reserve aanspreken.

Vervreemde wil zeggen verkopen of naar box 3 overhevelen. BV als je de woning gaat verhuren.

De hypotheek rente mag je over de huwelijkspartners verdelen.
Overigens is het wel mogelijk om de schuld die je hebt over je huis waarvan de rente niet meer aftrekbaar is af te trekken van je vermogen. Dus als je in bovengenoemd voorbeeld toch een hypotheek hebt van 3 ton, dan is de rente over 275.000 aftrekbaar en mag je 25.000 aftrekken van je vermogen.

Deze regeling geldt overigens pas als je je nieuwe huis in 2003 of later hebt gekocht en je oude huis in 2003 of later hebt verkocht
Plaats reactie