Handsfree' mobiel bellen

Olli

Handsfree' mobiel bellen

Bericht door Olli »

STOCKHOLM - 'Handsfree' mobiel bellen tijdens het autorijden is net zo gevaarlijk als bellen met een telefoon in de hand. Dit blijkt uit een onderzoek van het Zweeds verkeersinstituut SNRA.

Volgens de studie worden gevaarlijke situatie geschapen, doordat de aandacht van de beller bij de conversatie ligt, en niet bij het verkeer. Of de automobilist de telefoon vasthoudt of gebruik maakt van een zogenoemde 'carkit' maakt niets uit.

Rij-simulator

Aan het onderzoek deden 48 mensen mee die anderhalf uur moesten 'rijden' in een rij-simulator. De helft had een carkit, de anderen moesten de telefoon gewoon in de hand houden tijdens de tien telefoongesprekken die zij voerden. De reactiesnelheid van de deelnemers uit de twee groepen bleek nagenoeg hetzelfde.

In Zweden is tot nu toe, in tegenstelling tot Nederland en de meeste andere Europese landen, handsfree bellen in de auto niet verplicht. Het onderzoek van het SNRA is uitgevoerd in opdracht van de Zweedse regering.

Wat vinden we hiervan?
Ik vind het wel grappig, dat zou dus betekenen dat we helemaal niet meer zouden moeten, of in de toekomst mogen bellen in de auto. Zou de regering zover gaan?
Jootje

Bericht door Jootje »

Helemaal geen gek idee. Niet meer bellen in de auto. Deden we vroeger ook niet toen we nog geen mobieltjes hadden:).
Als je praat en rijdt tegelijk heb je er toch niet helemaal de aandacht meer bij. Maar goed, dat heb je ook als er iemand naast je zit. De overheid zou dan ook moeten verbieden om met meerdere personen in een auto te zitten. Of je nu praat in de telefoon of met de bijrijder maakt mijns inziens niet veel uit.
anne

Bericht door anne »

Tja, ik vind het heerlijk om even te bellen, als je onderweg bent...
Een fijne onderbreking als je een lange tijd alleen moet rijden. Ik ben er dus niet voor om het mobiel bellen te verbieden! Ik ben wel tijdens het bellen extra voorzichtig, door de juiste snelheid aan te houden e.d. Naar mijn idee heb ik geen verminderd reactievermogen. Maar ja, ik heb niet mee gedaan met die Zweedse test.
limosa

Bericht door limosa »

Mmm, de auto is wel de ideale plek om ff rustig te bellen. En je kunt twee dingen tegelijk, jezelf verplaatsen en telefoneren.
wpv

Bericht door wpv »

Dat bellen in de auto gevaarlijk is, is iets dat al heel lang bekend is. Alleen is er nu pas onderzoek naar gedaan. Van mij mogen ze bellen in de auto helemaal verbieden.

En als je toch wil bellen in de auto, zoek dan maar een parkeerplaats op, dan kun je ook vanuit de auto bellen.:P
Olli

Bericht door Olli »

Oorspronkelijk gepost door Jootje
Maar goed, dat heb je ook als er iemand naast je zit. De overheid zou dan ook moeten verbieden om met meerdere personen in een auto te zitten. Of je nu praat in de telefoon of met de bijrijder maakt mijns inziens niet veel uit.
Nee, je hebt gelijk en dat zou dus betekenen dat je de radio ook uit zou moeten doen, want daar kun je ook wel eens met aandacht naar luisteren.
Daphne

Bericht door Daphne »

Helaas Pindakaas :, Kan je nie meer bellen in de Auto Olli!!! :!

(ALS je dat al deed....)

Daphne
God said: "Fear not, for I have redeemed you; I have summoned you by name; you are Mine."
Guppy

Bericht door Guppy »

Als ik rijdt, gaat m'n telefoon uit.

Een prive gesprek voeren gaat wel.
Heb ik een zakelijk gesprek, dan wordt het al veel moeilijker om je aandacht ook bij andere dingen te houden. M'n werk moet ik tenslotte ook goed doen!

Dus, van mij mag het mobiel bellen in de auto helemaal verboden worden (voor bestuurders).
Robert

Bericht door Robert »

Ik zie geen verschil tussen bellen (handsfree), converseren met passagier of gewoon verzinken in eigen gedachten.

Ik denk dat je concentratie het grootste is als je je puur met het autorijden bezighoudt.

Maar dat doet niemand.
Wat ik wel doe als ik handsfree bel (of praat) is even "wacht effe" zeg als ik meer concentratie nodig heb.
Carpe Diem tamen Memento Mori
WiccanGirl

Bericht door WiccanGirl »

Was er ook een derde groep bij het experiment? Anders zijn hier natuurlijk helemaal geen conclusies uit te trekken. Er moet iig ook nog een controle groep zijn van mensen die alleen rijdt zonder te bellen en daarmee de reactiesnelheid vergelijken anders kan het onderzoek weggegooid worden....

tja sorry studentje hè...:D
Loïs

Bericht door Loïs »

Yep goed bezig WiccanGirl. :D Volledig met je eens.

Ik heb m'n rijbewijs nog geen week dus ik hoef niet veel te wennen. ;-) De keren dat ik in de auto zit ben ik altijd hard aan het meezingen, dat leidt m'n aandacht niet af want dat kan ook gedachteloos. Als ik een instrumentale cd op heb staan dan kan ik dat gedachteloos meeneuriën. Gedachteloos bellen lukt me niet..
Robert

Bericht door Robert »

Als ik autorij ben ik met m'n gedachten nooit bij het autorijden. Dat gaat automatisch.
Carpe Diem tamen Memento Mori
parsifal

Bericht door parsifal »

hoelang heb ik geslapen? 2007 alweer poepoe
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Breekijzertje

Bericht door Breekijzertje »

Oorspronkelijk gepost door parsifal
hoelang heb ik geslapen? 2007 alweer poepoe
Ik zag het staan ja.........................heerlijke humor!!!!!!!! Haha!!! :,

Een 'breekje' van Breekijzertje
Plaats reactie