Leen jij?

Majorca

Leen jij?

Bericht door Majorca »

Jongeren lenen massaal geld, en liggen daar geen nachtje voor wakker. Scholieren staan zelfs gemiddeld voor 80 euri in het krijt.

Ook volwassenen lenen volgens mij om het leven. Geld voor een keuken, badkamer, of auto, allemaal leningen.
Maar misschien zit ik er helemaal naast?

Vandaar deze, wellicht, ietwat erg persoonlijke vraag: leen jij geld op het moment?

kwilde weten of onze (mijn vrouw en ik) koudwatervrees om te lenen nu meer voorkomt of dat wij zeldzame figuren beginnen te worden. Voor de duidelijkheid: wij lenen dus niets. (en niet omdat we zoveel geld hebben, we rijden in een oude 2e hands bak van een auto, maar omdat we lenen onverstandig vinden - op de keeper beschouwd betaal je een veelvoud van de aanschafprijs, met al die rente er bij!)
Lecram

Bericht door Lecram »

Als je de hypotheek niet ziet als lenen, dan lenen wij niet. Alhowel ik er niet bang voor zou zijn.

Als het lenen minder kost dan het uit eigen zak betalen, heb ik geen bezwaar tegen lenen.

Voorbeeldje:

Stel dat je 7% rendement kunt hebben op je tegoed, dan ben je onvoordelig bezig als je geld voor 3,5% kunt lenen om iets te kopen.

Onverstandig wordt het als je meer leent dan je bezit.
Kevertje

Bericht door Kevertje »

Heb net n euro geleend van mn vriendin!! :D



Moet k nog wel terugbetalen..
Gebruikersavatar
Lassie
Berichten: 10864
Lid geworden op: 08 jun 2004, 23:23

Bericht door Lassie »

Oorspronkelijk gepost door Majorca
Jongeren lenen massaal geld, en liggen daar geen nachtje voor wakker. Scholieren staan zelfs gemiddeld voor 80 euri in het krijt.

Ook volwassenen lenen volgens mij om het leven. Geld voor een keuken, badkamer, of auto, allemaal leningen.
Maar misschien zit ik er helemaal naast?

Vandaar deze, wellicht, ietwat erg persoonlijke vraag: leen jij geld op het moment?

kwilde weten of onze (mijn vrouw en ik) koudwatervrees om te lenen nu meer voorkomt of dat wij zeldzame figuren beginnen te worden. Voor de duidelijkheid: wij lenen dus niets. (en niet omdat we zoveel geld hebben, we rijden in een oude 2e hands bak van een auto, maar omdat we lenen onverstandig vinden - op de keeper beschouwd betaal je een veelvoud van de aanschafprijs, met al die rente er bij!)
Ja ik leen, ik heb een lening bij de bank. voor 1.000 euro's. Mag je gerust van me weten. En sta bij mijn ouders nog iets van 200 euro in t krijt. Over twee maanden kan ik dat gaan aflossen en hoef ik niet meer te lenen.
Jelle

Bericht door Jelle »

Lenen is altijd onverstandig. Thuis leerden we altijd om eerst te sparen en dan pas te kopen.
Dit heb ik mijn hele levenlang vol kunnen houden. Soms moesten we aanschaffingen uitstellen omdat het even niet kon, maar het eind resultaat is wel dat we nog steeds niet in het rood staan.

Ded banken doen er ook veel kwaad mee om jongeren al te adviseren om te lenen. Een bijzonder slecht advies wat vele jongeren al in de ellende heeft gebracht.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23961
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Vuistregel:

Leen voor iets wat steeds duurder wordt (auto's)
Spaar voor iets wat steeds goedkoper wordt (computers)
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
tukkertje
Berichten: 3358
Lid geworden op: 07 mar 2002, 19:26
Locatie: Rijssen
Contacteer:

Bericht door tukkertje »

Leen geen geld. Gelukkig niet nodig. Ik snap veel mensen niet. Geld kun je pas uitgeven als je het hebt, dus niet eerder.
Jelle

Bericht door Jelle »

Oorspronkelijk gepost door refo
Vuistregel:

Leen voor iets wat steeds duurder wordt (auto's)
Spaar voor iets wat steeds goedkoper wordt (computers)
Het probleem bij geld lenen voor een auto is dat de waarde van de auto steeds minder wordt en harder zakt dan dat je zelf kan afbetalen.
Meestal als de auto op is, is men nog bezig om af te lossen en moet alweer een nieuwe lenening gesloten worden. Een gebed zonder end wordt dit dan.:t
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12250
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Bericht door Herman »

Kheb een flinke studieschuld.

Verder niet. Nu ja, steeds een oplopende schuld, omdat ik het kostgeld te laat overmaak. Maar dat mag geen naam hebben.
Gebruikersavatar
lammert
Berichten: 166
Lid geworden op: 11 mar 2003, 18:34
Locatie: Nunspeet
Contacteer:

Bericht door lammert »

Wij lenen niet (op de hypotheek na).
We sparen eerst, dan geven we het uit.

Waren aan het sparen voor een andere keuken, maar ja,
nu ben ik werkeloos en gehalveerd met mijn inkomen,
dus de keuken is verlopig nog niet in zicht.
:i
Gebruikersavatar
marsm104
Berichten: 1604
Lid geworden op: 03 jan 2004, 12:39
Locatie: Ommen
Contacteer:

Bericht door marsm104 »

ik heb gekozen voor de laatste optie. Ik heb geen geld geleend.
'Poen genoeg' is een ander verhaal, maar eerst sparen is mij ook geleerd.

En waarom geld lenen voor een auto? Koop gewoon een goedkoop brikkie, en bouw het zo op, voor zover mogelijk.
Met vriendelijke groet, Rick Marsman
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12250
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Bericht door Herman »

Een goedkoop brikkie!! ??
>> De kelderprijs is dan nog 1000 euries<<
Democritus
Berichten: 1441
Lid geworden op: 30 aug 2004, 19:29
Locatie: Alhier

Bericht door Democritus »

Ik heb de laatste ingevuld. Niet omdat ik verzuip in de poen maar omdat de noodzaak er niet is.

Ik heb geen koudwatervrees voor lenen maar in principe probeer ik altijd alles zelf te financieren.

Daarnaast raad ik een ieder aan om NOOIT consumptieve kredieten af te sluiten aangezien deze een veel te hoog rentetarief hebben.
Lecram

Bericht door Lecram »

Oorspronkelijk gepost door Democritus
Ik heb de laatste ingevuld. Niet omdat ik verzuip in de poen maar omdat de noodzaak er niet is.

Ik heb geen koudwatervrees voor lenen maar in principe probeer ik altijd alles zelf te financieren.

Daarnaast raad ik een ieder aan om NOOIT consumptieve kredieten af te sluiten aangezien deze een veel te hoog rentetarief hebben.
Wat betreft dat laatste is mijn ervaring dat dat niet altijd zo is. Ik heb een paar jaar geleden een stereo installatie voor 1000 gulden gekocht. Het aanbod was dat ik voor 10 gulden administratiekosten 10 maanden uitstel van betaling kon krijgen. Dus in feite een lening. Een snelle rekensom:

10 gulden adminsitratiekosten in 10 maanden, is 12 gulden per jaar. Op duizend gulden is dat 1,2% rente. Bij de bank kreeg ik zo'n 4% rente op mijn spaartegoed. Dus ik zou dief van mijn portemonnee zijn als ik dat geld van de bank zou halen. Met deze lening heb ik dus geld bespaard.
Daarbij aangetekend dat ik dat geld dus wel achter de hand had.

Als je een auto kunt kopen tegen, vanwege een actie, belachelijk lage rente en je hebt dat geld ook op de bank én je zou die auto toch al hebben gekocht, dan is het vaak zinvol die lening gewoon aan te gaan. Je bent gewoonweg goedkoper uit. Maar let wel op de eventuele voorwaarden en bijkomende kosten.

[Aangepast op 1/12/04 door Lecram]
Gebruikersavatar
Margriet
Berichten: 1517
Lid geworden op: 17 dec 2003, 04:15
Locatie: Michigan
Contacteer:

Bericht door Margriet »

EErst sparen dan kopen is mij altijd geleerd en dat bevalt reuze goed.
Als ik er geen geld voor heb, dan hoef ik het niet!
En gelukkig denkt mijn man er net zo over en we hebben alles wat we nodig hebben!!!
Christian faith has to do less with what you know and more with whom you know, namely God and God in Christ. Rev. Martin E Marty
Plaats reactie