Hoe ver mogen wij gaan?

Gebruikersavatar
Ariene
Berichten: 2687
Lid geworden op: 08 jul 2005, 15:44

Hoe ver mogen wij gaan?

Bericht door Ariene »

Na lang aarzelen wil ik op dit forum toch eens jullie mening weten over de volgende twee citaten:
En in het bijzonder ten aanzien van het Heilig Avondmaal geldt wel: vrouwen die de dood des Heeren gedenken, dienen het haar te laten groeien, zoals God in Zijn scheppingsorde het heeft gewild. Wat is dat toch voor een dwarse en dwaze geest om tegen Gods wil in te gaan? Welk Bijbels argument hebben onze vrouwen en meisjes om geen lang haar te dragen? Het enige (totaal misplaatste) argument is de mode en het zogenaamd mooier te vinden! Maar zolang de mode ons richtsnoer is, lopen we meer kans om van Gods Woord af te wijken dan om ernaar te leven, dacht u niet?
Verder heb ik genoeg van en over de EO gelezen om tot de volgende stelling te komen: de hele EO is voor mij - voorzover ik de EO ken! - verwerpelijk en verfoeilijk. Dominee Johannes van der Poel zei het heel crue, maar ik denk heel terecht: EO staat voor eeuwige ondergang!

Wat zullen er een mensen zich bedrogen vinden met de EO, heel de wereld (kompleet met televisie) aan de hand én ondertussen op de smalle weg naar de hemel ...? Ik geloof er NIETS van.
Deze twee citaten komen uit " u vraagt"
waarvan de ene onder de titel " Lang of kort haar" en de ander gaat over de " EO-jongerendag"

Ik zou graag willen weten wat anderen van deze uitspraken vinden.
Niet direct inhoudelijk, maar of het geoorloofd is als christen zulke uitspraken te doen, zeker wat betreft de EO.

Daarbij denk ik ook aan het feit dat in sommige fora er verwijten gemaakt worden dat wij " oordelen" over bepaalde
vorm van prediking.
Hoe moet ik dit dan zien?
Bourdon

Bericht door Bourdon »

Die citaten zijn meningen van bepaalde personen. Ieder mag zijn mening hebben, maar het is misschien wel verstandig om die niet te altijd te uiten. Dit kan erg kwetsend zijn. En staat in de bijbel niet dat we geen aanstoot mogen geven???
Op deze manier doe je dat denk ik wel. Een beetje voorzichtiger met elkaars mening omgaan mag volgens mij wel.....
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Daarbij denk ik ook aan het feit dat in sommige fora er verwijten gemaakt worden dat wij " oordelen" over bepaalde
vorm van prediking.
We moeten alles toetsen aan de Schrift. Is het niet naar de Schrift, dan moeten wij het veroordelen.
Gebruikersavatar
Ariene
Berichten: 2687
Lid geworden op: 08 jul 2005, 15:44

Bericht door Ariene »

Dus jij vind de desbetreffende stukken geoorloofd?
Marjan
Berichten: 1009
Lid geworden op: 17 jan 2005, 21:02

Bericht door Marjan »

Wat betreft de EO, ik denk dat je een te klein stukje hebt geplaatst, er heeft vast nog meer onderbouwing van het standpunt in het antwoord gestaan.

Daarnaast zit er een tegenstrijdigheid in: de schrijver heeft genoeg over de EO gelezen om een stellige uitspraak te doen, maar voegt er voorzichtigheidshalve toch tussen "zover ik de EO ken".
Be yourself, there are plenty of others.
Gebruikersavatar
Ariene
Berichten: 2687
Lid geworden op: 08 jul 2005, 15:44

Bericht door Ariene »

Wat betreft de EO, ik denk dat je een te klein stukje hebt geplaatst, er heeft vast nog meer onderbouwing van het standpunt in het antwoord gestaan.
Ik heb er ook bijgeschreven waar het gehele stuk te lezen is. Dat is op deze site onder de link "u vraagt"
De vraag hier is:" ik ga naar de EO-jongerendag, is dat zonde?"
Daarnaast zit er een tegenstrijdigheid in: de schrijver heeft genoeg over de EO gelezen om een stellige uitspraak te doen, maar voegt er voorzichtigheidshalve toch tussen "zover ik de EO ken".
Dat is nu ook mijn probleem, je kan de gehele EO en al zijn werk verderfelijk en verfoeilijk noemen, maar heb dus geen duidelijk beeld wat de EO nog meer doet behalve zo'n jongerendag
Marjan
Berichten: 1009
Lid geworden op: 17 jan 2005, 21:02

Bericht door Marjan »

Ik snapte niet dat deze stukjes van deze zelfde site kwamen. Ik vond het een beetje flauw om te vragen waar je het nou precies vandaan had, omdat dat mijn oordeel zou beïnvloeden.
Ik zal de hele stukjes eens lezen.
Be yourself, there are plenty of others.
Gebruikersavatar
Ariene
Berichten: 2687
Lid geworden op: 08 jul 2005, 15:44

Bericht door Ariene »

Oorspronkelijk gepost door anemoon
EO staat voor eeuwige ondergang!

Wat zullen er een mensen zich bedrogen vinden met de EO, heel de wereld (kompleet met televisie) aan de hand én ondertussen op de smalle weg naar de hemel ...? Ik geloof er NIETS van.
dit gaat gewoon te ver, klaar!
Dat vind ik dus ook, ik ben juist van mening dat je als christenen elkaar moet steunen. Zeker als het gaat om Evangelisatie.
En ik geloof ook zeker dat God de EO ook wil gebruiken om Zijn Koninkrijk uit te breiden.
Gebruikersavatar
Ariene
Berichten: 2687
Lid geworden op: 08 jul 2005, 15:44

Bericht door Ariene »

Oorspronkelijk gepost door anemoon
maar heb dus geen duidelijk beeld wat de EO nog meer doet behalve zo'n jongerendag
sterker nog:
je zou ook de diverse onderdelen van de jongerendag zelf, stuk voor stuk onder de loep moeten nemen om tot de ontdekking te komen dat je niet alles kunt of mag afkeuren
Zover had ik nog niet eens gedacht, ik ben er overigens nooit geweest, maar wat wel indruk op mij maakte is dat er in de visie een stukje van een BN-er stond die niet geloofd, maar er erg van onder de indruk was.
Ook hoorde ik dat Femke Halsema erbij was en dat zij het als erg bijzonder had ervaren dat er het ene moment enthousiast gezongen werd en het andere moment er een intense stilte was voor gebed.

Dan straal je als christen toch al wat uit?
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Oorspronkelijk gepost door ArieneDan straal je als christen toch al wat uit?
Welnee,

dat denken ze maar. Als je echt Christen bent, dan houd je alleen van orgel en koormuziek.
:t
Marjan
Berichten: 1009
Lid geworden op: 17 jan 2005, 21:02

Bericht door Marjan »

Je zou de stukjes er eens naast moeten leggen die in het RD hebben gestaan de laatste keer, van die godsdienstleraar (ik ben zijn naam even kwijt) die er is geweest. Hij heeft eerst een klein stukje geschreven op de pagina Kerkelijk nieuws, en later een halve pagina om het nog eens uit te leggen omdat hij zoveel kritiek had gekregen. Hij gaf in ieder geval een onderbouwing van zijn mening. De site.
Be yourself, there are plenty of others.
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Je hoort bijbelse gedachten over de liefde en de kracht van God, stelt Snoek. ”De boodschap ”God redt”, de bereidwilligheid van God om zondaren aan te nemen en dat God wil dat Zijn kinderen hem als Vader aanroepen, zijn door en door bijbels. Probleem is dat er duidelijk sprake is van algemene verzoening en oppervlakkig spreken over zonde. Maar dat is bekend.
Ik snap het probleem niet zo. Wat Snoek hier noemt is juist geen probleem, maar bijzondere genade: Tit 2:11 ¶ Want de zaligmakende genade Gods is verschenen aan alle mensen.
Kan me wel voorstellen dat er minder gesproken wordt over zonde dan hij gewend is....
Even bezwaarlijk vind ik dat jongeren na twee uur opgezweept te zijn door keiharde muziek tot een geloofskeus moeten komen. Dat is psychologisch gezien merkwaardig en pastoraal onverantwoord. Zelfs levensgevaarlijk.”
Hierin val ik hem bij, behalve dat het levensgevaarlijk zou zijn. Die jongeren kiezen tenminste. Hoeveel reformatorische jongeren maken nooit een keuze in hun leven? God vraagt ook van ons - en dat iedere dag opnieuw- "kiest dan heden wie gij dienen zult." Het lijkt alsof de vooronderstelling bij meneer Snoek meespeelt dat bekering een eenmalige zaak is. Dat is niet zo, dat is een dagelijks afkeren van de zonde en de wereld en en een heenwenden naar God.

Verder is een opgezweepte impulsieve actie en naar voren komen natuurlijk niet zaligmakend. Ik zou het symbolisch willen zien en weet zeker dat de meeste jongeren die keus al eerder hebben gemaakt, maar daar nu alleen een symbolische uiting aan geven om het met elkaar te doen.

Of het voor de enkeling -die het inderdaad daar voor het eerst doet-, levensgevaarlijk is, zou ik niet durven zeggen.
We kunnen dat toch ook laten overwinteren, -net zoals we in de orthodoxe kerken gewend zijn om te zeggen? Het zal niet bij die ene keer kunnen blijven, en als het door Gods genade gewerkt is geweest, dan zal het ook niet bij die ene keer blijven.

Als we denken dat mensen daar een keus doen die eeuwigheidswaarde heeft, kijken we er dan zelf ook niet met een remonstrantse bril naar? Ze maken ene keus en niet eens een verkeerde.
Over de omstandigheden valt wel wat te zeggen maar daar gaat het volgens mij niet primair om.

[Aangepast op 13/7/05 door Miscanthus]
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16767
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Bericht door Hendrikus »

Oorspronkelijk gepost door Miscanthus
Oorspronkelijk gepost door ArieneDan straal je als christen toch al wat uit?
Welnee,

dat denken ze maar. Als je echt Christen bent, dan houd je alleen van orgel en koormuziek.
:t
Mits niet-ritmisch en gedragen, niet te vergeten :ha
~~Soli Deo Gloria~~
Plaats reactie