Sierfruit mooi en onschuldig?

moderne gelovige

Sierfruit mooi en onschuldig?

Bericht door moderne gelovige »

Sinds een jaar of 10 kun je in het najaar zgn. sierfruit kopen bij bloemisten of zomaar aan de kant van de weg. Menige tuin wordt er momenteel mee opgesierd.
Over komen waaien uit Amerika. Daar holt men dan dit fruit uit om op 31 oktober, de dag voor het katholieke Allerzielen, Halloween te vieren. Kinderen trekken dan met deze uitgeholde pompoenen op langs de deuren om snoep te verzamelen.
Halloween is trouwens een ''feest" wat vooral in Ierland en de USA vroeger met allerlei heidense rituelen was omgeven.
Hebben jullie daar wel eens bij stil gestaan als je zo'n pompoen aanschaft en tentoonstelt?
Vergelijk dit ook eens hoe in uw kringen tegen het neerzetten van een kerstboom
wordt aangekeken.

groeten
limosa

Bericht door limosa »

MG,

wat vindt je er zelf van?
limosa

Bericht door limosa »

Bij ons stikt het van die dingen rond de voordeur en in de tuin . . .

Maar er zitten geen gaten in en ze zijn niet uitgehold.
moderne gelovige

Vind sierfruit, de zgn. pompoenen op grond van bovenstaande verwerpelijk en koop ze dus ook niet!
limosa

Bericht door limosa »

Mmm, dus ook als er geen gezichten van gemaakt zijn?

Is alle sierfruit verwerpelijk?
moderne gelovige

Daar heb je een goed punt, aan de andere kant ga jij een kerstboom kopen die je vervolgens niet optuigt?
maar natuurlijk ga ik U (jou) niet veroordelen als U sierfuirt op uw tuinpad neerlegt.
Schetste even het gebruik van deze pompoenen.
Neem aan dat U (jij) morgenavond geen halloween gaat vieren!!:)
limosa

Bericht door limosa »

Nee, ik ga geen halloween vieren. Ik laat de pompoenen gewoon bij de deur liggen. En de dennenboom laten we al jaaaren gewoon in de tuin staan, ook op 25 december.

ennuh, zeg maar jij tegen u
moderne gelovige

Dan zijn wij het aardig eens!! Ik wilde echter eens aan de kaak stellen wat voor gedachten er achter kunnen zitten.
limosa

Bericht door limosa »

Oké dan.

Met alle geknutsel tegenwoordig is het gevaar dat pompoenen ook wat worden versiert en dat op die manier zoiets binnensluipt (wellicht onbewust) wel groot. Zo gezien kan het geen kwaad hier eens bij stil te staan.
tukkertje
Contacteer:

Bericht door tukkertje »

Waarom zoeken mensen toch overal wat achter. Ik kan me niet voorstellen dat er ook maar iets is wat je tegenhoud om pompoenen in de tuin te leggen. Wat is dit voor waanzin.
Het is toch een heel normale vrucht/plant. Net als een appel, peer etc.

Omdat een ander deze vrucht deze vrucht gebruikt om er iets van te maken hoeft het toch niet zo te zijn dat de vrucht op zichzelf verkeerd is. Kom nou. Denk na.

tukker
Vortigern

Bericht door Vortigern »

Er is mijns inziens een verschil tussen Kalebassen in de tuin of in het huis en het meedoen aan allerhande heidense taferelen. Een kalebas heeft niets te maken met Halloween. De kalebassen liggen al lang voor Halloween in de schaal en blijven nog lang daarna liggen.

De kalebassen die bij ons in huis liggen, liggen er zeker niet ter gelegenheid van Halloween.
Breekijzertje

Bericht door Breekijzertje »

Oorspronkelijk gepost door tukkertje
Waarom zoeken mensen toch overal wat achter. Ik kan me niet voorstellen dat er ook maar iets is wat je tegenhoud om pompoenen in de tuin te leggen. Wat is dit voor waanzin.
Het is toch een heel normale vrucht/plant. Net als een appel, peer etc.

Omdat een ander deze vrucht deze vrucht gebruikt om er iets van te maken hoeft het toch niet zo te zijn dat de vrucht op zichzelf verkeerd is. Kom nou. Denk na.

tukker
Een gezonde dosis achterdocht is nooit weg!

Een 'breekje' van Breekijzertje
moderne gelovige

Zucht, tukkertje en Vortegem, jullie hadden de discussie hiervoor goed moeten lezen!
Jelle

Bericht door Jelle »

Wij hebben vaak sierfruit, pompoenen of kalebassen en noem maar op , op het plateau van de openhaard liggen. Gewoon omdat het gezellig is een een herfstsfeer geeft, meer niet.
Voor de rest is er niets mis mee.
Wat anderen ermee doen en wat het voor anderen betekent, daar heb ik niets mee.

Kerstboom? die staat bij ons het hele jaar al in de tuin en binnenhalen doen we niet, geeft zo'n rommel in huis en een lege plek in de tuin.
moderne gelovige

Tsja, Jelle waarom moet er een herfstsfeer heersen? Het woord sfeer is gevaarlijk terrein: herfstsfeer, kerstsfeer, paassfeer moet ik nog doorgaan?
nogmaals ook voor de andere posters in dit topic: wie ben ik om het te veroordelen maarre wilde alleen een discussie erover.... lukt aardig tot nu toe.
Jelle van mij mag je dingen rustig laten liggen hoor!
Plaats reactie