Wat is voor jou het belangrijkste heilsfeit? (poll)

Lecram

Wat is voor jou het belangrijkste heilsfeit? (poll)

Bericht door Lecram »

Nu Pasen achter de rug is, vraag ik me af welk heilsfeit je het meeste bezighoudt.
Voor mij is het Paasweekend, vooraf gegaan door Goede Vrijdag de mooiste en belangrijkst heilsfeit. Jezus' lijden op zijn diepst weergegeven en Zijn overwinning over dood en graf. En dat om mijn zonden!

Ps: deze poll staat in 'Actueel' omdat er in de kerkelijke fora geen poll gestart kan worden.
refo

Bericht door refo »

Goede vrijdag lijkt me het belangrijkst. Toen klonk 'het is volbracht!"
jacob

Bericht door jacob »

Ze zijn allemaal even belangrijk denk ik maar gevoelsmatig heb ik heel veel met goede vrijdag en pasen. Waarschijnlijk omdat rond de kerst zo'n gruwelijke sfeer hangt. En het me daarom afstoot. Niet he ware kerstgebeuren uiteraard.

Ook pinksteren is heel belangrijk. De Geest is niet minder belangrijk dan de Zoon!

Met vr gr

JacobH
Lecram

Bericht door Lecram »

Ik bedoel uiteraard niet wat theologisch gezien het belangrijkste heilsfeit is, maar voor jou persoonlijk. Voor je geloof.
Robert

Bericht door Robert »

Pasen/Goede vrijdag, gevolgd door Pinksteren.
Jelle

Bericht door Jelle »

Ik kan niet stemmen, want het ene heilsfeit kan niet zonder het ander.
Het kan geen Goedevrijdag worden als het niet eerst Kerst geweest is. en in volgorde kan de een niet zonder de ander.
Ik denk dat alle Heilsfeiten afzonderlijk even belangrijk zijn.
Robert

Bericht door Robert »

Hoe vaak wordt er in de brieven aan kerst gerefereerd?
Sterker nog, volgens mij werd kerst niet eens gevierd in de vroege kerk.
marsm104
Contacteer:

Bericht door marsm104 »

Het kerstfeest vind ik ook heel bijzonder; dat de Heiland als mens is geboren! dat is ook een prachtige gebeurtenis.

Ja, alle feestdagen zijn belangrijk, maar kerst spreekt mij misschien wel het meest aan.
Met vriendelijke groet, Rick Marsman
ndonselaar
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Ook ik kan niet stemmen, trouwens de 'heilsfeiten' als 'data' zijn niet bijbels, wel wát er is gebeurd.

Kerst, daar ligt de vervulling van de belofte die eeuwen aan eeuwen heeft geklonken tijdens de oudtestamentische periode. Daar mag het geloof blikken in de kribbe van Bethlehem.

In Gethsemané zien we een worm en geen Man. Daar komt de profetie in vervulling van Zacharias 'Zwaard ontwaakt tegen uw herder'.

Van Gethsemané gaat het naar Golgotha. Daar heeft Hij diep, zeer diep geleden. Dit lijden kunnen wij niet doorgronden. Daar heeft de Borg het uitgeschreeuwd 'Eloï, Eloï lama sabachtani'. God van God verdaan wie kan dat verstaan (Luther). Maar ook klonk over de heuvel van Golgotha de triomfkreet 'Het is volbracht!'. De raad volvoert. Hij voor mij, daar ik anders de eeuwige dood moest sterven!

Zo heeft Hij drie dagen gelegen in het graf. Maar de dood heeft Hem niet gehouden, Hij heeft de dood verslagen en zo is Hij opgestaan uit de dood. Hij heeft de dood overwonnen, zodat de dood voor Zijn gemeente slechts is een 'doorgang' naar het eeuwige leven.

Tot slot mogen we met Pinksteren zien op de vervulling van de heerlijke belofte 'tot het volk [de heidenen] dat naar Mij niet gevraagd heeft, zeg Ik: Zie op Mij, Zie op Mij'.

Zo kunnen we nooit de heilsfeiten los zien en is het een onlosmakelijk geheel.

Trouwens tot slot, ligt er in het 'kerkelijk jaar' geen gevaar dat de wereld deze feiten annexeert?

Groeten,
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Lecram

Bericht door Lecram »

Zoals ik al schreef bedoel ik dus niet welke belangrijk is in theologisch perspectief, maar wat jou persoonlijk het meest aanspreekt. Daarmee schrijf je andere heilsfeiten natuurlijk niet af.
Dathenum

Bericht door Dathenum »

Goede vrijdag en pasen. Een waar christen is met Christus gestorven (goede vrijdag), en wederom opgestaan (pasen) om in nieuwigheid des levens te wandelen.
visje

Bericht door visje »

Zoals anderen ook al opgemerkt hebben zijn alle heilsfeiten natuurlijk belangrijk. Toch vind ik Hemelvaart ook erg bijzonder en mooi, vanwege de belofte van Jezus' wederkomst. Daar kan ik soms echt naar uitzien. Maranatha !!!
limosa

Bericht door limosa »

Wat is voor jou het belangrijkste heilsfeit?

Als je het als persoonlijke vraag leest lijkt het belangrijkste heilsfeit mij voor een ieder persoonlijk dat er een moment geweest is dat je Christus leerde kennen als jouw Zaligmaker. Als je bedoeld welke feiten uit kerkelijk jaar dan sluit ik aan bij een aantal voortgangers. Ik wil de heilsfeiten in samenhang zien, dan kun je er zo maar niet eentje uitpikken.
memento

Bericht door memento »

Sorry Lecram, maar ik vind je vraag net zo onzinnig als: wie van de Goddelijke Personen heb je het liefst, de Vader, de Zoon of de Heilige Geest...

Wat één is kún je niet scheiden, en dus ook niet één onderdeel prefereren boven het andere.
Plaats reactie