profetie over de 20e eeuw gedaan in 390

Jan de Wit

profetie over de 20e eeuw gedaan in 390

Bericht door Jan de Wit »

De Heilige Nilus leefde omstreeks 390 na Christus. Hij was prefect van Konstantinopel en een vriend van de heilige Chrysostomus. Over de eindtijd schreef hij de voorspelling.

Na het jaar 1900, omstreeks het midden van de 20ste eeuw, wanneer de tijd van de Antichrist nabij zal zijn, verduistert zich het verstand van de mensen, wegens hun vleselijke gezindheid. De wereld zal niet meer te herkennen zijn.
Men zal mannen en vrouwen wegens hun schaamteloos gedrag in kleding en haardracht niet meer kunnen onderscheiden. De liefde zal verdwijnen. De christelijke herders deugen niet meer. Zij zijn onbekwaam de rechte weg van de valse te onderscheiden. De christelijke zedenwetten en de christelijke traditie zullen veranderen. De mensen beoefenen de bescheidenheid niet meer, en overtredingen zijn aan de orde van de dag.
De leugen en de hartstocht nemen nietgedachte proporties aan. Ontucht, echtbreuk, verborgen (geheime) misdadigheden en moord worden in de menselijke samenleving tot regel. In die toekomstige tijd worden de mensen wegens hun uitspattingen van de doopgenade beroofd. Zij hebben geen gewetenswroeging meer.

Door de verzoekingen van de Antichrist zullen de mensen grauwzaam worden en als wilde dieren. Er bestaat geen eerbied meer voor de ouders en oude mensen. De liefde tot God zal verkoelen. Christelijke herders en bisschoppen worden ijdel en kunnen de rechte weg niet meer van de valse onderscheiden.. De zeden en de overleveringen van de christenen en van de Kerk zullen veranderen. Eerbaarheid wordt overboord geworpen, valsheid en geldzucht nemen buitengewone vorm aan. Wee degenen, die grote bezittingen verworven hebben. Begeerten, echtbreuk, tegennatuurlijke ontucht, geheime misdaden en moorden zullen de samenleving beheersen. In deze toekomstige tijden zullen de mensen de genade van de H. Geest verliezen die zij in de heilige Doop ontvingen, alsmede de genade van berouw.

In deze tijd zullen in de kerken geen godsvruchtigheid meer zijn en geen vrome herders. Wee de christenen die zich aansluiten bij de wereld. Zij verliezen het geloof en kunnen het licht van de waarheid bij de andere mensen niet meer zien. Dan zullen de verlichten zich van hun wereld afscheiden, in heilige onderkomens samenkomen op zoek naar het licht en wegens hun geestelijk lijden. Echter overal vinden zij hindernissen.
Dit alles is een gevolg van de leer van de Antichrist, die heer wil zijn over alle mensen en heerser over de gehele aarde. Hij zal wonderen bewerkstelligen en fantastische tekenen. Hij zal een onzalige man wijsheid geven, opdat deze een weg zal ontdekken, waarlangs hij met anderen van het ene einde tot het andere einde van de aarde spreken kan.
In die tijd zullen de mensen door de lucht vliegen als de vogels en naar de zeebodem duiken als de vissen. En wanneer zij dit alles bereikt hebben dan zullen de mensen onder dwang van het leven genieten zonder te weten, dat dit alles komt van de Antichrist.
De goddeloosheid zal de wetenschap in zo'n dorheid brengen, dat de mensen van de rechte weg afwijken en hun geloof in God verliezen. Dan zal de Algoede God de ondergang van het menselijk ras verhinderen, zullen de dagen verkort worden omwille van de weinige uitverkorenen, die gered worden. De vijand zal ook trachten deze in bekoring te brengen, wanneer dit mogelijk zou zijn (Matt. 24:22).
Dan verschijnt plotseling het zwaard van de straf waarmede de verderver en zijn aanhangers worden gedood.
Matthijs

Bericht door Matthijs »

Vraag.
Waar heb je dit vandaan?

Het lijkt verdacht veel op onze tijd, dat klopt.

Waar ik niet overuit kan is het volgende. "De goddeloosheid zal de wetenschap in zo'n dorheid brengen, dat de mensen van de rechte weg afwijken en hun geloof in God verliezen."

Ik begrijp het waarschijnlijk niet helemaal.
Mensen kunnen dus hun geloof in God verliezen? Dat vat ik ff niet. Wie geeft hier even helderheid over?

Matthijs
Liever Turks dan Paaps
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

He Jan, heb jij een e-mail ontvangen van onze Heilige Nilus dat hij dit al in 390 na Christus had verwacht? Sint Nilus kan er natuurlijk een jaartje naast gezeten hebben, hij is ook de jongste al niet meer.

:stu

[Aangepast op 6/4/04 door Pim]
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Madtice

Bericht door Madtice »

Matthijs: volgens de predestinatieleer kan niemand zijn geloof verliezen, aangezien God het geeft. Volgens de leer van 'het kiezen voor God nadat Hij voor jouw gekozen heeft dmv Jezus" wel. Het is maar net wat je aanhangt natuurlijk.
Jan de Wit

Het gaat er om dat Niles voorspelt heeft dat er een enorm geloofsverval is en ook dat er vliegtuigen zijn.
Dat dat in de 20 eeuw zou gebeuren.
Hij voorspelde ook geloofsverval binnen de christenen.
En verkoeling voor de liefde naar God.
Dat alles in de 20eeuw.
Barryvrouw

Bericht door Barryvrouw »

Kern van waarheid. Maar is de mens altijd al niet onder de macht van de Antichrist? Deze is niet pas in de 20e eeuw geboren. Hij neemt vanaf de zondeval al bezit van ons.
Met je gedachten ergens anders, ben je altijd overal.
Anton

Bericht door Anton »

Heb je dit zelf uit de archieven opgedoken?
Heb je dit zelf uit het Grieks vertaald?
Zo nee, dan ben je wel heel erg goedgelovig om dit serieus te nemen. Het lijkt mij gewoon flauwe kul. Ik baseer dit op de taal, die in geen velden of wegen lijkt op als zijnde vertaald uit het Grieks en op de vele anachronieën die aanwezig zijn. Bovendien is het niet de eerste keer dat mensen in de maling genomen worden door zgn. oude teksten die op wonderlijke wijze uit het niets opduiken en waarin allerlei zgn. voorspellingen staan.

[Aangepast op 6/4/04 door Anton]
memento

Bericht door memento »

1) Ik deel de kritiek van Anton dat betreffende tekst waarschijnlijk geen vertaling is van een griekse tekst
2) De tekst is zó globaal geschreven dat het op elke tijd van toepassing is. Vergeet niet dat er in Paulus' tijd al mensen waren die verwachtten dat Christus elk moment zou terugkomen, omdat ze zagen op de tekenen der tijd

Daarbij hebben we geen heiligen nodig om te zien dat het tegen het einde loopt. Doe je ogen open en je ziet dat de mens steeds meer het kwaad dat in hem woont naar buiten laat komen. Eerst was het beetje bij beetje, nu volgt het elkaar steeds sneller op. Het einde komt eraan.

Maar, we hoeven daarom niet bang te worden. Laten we je juist verblijd zijn dat Christus binnenkort wederkomt. Laten we ons (geestelijk) voorbereiden op Zijn komt ipv ons bezig te houden met nutteloze verzinsels van mensen die denken in de toekomst te kunnen kijken (of het nu heiligen zijn of grapjassen die een heilige immiteren doet er niet toe)...
Jan de Wit

Die profetie is geen grap.

Dit is een bekende persoon die een belangerijke positie had binnen Gods Kerk in de 4 e eeuw.
Hij heeft rake dingen voorspelt over de 20e eeuw.

Bijvoorbeeld, vliegtuigen, geloofsafval, ed, afval binnen de christenen.
Nou dat is echt wel uitgekomen in de 20e eeuw.
limosa

Bericht door limosa »

In Matthëus lezen we:

Doch van dien dag en die ure weet niemand, ook niet de engelen der hemelen, dan Mijn Vader alleen. . . . zijt ook gij bereid; want in welke ure gij het niet meent, zal de Zoon des mensen komen.

Ik zou het daar bij willen laten en al die voorspellingen (dit is niet de enige, er zijn er talloze) ver van mij werpen.
Dathenum

Bericht door Dathenum »

Als je (in het engels) op internet zoekt kom je meer hierover tegen. Deze profetie schijnt inderdaad gedaan te zijn door ene Nilius uit de 4e/5e eeuw.

Limosa,
Dhr Nilius berekend geen datum van de wederkomst. Als je de tekst die je noemt dusdanig breed opvat kun je heel openbaringen weggooien.
Robert

Bericht door Robert »

Oorspronkelijk gepost door limosa
In Matthëus lezen we:

Doch van dien dag en die ure weet niemand, ook niet de engelen der hemelen, dan Mijn Vader alleen. . . . zijt ook gij bereid; want in welke ure gij het niet meent, zal de Zoon des mensen komen.

Ik zou het daar bij willen laten en al die voorspellingen (dit is niet de enige, er zijn er talloze) ver van mij werpen.
Limosa, dit gaat over de komst van de antichrist, en de tijd daaraan voorafgaand. De Bijbel leert ons juist daar wel op te letten!
Verwar wederkomst niet met komst van de antichrist.
limosa

Bericht door limosa »

Oorspronkelijk gepost door Dathenum
Limosa,
Dhr Nilius berekend geen datum van de wederkomst. Als je de tekst die je noemt dusdanig breed opvat kun je heel openbaringen weggooien.
Hij berekend inderdaad geen datum, slim gedaan. Het stukje suggereert wel dat het volgende week zal gebeuren. Ik hecht er geen enkele waarde aan. De Bijbel is duidelijk genoeg over dit onderwerp, meer dan daarin staat hoeven we niet te weten. Dit soort vage voorspellingen voegen helemaal niks toe.
limosa

Bericht door limosa »

Oorspronkelijk gepost door Robert
Limosa, dit gaat over de komst van de antichrist, en de tijd daaraan voorafgaand. De Bijbel leert ons juist daar wel op te letten!
Verwar wederkomst niet met komst van de antichrist.
Inderdaad, we moeten erop letten zoals de Bijbel ons zegt. Dit soort voorspellingen zijn verder nergens voor nodig.
Jan de Wit

Het suggreert helemaal niets.

Het zegt gewoon dat Nilus in 390 voorspeld heeft dat in de 20eeuw een geloofsafval groter is dan ooit.

En dat er vliegtuigen zijn uitgevonden.
Het suggereerd helemaal geen wederkomst die volgende week zich aandient.

Nu kan je zien dat Nilus gelijk heeft gehad.
Hij was trouwens een christen, die perfect was in Gods Kerk.
Plaats reactie