Waar staan remonstranten voor..

moderne gelovige

Waar staan remonstranten voor..

Bericht door moderne gelovige »

Ingegeven door het topic: Juliana begraven door remonstrantse ds.
Heb weinig tot niets van de dienst meegekregen omdat ik verplicht was ergens anders te zijn,
Daags tevoren hoorde ik op de radio wel een interview met een andere remonstranste domineesse.
Die vatte het tegenwoordige remonstrant zijn zo samen: "je kan er zelf uithalen wat je belangrijk vindt voor de rest ben je daar vrij in".
Vind ik wel erg klinken als "relishoppen"..
(ja zelfs ik als moderne gelovige vindt dit!!)
Men neme de bijbel, schrapt erin wat je niet van pas komt en voila de remonstrant a la 2004 is daar....
wat vinden jullie?

P.S. dit is geen discussie over de dienst van H.K.H. Juliana!
Barryvrouw

Bericht door Barryvrouw »

Openbaring 22
Want ik betuig aan een iegelijk, die de woorden der profetie dezes boeks hoort: Indien iemand tot deze dingen toedoet, God zal hem toedoen de plagen, die in dit boek geschreven zijn.
En indien iemand afdoet van de woorden des boeks dezer profetie, God zal zijn deel afdoen uit het boek des levens, en uit de heilige stad, en uit hetgeen in dit boek geschreven is.
Met je gedachten ergens anders, ben je altijd overal.
Quazzy

Bericht door Quazzy »

Oorspronkelijk gepost door Barryvrouw
Openbaring 22
Want ik betuig aan een iegelijk, die de woorden der profetie dezes boeks hoort: Indien iemand tot deze dingen toedoet, God zal hem toedoen de plagen, die in dit boek geschreven zijn.
En indien iemand afdoet van de woorden des boeks dezer profetie, God zal zijn deel afdoen uit het boek des levens, en uit de heilige stad, en uit hetgeen in dit boek geschreven is.
Ik geloof niet echt dat deze tekst op remonstranten slaat. Ik denk ook niet echt dat remonstranten veel met het boek Openbaringen kunnen.
Barryvrouw

Oorspronkelijk gepost door Quazzy
Openbaring 22
Ik geloof niet echt dat deze tekst op remonstranten slaat. Ik denk ook niet echt dat remonstranten veel met het boek Openbaringen kunnen.
De hele Bijbel is voor iedereen.
Quazzy

Bericht door Quazzy »

Openbaring 22
Ik zeg ook niet dat dat niet zo is; wat ik zei is dat deze tekst op iets heel anders slaat en dat Remonstranten over het algemeen niet zo veel met het boek Openbaringen hebben.
Dathenum

Bericht door Dathenum »

Ik citeer van http://www.remonstranten.org (de site van de vrijzinnige remonstrantse broederschap, waar de domina van de begrafenis van Juliana lid van is:

De remonstranten vormen een geloofsgemeenschap die ruimte biedt voor het ontwikkelen van persoonlijk geloof. Ieders individuele geloofsweg wordt gerespecteerd.
De geloofsgemeenschap is de plek waar mensen geloofservaringen met elkaar delen en omzien naar elkaar, waar geloof en samenleving ter sprake worden gebracht.
De remonstrantse geloofsgemeenschap staat in de christelijke traditie en midden in de samenleving. Zij is geworteld in het evangelie van Jezus Christus, maar voor remonstranten gaat het verhaal door.
Zij zoeken naar en werken aan actuele vormen van geloven, die zowel recht doen aan eigentijdse ontwikkelingen als aan de verbondenheid met de christelijke traditie.
Remonstranten geloven dat de waarheid veelkleurig is. Daarom zijn zij terughoudend in hun oordeel en pleiten zij voor tolerantie in kerk en samenleving.
Binnen de remonstrantse geloofsgemeenschap wordt niemand in enig opzicht achtergesteld of gediscrimineerd. Bij de dialoog met vertegenwoordigers van andere christelijke geloofsgemeenschappen en van andere godsdiensten zijn remonstranten actief betrokken, omdat zij geloven dat waarheid ook elders te vinden is.
Remonstranten eren en dienen God in hun persoonlijke spiritualiteit, in hun actieve betrokkenheid bij hun geloofsgemeenschap, in hun inzet voor hen die, in en buiten Nederland, in de marge zijn geraakt of dreigen te raken.
God eren en dienen, en de naaste respecteren en van dienst zijn, is voor remonstranten onlosmakelijk met elkaar verbonden.

Kortom: waardeloze vrijzinnige slappe kletskoek. De prediking gaat over sociale gerechtigheid, de mensen moeten lief tegen elkaar doen. Alle godstdiensten leiden volgens dit soort kerken allemaal naat het zelfde doel. Geen oproep tot bekering. Kortom: :(:(:(:(:(
Matthijs

Bericht door Matthijs »

Oorspronkelijk gepost door Dathenum
Ik citeer van http://www.remonstranten.org (de site van de vrijzinnige remonstrantse broederschap, waar de domina van de begrafenis van Juliana lid van is:

De remonstranten vormen een geloofsgemeenschap die ruimte biedt voor het ontwikkelen van persoonlijk geloof. Ieders individuele geloofsweg wordt gerespecteerd.
De geloofsgemeenschap is de plek waar mensen geloofservaringen met elkaar delen en omzien naar elkaar, waar geloof en samenleving ter sprake worden gebracht.
De remonstrantse geloofsgemeenschap staat in de christelijke traditie en midden in de samenleving. Zij is geworteld in het evangelie van Jezus Christus, maar voor remonstranten gaat het verhaal door.
Zij zoeken naar en werken aan actuele vormen van geloven, die zowel recht doen aan eigentijdse ontwikkelingen als aan de verbondenheid met de christelijke traditie.
Remonstranten geloven dat de waarheid veelkleurig is. Daarom zijn zij terughoudend in hun oordeel en pleiten zij voor tolerantie in kerk en samenleving.
Binnen de remonstrantse geloofsgemeenschap wordt niemand in enig opzicht achtergesteld of gediscrimineerd. Bij de dialoog met vertegenwoordigers van andere christelijke geloofsgemeenschappen en van andere godsdiensten zijn remonstranten actief betrokken, omdat zij geloven dat waarheid ook elders te vinden is.
Remonstranten eren en dienen God in hun persoonlijke spiritualiteit, in hun actieve betrokkenheid bij hun geloofsgemeenschap, in hun inzet voor hen die, in en buiten Nederland, in de marge zijn geraakt of dreigen te raken.
God eren en dienen, en de naaste respecteren en van dienst zijn, is voor remonstranten onlosmakelijk met elkaar verbonden.

Kortom: waardeloze vrijzinnige slappe kletskoek. De prediking gaat over sociale gerechtigheid, de mensen moeten lief tegen elkaar doen. Alle godstdiensten leiden volgens dit soort kerken allemaal naat het zelfde doel. Geen oproep tot bekering. Kortom: :(:(:(:(:(
Precies wat ik dus zei in een andere topic over de preek. Koningin Juliana had gezegd dat er vele wegen tot God leiden. Daarmee heeft ze niet de toeleidende wegen bedoeld!

Ben je boedist, Islam of wat dan ook, ze komen allemaal in de hemel.
Liever Turks dan Paaps
Barryvrouw

Openbaring 22
Ik zeg ook niet dat dat niet zo is; wat ik zei is dat deze tekst op iets heel anders slaat en dat Remonstranten over het algemeen niet zo veel met het boek Openbaringen hebben.
en daarmee bedoel ik dan ook, dat er dus iets fout zit in de remonstrantse leer.
tukkertje
Contacteer:

Bericht door tukkertje »

Lijkt me vrij duidelijk. We hebben daarvoor de 5 artikelen
Egbert

Bericht door Egbert »

Openbaring 22
Even off-topic [verexcuseer me daarvoor] Deze tekst is m.i. bedoelt voor alleen het boek Openbaring en niet voor geheel de Bijbel. Ook al wordt het er wel voor gebruikt.
Met vriendelijke groet, Egbert.

Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15

ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
refo

Bericht door refo »

1. Remonstranten en contra-remonstranten
In het jaar 1604 ontstond er aan de universiteit te Leiden een verschil van mening tussen twee hoogleraren in de theologie: Arminius en Gomarus. Volgens het universitair lesrooster moest het onderwerp van de uitverkiezing aan bod komen.

Arminius legde dit theologische leerstuk als volgt uit: God heeft besloten om degenen die zich tot Hem keren en in Hem geloven, in genade te ontvangen en hen zalig te maken. Wie niet voor God kiest, wordt door Hem verworpen. Ofwel: wie voor God kiest, wordt door God ontvangen. (De mens kiest voor God)

Gomarus daarentegen legde in navolging van Calvijn de nadruk op het werk van God. Hij geeft aan sommigen geloof, aan anderen niet. God is niet van mensen afhankelijk, bovendien zijn Gods wegen voor mensen niet altijd te begrijpen. Ofwel: God heeft mensen uitgekozen, die Hij wil ontvangen. Waarom, dat kunnen wij niet bevatten. (God kiest voor de mens)

Arminius vond dat zijn leer in overeenstemming met de Bijbel was, zijn tegenstanders vonden van niet. Ook de politiek ging zich ermee bemoeien en deze stelde voor dat een nationale synode de leer (en ook de kerkorde) aan een grondig onderzoek zouden onderwerpen. Dat was tegen het zere been van Gomarus en de zijnen, die de uitspraken van Arminius juist op grond van de al vastgelegde leer wilde beoordelen. De strijd sleepte een aantal jaren voort, tot Arminius overleed op 19 oktober 1609.

Het standpunt van Arminius werd door nog zo'n 40 predikanten gedeeld. In januari 1610 dienden deze predikanten een verzoekschrift bij de staten van Holland in, een zogenaamde remonstrantie. Zij vroegen de overheid om een nationale synode bijeen te roepen, waar 5 punten van leerstellige aard besproken zouden kunnen worden. Ze wilden een revisie van de geloofsbelijdenis en de catechismus, zodat hun standpunt daarin duidelijker naar voren zou komen.

De overheid legde hun standpunten voor aan de verschillende classisvergaderingen met het voorstel om deze te accepteren en verdere discussie te staken. Dit viel niet in goede aarde, vooral niet omdat volgens de algemene opvatting de overheid zich niet had te mengen in de leer van de kerk. Wie het met de remonstrantie eens was, noemde zich voortaan remonstrants, de overigen waren contraremonstrants.

Het werd een nationaal conflict, dat de natie in twee groepen verdeelde. Het ging allang niet meer alleen over leerstellige verschillen. Het ging ook over de mate van inmenging van de overheid in geloofszaken. Lokale politici zagen wel iets in het standpunt van de remonstranten, dat hun macht zou vergroten. De Staten-Generaal wilden echter niet dat de invloed aan de provincies en steden te groot zou worden, zodat zij meer aan de kant van de contraremonstranten stonden. Deze splitsing had dus niet veel meer te maken met de oorspronkelijke discussie tussen twee theologen. Er ontstonden zelfs relletjes.

De stadhouder Maurits had het toen voor het zeggen in de Staten van Holland. Hij wilde zich niet mengen in kerkaangelegenheden, maar zag zich op den duur gedwongen een standpunt in te nemen. Hij wendde zich af van zijn remonstrantse hofprediker en koos voor het standpunt van de contraremonstranten. Belangrijkste afweging was waarschijnlijk, dat hij de eenheid tussen de gewesten wilde handhaven en niet het gevaar wilde lopen dat het land in verschillende stukken zou scheuren. Hij wendde zijn macht aan en in oktober 1617 werd het voorstel aangenomen, dat de Staten-Generaal (dus de overheid) een nationale kerksynode zou bijeenroepen en bekostigen.

2. Synode van Dordrecht 1618-19

Op dinsdag 13 november 1618 komt de synode voor het eerst bijeen te Dordrecht. Er zijn 37 Nederlandse predikanten en 19 ouderlingen aanwezig, verder 5 professoren in de theologie, 26 vertegenwoordigers van buitenlandse kerken en 18 afgevaardigden namens de Staten-Generaal. Voertaal van de vergaderingen is het Latijn. Slechts 3 van de afgevaardigden behoren tot de richting van de remonstranten.

Deze vergadering riep een groep van 13 remonstrantse predikanten op om een verdediging van hun standpunten te geven. De synode zou daar dan een oordeel over vellen. Dit was natuurlijk niet naar de zin van de remonstranten: ze wilden geen oordeel, ze wilden een discussie. Omdat de remonstranten continu de gang van zaken op de vergadering ter discussie wilden stellen, maar niet inhoudelijk op het leergeschil ingingen, stuurde de voorzitter van de vergadering hen uiteindelijk naar huis.

Daarna bogen verschillende (internationaal samengestelde) commissies zich over de opvattingen van de remonstranten. Ze stelden een aantal leerregels op, waarin de rechte leer werd samengevat. Op 6 mei 1619 werden deze zogenaamde Dordtse leerregels plechtig voorgelezen en tot officieel belijdenisdocument van de gereformeerden in Nederland verklaard. Er waren nu drie geschriften die de leer van de kerk samenvatten: de Heidelbergse Catechismus, de Nederlandse geloofsbelijdenis en de Dordtse leerregels. Samen worden ze de drie formulieren van enigheid genoemd. Alle predikanten moesten voortaan deze drie geschriften ondertekenen en zich aan de inhoud er van houden. De predikanten die dit weigerden, werden uit hun ambt ontzet. Ze verenigden zich in de Remonstrantse Broederschap, die tot de dag van vandaag nog bestaat.

De synode van Dordrecht hield zich ook nog met enkele andere zaken bezig. Zo gaf ze opdracht tot een vertaling van de Bijbel vanuit de oorspronkelijke talen in het Nederlands. Over deze zogenaamde Statenvertaling zullen we een andere keer nog uitgebreid spreken.

Ook over de verhouding tot de overheid spraken de Nederlandse synodeleden zich uit (de buitenlandse leden waren toen al naar huis). Ze verwachtten van de overheid het handhaven en verdedigen van het de protestantse leer, met achterstelling van andersdenkenden. Als tegenprestatie zal de kerk haar leden tot goede burgers opvoeden.

[Aangepast op 6/4/04 door refo]
Matthijs

Bericht door Matthijs »

Oorspronkelijk gepost door Rhodé

De remonstranten vormen een geloofsgemeenschap ... dienen, en de naaste respecteren en van dienst zijn, is voor remonstranten onlosmakelijk met elkaar verbonden.

Ik vind dit geen christelijke manier van reageren op de standpunten van een ander. Dan deed Ds de Wit het in de Saambinder nog beter.
Laten we zien op Christus: Markus 6:34 En Jezus, uitgaande, zag een grote schare, en werd innerlijk met ontferming bewogen over hen; want zij waren als schapen, die geen herder hebben; en Hij begon hun vele dingen te leren.
Laten we daarom bidden in plaats van met kotsende smilies te strooien.

[Aangepast op 6/4/04 door Rhodé]
Hun leer is toch ook niet goed te keuren?

Wat zeg je van deze woorden van de Heere Jezus, Rhodé? "Gij slangen, gij adderengebroedsels! hoe zoudt gij de helse verdoemenis ontvlieden?"

Dat is toch ook niet niks?
Liever Turks dan Paaps
gerrit de 2e
Contacteer:

Bericht door gerrit de 2e »

Oorspronkelijk gepost door Matthijs
Oorspronkelijk gepost door Rhodé

De remonstranten vormen een geloofsgemeenschap ... dienen, en de naaste respecteren en van dienst zijn, is voor remonstranten onlosmakelijk met elkaar verbonden.

Ik vind dit geen christelijke manier van reageren op de standpunten van een ander. Dan deed Ds de Wit het in de Saambinder nog beter.
Laten we zien op Christus: Markus 6:34 En Jezus, uitgaande, zag een grote schare, en werd innerlijk met ontferming bewogen over hen; want zij waren als schapen, die geen herder hebben; en Hij begon hun vele dingen te leren.
Laten we daarom bidden in plaats van met kotsende smilies te strooien.

[Aangepast op 6/4/04 door Rhodé]
Hun leer is toch ook niet goed te keuren?

Wat zeg je van deze woorden van de Heere Jezus, Rhodé? "Gij slangen, gij adderengebroedsels! hoe zoudt gij de helse verdoemenis ontvlieden?"

Dat is toch ook niet niks?
Juist de laatste zin geeft mij een indruk dat er toch bewogenheid achter zat bij de HEERE Jezus in de vorm van een waarschuwing. Met andere woorden: Doe toch niet zo stom, geloof me nou toch! ga toch niet door in je eigengerechtigheid!
Misschien een beetje erg vrij vertaald van mij. Ik kan niet de indruk krijgen dat Christus ze haatte of bespotte.
Erg makkelijk deze tekst te gebruiken om naar andere te spuien.

Gr.

[Aangepast op 6/4/04 door gerrit de 2e]
Madtice

Bericht door Madtice »

Sterker nog, ik kan me niet aan de indruk ontrekken dat Jezus überhaubt geen mens haatte. Dat lijkt me ook erg on-Gods, om maar eens een paar Nederlandse stijlvormen grammaticaal in de mixer te gooien...
Plaats reactie