Terug naar de middeleeuwen
Terug naar de middeleeuwen
Decennia lang werden ze onderdrukt door een besnorde dictator. Vervolgens worden ze bevrijd van dit regime, kunnen weer voor hun mening uitkomen en mogen zelfs binnenkort voor het eerst gaan stemmen. Dus zou je denken dat die mensen blij zijn en hun bevrijders op hun blote knieen danken voor bewezen diensten.
Maar wat blijkt. Die mensen hebben geen enkel greintje respect meer. Ze vermoorden willoze amerikaanse burgers en slepen de lijken door de stad om ze aan een brug op te hangen. Wie dit goed keurt is echt achterlijk. Waar blijven alle regeringsleiders nu met hun afkeuring???? Dit heeft niets met oorlogvoeren te maken.
Ik ben haast geneigd te zeggen dat iedereen zich maar terug moet trekken. Grote muur eromheen bouwen, en laat ze het lekker uitzoeken.
Wat is verstandig. Terugtrekken of strakker optreden.
Maar wat blijkt. Die mensen hebben geen enkel greintje respect meer. Ze vermoorden willoze amerikaanse burgers en slepen de lijken door de stad om ze aan een brug op te hangen. Wie dit goed keurt is echt achterlijk. Waar blijven alle regeringsleiders nu met hun afkeuring???? Dit heeft niets met oorlogvoeren te maken.
Ik ben haast geneigd te zeggen dat iedereen zich maar terug moet trekken. Grote muur eromheen bouwen, en laat ze het lekker uitzoeken.
Wat is verstandig. Terugtrekken of strakker optreden.
Mijn hart zegt: terug trekken laat ze maar in hun sop gaarkoken. Maar verstandelijk lijkt me dat je moet zorgen voor je je terugtrekt dat er een goede regering geinstalleerd is. Anders vervalt het land in anargie en je weet dan ook weer niet wat daar uit voortkomt.
En, misschien wel wat ver gezocht, maar als Amerika niet zorgt dat het land goed achter gelaten wordt moeten ze volgens mij ook nog uitkijken i.v.m. een eventuele aanval van Iran. Die ziet zijn kans misschien schoon om een verzwakt Irak eens aan te pakken.
En, misschien wel wat ver gezocht, maar als Amerika niet zorgt dat het land goed achter gelaten wordt moeten ze volgens mij ook nog uitkijken i.v.m. een eventuele aanval van Iran. Die ziet zijn kans misschien schoon om een verzwakt Irak eens aan te pakken.
Dezelfde bevrijder heeft deze dictator in het zadel geholpen. Makkelijk praten hoe deze mensen moeten voelen vanuit veilig Nederland waar wij het (zoals altijd) heel goed weten hoe anderen moeten voelen.
En dat zij ´ons´ op de blote knieen moeten danken vind ik een verwerpelijke uitspraak! Weet wat die Westerlingen in het verleden gedaan hebben en nog doen. Tijd voor een zelfonderzoek van het Westen!
Kena
[Aangepast op 1/4/04 door Kena]
En dat zij ´ons´ op de blote knieen moeten danken vind ik een verwerpelijke uitspraak! Weet wat die Westerlingen in het verleden gedaan hebben en nog doen. Tijd voor een zelfonderzoek van het Westen!
Kena
Oorspronkelijk gepost door Kena
Dezelfde bevrijder heeft deze dictator in het zadel geholpen. Makkelijk praten hoe deze mensen moeten voelen vanuit veilig Nederland waar wij het (zoals altijd) heel goed weten hoe anderen moeten voelen.
Kena
Nee , je moet dode burgers achter de auto door de straten slepen. Hen ophangen aan een brug etc. Dat is fijn.
Zien ze in Irak de Amerikanen wel als bevrijder? Dat is maar zeer de vraag. Wij denken dat wel, maar is dat ook zo? Toen Duitsland ons land veroverde vonden ze dat wij Nederlands ook blij moesten zijn dat we bij het germaanse rijk hoorden. MAar dat waren we toch ook niet. Ik wil uitdrukkelijk opmerken dat ik de situatie daar niet wil vergelijken met de situatie toen. Elke andere vergelijking heb ik niet bedoeld. HEt enige wat ik ermee wilde zeggen is dat "de bevrijder"(of dit nu Amerika daar is of Duitsland toen) altijd vindt dat de overwonnene blij moet zijn. Terwijl dit oor de overwonnene helemaal niet hoeft te gelden, misschien wel helemaal niet geld. Want die hebben waarschijnlijk liever geen bemoeienissen van anderen.
Ze zitten daar al duizenden jaren in die zandbak. Ze worden al duizenden jaren 'onderdrukt'. Saddam had misschien betere wapens dan sheik Mohammed Ali Hassan uit de 7e eeuw.
Nu willen de Amerikanen de democratie gaan preken in zo'n land. Door een president die niet eens gekozen is. Of zijn we die soap van november 2000 alweer vergeten. Uit de verhoren over 9-11 in Amerika blijkt ook dat Bush vanaf het begin het op Saddam had voorzien.
Het hele conflict vind ik iets hebben van een familievete tussen Saddam en Bush. Bush sr heeft de oorlog in '90/91 gewonnen, maar het prestige verloren. Bush jr zou dat wel eens even herstellen.
En bovendien: wat is democratie? In Amerika mogen de mensen nu gaan kiezen tussen Kerry en Bush. Ik kan me voorstellen dat de keuze wel wat groter mocht zijn. Maar nee, wie kandidaat wil worden heeft een fortuin nodig. geen geld, geen kandidaat. En dan mopperen als elders in de wereld de oppositie zo weinig te vertellen heeft.
Democratie is de dictatuur van de helft plus 1.
Nu willen de Amerikanen de democratie gaan preken in zo'n land. Door een president die niet eens gekozen is. Of zijn we die soap van november 2000 alweer vergeten. Uit de verhoren over 9-11 in Amerika blijkt ook dat Bush vanaf het begin het op Saddam had voorzien.
Het hele conflict vind ik iets hebben van een familievete tussen Saddam en Bush. Bush sr heeft de oorlog in '90/91 gewonnen, maar het prestige verloren. Bush jr zou dat wel eens even herstellen.
En bovendien: wat is democratie? In Amerika mogen de mensen nu gaan kiezen tussen Kerry en Bush. Ik kan me voorstellen dat de keuze wel wat groter mocht zijn. Maar nee, wie kandidaat wil worden heeft een fortuin nodig. geen geld, geen kandidaat. En dan mopperen als elders in de wereld de oppositie zo weinig te vertellen heeft.
Democratie is de dictatuur van de helft plus 1.
Waren volgens mij engineers voor wederopbouw van het land.Oorspronkelijk gepost door Vortigern
Dat gebied waardat gebeurd is, is toch eigenlijk een gebied waar de meeste saddam aanhangers wonen. Die mensen zijn dus helemaal niet meer blij want nu hebben zij het niet voor het zeggen.
Wat doen trouwens "gewone" burgers in Irak.
Maar we hebben het hier niet over een familievete etc. Maar over een lugubere daad, die op geen enkele manier goed te praten valt.
Dat ze dit gedaan hebben is zeker niet goed te praten. Dit hadden ze nooit mogen doen.
Maar we hebben het hier niet over een familievete etc. Maar over een lugubere daad, die op geen enkele manier goed te praten valt.
Maar jij zegt dat ze dit niet mogen doen omdat ze blij moeten zijn dat de Amerikanen er zijn. Daar ben ik het niet mee eens. Want dat ze niet blij zijn dat de Amerikanen er zijn kan ik me nog best indenken.
Maar dat ze zo om gaan met (dode) Amerikanen is absoluut nooit goed te praten.
Overigens zou er nog best wat voor te zeggen zijn dat ze vechten tegen de Amerikanen. Want de Amerikanen zien ze niet als regering maar als vijanden.