Schoonheid schepping en onze omgang daarmee

tsjonge

Schoonheid schepping en onze omgang daarmee

Bericht door tsjonge »

Hoe gaan wij om met de schepping.
Binnen gereformeerde gezindte heb je al snel het etiket milieu-activist als je bepaalde misstanden aan de kaak stelt.

Wat doe jij om het milieu te sparen, graag jullie reacties.
tukkertje
Contacteer:

Bericht door tukkertje »

Heb een groene en grijze vuilcontainer:,:,
Vortigern

Bericht door Vortigern »

Als ik niet thuis ben of slechts kort thuis ben dan draai ik de hoofdkraan van de verwarming dicht. Dit is meer een actie om mijn portomonee te sparen dan het milieu. Ik heb stadverwarming en die blijft altijd door lopen ook al staan de radiatoren uit. Dit kost erg veel geld...

Verder is het gescheiden afval ophalen een beetje achterhaald. Ik rij ook vaak hard over de snelweg, das ook niet goed.

Ik gooi geen troep op straat das misschien nog wel het enige.

Verder ben ik vrijgezel. Dus geen poepluiers of kinderen, die het milieu kunnen vervuilen. Ben dus best wel goed bezig....
Andre

Bericht door Andre »

Milieu, je krijgt er eigenlijk een punthoofd van.

Maar inderdaad zakelijk zijn we er erg op gaan letten, vooral in ons vak, is het een must. (autobranche)

Het milieuzorg is voor de toekomst voor onze kinderen.
Wat de schepping betreft, is het een plicht voor ons om die te verzorgen en te bewaren.
Benoni

Bericht door Benoni »

Tsjonge, je haalt me de woorden uit de mond ... Een christelijke omgang met de Schepping is een zwaar onderbelicht onderwerp in de gereformeerde gezindte. Nu reken ik mijzelf daar niet toe, maar ik ken haar wel van binnenuit (opvoeding deels Chr. Ger., deels Ger. Gem.), en het milieu ligt me zeer na aan het hart, dus ik wil hier graag wat over zeggen.

Het is waar dat je al gauw voor milieuactivist wordt uitgemaakt als je je druk maakt om de Schepping (op zich vind ik dat eigenlijk geeneens een belediging, het gaat er immers om hóe je actie voert), terwijl het m.i. voor christenen een heilige taak is om haar te bewaren en te beschermen!

Deze haast anti-milieuhouding vind ik zeer eigenaardig en bedroevend. Ik vermoed dat het iets te maken heeft met de neiging tot conservatisme in de gereformeerde gezindte. Men kan zich identificeren met bepaalde standpunten van "rechts", en neemt daardoor m.i. al te gemakkelijk reactionaire standpunten over, óók als die niet in overeenstemming zijn met een christelijke levenswandel. Neem zaken als de verzorgingsstaat, oorlog & vrede, de omgang met minderheden in ons land. Van de christelijke partijen in de TK vertonen alleen de ChristenUnie en enkele CDA-dissidenten de neiging om een daadwerkelijk christelijk beleid voor te staan.

Maatregelen om de aarde te beschermen, stuitten maar al te vaak op bezwaren van economische aard. Vinden we de Mammon, de afgod van het geld en van de materie, dan ècht belangrijker dan Gods wonderlijke Schepping?

Dat ik over dit onderwerp niet zo 1-2-3 iets in de Bijbel kan vinden, doet aan mijn stellingname niets aan af. Milieuproblemen speelden toen niet of in veel en veel mindere mate.

Maar het kan toch niet zo zijn dat we menen Christus te kunnen verwelkomen in een aarde die kreunt en steunt onder de viezigheid en vuiligheid?!

We willen onze kinderen toch ook een aarde nalaten die het waard is om bewoond te worden?

Ik vind het echt onbegrijpelijk dat op dit forum soms op een zeer polariserende manier farizeïsche muggen worden gezift, maar tegelijkertijd de loftrompet wordt gestoken over het keihard rijden met een voertuig dat de Schepping naar de vernieling helpt ...

[Aangepast op 31/3/04 door Benoni]
Gerrie

Bericht door Gerrie »

Oorspronkelijk gepost door tukkertje
Heb een groene en grijze vuilcontainer:,:,
En ik een groene en een bruine.
Aan het eind van de straat een blauwe, bruine, witte en groene en een bak voor kleding. En in één van de bakken zit een reservoir voor batterijen.

Dus genoeg werk voor het milieu.
Jelle

Bericht door Jelle »

Het milieu, jongens ik word er bijna ziek van. Natuurlijk moeten we goed omgaan met he milieu, maar om nu altijd en overal de Bijbel bij te slepen? Ik word er een beetje ziek van.
Zieke omdat men niets meer kan doen, want alles is slecht voor het milieu, Haal alstublieft geen adem want je blaast weer vuile stof uit.
Kom nu mensen, Milieu, natuurlijk moeten we er op letten, maar ga dan niet in alles de Bijbel als een soort handboek er bij halen. Alsof daar dus een apart hoofdstuk in staat over milieu.

Langzaam maar zeker ga ik hier geloven dat ik zelfs mijn fiets niet meer gebruiken mag en dat ik beter op blote voeten kan gaan lopen. Want bij fietsen slijten je banden en van lopen slijten je schoenzolen en met banden en schoenzolen maken tast je het milieu weer aan.
ik denk dat we het beste met z'n alle naar Zuid Afrika kunnen gaan. lekker als de inboorlingen allemaal in je blote kont lopen, kost geen kleding en noem maar op. behoef je oko het milieu niet te belasten met alle afval van oude kleding, schoenen, fietsbanden en nog meer.
Kunnen we ook geen licht aandoen s'avonds want stroom opwekken gaat ook ten koste van het milieu.

Ja hoor luitjes, ik vind het allemaal best en wil niet langer over dit soort gezeur leuteren.
Dathenum

Bericht door Dathenum »

Jelle,
Als ik het goed begrijp heeft de bijbel niets met de praktijk van het (christen-)leven te maken? Zoiets als: geloven doe je maar in de kerk, maar door de week bepaal ik zelf wat ik doe?
Jelle

Bericht door Jelle »

Oorspronkelijk gepost door Dathenum
Jelle,
Als ik het goed begrijp heeft de bijbel niets met de praktijk van het (christen-)leven te maken? Zoiets als: geloven doe je maar in de kerk, maar door de week bepaal ik zelf wat ik doe?

Nee dat bedoel ik niet, maar men moet niet overdrijven zoals hier steeds gebeurd. Zoals men het hier ziet kan men dus helemaal niet meer leven en kan men zelfs niets doen. zelfs het op dit forum verschijnen is milieu belastend.
Adje

Bericht door Adje »

je weet niet hoe slecht het er met het milieu voorstaat, Jelle.
tukkertje
Contacteer:

Bericht door tukkertje »

Oorspronkelijk gepost door Jelle
Het milieu, jongens ik word er bijna ziek van. Natuurlijk moeten we goed omgaan met he milieu, maar om nu altijd en overal de Bijbel bij te slepen? Ik word er een beetje ziek van.
Zieke omdat men niets meer kan doen, want alles is slecht voor het milieu, Haal alstublieft geen adem want je blaast weer vuile stof uit.
Kom nu mensen, Milieu, natuurlijk moeten we er op letten, maar ga dan niet in alles de Bijbel als een soort handboek er bij halen. Alsof daar dus een apart hoofdstuk in staat over milieu.

Langzaam maar zeker ga ik hier geloven dat ik zelfs mijn fiets niet meer gebruiken mag en dat ik beter op blote voeten kan gaan lopen. Want bij fietsen slijten je banden en van lopen slijten je schoenzolen en met banden en schoenzolen maken tast je het milieu weer aan.
ik denk dat we het beste met z'n alle naar Zuid Afrika kunnen gaan. lekker als de inboorlingen allemaal in je blote kont lopen, kost geen kleding en noem maar op. behoef je oko het milieu niet te belasten met alle afval van oude kleding, schoenen, fietsbanden en nog meer.
Kunnen we ook geen licht aandoen s'avonds want stroom opwekken gaat ook ten koste van het milieu.

Ja hoor luitjes, ik vind het allemaal best en wil niet langer over dit soort gezeur leuteren.

Ik ga mee Jelle, gaan we vissen vangen en lekker op eten. En de schijt versprijden we weer over het land, want dan groeien de aardappels beter:,:,:,:,:,
tukkertje
Contacteer:

Bericht door tukkertje »

Oorspronkelijk gepost door Adje

Lang niet zo slecht als onze linkse fatsoensrakkers doeen voorkomen.:(:(
kridje
Contacteer:

Bericht door kridje »

Lang niet zo goed als rechtse rakkers doen voorkomen! :(:(:(

De meeste Nederlanders weten niet eens wat natuur is en denken dan te kunnen meepraten! Kijk bv. naar de populaties dieren. Hoeveel soorten gaan er wel niet achteruit? Een weiland met koeien is lang niet altijd natuur maar dat schijnen de meeste niet te beseffen! :(
Vortigern

Bericht door Vortigern »

Koeien zijn zo'n beetje de grootste vervuilers. Als we nu eens met z'n allen die koeien zouden opruimen, dan zou de uitstoot van broeikasgassen dramatisch afnemen... (Methaan is ook een broeikas gas en laten die koeien dat nu net produceren....)
tukkertje
Contacteer:

Bericht door tukkertje »

Oorspronkelijk gepost door kridje

Lang niet zo goed als rechtse rakkers doen voorkomen! :(:(:(

De meeste Nederlanders weten niet eens wat natuur is en denken dan te kunnen meepraten! Kijk bv. naar de populaties dieren. Hoeveel soorten gaan er wel niet achteruit? Een weiland met koeien is lang niet altijd natuur maar dat schijnen de meeste niet te beseffen! :(

Als ik hier bij ons door het bos loop zie ik van alles. Van konijnen, hazen in het veld, reeen, vogels etc. etc. Loop ik door de weilanden, dan zie ik de hazen liggen, de kievieten, de grutto's etc. valt allemaal reuze mee hoor.
Plaats reactie