Beeldvorming over moslims veroorzaakt extremisme
Las deze stelling ergens op internet. Dit is de onderbouwing van de stelling.Oorspronkelijk gepost door Pim
Doel je nu op jouw anti-moslim extremisme, of het extremisme van de moslims zelf??
De manier waarop er over moslims geschreven en gepraat wordt, zorgt ervoor dat een kleine groep zich afkeert van de Nederlandse samenleving en meestrijdt in de islamitische jihad. Dat staat in een notitie van de Algemene Inlichtingen- en Veiligheidsdienst (AIVD).
Is er te weinig respect voor de achtergronden van islamitische Nederlanders en zijn zij het slachtoffer van vooroordelen? Of valt dat wel mee en is iedereen verantwoordelijk voor zijn eigen keuzes?
- ndonselaar
- Contacteer:
Dit is een vraag die moeilijk is te beantwoorden. Wie is er eerder de kip of het ei.
Deze stelling heb ik onlangs ook verwerkt in een werkstuk rondom 'fundamentalisme'. Fundamentalisme heeft een aantal oorzaken (zegt men). Één daarvan is 'een reactie op de secularisering binnen eigen kring'; een andere reactie is de reactie op de moderniteit.
Laat ik het eens concretiseren. Men zegt bv. dat een fundamentalist een duale wereldvisie heeft. Alles wat niet binnen zijn kringetje zit is 'kwaad' en alles wat zich beweegt binnen zijn kring is 'goed'. Dit is bv. een verklaring. Ik heb daar wat moeite mee. Je kan ook andersom reageren. Als gevolg van de Verlichting en nu de secularisatie werd de samenleving meer en meer autonoom. De religie werd iets voor de kerk en het prive domein. Zo kon het toch niet anders of men werd een duale visie opgedrongen.
Deze redenering staat volledig los van welke religie dan ook.
Groeten,
Deze stelling heb ik onlangs ook verwerkt in een werkstuk rondom 'fundamentalisme'. Fundamentalisme heeft een aantal oorzaken (zegt men). Één daarvan is 'een reactie op de secularisering binnen eigen kring'; een andere reactie is de reactie op de moderniteit.
Laat ik het eens concretiseren. Men zegt bv. dat een fundamentalist een duale wereldvisie heeft. Alles wat niet binnen zijn kringetje zit is 'kwaad' en alles wat zich beweegt binnen zijn kring is 'goed'. Dit is bv. een verklaring. Ik heb daar wat moeite mee. Je kan ook andersom reageren. Als gevolg van de Verlichting en nu de secularisatie werd de samenleving meer en meer autonoom. De religie werd iets voor de kerk en het prive domein. Zo kon het toch niet anders of men werd een duale visie opgedrongen.
Deze redenering staat volledig los van welke religie dan ook.
Groeten,
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
-
Onder de gereformeerden, zitten ook wel mensen, die "extreem" genoemd worden. Maar hebben wij er last van?
Sommige moslims kunnen zich gewoon niet gedragen... dat is gewoon het verschil.
Maar extremisme op zich, daar is niet zo veel mis mee; lijkt me. En volgensmij is het gewoon een kleine groep, die het verperst voor de anderen.
Maar extremisme op zich, daar is niet zo veel mis mee; lijkt me. En volgensmij is het gewoon een kleine groep, die het verperst voor de anderen.
Met vriendelijke groet, Rick Marsman
-
In extreem zit voor mij een negatieve klank. Extreem = te.Oorspronkelijk gepost door marsm104
Onder de gereformeerden, zitten ook wel mensen, die "extreem" genoemd worden. Maar hebben wij er last van?
Met je gedachten ergens anders, ben je altijd overal.
Oorspronkelijk gepost door BarryvrouwIn extreem zit voor mij een negatieve klank. Extreem = te.Oorspronkelijk gepost door marsm104
Maar wat het gekke is. Ook gematigde moslims keuren deze vorm van geweld niet af. Ze vinden het erg, maar afkeuren is er niet bij.
-
Waar baseer je dit op?Oorspronkelijk gepost door tukkertjeOorspronkelijk gepost door BarryvrouwIn extreem zit voor mij een negatieve klank. Extreem = te.Oorspronkelijk gepost door marsm104
Maar wat het gekke is. Ook gematigde moslims keuren deze vorm van geweld niet af. Ze vinden het erg, maar afkeuren is er niet bij.
Oorspronkelijk gepost door BarryvrouwWaar baseer je dit op?Oorspronkelijk gepost door tukkertjeOorspronkelijk gepost door BarryvrouwIn extreem zit voor mij een negatieve klank. Extreem = te.Oorspronkelijk gepost door marsm104
Heb jij 1 moslim gehoord die het ten strengste afkeurde?? Ik niet.
-
Wat is een gematigde moslim? Waar ken je die van?Oorspronkelijk gepost door tukkertjeOorspronkelijk gepost door BarryvrouwWaar baseer je dit op?Oorspronkelijk gepost door tukkertjeOorspronkelijk gepost door Barryvrouw In extreem zit voor mij een negatieve klank. Extreem = te.
Heb jij 1 moslim gehoord die het ten strengste afkeurde?? Ik niet.
-
Oorspronkelijk gepost door marsm104
Maar wat vinden wij van de "extreme christenen"?
Té ver? zeggen we er wat van? of vinden we het wel best... volgensmij kan je dat goed vergelijken.
Hou aub eens op over extreme christenen. Heb jij ooit een extreme christen met een vliegtuig een gebouw zien doorboren. Vind dit absoluut geen vergelijking. Natuurlijk hebben extreme christenen rare ideeen, maar heb daar weinig last van.