Chiliasme

takkie

Chiliasme

Bericht door takkie »

n.a.v een vraag van Matthijs in een ander topic:
vertel eens wat meer? Ik heb de term "chileast" wel vaker gehoord, maar wat houdt dat niet precies in?

Matthijs, k heb pas een aantal colleges over het Chiliasme gehad,
k zal het even heel kort uiteenzetten.

Chiliasme staat voor een 1000 jarig vrederijk op aarde.
Het heeft dus te maken met een visie die er is aangaande de wederkomst van Christus.
De aanhangers van het chiliasme geloven dat Christus terug komt op aarde gedurende een periode van 1000 jaren, voorafgaande aan de voleinding van de wereld.
Dit idee van een een 1000 jarig vrederijk op aarde gaat op joodse geschriften terug, die voor een deel van voor het begin van onze jaartelling zijn.
Onder de Joden leefde in elk geval de verwachting van een aardse heilstijd, 'de dagen van de messias', waarin Gods beloften nog voor het einde van de wereld inv ervulling zouden gaan. De duur van dit tussenrijk werd verschillend aangegeven: vierhonderd jaar komt voor, maar ook duizend jaar.

Waar kun je dit vinden in de Bijbel.
Ze baseren dit op Openbaring 20, met name in vers 3: "En wierp hem in den afgrond (de satan), en sloot hem daarin, en verzegelde dien boven hem, opdat hij de volken niet meer verleiden zou, totdat de duizend jaren zouden geeindigd zijn. En daarna moet hij een kleine tijd ontbonden worden".

De chiliasten geloven dat tijdens deze periode de heiligen op de aarde zullen heersen. De zon en de maan stralen helderder dan anders. De aarde zal buitengewoon vruchtbaar zijn en er zal vrede zijn tussen mensen en dieren. Na die duizend jaren wordt de duivel losgelaten en dan begint de laatste strijd, die eindigen zal met de volledige nederlaag van de boze. God schenkt de zijnen de gestalte van engelen en door vernieuwing maakt Hij de wereld tot zijn rijk.
Deze voorstelling had een plaats in de christelijke traditie van de eerste eeuwen.

Dor invloed van Augustinus is dit op de achtergrond geraakt, want volgens de kerkvader zijn de duizend jaren al begonnen.
De eerste opstanding (openb 20:5) is nog geen lichamelijke opstanding. Het is een ontwaken van de ziel tot het leven met God. De binding van de satan (Openb. 20:2) houdt in, dat hij niet vrij is in zijn handelen en dat hangt samen met het bestaan van de kerk. Het heersen van de martelaren (OPenb 20:4) duidt aan, dat de gelovigen in deze wereld met Christus regeren. Het Rijk van Christus is er al. Het is de kerk.

In grote lijnen hebben zowel de RK-kerk, als de kerken van de Reformatie zich bij Augustinus aangesloten.

Zonder openbaring 20 zou er geen leer van het duizendjarig rijk zijn.
Het is echter de vraag of je ervan mag uitgaan, dat Openbaring 20 op Openbaring 19 volgt wat de inhoud van de visioenen betreft, zodat daartussen een chronologisch verband zou bestaan. Openbaring is een profetisch boek.

Behalve in het boek Openbaring, vinden chiliasten het bewijs voor de juistheid van hun leer in oudtestamentische profetieen. een aantal profetische woorden wordt nog wel verschillend uitgelegd.
ze vatten de heilsprofetieen zo letterlijk mogelijk op.
b.v Ezechiels visioen van de nieuwe tempel. hiervan zeggen ze dat het gaat over de tempel van het duizendjarig rijk, omdat hij overeenstemt met Gods program voor het millennium. Het is een profetie die op de voltooing van Israels geschiedenis op aarde slaat.

nou, ik kan nog wel een poos doorgaan, maar de tijd ontbreekt me.
Als je nog meer wilt weten, kan ik je het boekje van Prof dr. J van Genderen (de Bijbel en de Toekomst), van harte aanbevelen, die hebben wij bij dit onderwerp gebruikt.
Gian

Bericht door Gian »

Dan heb je het wel over het pre-chiliasme wat onder ons bijna uitgestorven is.
Pre-chiliasme wordt voornamelijk onder de Amerikaans neo-evangelicals geleerd en geloofd.
Het chiliasme wat we in onze kringen regelmatig tegenkomen is het post-chiliasme. Een (symbolisch) 1000-jarig rijk waarin Zijn koningkrijk op aarde tot ongekende hoogte zal komen. Daar is niet alleen Openbaring 22 de aanleiding van om dat te geloven, er zijn nog diverse profetiën die vervuld moeten worden, en in Rom. 11 staan nog grote belofte.
Voorzover mijn kennis strekt neig ik naar het post-chileasisme. Helemaal zeker weet ik het niet.
takkie

Bericht door takkie »

ja,k ben geen theoloog, dit was wat ik er zo even snel vanaf wist, t is ook van niet zo`n hoog niveau die pabo (Jacob en Pim, scheelt jullie weer een opmerking):sne,
t belangrijkste is dat ik dat tentamen gehaald heb:bou:

die kleuters vragen aan mij toch niet wat het chiliasme inhoudt.................
Matthijs

Bericht door Matthijs »

Bedankt Takkie!
Het is zo een stuk helderder geworden voor mij!

Matthijs
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

Ik sluit me aan bij Gian.
Maranatha!

[Aangepast op 9/4/05 door Miscanthus]
Unionist

Bericht door Unionist »

Wie de kleine profeten leest, kan zich toch niet aan de indruk onttrekken dat het pre-chiliasme toch iets heeft. Er wordt daar vaak gesproken over Christus die zal regeren vanuit Jeruzalem als Israël teruggekeerd is.

Ds. Pieters heeft er in de Catechisant onlangs twee artikelen aan gewijd, waarin hij (heel wijs) geen keus maakt, maar alle drie (pre- post- en achiliasme) uitlegt en naast elkaar laat liggen.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Toeschouwer

Bericht door Toeschouwer »

Daar is natuurlijk heel veel over te vertellen. Voor alle duidelijkheid, het heeft geen zin er om heen te draaien ik ben een pré-chiliast, voorheen een post-chiliast en dat kwam doordat de meeste theologen van de nadere reformatie post-chiliast waren, maar dat vind ik toch geen houdbaar standpunt, er zal geen Koninkrijk zonder Koning zijn.
De laatste vraag van de discipelen voor de hemelvaart was: wanneer komt dat Koninkrijk nu? Alle profeten hadden over dat Koninkrijk gesproken, dat komen zou.
Wat de discipelen nooit in de gaten hebben gehad, ze wilden er gewoon niet aan dat hun Messias eerst moest lijden.
Ook nu verwachten de gelovige Joden de Messias en dan zal vervuld worden wat de Engel tot Maria zei: dat de troon van Zijn vader Hem zal gegeven worden Lucas 1:32,33. Unionist verwees ook al naar de heerschappij van Jezus als de Koning der Joden, dat ook boven Zijn kruis stond geschreven. Ook wij mogen de Messias verwachten, maar wij weten wie het is. Op Israël ligt nog de verblinding, zij zien het niet. Daar heeft Paulus mee geworsteld.
De meeste kerkvaders waren chiliast en door Augustinus werd de aanvang van het duizendjarig rijk geplaatst met de (bekering) van Constantijn en rooms en protestant van nu denken nog zo.
Trouwens wij zijn allen chiliasten, alleen we plaatsen het verschillend in de tijd. In de meeste kerken van gereformeerde signatuur zeggen dat wij er nu midden in leven, al vanaf Constantijn dus -dat is dus wel een mooie vrede geweest- ik snap niet dat mensen dat oprecht geloven, het is gewoon een traditie van de kerk.
Van de Groe, een post-chiliast zei ooit, dat het nog minstens 1000 jaar zou duren voordat Christus wederkomt, hij verwachtte nog een grote bloeitijd voor de kerk. Ook alle oudvaders verbonden met de aanvang van het duizendjarig rijk de aanneming van Israël, zij zouden dan geloven dat Jezus de Messias is. Dan zullen zij Hem zien Zach. 12:10.
Wij leven momenteel in spannende tijden, waarin er heel veel gebeurt, de volken zijn in beroering. Alles wacht op de komst van die grote Koning die de satan zal binden, er wacht nog een heerlijke toekomst. Ons gebed mag wel zijn Maranatha, Heere Jezus kom spoedig!
Heel typisch dat in de kringen waarin de oudvaders gelezen worden er toch geen oog is voor dat toekomende binding van satan. Ik denk omdat dat komt dat ds. Kersten hierin A. Kuyper is gevolgd.
Er zijn wel altijd mensen geweest die dat Rijk verwachten, dan denk ik aan Johan de Heer, de man van het Zoeklicht, die er een mooi boek over heeft geschreven, dat nog steeds actueel is. Op een uitzondering na wordt dat in de kerken niet meer geloofd. Ik denk dat het tot schade van het geestelijk leven is.

[Aangepast op 9/4/05 door Toeschouwer]

[Aangepast op 9/4/05 door Toeschouwer]
timo

Bericht door timo »

wat voor schade dan presies?

wat vind je van het boek van ds van Kooten??
Toeschouwer

Zo Timo,
Jij hebt dat snel gelezen. Je bedoelt het boek van ds. R. van Kooten over de Openbaring. Deze twee boeken heb ik niet gelezen, alleen een recensie. Ook hij verwoord het standpunt van Augustinus, en wil niet weten van een toekomende binding van satan van duizend jaar.
Waarom tot schade van het geestelijk leven?
Welnu, in de meeste kerken wordt er gepreekt dat we in een donkere tijd leven en dat Christus spoedig kan komen. Tot zover ben ik het er voor 100% mee eens.
Maar dan breekt er geen eindeloze eeuwigheid aan, nee dan pas komt Israël tot de taak en roeping die er altijd nog ligt, dan zal Hij, Jezus alle vijanden te niet doen, dan zal Jezus met Zijn volk regeren dan zullen de volkeren opgaan Naar Jeruzalem en dan zullen de zwaarden omgesmeed worden tot ploegen en dan zullen de volkeren geen oorlog meer leren Jesaja 2:1-5. dan zal de boom des levens er weer zijn die van maand tot maand zijn vruchten geeft en de bladeren van die boom zijn tot genezing der volkeren (heidenen sv) Openbaring 22:2.
Dus straks met de wederkomst van Jezus de Messias geen scenario dat enkelen naar de hemel gaan en de velen naar de hel. Nee, Nee, dan zal het een grote geestelijke bloeitijd op de hele wereld zijn, zoals het nog nooit is geweest, dan zal Psalm 72 echt in vervulling gaan. Wie zou daar niet naar verlangen?

Verlang je nu echt na de wederkomst, als er van je vrienden of familie zijn die de Heere Jezus niet kennen, niet in hem geloven, als je gelooft dat er met Zijn komst het afgelopen is? Nee dus, want dan geloof je dat de genadetijd voorbij is.
Maar dan begint het pas, de grote toekomst voor Israël, de kerk en de volken.
Voel je wat voor wereld van verschil er is.
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Toeschouwer,

Maar er zijn toch geen woorden van de Heere Jezus zelf, die deze (jouw) richting op wijzen? De Heere Jezus heeft het over 'een dief in de nacht' en spreekt van de gelijkenis van de 5 wijze en dwaze maagden. Daar uit leer ik dat het (hoe aangrijpend) voor ongelovige vrienden en familie echt over is als de bruidegom komt....
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Unionist

Bericht door Unionist »

Pim,

Volgens het pre-chiliasme komt Christus twee keer terug: eerst om te heersen in Jeruzalem en later om te oordelen de levenden en de doden.

Lees Micha 4 en 5 eens. Niemand zal toch hard kunnen maken dat dit NU is of al geweest?

[Aangepast op 9/4/05 door Unionist]
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Gabrielle

Bericht door Gabrielle »

En wat te denken van de visioenen van Daniël ?

Kan me vinden in de mening van Toeschouwer.

Voor meer info over dit ondererp kijk eens op de site van het Zoeklicht.
Toeschouwer

Pim,
Op het internet is er waarschijnlijk heel veel te lezen over dit onderwerp. Maar jij vraagt naar 1 Thess. 5 waar gesproken over de wederkomst die zal zijn als een dief in de nacht, dat is voor de wereld, voor de ongelovigen, maar de kinderen van het licht verwachten Hem wel, lees maar verder in Thess. 5. Ook in Math. 24 gaat het over de wederkomst en ook over de dief in de nacht en dan begint Matth. 25 met "Alsdan", dat ziet terug op het vorige, dan zijn er dus 10 maagden, 5 wijs en 5 dwaas. Gaat het hier over "eeuwig wel" of "eeuwig wee"? Dat valt nog te bezien, die conclusie trekken we wel vaak, maar dat is hier denk ik niet terecht. Lance Lambert, heeft daar een mooie bijbelstudie over geschreven, hij komt tot een andere conclusie.
Unionist,
Toch denk ik dat Jezus maar 1 keer wederkomt. Het loopt uit wat we geschreven vinden in 1 Kor. 15:25 en verder: "Want Hij moet als Koning heersen totdat Hij al de vijanden onder Zijn voeten zal gelegd hebben"...... en dan lezen we in vers 28 "En wanneer Hem alle dingen zullen onderworpen zijn, dan zal ook de Zoon zelf onderworpen worden Dien, Die Hem alle dingen onderworpen heeft, opdat God zij alles in allen".
Alleen hier wordt er geschreven over de "eindeloze eeuwigheid", dat vindt hier plaats. Dan is er geen dood meer, dan is daar weer het Paradijs, geen zonde, geen satan, heerlijke toekomst. Maar eerst moet Jezus dan niet meer als Het Lam, maar dan is Hij de Koning die de satan dan definitief zal hebben overwonnen. Op Golgotha reeds de overwinning behaald, dan is het definitief gedaan met de tegenstander, voorgoed weg.
Een bepaalde tijd is hem gesteld en dat is het uit. Wat een toekomst!
Grace

Bericht door Grace »

Oorspronkelijk gepost door Unionist
Pim,

Volgens het pre-chiliasme komt Christus twee keer terug: eerst om te heersen in Jeruzalem en later om te oordelen de levenden en de doden.

Lees Micha 4 en 5 eens. Niemand zal toch hard kunnen maken dat dit NU is of al geweest?

[Aangepast op 9/4/05 door Unionist]
Want de zaligmakende genade Gods is verschenen aan alle mensen.(SV, Titus 2:11)
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door Toeschouwer
Pim,
Op het internet is er waarschijnlijk heel veel te lezen over dit onderwerp. Maar jij vraagt naar 1 Thess. 5 waar gesproken over de wederkomst die zal zijn als een dief in de nacht, dat is voor de wereld, voor de ongelovigen, maar de kinderen van het licht verwachten Hem wel, lees maar verder in Thess. 5. Ook in Math. 24 gaat het over de wederkomst en ook over de dief in de nacht en dan begint Matth. 25 met "Alsdan", dat ziet terug op het vorige, dan zijn er dus 10 maagden, 5 wijs en 5 dwaas. Gaat het hier over "eeuwig wel" of "eeuwig wee"? Dat valt nog te bezien, die conclusie trekken we wel vaak, maar dat is hier denk ik niet terecht. Lance Lambert, heeft daar een mooie bijbelstudie over geschreven, hij komt tot een andere conclusie.
Hoe zie jij het kloppen op de deur en de opmerking van de Bruidegom: 'ik heb u niet gekend', dan?
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Plaats reactie