'Ex-student moet elke baan aanpakken'
'Ex-student moet elke baan aanpakken'
Studenten die net klaar zijn met hun opleiding moeten zich beschikbaar stellen voor elke baan, dus ook 'aan de onderkant van de arbeidsmarkt'. Om dat te kunnen bereiken, wil staatssecretaris Rutte van Sociale Zaken dat de studenten niet automatisch een bijstandsuitkering krijgen, aldus de Volkskrant woensdag.
Rutte wil met de dertien burgemeesters van de grotere studentensteden om de tafel gaan zitten om hierover afspraken te maken. "Een baan als pompbediende is beter dan een uitkering", meent de staatssecretaris. Rutte kan de burgemeesters overigens niet dwingen het beleid te wijzigen. Tot nu toe is het gebruikelijk dat net afgestudeerden gaan solliciteren vanuit een bijstandsuitkering.
Ben erg benieuwd naar jullie reacties hierop, temeer omdat er veel studenten op het forum zitten.
Ik vind dat een student alles in het werk moet stellen om allereerst aan eht werk te komen. Dus geen handje ophouden maar werken. En dan maakt het niet uit welk baantje.
Dit lijkt me beter voor hun moraal en je maakt je leert er veel van.
Rutte wil met de dertien burgemeesters van de grotere studentensteden om de tafel gaan zitten om hierover afspraken te maken. "Een baan als pompbediende is beter dan een uitkering", meent de staatssecretaris. Rutte kan de burgemeesters overigens niet dwingen het beleid te wijzigen. Tot nu toe is het gebruikelijk dat net afgestudeerden gaan solliciteren vanuit een bijstandsuitkering.
Ben erg benieuwd naar jullie reacties hierop, temeer omdat er veel studenten op het forum zitten.
Ik vind dat een student alles in het werk moet stellen om allereerst aan eht werk te komen. Dus geen handje ophouden maar werken. En dan maakt het niet uit welk baantje.
Dit lijkt me beter voor hun moraal en je maakt je leert er veel van.
net of dat niet gebeurt???
of heb ik het mis? volgens mij willen studenten die afgestudeerd zijn heus wel werken, het alternatief is een uitkering en dat geeft zoveel rompslomp... dan moet je trouwens ook elke week bewijzen dat je gesolliciteerd hebt, ook naar baantjes die niet direct bij je opleiding 'passen'.
[Aangepast op 4/2/04 door Adje]
of heb ik het mis? volgens mij willen studenten die afgestudeerd zijn heus wel werken, het alternatief is een uitkering en dat geeft zoveel rompslomp... dan moet je trouwens ook elke week bewijzen dat je gesolliciteerd hebt, ook naar baantjes die niet direct bij je opleiding 'passen'.
[Aangepast op 4/2/04 door Adje]
Dit klinkt simpeler dan het is...
Mijn broer is net afgestudeerd van een unversitaire opleiding. Hij is werkeloos, loopt aan de lopende band te solliciteren. Maar op dit moment is er niet veel in zijn richting. Maar hij probeert ook baantjes die niks met zn opleiding te maken hebben... Maar omdat hij nu drs is is hij vaak overgekwalificeerd! Dus gewoon te duur voor de werkgever, de werkgever kan voor een simpel baantje veel beter iemand zonder opleiding gebruiken dan iemand met een opleiding omdat de eerste gewoon een stuk goedkoper is... Tja is logisch voor de werkgever, lullig voor mn broer.
Verder zou ik later wel in mijn gebied willen gaan werken en niet achter de kassa in de supermarkt willen staan, wat ik nooit gewild heb. Maar goed dat duurt nog 3 jaar ofzo dus dat zie ik tegen die tijd wel...
Mijn broer is net afgestudeerd van een unversitaire opleiding. Hij is werkeloos, loopt aan de lopende band te solliciteren. Maar op dit moment is er niet veel in zijn richting. Maar hij probeert ook baantjes die niks met zn opleiding te maken hebben... Maar omdat hij nu drs is is hij vaak overgekwalificeerd! Dus gewoon te duur voor de werkgever, de werkgever kan voor een simpel baantje veel beter iemand zonder opleiding gebruiken dan iemand met een opleiding omdat de eerste gewoon een stuk goedkoper is... Tja is logisch voor de werkgever, lullig voor mn broer.
Verder zou ik later wel in mijn gebied willen gaan werken en niet achter de kassa in de supermarkt willen staan, wat ik nooit gewild heb. Maar goed dat duurt nog 3 jaar ofzo dus dat zie ik tegen die tijd wel...
Onzin. Waarom zou hij te duur zijn. Hij kan zeker ander werk krijgen. Een werkgever hoeft je niet meer te betalen dan dat hij wil. Hij is je verplicht het minimumloon te betalen.
Vaak willen afgestudeerden niet zop'n baantje, omdat ze daar niet voor gestudeerd hebben.
Als je wil werken kun je overal aan slag. Echt hoor. Geen probleem. ga maar naar het arbeidsbureau, daar hangen advertenties genoeg.
Vaak willen afgestudeerden niet zop'n baantje, omdat ze daar niet voor gestudeerd hebben.
Als je wil werken kun je overal aan slag. Echt hoor. Geen probleem. ga maar naar het arbeidsbureau, daar hangen advertenties genoeg.
Ja, tuurlijk... beter werk, dan géén werk. Dan kosten deze mensen dubbel zo veel geld. Ze brengen niks op, en de regering betaald gewoon.
Jammer, de werkloosheid. Maar je doet er niks aan, het komt ooit wel weer goed.
Maar ik vind wel een verschil, tussen MBO en HBO/Universiteit.
Als je ziet wat voor jongens er bij mij op school zitten... als die ooit nog aan werk komen... (ik zit zelf op MBO).
Aggresief tegen elk persoon die er langs loopt. Hebben het altijd over dingen die ergens crimineel zijn... jongens met werkloze ouders. Maar wél met leren jas en Puma schoenen. Hoe kan dit???
Ik bedoel in dit geval dus... motivatie om te werken is ook belangrijk!
[Aangepast op 4/2/04 door marsm104]
Jammer, de werkloosheid. Maar je doet er niks aan, het komt ooit wel weer goed.
Maar ik vind wel een verschil, tussen MBO en HBO/Universiteit.
Als je ziet wat voor jongens er bij mij op school zitten... als die ooit nog aan werk komen... (ik zit zelf op MBO).
Aggresief tegen elk persoon die er langs loopt. Hebben het altijd over dingen die ergens crimineel zijn... jongens met werkloze ouders. Maar wél met leren jas en Puma schoenen. Hoe kan dit???
Ik bedoel in dit geval dus... motivatie om te werken is ook belangrijk!
[Aangepast op 4/2/04 door marsm104]
Met vriendelijke groet, Rick Marsman
Je zou het van een andere kant kunnen bekijken. Het zou voor iedere hoog-opgeleide wel eens heel goed kunnen zijn een half jaar na de studie werk te doen waar geen opleiding voor nodig is. Aan de "onderkant" zeg maar als je klassificeert van laag naar hoog opgeleid. Ik kom soms hoog-opgeleiden tegen waarvan ik het idee heb dat ze net uit het ei komen. Wereldvreemd, volgepompt met boekenwijsheid en bureau-ervaring. Weten echt niet wat er leeft. Gewoon een half jaar schoffelen, vuil ophalen, huishoudelijke dienst, zoiets. En gewoon met het pakkie brood eten in het schaftlokaal. Geen strakke pakken, ff met twee benen in de klei staan. Zou voor velen heel goed zijn!
Lang studeren doe je voor de lange termijn. Niet om het eerste half jaar gelijk te gaan cashen. Je mag na zoveel jaren door de maatschappij te zijn onderhouden ook wel wat terug doen. Doe je ook wel als je werkt, maar dan mist het sociale aspect.Oorspronkelijk gepost door marsm104Maar ja, waarom lang studeren, als je toch eerst een "simpel" baantje hebt...
Awel, natuurlijk. Ik zou het woord student graag voorbehouden aan de universitaire lerenden, aangezien zij een studie doen, en wat lagere opleidingen, meestal een opleiding zijn!Oorspronkelijk gepost door tukkertje
Lijkt me heel simpel. Als je studeert ben je student, dus ook een MBO'er is een student.

Mijn opmerking behelst eigenlijk meer het punt, dat onder afkomende MBO'ers het percentage werklozen vele malen hoger ligt dan afgestudeerde WO'ers die werk zoeken. Vandaar.
Nog een ander punt. Ik ben 22, een kennis van mij ook. Ik doe dus een baantje, zo effies ertussen door (ik ben wel af-gestudeerd, maar niet afgestudeerd, rara, wie snapt het) en die kennis doet even een stage en verdient 75% meer als ik. Dus als het over cashen gaat... :i
Verder is het natuurlijke verloop nu eenmaal zo, dat als er minder werk is, studenten meer en langer studeren. Dus die bijstanduitkering vind ik best, maar dan moeten ze of gewoon nog een tijdje iets ander gaan studeren, of een baantje zoeken. Dan leveren ze maatschappelijk ook nog wat op voor dat fooitje dat ze krijgen van de bijstand. Want laten we eerlijk zijn. Zo dik zit de bijstand ook niet in hun geld.
Op hun luie krent zitten en kunnen ze nog na hun 65e.
Oorspronkelijk gepost door HermanAwel, natuurlijk. Ik zou het woord student graag voorbehouden aan de universitaire lerenden, aangezien zij een studie doen, en wat lagere opleidingen, meestal een opleiding zijn!Oorspronkelijk gepost door tukkertje
Lijkt me heel simpel. Als je studeert ben je student, dus ook een MBO'er is een student.Makkelijk hé? Maar het zal mij verder worst wezen.
Mijn opmerking behelst eigenlijk meer het punt, dat onder afkomende MBO'ers het percentage werklozen vele malen hoger ligt dan afgestudeerde WO'ers die werk zoeken. Vandaar.
Nog een ander punt. Ik ben 22, een kennis van mij ook. Ik doe dus een baantje, zo effies ertussen door (ik ben wel af-gestudeerd, maar niet afgestudeerd, rara, wie snapt het) en die kennis doet even een stage en verdient 75% meer als ik. Dus als het over cashen gaat... :i
Verder is het natuurlijke verloop nu eenmaal zo, dat als er minder werk is, studenten meer en langer studeren. Dus die bijstanduitkering vind ik best, maar dan moeten ze of gewoon nog een tijdje iets ander gaan studeren, of een baantje zoeken. Dan leveren ze maatschappelijk ook nog wat op voor dat fooitje dat ze krijgen van de bijstand. Want laten we eerlijk zijn. Zo dik zit de bijstand ook niet in hun geld.
Op hun luie krent zitten en kunnen ze nog na hun 65e.
- onzin oim alleen mensen die aan een universiteit studeren student te noemen. Getuigd van grootheidswaanzin. Alsof mensen op het MBO en HBO niet studeren.
- Lijkt me logisch. Er zijn meer MBO'ers dan HBO'ers die van school komen.
- ik begrijp het:D Mijn advies, zoek een baantje waar je iets meer verdient.
- het is of studeren of werken.
Een beetje grootheidswaanzin is toch wel gezond? :+
Trouwens het spreken over studenten is dacht, ik er pas de laatste jaren ingekomen. Als je een ambacht leert, studeer je toch niet. Ofwel, diegene die later een eerzaam handwerkman zal worden -ik heb hoge achting voor zulke mensen- willen zich doorgaans helemaal niet indentificeren met bleekneuzige wijsgerige studentofielen. :sne
Trouwens het spreken over studenten is dacht, ik er pas de laatste jaren ingekomen. Als je een ambacht leert, studeer je toch niet. Ofwel, diegene die later een eerzaam handwerkman zal worden -ik heb hoge achting voor zulke mensen- willen zich doorgaans helemaal niet indentificeren met bleekneuzige wijsgerige studentofielen. :sne