Gat in ozonlaag is weer verdwenen

Plaats reactie
tukkertje
Contacteer:

Gat in ozonlaag is weer verdwenen

Bericht door tukkertje »

Het gat in de ozonlaag boven de Zuidpool is weer verdwenen. Dat heeft de Wereldorganisatie voor Meteorologie (WMO) van de Verenigde Naties donderdag gemeld. Half september evenaarde het gat de recordomvang uit het jaar 2000 van 28 miljoen vierkante kilometer. Toen wees niets erop dat het gat binnen afzienbare tijd weer kleiner zou worden, maar dat is dus toch gebeurd.

De ozonlaag beschermt tegen schadelijke ultraviolette straling van de zon. In het zogenoemde ozongat is de laag bijzonder dun. Het gat ontstaat sinds halverwege de jaren tachtig aan het eind van de winter in het Zuidpoolgebied. Teveel UV-straling kan erfelijk materiaal aantasten. Kleine planten onderaan de voedselketen kunnen vernietigd worden en bij mensen kan huidkanker ontstaan.

Chloor-fluor-koolwaterstofverbindingen (cfk's) zijn verantwoordelijk voor de aantasting van de ozonlaag. Het gebruik van cfk's, onder meer als drijfgassen in spuitbussen en als koelvloeistoffen in koelkasten en airconditioners, is wereldwijd aan banden gelegd. Cfk's komen al minder voor in lagere luchtlagen en in de hoger gelegen stratosfeer hebben ze zich gestabiliseerd. Volgens geleerden zal het nog vijftig jaar duren voordat het ozongat verdwijnt.
limosa

Bericht door limosa »

Er wordt wel veel over gepraat, en sommigen menen alles precies te kunnen verklaren en verbanden te kunnen leggen. Maar de werkelijkheid is dat we helemaal niet snappen wat er gebeurt in de hogere luchtlagen.
Adje

Bericht door Adje »

Het gebruik van cfk's, onder meer als drijfgassen in spuitbussen en als koelvloeistoffen in koelkasten en airconditioners, is wereldwijd aan banden gelegd. Cfk's komen al minder voor in lagere luchtlagen en in de hoger gelegen stratosfeer hebben ze zich gestabiliseerd. Volgens geleerden zal het nog vijftig jaar duren voordat het ozongat verdwijnt.
Onzin... De nawerking van de CFK's is nog lang niet gestabiliseerd. Bovendien is bij het verbieden van deze stof in Montreal bedongen dat H-CFK's wel gebruikt mogen worden, die weliswaar een kortere ' verblijfduur' hebben, maar doordat de uitstoot van H-CFK's niet omlaag gaat, compenseert dat op een verkeerde manier het verbod op CFK's.
Overigens is het normaal dat het gat in de ozonlaag rond deze tijd weer kleiner wordt. Ik betwijfel echter oftie boven de zuidpool echter helemaal verdwenen is.
Jelle

Bericht door Jelle »

Wie gaat er nu eens naar de Zuidpool om te controleren of dat gat nu werkelijk wel dicht is.
Of is er ooit wel een gat geweest, soms heb je ook wel eens een stok nodig om een hond te slaan, en als je dan een stok hebt waarvan je de herkomst toch niet kan achterhalen, dan is dat erg gemakkelijk.

Er zijn al zoveel zaken waar men later achter kwam dat het allemaal kwats was.
Vroeger waren eieren slecht voor de choresterol en nu ineens mag het weer.
Vroeger moesten we veel melk drinken en later was teveel melk weer niet goed.

En zo zijn er meer van dat soort zaken.
:t

En nu dan weer het gat.
Billy

Bericht door Billy »

dat er een gat in de ozonlaag zit of zat.

maar wat doen we eraan? of ertegen?

er zijn veel grotere nationale problemen dat mondiale...

alleen een paar wereldverbeteraars blijven eindeloos over dat gat discusieeren.
"Indien het hier in 't Vaderland zoo gelegen is, dat men de waarheid niet mag spreken, zoo ist er ellendig gesteld. Nochtans zal ik die spreken, zoo lang als mijn oogen open staan."

Michiel Adriaanszoon de Ruyter
Pink Ivy

Bericht door Pink Ivy »

Oorspronkelijk gepost door Jelle
Wie gaat er nu eens naar de Zuidpool om te controleren of dat gat nu werkelijk wel dicht is.
Of is er ooit wel een gat geweest, soms heb je ook wel eens een stok nodig om een hond te slaan, en als je dan een stok hebt waarvan je de herkomst toch niet kan achterhalen, dan is dat erg gemakkelijk.
Ik denk dat ze dat gat niet zomaar verzinne, kan best dat het nu weer wat minder is. Hoe het werkt weet ik niet. Maar het zijn niet zomaar leken die dit allemaal vertellen lijkt mij maar wel wetenschappers. Maar ik zou idd wel is weten wie het dan precies gezegd hebben...
Er zijn al zoveel zaken waar men later achter kwam dat het allemaal kwats was.
Vroeger waren eieren slecht voor de choresterol en nu ineens mag het weer.
Vroeger moesten we veel melk drinken en later was teveel melk weer niet goed.

En zo zijn er meer van dat soort zaken.
:t

En nu dan weer het gat.
TE veel van iets is nooit goed, zo is een eitje op zn tijd goed voor je, maar van te veel ei (geel) krijg je toch echt een te hoog cholesterol. En zo is TE veel melk ook niet goed voor je. TE weinig zou ook niet goed voor je zijn... het zit hem in de TE....:)
Jelle

Bericht door Jelle »

Pink. behalve in (TEVREDEN) is wel goed;)
Plaats reactie