Gunstiger fiscale regeling voor leaserijders

tukkertje
Contacteer:

Gunstiger fiscale regeling voor leaserijders

Bericht door tukkertje »

Rijden in een auto van de zaak wordt volgend jaar minder fiscaal belast. Vanaf 1 januari hoeft nog maar 20 procent van de cataloguswaarde van de wagen bij het belastbaar inkomen te worden opgeteld, in plaats van 25 procent. Dat bevestigen bronnen rond het kabinet woensdag. De maatregel maakt deel uit van het belastingplan voor volgend jaar, dat het kabinet op prinsjesdag zal presenteren.

Vanaf 1 januari zal bovendien het rijden met een auto van de zaak naar het werk als zakelijk verkeer worden aangemerkt door de fiscus. Nu geldt dit voor een deel nog als privéverkeer. Dat betekent bijvoorbeeld dat een loodgieter die het bestelbusje van zijn baas mee naar huis neemt om de volgende dag tijdig op een klus te kunnen zijn, daarvoor door de belastindienst wordt aangeslagen. Minister Zalm van Financiën kondigde enkele maanden terug al aan dat het kabinet hier iets aan zou gaan doen.

Voor mensen die hun eigen auto voor hun werk gebruiken, betekent de nieuwe regeling geen goed nieuws. De belastingvrije vergoeding van 28 eurocent per kilometer wordt fors verlaagd, volgens sommige bronnen zelfs meer dan gehalveerd.

De werknemersorganisatie VNO-NCW reageert verheugd dat het kabinet eindelijk iets doet aan de al jaren slepende 'bestelbusjesproblematiek'. "Wij zijn hier zeer positief over. De regeling wekte al jaren grote irritatie bij onze leden", zegt een woordvoerder. Wel noemt hij het verlagen van de kilometervergoeding "een drastische ingreep".

Bron: Nu.nl

Kijk, dit noem ik nog eens een goeie maatregel.:u:u:u:u:u:u

Lijkt me wel sterk dat er niet ergens een addertje onder het gras zit.

tukker

[Aangepast op 27/8/03 door tukkertje]
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Addertje:

Er zijn mensen die nu hun kilometers bijhouden en minder betalen. Je hebt nu schalen van 0% 15% 20% en 25%. De meesten houden geen kilometeradministratie bij en betalen het max (25%), maar er zijn mensen die netjes elke beweging bijhouden en bijv. 15% betalen (volgens mij onder de 7.000km prive). Die mensen hebben dus pech en mogen 5% meer gaan betalen.....

Pim.
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Breekijzertje

Bericht door Breekijzertje »

Tuurlijk!

Terwijl er op essentiële punten wordt bezuinigd, worden de "kapitalisten" weer ontzien zoniet bevoordeeld!!!!

Ratten zijn het!!!

Laat onze Rens dit maar niet lezen............................

Een 'breekje' van Breekijzertje
tukkertje
Contacteer:

Bericht door tukkertje »

Weet uit ervaring hoe het is om het bij te houden. Pffffff, wat een werk. Had me aan het begin van het jaar voor gehouden om het te doen. lukte me 4 maand, maar ben er toen maar mee gekapt. Moet dus nu 25 % betalen. Of ik moet een in een paar avonden mijn administratie gaan bijwerken.

tukker
Lecram

Bericht door Lecram »

Voor mij is het ook gunstiger. Ik houd geen kilometers bij.

Toch is het duidelijk dat dit een VVD regel is. De kilometervergoeding wordt gehalveerd.
Ik schat in dat de meeste VVD leden een leasebak hebben (en geen kleintje ook) en mensen zonder leasebak die af en toe voor de baas rijden zullen eerder PVDA stemmers zijn.
De mensen met poen worden er dus beter van.
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door Breekijzertje
Tuurlijk!

Terwijl er op essentiële punten wordt bezuinigd, worden de "kapitalisten" weer ontzien zoniet bevoordeeld!!!!

Ratten zijn het!!!

Laat onze Rens dit maar niet lezen............................

Een 'breekje' van Breekijzertje
!!LEZEN BEPPIE!! (en alle andere bevooroordeelden!)

Hier komt het nog 1x:

Nu is de situatie zo dat er schijven zijn: 0% 10% 15% 20% en 25% (resp. tot 500km, 3000km, 6000km, 8000km en 8001km en hoger)

In de nieuwe situatie (zoals vanmorgen in het nieuws) zijn er nog maar 2 schijven: 0% (tot 500km) en 20% (meer dan 501km). Dus een deel van de lease-rijders wordt BENADEELD omdat deze eerst bijv. 10% of 15% bijtelling hadden.

Niet te kort door de bocht a.u.b.

Pim.

P.S. De kilometers betreffen de niet-zakelijke kilometers. Waarbij nu een deel van het woon-werkverkeer meegerekend wordt. In de nieuwe situatie niet, maar dat is dan ook niet meer relevant.
Hartelijke groet,

Pim.

refo

Bericht door refo »

De achtergrond is heel anders dan dit bericht doet vermoeden.

De belastingdienst vraagt de km-administratie op als er minder dan 25% wordt aangegeven. En dan begint het gezeur. U geeft aan begin februari naar Wörgl te zijn gereden. Dat merkt u aan als zakelijk. Was dat niet een privéwinstersportrit? Antw: nee! Ik ben daar een klant op wezen zoeken. O, welke dan? Heeft u een adres? Hoe groot was de omzet? Ehhh, het adres heb ik wel, hij wou alleen niets kopen. Tsja. En zo gaat heel veel ambtenarentijd verloren aan nutteloos gevraag. Hoe bepaal je of iets zakelijk of privé is?
Dus het afschaffen van de 25% en 15% en lager is gewoon praktisch. Het levert gewoon weer meer tijd op voor belangrijke(re) zaken.

Overigens gaat het niet over "lease-auto's", maar over de waarde van het privégebruik van bedrijfsauto's. Die worden lang niet altijd geleased.

En hetzelfde geldt natuurlijk voor km-declaraties van de bazen: wie bepaalt of een rit zakelijk of privé is? Vandaar de daling naar een cent of 15. Dan is het weer voordelig de auto "op de zaak te zetten". Met de bijbehorende 20% belasting.

[Aangepast op 27/8/03 door refo]
limosa

Bericht door limosa »

En hetzelfde geldt natuurlijk voor km-declaraties van de bazen: wie bepaalt of een rit zakelijk of privé is? Vandaar de daling naar een cent of 15. Dan is het weer voordelig de auto "op de zaak te zetten". Met de bijbehorende 20% belasting.

Mmmm, da's minder. En niet alleen voor bazen. Volgens mij rijdt het halve ambtenarenkorps in Nederland met kilometervergoeding.
tukkertje
Contacteer:

Bericht door tukkertje »

gebeurd niet voor niks he dit;)
refo

Bericht door refo »

Ambtenaren krijgen volgens mij veel minder dan 28 cent per km.
limosa

Bericht door limosa »

Ambtenaren krijgen volgens mij veel minder dan 28 cent per km.

Dat is als ze met de fiets gaan . . . Met de auto toch zeker niet?
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Waarom niet?? 28cent is max.(onbelast) geen werkgever is dat verplicht. Ik heb ergens gewerkt daar kreeg je alleen de eerste 15.000 het max. en daarna minder.

Pim.
Hartelijke groet,

Pim.

Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door limosa
Mmmm, da's minder. En niet alleen voor bazen. Volgens mij rijdt het halve ambtenarenkorps in Nederland met kilometervergoeding.
De meeste ambtenaren hebben toch alleen maar woon-werk verkeer? Daar is die 28cent per km niet voor! Daar is een forfetaire vergoeding van volgens mij max. EUR 130 per maand (voor boven de 20km enkele reis als ik het goed heb)

Pim.
Hartelijke groet,

Pim.

Lecram

Bericht door Lecram »

Oorspronkelijk gepost door Pim
Waarom niet?? 28cent is max.(onbelast) geen werkgever is dat verplicht. Ik heb ergens gewerkt daar kreeg je alleen de eerste 15.000 het max. en daarna minder.

Pim.
Zo hee, dat is een lang ritje :, Gold dat voor iedere trip van > 15.000km?
limosa

Bericht door limosa »

De meeste ambtenaren hebben toch alleen maar woon-werk verkeer?

Ik ken er zat met dienstreizen met eigen auto.
Plaats reactie