"Een goede buur is beter.........."

The Critical Brother

"Een goede buur is beter.........."

Bericht door The Critical Brother »

Even kort door de bocht: Hoe gaan we om met onze buren?
Zomaar even wat puntjes om het onderwerp te activeren:
- Kun je er goed of slecht mee opschieten of zelfs "op schieten....."!? ;)
- Zijn ze gelovig of niet en maakt dat wel / niet uit voor de onderlinge relatie?
- Wel eens geluidsoverlast en zo ja, hoe ga je daar mee om?
- Op verjaardagen bij elkaar of is dat een brug te ver?
- Meedoen aan de buurtbarbecue?
- Woon je zelf in een "refogetto" c.q. "reforeservaat" of temidden van de "filistijnen"? ;)
- (Misplaatste) sociale controle en houd je daar rekening mee of "ja doei, ik ga mijn eigen gang!"

The Critical Brother (niet van goede buren of verre vrienden hoor!)

P.S.
Als je buren ook op dit forum actief zijn kan qua reacties een slagje om de arm misschien geen kwaad..........:,

[Veranderd op 22/5/02 door The Critical Brother]
Gerrie

Bericht door Gerrie »

[quote] Hoe gaan we om met onze buren?
[\quote]
- Kan er goed mee opschieten
- Ze zijn gelovig (R.K.) en dat maakt mogelijk wel uit voor de onderlinge relatie?
- Weinig geluidsoverlast (is normaal)
- Op verjaardagen niet bij elkaar
- Nog niet meegedaan aan de buurtbarbecue
- Woon niet in een "refogetto"
- Positieve sociale controle en ik houd daar rekening mee
anne

Bericht door anne »

ONZE BUREN
- We kunnen er heel goed mee overweg.
- Ze zijn gelovig, maar wel heel erg vrij-gelovig. Ze maken er een eigen intepretatie van.
- Echt dichtbij wonen ze niet, dus geluid horen we bijna niet, hooguit hun Harley die loopt te bulderen.
- Met verjaardagen komen we wel bij elkaar.
- Met een buurtfeest doen we mee. Ze houden rekening met ons. Bv. niet zaterdags tot diep in de nacht enzovoort.
- In onze straat zijn we de enige refo's
- Er is zeker sociale controle, maar dat ervaar ik niet vervelend.

Hun helpen ons waar het nodig is en wij hun. Het is toch makkelijk als je aan het warme eten zit en je de appelmoes vergeten bent, dat je dan zonder schroom effe naar de buren rent om een pot te lenen?
Jelle

Bericht door Jelle »

Ik heb aan beide kanten goede buren, aan de ene kant volgens mij zelfs een te goede buurvrouw die buiten haar man nog......, ik roddel niet.
Aan de andere kant heb ik ook heel goede buren, ze zijn beiden tegen de 70 jaar en zijn vrijgemaakt gereformeerd. e kunnen altijd heel goede gesprekken met elkaar hebben.
Met verjaardagen komen we niet bij elkaar maar spreken wat later af tevens met andere buren daar weer naast.
Lawaai overlast hebben we zeker niet. De oude buren hebben geen lallende TV of radio aan en gaan op zondag middag een tukkie doen.

De andere buren daar hebben we ook geen lawaai overlast van want die zijn in het weekend altijd de ganse dag de hort op. je ziet ze en hoort ze niet op zaterdag of zondag.
Verder is de buurt bij ons zo langzaam aan een bejaarden centrum aan het worden wat de leeftijden betreft.
Als het mooi weer is zitten we zelfs helemaal alleen buiten want de overige buren moeten dan volgens voetbal kijken op de TV of wat er dan ook maar is. Dus een heerlijk rustig buiten zitten is bij ons verzekerd.
Voorts kijk ik vanaf mijn terras over het water stukjes weiland in in de buurt. Ik zie dan de koeien en schapen lopen. Tevens krijgen we in de tuin zelf Tamme reigers, eenden, meerkoeten, soms zwanen, en in het water zien we graskarpers, en andere vissen langs komen. De dieren in het water maken soms lawaai en de dieren op het land loeien, blaten. Tevens kikkers, en ratten in het water.
Je ziet het is goed leven in Gouda en opa Jelle geniet nog steeds elke dag van zijn eigen stekkie. Ik ben best tevree.

;):cool:
Zoeker

Bericht door Zoeker »

Ik heb ook buren. (O.) Af en toe wat stankoverlast van de kippen aan de ene kant, maar verder niks aan de hand.
Aan de andere kant hinnikt er af en toe gezellig een paard (er staan er een paar in de wei).
U begrijpt het. Ik woon in een vrijstaand huis en mag hier net zo veel lawaai maken als ik wil (wat ik dan ook grif doe).

En de buren van de kippenschuren :) zijn best aardig en van dezelfde kerk als wij. Kijk aan. De kinderen van hen komen hier over de vloer en andersom.;)
matthijs019

Bericht door matthijs019 »

Wij hebben gigantische saaie buren zijn van die westerlingen die hier komen rentenieren en denken van de rust te kunnen genieten. Maar die rust hebben ze inderdaad straks als ik Canada zit. De buurman kijkt altijd zo Sacherijnig naar mij. Maar toen ik met de auto weg wou toen was de beste man in zijn tuin (het verbaast mij altijd dat hij dat zelf nog doet) aan het werk ik dacht bijmezelf ik zal hem even laten horen dat ie nog buren heeft. Als slippend reed ik weg. Mensen ik heb nog nooit zo'n gezicht gezien. Prachtig.
The Critical Brother

Bericht door The Critical Brother »

Origineel geplaatst door matthijs019
Wij hebben gigantische saaie buren zijn van die westerlingen die hier komen rentenieren en denken van de rust te kunnen genieten. Maar die rust hebben ze inderdaad straks als ik Canada zit. De buurman kijkt altijd zo Sacherijnig naar mij. Maar toen ik met de auto weg wou toen was de beste man in zijn tuin (het verbaast mij altijd dat hij dat zelf nog doet) aan het werk ik dacht bijmezelf ik zal hem even laten horen dat ie nog buren heeft. Als slippend reed ik weg. Mensen ik heb nog nooit zo'n gezicht gezien. Prachtig.
Ja......die westerlingen........houd er over op man............absoluut hopeloos saai.......!!!:% Geef mij die hardhoofdige drentse zwerfkeien maar.....:P

The Critical Brother (o.a. van burengerucht hoor!)
de orthodoxer

Bericht door de orthodoxer »

Tja de buren... Op zich gaan we goed met de buren rondom ons om...
Naast ons woont oma van 90 jaar dus ja.. dat zit wel goed.

Met een van de buren kunnen we niet echt goed opschieten, volgens mij kunnen zij op ons schieten, maar wij zijn christelijk dus wij kunnen en mogen niet op hen schieten....:!:!:!
Ze zijn in ieder geval absoluut niet gelovig, de buurvrouw zat vroeger wel bij ons in de kerk, misschien dat dat ook de reden is dat ze wat minder aardig tegen ons doen...
Geluidsoverlast hebben we niet, want het zijn verder gewoon rustige mensen.
pingpongbal

Bericht door pingpongbal »

Mijn buren…
Ik schijn een buurman te hebben maar ik heb hem nog nooit gezien en toch woon ik hier al een maand of tien. Mijn overbuurvrouwtje is een beste meid, ik maak zo af en toe wel eens een praatje met haar als ik ze eens zie. Ze is van een zelfde soort kerk als ik. Van mijn bovenbuurvrouw hoor ik weleens wat gekraak van haar bed of een deur en het doortrekken van de WC. Maar veel last heb ik er echt niet van. De eerste dagen dat ik hier woonde gaf het me juist een lekker gevoel, dat ik hier niet in mn eentje woon!
Geluidsoverlast heb ik niet.
Een refo reservaat is het niet echt hier, al wonen er wel meerdere refo’s bij mij in de flat. Maar met de niet-refo’s ga ik ook wel om.

:+
Bienveillance

Bericht door Bienveillance »

Mijn buren maken lawaai en mijn vrienden zitten ver weg.

Ik ken mijn buren niet persoonlijk. Naast ons woont zowel links als rechts een dame van begin vijftig, waarschijnlijk zijn het docentes, want in de schoolvakantieperiode zijn ze thuis, al hoor of zie ik ze zelden. Het moet zijn dat ik mijn ramen zeem, of in het deurportaal zit, wil ik ze tegenkomen.
Boven mij wonen studenten die af en toe een feestje bouwen, maar ze houden het doorgaans netjes.
Onder mij.... ach wat moet ik daar van zeggen, ik heb mijn frustraties al over het forum gestrooid, mijn onderburen houden van muziek. Graag een mix van house met kerkorgel, want ze verlogenen hun afkomst niet. Ze zijn ook dol op het koningshuis, zoals het calvinisten betaamt :P, maar om nu bijna dagelijks "Wíllllhèèèllllmúúús..." van je balkon af te blèren?
De meeste flatbewoners zijn christelijke studenten van vrijgemaakte huize. Af en toe woont er een "wat ouder iemand" tussen. Zo loop ik af en toe een felgeblondeerd omaatje dat me altijd "Haai" groet, tegen het lijf bij de lift.

De overburen hebben kleine kinderen die 'smorgens joelend op hun fietsjes racen, blaffende honden die allemaal aanslaan wanneer het autoalarm van een van de overburen standaard om 23.05 uur afgaat en ze houden ook van muziek, met name tijdens het poetsen van de auto, of het verven van de gevel. Grote snorren, dikke buiken, getatoeëerde armen. Dat zijn -sterk generaliserend- de overburen. Ik houd al mijn buren graag te vriend, anders zal de muziek nog harder gaan, vrees ik...

Om bij mijn vrienden te komen moet ik erg ver fietsen, bussen, treinen of vliegen, maar ik heb toch liever deze ver van mij wonende naaste dan mijn herrieschoppende buurtjes (zo midden in de nacht).

Bienveillance
england

Bericht door england »

Ook ik woon in een volksbuurt, en dat is dan nog zacht uitgedrukt... Op zich ben ik erg blij met mijn flat, maar de buren... Wel zielig, heel veel tienermoeders. Ze hebben zelf geen opvoeding gehad, en voeden ook hun kinderen niet op... Zielig voor die kindertjes, die soms de hele dag zonder eten doen, en in de winter in een dun zomerjurkje rondlopen...:$:$

Ik heb een poosje gehad dat de kindertjes veel bij mij in de flat kwamen. Ik gaf ze dan meestal een boterham en vertelde een Bijbelverhaal (waar ze vol aandacht naar luisterden, om vervolgens je te overspoelen met vragen...) maar daar komt nu niet zo veel meer van, door mijn werk, plus dat er iemand bij moet zijn, anders kun je hier zwaar in de problemen raken:#
Hoe vinden jullie het om naar je buren te evangeliseren?
madelief

Bericht door madelief »

In de flat waar ik woon is het zeker gezellig. Fijne mensen over het algemeen. Pas met z'n allen uit eten geweest, nou ja met z'n 5en.
Behalve mn buurman dat is wat minder. Draait harde muziek, of zit de halve nacht te kloppen op mn verwarming ne komt ie de volgende dag vragen of dat ik er ook zo'n last van had. Haha.................spoor je dan of spoor je niet....................
Maar ja ik laat hem in zn waarde.
:,
Plaats reactie