Ziekenzalving
Ziekenzalving
[font=Arial Black]Ziekenzalving[/font]
Jakobus 5 ver s14
Is er iemand krank onder u?
Dat hij tot zich roepe de ouderlingen der gemeente, en dat zij over hem bidden, hem zalven met olie in de Naam des Heeren.
Een vraag:
In een gemeente willen ze ziekenzalving weer invoeren, er zijn gesprekken gaande in die kerkenraad over wel of niet.
Zou ziekenzalving in onze tijd nog kunnen ja of nee?
Jakobus 5 ver s14
Is er iemand krank onder u?
Dat hij tot zich roepe de ouderlingen der gemeente, en dat zij over hem bidden, hem zalven met olie in de Naam des Heeren.
Een vraag:
In een gemeente willen ze ziekenzalving weer invoeren, er zijn gesprekken gaande in die kerkenraad over wel of niet.
Zou ziekenzalving in onze tijd nog kunnen ja of nee?
Waarom niet?Oorspronkelijk gepost door Andre
[font=Arial Black]Ziekenzalving[/font]
Jakobus 5 ver s14
Is er iemand krank onder u?
Dat hij tot zich roepe de ouderlingen der gemeente, en dat zij over hem bidden, hem zalven met olie in de Naam des Heeren.
Een vraag:
In een gemeente willen ze ziekenzalving weer invoeren, er zijn gesprekken gaande in die kerkenraad over wel of niet.
Zou ziekenzalving in onze tijd nog kunnen ja of nee?
God is toch niet aan tijd of plaats gebonden?
Wij gaan vaak eerst naar doktoren en specialisten,
en als die het niet meer weten gaan wij naar Hem.
Ik heb er geen bezwaren tegen, alhoewel ik het zou houde bij bidden en handoplegging, de olie zou ik liever achterwege laten. Wel oppassen dat het geen 'attraktie' word. Tevens ook niet raadzaam om het te doen bij mensen die het raar vinden, daar gaat de patient zich alleen maar onzeker van voelen ipv het zijn/haar vertrouwen in God doet toenemen.
Daarbij gewoon ons verstand blijven gebruiken, dus gewoon naar de dokter. Nooit op een wonder gaan liggen wachten als er gewone middelen zijn ter genezing. Laten we juist proberen het wonder te zien van alle middelen die wij nu tot onze beschikking hebben, wat we eigelijk heel gewoon vinden.
[Aangepast op 30/3/04 door memento]
Daarbij gewoon ons verstand blijven gebruiken, dus gewoon naar de dokter. Nooit op een wonder gaan liggen wachten als er gewone middelen zijn ter genezing. Laten we juist proberen het wonder te zien van alle middelen die wij nu tot onze beschikking hebben, wat we eigelijk heel gewoon vinden.
[Aangepast op 30/3/04 door memento]
Die RKérs hebben er hun 3e, 4e, 5e, 6e of 7e sacrament van gemaakt, en blijkbaar een bijzondere kracht toegedicht aan die olie. Maar is die olie nu niet gewoon een geneesmiddel, zoals wij in Nederkand vroeger Haarlemmerolie hadden?Jakobus 5 ver s14
Is er iemand krank onder u?
Dat hij tot zich roepe de ouderlingen der gemeente, en dat zij over hem bidden, hem zalven met olie in de Naam des Heeren.
Grote kans van wel. Maar dat is denk ik ook niet wat we in die tekst moeten lezen. Ik zou betreffende tekst willen parafraseren als:Die RKérs hebben er hun 3e, 4e, 5e, 6e of 7e sacrament van gemaakt, en blijkbaar een bijzondere kracht toegedicht aan die olie. Maar is die olie nu niet gewoon een geneesmiddel, zoals wij in Nederkand vroeger Haarlemmerolie hadden?
Dat hij tot zich roepe de ouderlingen van de gemeente, dat zij voor hem bidden, en in verwachting op de Heere hem zalven (de lezer mag zelf uitmaken of het hier gaat om religieuze of om geneeskundige olie).
Oftewel, m.i. staat in deze tekst niet het zalven centraal, maar het bidden en het verwachten van de Heere.
------------
Interessant is ook de uitleg van de kanttekeningen, die het zien als bijzondere gave van de Geest ter ondersteuning van het evangelie, wat ook de uitleg is van Matthew Henry, Calvijn en Poole:
Namelijk naar het voorbeeld der discipelen, die van Christus ontvangen hebbende de gave van wonderbaarlijke gezondmaking, daartoe olie gebruikten, Mark. 6:13; niet dat in de olie enige verborgen kracht was om de ziekten te genezen, maar zij gebruikten deze als een buitengewoon teken, waaruit bekend was, dat door hun dienst zulk een wonder van God geschiedde tot bevestiging van hun leer; gelijk men ziet dat Christus en de apostelen, in het genezen van de ziekten nu speeksel, slijk, aanrakingen, oplegging der handen, dan hunne schaduwen, gordels en zweetdoeken daartoe gebruiken. Welke gave van wonderbaarlijke gezondmaking, daar zij nu vele honderden jaren opgehouden heeft, als niet meer nodig zijnde, daar de Evangelische leer genoegzaam met wonderen is bevestigd, zo wordt tevergeefs en spottend dit uiterlijk teken nog heden als een sacrament gebruikt, en nog meer wordt het bijgelovig misbruikt, als men meent dat zulke zalving kracht heeft om de zonden weg te nemen en tot zaligheid der zielen dienstig is.
Slechts enkele commentatoren houden de olie voor geneesmiddel, nl. Gill en Barnes. Calvijn zegt expliciet de olie niet te zien als geneesmiddel.
Ook interessant en goed ter overweging is de opmerking die Matthew Poole maakt bij deze passage:
Anointing him with oil; an outward rite used in those times, in miraculous healing sick persons, which might then be kept up, while the gift whereof it was the symbol continued; but the gift ceasing, it is vainly used. These cures were sometimes wrought only with a word, Ac 9:34; 14:10; 16:18 : sometimes by taking by the hand, or embracing, Ac 3:7; 20:10 ; sometimes by laying on of hands, Mr 16:18; Ac 9:17 ; sometimes by anointing with oil, Mr 6:13 : and so this is not an institution of a sacrament, but a command, that those elders that had the gift of healing, (as many in those days had), being called by the sick to come to them, should (the Spirit of the Lord so directing them) exercise that gift, as well as pray over them.
nl: De bijbel spreekt slechts over ziekenzalving als één van de mogelijkheden. Als we dus ziekenzalving overwegen, moeten we ook de andere bijbelplaatsen en genezingswijzen eens goed bekijken.
Daarbij nog de waarschuwing dat het geloven in ziekenzalving indirect inhoud waar de reformatoren zo bang voor waren, nl. dat men gaat leren dat de Geest ook vandaag de dag nog mbv bijzondere tekenen werkt. En ik vraag me af of men dat eigelijk wel wil...
Lijkt me bijbels om de zieken wel te zalven: enerzijds om ze voor te bereiden om te gaan sterven, anderzijds om de weg ten leven open te leggen of open te houden.
Wel zal de ziekenzalving ontdaan moeten worden van sacramentele werkingen. Ziekenzalving is geen sacrament en hoeft het ook niet te worden. Maar dat wil nog niet zeggen dat het daarom geen waarde heeft.
Wel zal de ziekenzalving ontdaan moeten worden van sacramentele werkingen. Ziekenzalving is geen sacrament en hoeft het ook niet te worden. Maar dat wil nog niet zeggen dat het daarom geen waarde heeft.
Voor Herman:
Die olie op zich is enkel alleen olie. Het is een teken een symbool, het is trouwens bijbels.
Die wonderbare kracht is van Jezus zelf.
Doopsel is toch ook met water. Ook een teken.
Niet van die olie. Dat geloven rk-ers.
Het staat ook in de bijbel wat je zelf al zei.
Bij de Eucharisitie / Hostie is het anders daar is het (volgens de rk-leer) meer dan enkel dan een teken.
Maar dat is een ander hoofdstuk.
Die olie op zich is enkel alleen olie. Het is een teken een symbool, het is trouwens bijbels.
Die wonderbare kracht is van Jezus zelf.
Doopsel is toch ook met water. Ook een teken.
Niet van die olie. Dat geloven rk-ers.
Het staat ook in de bijbel wat je zelf al zei.
Bij de Eucharisitie / Hostie is het anders daar is het (volgens de rk-leer) meer dan enkel dan een teken.
Maar dat is een ander hoofdstuk.
Zou anders geen kwaad kunnen RJ. Maar begin nou eerst eens met gewoon één gebed voor de gang naar de dokter. Het gebeurt bij ons vaak andersom, eerst naar de dokter en specialist en als dat niet gaat vaak ook nog de kwakzalver [homeopatie e.d.] en dan pas wordt het gezicht naar boven gewend [God is best maar we houden Hem voor't lest, ook in het geval van ziekte].Oorspronkelijk gepost door Refojongere
Ja lammert, als ik ziek ben ga ik in elk geval niet een hele week bidden alvorens ik naar de dokter ga. Nee, dan ga ik eerst naar de dokter en vraag God of Hij me beter wil maken door middel van de dokter.
Met vriendelijke groet, Egbert.
Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15
ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15
ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
Stel dat je op een cruise gaat, en je valt door een windvlaag van boord (hypothetisch). Daar dobber je in de oceaan. Mensen beginnen je reddingsboeien aan te gooien. Wat doe je?
A) Eerst bidden, dan boeien
B) Alleen bidden, boeien komen van mensen en niet van God
C) BOEIEN!
Als er toch dokters zijn die je kunnen genezen, dan ga je daar toch gewoon heen? Vaak biedt God ons zo makkelijk en functioneel een oplossing voor onze problemen (boeien), maar weigeren wij te geloven dat God zo praktisch te werk gaat. Bidden kan natuurlijk nooit kwaad, maar de simpele, voor de hand liggende oplossing is toch net zo goed? C.S. Lewis schrijft in zijn beroemde boek "Brieven uit de Hel" dat de duivels tevreden zijn zolang de mensen op hun knieën liggen, omdat ze dan het praktische in ieder geval niet zien... een doordenkertje.
A) Eerst bidden, dan boeien
B) Alleen bidden, boeien komen van mensen en niet van God
C) BOEIEN!
Als er toch dokters zijn die je kunnen genezen, dan ga je daar toch gewoon heen? Vaak biedt God ons zo makkelijk en functioneel een oplossing voor onze problemen (boeien), maar weigeren wij te geloven dat God zo praktisch te werk gaat. Bidden kan natuurlijk nooit kwaad, maar de simpele, voor de hand liggende oplossing is toch net zo goed? C.S. Lewis schrijft in zijn beroemde boek "Brieven uit de Hel" dat de duivels tevreden zijn zolang de mensen op hun knieën liggen, omdat ze dan het praktische in ieder geval niet zien... een doordenkertje.
Maar dat staat toch volstrekt los van de ziekenzalving! Daarmee suggereer je dat er in de tijd dat Jakobos helemaal geen artsen bestonden. Weliswaar niet met dezelfde kennis, maar voor eenvoudige(r) kwalen kon je best bij een geneesheer terecht. Er leefden 2000 jaar geleden niet alleen domme mensen!
De ziekenzalving is meer. Daarvoor hoef je nog niet eens lichamelijk ziek te zijn. Uiteindelijk hebben we allemaal wel de een of andere ziekte onder de leden. Lichamelijk en geestelijk, dat maakt niet uit. De zonde is ook een ziekte.
De ziekenzalving is wel degelijk een sacrament overigens, ook in de RKK. De zalving wordt gegeven in de vorm van het teken van het "Kostbare en overwinning dragende Kruis". En daar mogen we allemaal in geloven!
De ziekenzalving is meer. Daarvoor hoef je nog niet eens lichamelijk ziek te zijn. Uiteindelijk hebben we allemaal wel de een of andere ziekte onder de leden. Lichamelijk en geestelijk, dat maakt niet uit. De zonde is ook een ziekte.
De ziekenzalving is wel degelijk een sacrament overigens, ook in de RKK. De zalving wordt gegeven in de vorm van het teken van het "Kostbare en overwinning dragende Kruis". En daar mogen we allemaal in geloven!
Het opvallende in de kanttekeningen bij de SV over dit onderwerp vind ik dat ze het zalven met olie als een tijdbetrokken teken zien, dat beperkt was tot de tijd van de apostelen. Is dit niet een tamelijk controversiele uitleg? Zet je zo de deur niet open voor relativering van andere onderwerpen uit het NT (zoals de hoofdtooi van de vrouw om maar iets te noemen)? Niet dat ik die kant op wil, maar ik vind dat deze uitleg wel die vragen oproept.