Vragen om bekering of geloven

theoloog
Contacteer:

Vragen om bekering of geloven

Bericht door theoloog »

Stelling:
Vragen om bekering is niet bijbels, dat moet je gewoon doen!
Het komt maar een keer voor in de bijbel in Jer. 31:18. Daar gaat het alleen over het terugkeren naar het land Israël.
<>< A Dieu
De theoloog
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Nood leert bidden...jij hebt God niet nodig om jezelf te kunnen bekeren of te kunnen geloven of om geestelijk leven te kunnen ontvangen?
theoloog
Contacteer:

Bericht door theoloog »

Beste RJ,

Ik heb God wel degelijk nodig. Door het geloof heen kun je alleen maar op Hem vertrouwen.

Ik torn er niet aan dat het geloof een gave is van God. Echter bekering is het gelovig antwoord op Gods genade. Dat wordt volgens mij wel eens vergeten. Vandaar ook de oproep tot bekering.
<>< A Dieu
De theoloog
Matthijs

Bericht door Matthijs »

De opdracht is er dat we ons moeten bekeren. "Bekeert u en gelooft het Evangelie. Maar door de diepe val in het paradijs is dit onmogelijk om dat zelf te kunnen. Sterker nog, men is een vijand geworden van bekering.
Liever Turks dan Paaps
marsm104
Contacteer:

Bericht door marsm104 »

Oorspronkelijk gepost door theoloog
Stelling:
Vragen om bekering is niet bijbels, dat moet je gewoon doen!
Het komt maar een keer voor in de bijbel in Jer. 31:18. Daar gaat het alleen over het terugkeren naar het land Israël.
Vragen om bekering, mogen wij dat niet dankzij Jezus Christus, omdat hij voor onze zonden heeft geleden?
Met vriendelijke groet, Rick Marsman
memento

Bericht door memento »

We moeten bidden om bekering in engere zin (i.e. wdergeboorte), zódat we de bekering in ruimere zin kúnnen doen.
Andre

Bericht door Andre »

Beste Theoloog,
Krachtens onze val in Adam hebben het beeld Gods verloren.
Dus er ligt een breuk tussen mij en tussen God.
Die breuk moet beleefd worden. Van nature wil ik dat, en kan ik dat niet. Dus daarom moet ik mij bekeren, de opdracht is toch ook, zoekt de Heere en leef.
theoloog
Contacteer:

Bericht door theoloog »

Beste allemaal,

dit gaat de verkeerde kant uit. Voor mij gaat het erom dat de oproep tot bekering vaak krachteloos wordt gemaakt, door te zeggen dat wij dat niet kunnen en er dus maar om moeten vragen.

Bekeer je, dat is een werkwoord!!!

Ik lees in de bijbel nergens over het verschil van een bekering in engere of ruimere zin, of het zou moeten zijn dat je de teksten in Rom. 7 zo uitlegd.
<>< A Dieu
De theoloog
gerrit de 2e
Contacteer:

Bericht door gerrit de 2e »

...leid ons niet in verzoeking en verlos ons van de boze...
Is dit niet indirect om bekering bidden?

Stelling is een deelwaarheid.

Zoek de omgang (gemeenschap) met Jezus Christus (God) wat je voor veel zonden behoedt.
theoloog
Contacteer:

Bericht door theoloog »

Laat ik het anders vragen:

Moet je je nu bekeren of moet je vragen om bekering?
<>< A Dieu
De theoloog
gerrit de 2e
Contacteer:

Bericht door gerrit de 2e »

Oorspronkelijk gepost door theoloog
Beste allemaal,

dit gaat de verkeerde kant uit. Voor mij gaat het erom dat de oproep tot bekering vaak krachteloos wordt gemaakt, door te zeggen dat wij dat niet kunnen en er dus maar om moeten vragen.

Ik lees in de bijbel nergens over het verschil van een bekering in engere of ruimere zin, of het zou moeten zijn dat je de teksten in Rom. 7 zo uitlegd.
Wedergeboorte wordt idd nooit als bekeerd aangegeven in de Schrift.
Eigenlijk geld het gezegde: die is bekeerd alleen voor mensen die in de hemel zijn.
marsm104
Contacteer:

Bericht door marsm104 »

Mis ik hier niet het werk van Jezus, hij is toch immers voor onze zonden gestorven? Wat voor rol speelt Jezus nu dan in dit onderwerp? Of heeft het hier niks mee te maken?
Met vriendelijke groet, Rick Marsman
memento

Bericht door memento »

Bekeren is een werkwoord, iets wat we móeten doen. Maar, de grote maar, we kunnen ons uitwendig bekeren, netjes gaan leven, etc, maar we kunnen nooit uit onszelf God met ons hart gaan dienen. Onmogelijk.

Dus ja, de plicht en oproep tot bekering is er, en moet er zijn. Maar het volledig vervullen ervan is onmogelijk uit onszelf. God moet ons daarvoor een nieuwe wil geven. Daar moeten we om bidden.

Resumé: leef naar Gods wil, en bid om een wil die wilt wat Hij wil.
Andre

Bericht door Andre »

Ik denk nu aan Paulus, als hij stilgezet wordt door God, Toen werd zijn vraag toch: Heere, wat wilt Gij dat ik doen zal.
kridje
Contacteer:

Bericht door kridje »

Oorspronkelijk gepost door memento

Bekeren is een werkwoord, iets wat we móeten doen. Maar, de grote maar, we kunnen ons uitwendig bekeren, netjes gaan leven, etc, maar we kunnen nooit uit onszelf God met ons hart gaan dienen. Onmogelijk.

Dus ja, de plicht en oproep tot bekering is er, en moet er zijn. Maar het volledig vervullen ervan is onmogelijk uit onszelf. God moet ons daarvoor een nieuwe wil geven. Daar moeten we om bidden.

Resumé: leef naar Gods wil, en bid om een wil die wilt wat Hij wil.
Maar deze nood moet je eerst wel persoonlijk beseffen en niet ervan uitgaan n.a.v. men zegt dat we ons niet kunnen bekeren.

We moeten het eerst persoonlijk doorleven dus eerst onszelf proberen te bekeren en als dat dan niet lukt is er maar 1 vluchtweg en dat is Jezus.
Plaats reactie