Duurzame genade

xgnoom

Duurzame genade

Bericht door xgnoom »

Oorspronkelijk gepost door ndonselaar
Het geloof wat vriend kan blijven met de wereld is verdacht. Immers Gods Woord spreekt ons toe 'zij haten u, immers zij hebben ook Mij gehaat'. Onze vrienden opzoeken op plaatsen van het verderf kan alleen, zoals ik al eerder schreef, als dat is om ze te waarschuwen voor het verderf! Welk verderf? De hel van de eeuwige Godverlatenheid. De hel, waar geen plaats meer kan zijn voor Zijn Naam.
Ik denk dat Madtice zich hier niet zozeer om zijn eigen zieleheil druk maakt, maar over dat van zijn vrienden.

Om mijn eigen ziel maak ik mij in elk geval niet meer druk: I'm in.
Gaat heen en leert wat het betekent: Barmhartigheid wil Ik en geen offerande
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Je bent al gearriveerd xgnoom?
jacob

Bericht door jacob »

Om mijn eigen ziel maak ik mij in elk geval niet meer druk: I'm in.
Christus heeft dat nooit beloofd. In deze wereld zult gij verdrukking lijden. Ook geestelijke

zie ook posting ndonselaar

[Aangepast op 14/7/03 door jacob]
xgnoom

Bericht door xgnoom »

Ik vrees dat je me hierin niet kunt aanvallen: niemand kan mij scheiden van Christus, Rom 8: 38-39. Nooit!!!
jacob

Bericht door jacob »

Ik vrees dat je me hierin niet kunt aanvallen: niemand kan mij scheiden van Christus, Rom 8: 38-39. Nooit!!!
met alle respect hoor, wie valt jou nou eigenlijk aan.
niemand.

Er word alleen gevraagd hoe het kan dat je In bent zoals je dat zelf zegt. Alsof de hemel op aarde begint. Het is volstrekt onrealistisch dat er geen geestelijke aanvechtingen zijn. Absoluut volstrekt buiten de waarheid.
xgnoom

Bericht door xgnoom »

Dat was een beetje stekelig bedoeld ;).

Ik zeg ook niet dat er geen geestelijke aanvechtingen zijn. Ik zeg wel dat deze geestelijke aanvechtingen ons niet kunnen scheiden van Christus. Waar het om gaat is berouw over de zonden, niet dat we proberen te voorkomen dat we zondigen. Dat lukt ons toch niet. Hij heeft ons verlost van de angst voor de eeuwige dood. Door Hem kunnen we rein voor God staan.

Dit lijkt me de kern van het christelijk geloof: verlossing door geloof alleen. Onvoorwaardelijke verlossing. Zekerheid.

Anders heeft het christelijk geloof toch geen zin meer?
parsifal

Bericht door parsifal »

Ik vind het behoorlijk tekenend hoe xgenoom hier na zo'n aanspraak benaderd wordt. Met de mond belijden dat het Eeuwige leven al op aarde begint, maar "o wee", als iemand dat op zichzelf betrekt.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
jacob

Bericht door jacob »

dat is gewoon niet waar parsifal,

Als iemand zegt dat hij zich niet meer druk maakt om zijn ziel omdat die toch behouden is vind ik dat op z'n zachts gezegd een beetje vreemd. Er zijn genoeg voorbeelden in de bijbel waarin geloof wordt bestreden. Daar moeten we niet overheen zien. tuurlijk zullen er verschillen zijn in aanvechtingen. Maar waar de Heere een kerk bouwt, bouwt de duivel zijn kapel.

maar goed xgnoom heeft het al nader toegelicht

[Aangepast op 15/7/03 door jacob]
xgnoom

Bericht door xgnoom »

De zinsnede 'het gaat er niet om dat we proberen te voorkomen dat we zondigen' is iets te grof uitgevallen.

Wat ik bedoelde is: De zonde regeert niet meer over je. Dat is genade. Door genade ben je rechtens vrij van de zonde.

Dat betekent natuurlijk niet dat je niet meer zondigt. Maar dat betekent m.i. wel dat je niet meer bang hoeft te zijn voor 'besmetting'. Nu zeg ik het weer hard: Als je bang bent om bemset te worden door de zonde verwacht je het niet volledig van Gods genade. Je moet immers zelf ook nog iets doen.

Jezus gaat in Mat 9 op zoek naar de zondaars, hij heeft persoonlijke omgang met hen. Ik denk dat je Mat 9 eigentijds kunt vertalen naar: Jezus ging wel naar de bioscoop. Want voor de Farizeen (zeg maar: de gevestigde orde) was het behoorlijk schokkend dat Jezus met tollenaars omging: Waarom eet u met tollenaars en zondaars? Want zoiets deed je niet.

Jezus discussieerde wel met de Farizeen, maar kwam voor de tollenaars en de zondaars. Zij weten wel dat ze fout zitten dat ze in de ellende liggen en dat ze daar zelf niet meer uitkomen. Daarom kunnen ze alleen nog maar Jezus aangrijpen als hun verlosser.

De Farizeen niet. Zij waren 'een heel eind' met hun regels en hun vrome levensstijl en met hun theologie. Voor de Farizeen was de theologie alles en ze hielden zich er voortdurend mee bezig. Toch kwam Jezus niet voor hen.

Hij kwm voor de 'gebrokenen'. Gaat heen en leert wat het betekent: Barmhartigheid wil Ik en geen offerande. Jezus is niet op zoek naar vrome levensstijl, degelijke theologie ed. Hij wil je hart. Helemaal, en niet een afgewogen, gerationaliseerde maat. Het gaat er namelijk niet om dat je je offers getroost om je verlossing te bewerken, maar dat iets geeft om de mensen, dat je barmhartig bent -> naastenliefde -> de wet = God dienen in alles.

Dit kun je alleen door genade. Dat krijg je door geloof.

[Aangepast op 15/7/03 door xgnoom]
jacob

Bericht door jacob »

Jezus gaat in Mat 9 op zoek naar de zondaars, hij heeft persoonlijke omgang met hen. Ik denk dat je Mat 9 eigentijds kunt vertalen naar: Jezus ging wel naar de bioscoop. Want voor de Farizeen (zeg maar: de gevestigde orde) was het behoorlijk schokkend dat Jezus met tollenaars omging: Waarom eet u met tollenaars en zondaars? Want zoiets deed je niet.
knap hoor van jou om mensen te bekeren die niet eens lijfelijk aanwezig zijn in een bioscoop. De mensen die er wel zijn zitten naar een doek te staren dus van evangeliseren wat Jezus WEL DEED bij de zondaren kan in een bioscoop geen sprake van zijn.

Jezus ging naar zondaren toe om ze uit de zonden te halen. Lijkt me een belangrijke aspect. Hij ging zich niet aan zondigen verlustigen. Wat iedereen doet als hij/zij naar de bioscoop gaat.

Dat betekent natuurlijk niet dat je niet meer zondigt. Maar dat betekent m.i. wel dat je niet meer bang hoeft te zijn voor 'besmetting'. Nu zeg ik het weer hard: Als je bang bent om bemset te worden door de zonde verwacht je het niet volledig van Gods genade. Je moet immers zelf ook nog iets doen.
inderdaad niet de zonde opzoeken. Die is heel vaak wel te vinden in de bios

[Aangepast op 15/7/03 door jacob]
xgnoom

Bericht door xgnoom »

Het gaat mij even om het schokkende van Jezus' handelen te illustreren, en niet om de bioscoop op zich. De tollenaars hadden ook een slechte reputatie vanwege hun corruptie en ongetwijfeld extravagante levensstijl, die ze zich door uitbuiting konden veroorloven. Wil je dar als christen iets me te maken hebben? Toch gaat Jezus daarheen...
xgnoom

Bericht door xgnoom »

Ik vind deze discussie overigens nog wel on-topic. M.i. wordt in het artikel geloof en theologie (=kennis) gelijkgetrokken. Als de kennis beneden de maat is is ook het geloof beneden de maat. Je kunt je geloof wel verdiepen door kennis, maar niet verbeteren want dan doe je het toch weer zelf.
ndonselaar
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Xgnoom,

Ben je het er wel mee eens dat ook de gelovige 'vlees' is en blijft? Dus de heiligmaking ligt in ons, maar in Christus. De gelovige is geen zondaar omdat hij zondigt, nee hij kan niet anders doen omdat hij zondaar is.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Egbert

Bericht door Egbert »

Oorspronkelijk gepost door ndonselaar
Xgnoom,

Ben je het er wel mee eens dat ook de gelovige 'vlees' is en blijft? Dus de heiligmaking ligt in ons, maar in Christus. De gelovige is geen zondaar omdat hij zondigt, nee hij kan niet anders doen omdat hij zondaar is.

Niek, is je laatste zin wel helemaal waar?. Puur gevoelsmatig zou ik zeggen: "dat de wedergeboren gelovige wel degelijk tegen de zonde heeft te strijden, hij/zij heeft de kracht van Christus gekregen om tegen de zonde te strijden". Nogmaals ik heb nog geentijd gehad om dit te gronden op Gods Woord, maar is puur gevoelsmatig.
Met vriendelijke groet, Egbert.

Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15

ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
xgnoom

Bericht door xgnoom »

Mijn punt is niet dat je minder gaat zondigen, maar dat je niet meer onder het oordeel valt. De zonde die je doet worden je vergeven. Zondermeer.

Je blijft gewoon zondig mens. Maar je leeft niet meer onder de vloek van de wet, maar onder de genade. Je bent vrij van het oordeel door Jezus Christus (Rom 8:1).
Plaats reactie