Wereldgelijkvormigheid

Madtice

Wereldgelijkvormigheid

Bericht door Madtice »

Even over de tekst dat wij niet wereldgelijkvormig worden, omdat ik die tekst in bijna elke topic naar m'n hoofd krijg geslingerd:

Wereldgelijkvormigheid heeft niets te maken met daden, maar met denken. Paulus heeft het in die tekst over denken als de wereld. Wat dat is wil ik best wel een keer uiteenzetten (althans, mijn visie daarop), maar die tekst slaat niet op daden. Waarom zegt hij dan ergens anders "Ik mag alles doen, maar niet alles is nuttig". Dat zou dan zichzelf tegenspreken, toch?

Kunnen we hier even apart over discusseren, wel zo makkelijk, naar ik dacht :)
jacob

Bericht door jacob »

Waarom zegt hij dan ergens anders "Ik mag alles doen, maar niet alles is nuttig". Dat zou dan zichzelf tegenspreken, toch?
Snap jou niet hoor Madtice. Zullen we dan maar alles gaan doen van God verboden heeft.
Ik vind dat je vaak heel kort door de bocht gaat en dat je niet Schrift met Schrift vergelijkt.

Alles wat niet tot Gods eer is, dat is zonde.

Volgens mij betekent wereldgelijkvormig het volgende.

Alles doen naar de maatstaven die in een tijd gelden. De regels van die tijd volgen. en naar een eigen idealisme zoeken buiten de bijbel.

Leg mij is uit waarom je verschil maakt tussen denken en daden?
KurtYo

Bericht door KurtYo »

Wereldgelijkvormigheid heeft in ieder geval niet veel te maken met het uiterlijk. Iedereen mag trouwens ook tot God komen of hij/zij nu punker of refo is... Echt God draait zich voor niemand om. Verder denk ik dat daden wel wereldgelijkvormig kunnen zijn. Want daden en denken gaan samen en zijn niet los van elkaar te zien. Maar over de invulling ervan en wat nu precies gelijkvormigheid is daar zullen de meningen van veel refo's en mijn mening en die van Madtice over verschillen ;)
Dathenum

Bericht door Dathenum »

Maar gij geheel anders! Dat is wat de apostel schrijft. In de wereld, maar niet van de wereld.

Dit wil niet zeggen dat wij een compleet wetboek met allerlij regeltjes en gedragscode moeten gaan volgen, zoals de farizeen deden. We hebben ook iets als de christelijke vrijheid (uitersten zijn: wetticisme en losbandigheid).

Omdat de weg der zaligheid aan ons is geopenbaard door God's woord moeten wij uitstralen dat wij onze schat niet op deze aarde zoeken. Dat wij iets beters hebben ontdekt, en dat ons verlangen niet meer uitgaat naat het begeren en de geneugten dezer wereld. En daar heb je wat de bijbel bedoelt met het niet wereldgelijkvormig zijn. Het is niet een kwestie van uit een dik wetboek leven, maar wel van uit de vrucht kent men de boom.
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Madtice zegt dat wereldgelijkvormigheid niet in het doen en laten maar in het denken zit.
KurtYo zegt dat het niet veel met het uiterlijk te maken heeft.

Laat ik het zo zeggen: de vreze des Heeren gaat zowel over praat, daad en gewaad. In de Bijbel wordt zowel ge-eist dat wij onze gedachten, gesprekken en keuzes.
Waarom moeten wij wederom geboren worden? Omdat wij van nature een boos hart hebben, met boze gedachten en ons eigen ik met onze eigen begeerlijkheden op de troon hebben zitten.
Madtice en KurtYo, dat uit zich toch ook in de daden? Als ons hart boos is, dan uit zich dat toch in een leven van zonde. Zoals Dathenum zei: Aan de vrucht kent men de boom?

Nu, wordt veranderd door de vernieuwing van uw gemoed, en wordt niet wereldgelijkvormig. Wanneer zijn wij wereldgelijkvormig? Als wij toegeven aan de begeerlijkheden van ons vlees, onze ogen en de grootsheid van het leven, als dat ons beheerst (1 Joh. 2:16).

Als we naar de disco gaan, dan is dat een uiting van wereldgelijkvormig denken. Men wil zich uitleven, in een sfeer van drugs en overmatig alcoholgebruik en uitdagende meisjes wagen.
Als we grof taalgebruik bezigen, dan zijn we ook wereldgelijkvormig.
kridje
Contacteer:

Bericht door kridje »

Als ons denken wereldgelijkvormig is dan zal ook onze daden dat zijn! Alle delen van een mens (gedachten, woorden en werken) hangen aan elkaar en laten zien hoe iemand is. God eist ons hele leven op dus ook de woorden en daden. Hoe kunnen we dan zeggen dat het alleen om het denken gaat? Kijk eens naar het O.T.; ging het God toen ook alleen om het denken t.a.v. zijn volk?

Denk eens aan het dansen om het gouden kalf! Het denken was opzich goed (klinkt erg ongelukkig maar zeg het toch zo om het goed duidelijk te maken), maar de uitvoering niet! God strafte omdat ze hem verkeerd diende dus straf ook op de werken!

[Aangepast op 12/6/03 door kridje]
england

Bericht door england »

Inderdaad! En hoe je denkt komt tot uitdrukking in hoe je leeft. Als ons denken door God bekeerd is dan zal dat in onze levenswandel tot uitdrukking komen. Dat kan haast niet anders. Als het toch anders is dan moeten we ons maar afvragen of we wel genoeg kennis van God hebben! Immers, in de ogen van een heilig God zijn bepaalde dingen niet mogelijk! En willen we dat zelf ook niet meer!
Grace

Bericht door Grace »

Oorspronkelijk gepost door Kislev
Even de Nederlandse vertaling van een tekst. Eerst graag commentaar, daarna leg ik het wel uit.

Ik geloof in een wrede God die me naar zijn beeld geschapen heeft,
En die ik in mijn toorn aanroep.
Uit de schurkachtigheid van een kiem of een atoom ben ik als schurk geboren.
Ik ben doortrapt omdat ik mens ben,
En ik voel in mij het slijk als oerstof.
Ja, dit is mijn geloof!
Ik geloof, met dezelfde overtuiging als het weduwvrouwtje in de kerk,
Dat het kwaad dat ik bedenk en uitvoer mijn lotsbestemming dient.
Ik geloof dat de rechtvaardige een komediant is die spot met zijn gezicht en met zijn hart;
Dat alles in hem leugenachtig is;
tranen, kus en blik,
offervaardigheid en eer.
En ik geloof dat de mens van de kiem
van de wieg tot de worm van het graf
de speelbal is van een onbillijk lot.
Na al die zotternij komt de Dood.
En dan? - De Dood is het Niets.
De hemel is een oeroud sprookje.

[Aangepast op 13/6/03 door Kislev]
De hare rijzen je toch ter bergen als je dit leest.

En dan ga ik toch een stap verder hoor parsiafal, madthice, KurtYo
en anderen. Alle (pop)muziek is zonde!!!! Waarom? Omdat een neutrale houding in de muziek ook zonde is voor God.

Wie niet voor God is, die is tegen God!! Zo radicaal is het. Ja en dat geld inderdaad voor alle muziek die er is.

Al wat uit het geloof niet gedaan wordt is ook zonde. Ook dit geld voor alles en niet in het minst voor popmuziek.

Ik heb ooit een keer een les gekregen van een geoefend kind des Heeren. Hij zei het volgende:"

Stel het christenleven voor als een reis naar een het topje van een hele hoge steile berg. Er loopt een weg omhoog en de het is de bedoeling dat we via die weg omhoog gaan. Naast ons is er een gigantisch diep ravijn. Het ravijn van de wereld, de zonde, het verleden, je oude mens, de dood, etc.
Door het gelovige omhelzing van Christus en al Zijn weldaden worden we door de Heere zelf op die weg geplaatst.
HEt is niet de bedoeling dat we opnieuw in dat ravijn van de wereld, etc terecht- komen. Zou je dat trouwens willen, opnieuw in dat ravijn van de zonde terechtkomen. Weet je hoeveel de Zoon van God het heeft gekost om je uit dat ravijn te halen? Besef je wel hoe duur de prijs was voor de zonde.

Nou, zei die man, weet je wat wij als christenen nu doen. We willen zo dicht mogelijk langs dat randje van dat ravijn, van de wereld, etc omhoog komen. We willen nog zoveel mogelijk van de wereld mee genieten om toch nog christen te heten/lijken.

Maar dat is juist niet wat de bedoeling is. Een kind van God blijft zo ver mogelijk bij dat ravijn vandaan. Stel je voor dat hij er weer in valt. Zou je dat willen? In der eeuwigheid niet, toch?

Nou en iedere keer hoor je het weer dat de mensen via dat randje omhoog willen lopen.

Allemaal proberen we christen te zijn en toch nog zoveel mogelijk van de wereld, van mijn part de godsdienstige wereld, mee te pikken.

Mijn advies is: blijf nou(dat is echt de veiligste weg die de Heere aanwijst in Zijn Woord) zo ver mogelijk bij dat ravijn vandaan. Dan zal je zo veilig mogelijk boven komen.

mvrgr, Grace
Want de zaligmakende genade Gods is verschenen aan alle mensen.(SV, Titus 2:11)
parsifal

Bericht door parsifal »

Grace,

nog een opmerking. Hoe vaak wordt de muziek in de Bijbel gebruikt? Voor mezelf heb ik gezien dat muziek iets kan toevoegen. Het is niet dicht langs de afgrond balanceren maar het zijn de stenen die God geplaatst heeft als hulp om verder te komen op het pad.

Vaya con Dios,

parsifal
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Madtice

Bericht door Madtice »

Romeinen 12:2

En wordt deze wereld niet gelijkvormig, maar wordt veranderd door de vernieuwing UWS GEMOED, opdat gij moogt beproeven welke de goede en welbehagende en volmaakte wil van God is. (StatenBijbel)

En wordt niet gelijkvormig aan deze wereld, maar wordt hervormd door de vernieuwing van UW DENKEN, opdat gij moogt erkennen wat de wil van God is, het goede, het welgevallige en volkomene. (NBG)

Paulus gebruikt deze tekst in met de bedoeling mensen er voor te waarschuwen niet gelijkvormig te worden in het denken aan de wereld. Wat hield dit in? De Romeinen en Grieken, in Paulus tijd, hadden als godsdienst het voor-wat-hoort-wat principe, geef-en-ontvang, als het ware. Dus als jij offers brengt aan de goden, geven de goden jou voorspoed. ZO werkt God niet, en Paulus roept op om in dat opzicht niet gelijkvormig te worden aan de wereld. Dit heeft niets met daden te maken, in dit opzicht: religieuze daden. Over de daden zegt Paulus het volgende in Romeinen 14:2-6

De een gelooft wel, dat men alles eten mag, maar die zwak is, eet moeskruiden. Die daar eet, verachte hem niet, die niet eet; en die niet eet, oordele hem niet, die daar eet; want God heeft hem aangenomen. Wie zijt gijd, die eens anderen huisknecht oordeelt? Hij staat of hij valt zijn eigen heer; doch hij zal vastgesteld worden, want God is machtige hem vast te stellen. De een acht wel den dag boven den anderen dag, maar de ander acht al de dagen gelijk. Een iegelijk zij in zijn eigen gemoed ten volle verzekerd. Die den dag waarneemt, die neemt hem waar den Heere; en die den dag niet waarneemt, die neemt hem niet waar den Heere. Die daar eet, die eet zulks den Heere, want hij dankt God; en die niet eet, die eet zulks den Heere niet, en hij dankt God.

In Paulus' tijd ging de discussie niet over popmuziek, bioscoop en kleding, maar over wel of geen vlees eten en Sabbathsdagen. Paulus advies is simpel: oordeelt elkaar niet op deze daden, want hij die vlees eet dankt daarbij God net zo als hij die geen vlees eet. God heeft hen allen aangenomen. In onze tijd komt dat dus op hetzelfde neer: oordeelt elkaar niet op deze daden, want de christen die popmuziek luistert dankt daarbij God net zo als de christen die geen popmuziek luistert. God heeft hen allen aangenomen.

In I Korinthe 6:12 zegt Paulus het volgende: Alle dingen zijn mij geoorloofd, maar alle dingen zijn niet oorbaar; alle dingen zijn mij geoorloofd, maar ik al onder de macht van geen mij laten brengen.

De enige uitzondering die volgt in het gedeelte daarna is hoererij, verder is men in Christus geoorloofd tot alles, alleen niet alles is even nuttig. Het belangrijkste daarbij is dat men zich niet onder de macht van datgene wat men zich veroorloofd laat brengen. Dat is al bekend natuurlijk: verslaving, obsessie, dat betekent dat het ding jouw controleerd in plaats van jij het ding. In I Korinthe 10:23-33 vat Paulus het nogmaals perfect samen hoe wij onze vrijheid IN CHRISTUS moeten zien. Ik gebruik de NBG vertaling, maar de Statenbijbel laat precies hetzelfde principe zien [tussen deze haakjes voeg ik eigen commentaar toe]:

Alles is geoorloofd, maar niet alles is nuttig. Alles is geoorloofd, maar niet alles bouwt op. Niemand zoeke het zijne, maar wat des andere is [heb je naaste lief dus als jezelf]. Al wat in de vleeshal te koop isis, moogt gij eten, zonder navraag te doen uit gewetensbezwaar, want de aarde en haar volheid is des Heren. Indien een der ongelovigen u uitnodigt en gij wenst te gaan, eet dan alles, wat u wordt voorgezet, zonder dat gij navraag doet uit gewetensbezwaar. Doch indien iemand tot u zegt: dat is gewijd vlees, eet het dan niet, OM HEM, die u dat te kennen gaf, en om het geweten. Ik bedoel nu niet UW geweten, maar dat van die ander. Want waartoe zou MIJN VRIJHEID beoordeeld worden door eens anders geweten? Indien ik onder dankzegging van IETS gebruik maak, hoe kan men kwaad van mij spreken over iets, waarvoor ik dankzeg? Of gij dus eet of drinkt, OF WAT OOK DOET, doet het alles ter ere Gods. Geeft noch aan Joden, noch aan Grieken, noch aan de gemeente Gods aanstoot; zoals ook ik in alles ter wille ben, niet om mijn eigen belang te zoeken, maar dat van zeer velen, OPDAT ZIJ BEHOUDEN WORDEN.

Precies het zelfde principe: als je bij de heidenen bent (Grieken) kun je gewoon meedoen met hen, zonder last te krijgen van je geweten (wees geen aanstoot tot de Grieken/heidenen). Wees een Jood bij de Joden en een Griek bij de Grieken, zoals Paulus het ergens anders mooi zegt. Dat heeft niets te maken met het zondigen, want je doet het tot eer van God.

En nu gaan er twee dingen gebeuren: Ten eerste gaan sommige van jullie zeggen: "dus ik mag alles doen als het maar ter ere van God is. Dan kan ik dus stelen, moorden en hoereren, als het maar ter ere van God is!" Of te wel: de uitzonderingen opnoemen die overigens ook al zijn beantwoord binnen deze tekstgedeeltes: geeft aan niemand (jood, griek/heiden, christen) aanstoot, en doet alles in liefde. Vanuit de wet van de liefde komt de wet van God.

Ten tweede zeggen sommige van jullie nu: "oh, dus er is geen zonde meer" Nee, want alles wat niet uit liefde gedaan wordt, is zonde. Zelfs kerkbezoek dat niet uit liefde gedaan wordt, is zonde, terwijl een bezoek aan de rockconcert met een niet-christelijke vriend uit liefde geen zonde is. In de wet van de liefde ligt de vervulling van de gehele wet (Rom. 13:8-10)

[Aangepast op 13/6/03 door Madtice]
KurtYo

Bericht door KurtYo »

Madtice en KurtYo, dat uit zich toch ook in de daden? Als ons hart boos is, dan uit zich dat toch in een leven van zonde. Zoals Dathenum zei: Aan de vrucht kent men de boom?
Ik zeg niet dat dat niet in daden naar buiten moet komen. Juist wel!!! IK had het over uiterlijk in de zin van: kleding, haardracht, schoenen, etc.
Als we naar de disco gaan, dan is dat een uiting van wereldgelijkvormig denken. Men wil zich uitleven, in een sfeer van drugs en overmatig alcoholgebruik en uitdagende meisjes wagen.
Als we grof taalgebruik bezigen, dan zijn we ook wereldgelijkvormig.
Ja, maar wat heeft dit met mijn reply te maken?
Hoe kunnen we dan zeggen dat het alleen om het denken gaat? j
Mee eens, ik heb al gezegd: denken en doen gaan samen en kunnen in dit geval niet los van elkaar.
En dan ga ik toch een stap verder hoor parsiafal, madthice, KurtYo
en anderen. Alle (pop)muziek is zonde!!!! Waarom? Omdat een neutrale houding in de muziek ook zonde is voor God.
Hmmm, dat is een discussie apart. Maar gelukkig heb je ook gospelrock/pop/etc...? Of bedoel je dat niet?
Al wat uit het geloof niet gedaan wordt is ook zonde. Ook dit geld voor alles en niet in het minst voor popmuziek.
DUS OOK DIE GROTE DIKKE MERCEDES DIE BIJ DE DOMINEE VOOR DE DUUR STAAT!! EN DIE BELACHELIJK DURE PASTORIES! (in een dorp bij mijn ouders in de buurt is er een van bijna een miljoen gulden gebouwd, belachelijk toch??)!!! beetje hypocriet?

Voor de rest even geen commentaar ;) :stu (dit plaatje vidn ik leuk , sorry slaat nergens op...)
xgnoom

Bericht door xgnoom »

Oorspronkelijk gepost door Grace
Mijn advies is: blijf nou(dat is echt de veiligste weg die de Heere aanwijst in Zijn Woord) zo ver mogelijk bij dat ravijn vandaan. Dan zal je zo veilig mogelijk boven komen.
Wat mij betreft is er maar één veilige weg: Jezus Christus.

[Aangepast op 13/6/03 door xgnoom]
Gaat heen en leert wat het betekent: Barmhartigheid wil Ik en geen offerande
KurtYo

Bericht door KurtYo »

Yep, das waar.
Madtice

Bericht door Madtice »

Iedereen gaat er maar meteen van uit dat als je als christen naar de disco gaat je ook maar meteen gaat vloeken, drugs, drank en "uitdagende meisjes" gaat gebruiken, maar dat is natuurlijk pure onzin. Dat zijn van die vooroordelende conclusies waar je echt de hele discussie scheef zet.
KurtYo

Bericht door KurtYo »

disco's zijn niet mijn favoriet, maar ik veroordeel de mensen niet hoor, die daar naar toe gaan ;)
Plaats reactie