Droefheid naar God toe

Madtice

Droefheid naar God toe

Bericht door Madtice »

Sommige mensen maken in sommige topics melding van het feit dat de Bijbel zou zeggen dat we droefheid naar God moeten tonen. Zouden die mensen dat willen ondersteunen met Bijbelteksten die dat zeggen? Dus Bijbelteksten in de trant van "Verheugd u, want...", maar dan met Droefheid naar God toe.
Matthijs

Bericht door Matthijs »

“Nu verblijde ik mij, niet omdat gij bedroefd zijt geweest, maar omdat gij bedroefd zijt geweest tot bekering; want gij zijt bedroefd geweest naar God, zodat gij in geen ding schade van ons geleden hebt.â€
Liever Turks dan Paaps
limosa

Bericht door limosa »

2 Korinthiërs 7 : 9

Nu verblijde ik mij, niet omdat gij bedroefd zijt geweest, maar omdat gij bedroefd zijt geweest tot bekering; want gij zijt bedroefd geweest naar God, zodat gij in geen19) ding schade van ons geleden hebt.

Handig, dat Google . . .
limosa

Bericht door limosa »

Ook het vervolg is trouwens lezenswaardig.

2 Korinthiërs 7 : 10

Want de droefheid naar God werkt een onberouwelijke bekering tot zaligheid; maar de droefheid der wereld werkt den dood.
Matthijs

Bericht door Matthijs »

Prediker 7:3 "Het treuren is beter dan het lachen; want door de droefheid des aangezichts wordt het hart gebeterd."

Rom.9:2 "Dat het mij een grote droefheid, en mijn hart een gedurige smart is."

2Kor. 6:"10 Als droevig zijnde, doch altijd blijde; als arm, doch velen rijk makende; als niets hebbende, en nochtans alles bezittende." Paulus zegt hier: Ik ben droevig, maar altijd blij.

Lees ook Hebr.12 even. Altijd blijdschap en vreugde?
Liever Turks dan Paaps
ndonselaar
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Madtice, je schrijft dat er iedere keer op dit forum geschreven wordt dat we de droefheid naar God moeten tonen.

Nu is bij die droefheid van kunnen geen sprake ook niet van moeten, ook dat is een geheim wat alleen die kunnen verstaan die door het geloof deze belofte hebben omhelsd: 'Zalig zijn zij die treuren'.

Groeten,
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
PeterB

Bericht door PeterB »

helemaal mee eens donselaar.

Madtice, we zouden het zo uit kunnen leggen:
Als de Heilige Geest de mens gaat bewerken en het Woord gaat toepassen in het hart van de zondaar, dan gaat deze zondaar zijn staat tegenover God zien, maar ook de staat die hij/zij innam voor de zondeval (in harmonie met God en Zijn Schepping en in alles Zijn eer bedoelen). Die zondaar gaat dat dan (onder de leiding van de Heilige Geest) zeg meer vergelijken en gaat dan ontdekken welk een boze en verloren zondaar hij/zij werkelijk is. De Heilige Geest gaat diezelfde mens dan zo bewerken dat er geen uitweg meer mogelijk lijkt, want de wet Gods die verdoemt die zondaar, maar ook het Evangelie gaat anders aanspreken. Er blijkt nog een Weg te zijn. De zondaar gaat dan als een treurige (zie o.a. de gelijkenis van de farizeër en de tollenaar) bidden tot God.
Het is dus een droefheid over de zonden tegen God, die juist uitdrijft om bij diezelfde God aan te kloppen om vergeving. En we kennen allemaal de tekst: "Klopt en u zal open gedaan worden.....etc"
Toch wil dit natuurlijk niet zeggen dat er altijd droefheid is. Als Christus overkomt in het hart, dan springt dat hart op van vreugde.
Matthijs

Bericht door Matthijs »

Zefanja 3:12 "Maar Ik zal in het midden van u doen overblijven een ellendig en arm volk; die zullen op den Naam des HEEREN betrouwen."

Dit is heel wat anders dan alle dagen huppelen en blij zijn en altijd vol van geloof!

Ja, ook vreugde moet gekend worden, maar dat is geen vreugde van deze wereld die vergaat.
Maar dat is een hartelijke vreugde in God door Christus.

Dat is een vreugde, je zou haast zeggen in zijn droefheid. Gods kind lacht door zijnen tranen heen. Paulus zegt: Ik ben droevig, doch altijd blijde. Maar het hoort er wel bij. Die droefheid kan niet gemist worden, maar die blijdschap kan ook niet gemist worden. Want het is het kenmerk van het ware leven die blijdschap.

Het is niet zo, ik ben zo blij omdat ik zo blij ben. En ook niet: Ik ben zo blij dat ik een kind van God ben. Maar ze zijn zo blij, dat God in Christus naar zondaren om ziet. Het verlorene zoekt. En het verdorvene vernieuwt. Dat is iets om te bewonderen! Dan kun je van blijdschap wel eens niet meer praten of zingen..

Zou Paulus altijd gelachen en gejubeld hebben in zijn leven hier op aard?

Van de Heere Jezus lees je nergens dat hij gelachen heeft. Je leest wel dat hij geweend heeft. Jezus weent bij het graf van Lazarus. Jezus weent als Hij zegt: Jeruzalem. Jeruzalem, gij die de profeten dood. Om menigmaal heb ik u bijeen willen vergaderen.

[Aangepast op 19/6/03 door Matthijs]
Liever Turks dan Paaps
Matthijs

Bericht door Matthijs »

Madtice,

Je zou eens het boekje “De droefheid naar Godâ€
Liever Turks dan Paaps
WSO

Bericht door WSO »

Er staat KATA THEOU.
Het woordje KATA wordt uitgebruikt voor de evangeliën. EUANGELION KATA LOUKAN is dan het Evangelie NAAR Lukas. Het is dus niet 'in de richting van', maar 'op de wijze van', dus droefheid zoals God het wil. Dat staat er.
Pied

Bericht door Pied »

Dat wordt door Wisse zo ook verklaard, WSO.
Madtice

Bericht door Madtice »

OKee, prachtig, mooie gedeeltes over de droefheid van het volk naar God toe. Veel teksten van onder het oude verbond, maar goed, die gelden (soms) ook voor ons natuurlijk. Inderdaad, wij zijn zondaars, en moeten dus oprecht berouw hebben naar God toe en dat kan alleen als we droefheid hebben over onze staat van dienst.

Nu een tweede: zou iedereen die hier gepost heeft over de droefheid van het bestaan ook de Bijbel willen naslaan op alle teksten die gaan over 'zich verheugen in God' of oproepen (van vooral het Nieuwe Testament) om 'blij' te zijn en dan die teksten samen met de teksten over droefheid in balans brengen, zodat er geen eenzijdig beeld ontstaat.
Uiteraard kun je je bevindingen in dit topic plaatsen, zodat het mooi in de juiste volgorde staat: droefheid, verlossing, blijdschap... (of te wel: ellende, verlossing, dankbaarheid).

[Aangepast op 23/6/03 door Madtice]
limosa

Bericht door limosa »

de Bijbel willen naslaan op alle teksten da's wel veel Madtice, alle teksten maar hier alvast ééntje:

Psalm 97:11 (onberijmd, Statenvertaling)

Het licht 18) is voor den rechtvaardige gezaaid 19), en vrolijkheid voor de oprechten van hart.

Met de kanttekeningen erbij:
18) Het licht
Dat is, voorspoed en geluk, vreugde en blijdschap, gelijk Esther 8:16. Zie Job 18:6.

19) gezaaid
Het gaat met den troost, die den vromen bereid is, gelijk met het zaad, dat in de aarde geworpen wordt, hetwelk zo straks niet opgaat, maar het blijft dikwijls lang in de aarde liggen eer het voortkomt; doch het brengt daarna schone vruchten voort. De rechte vreugde en vrucht der kinderen Gods is hun in den hemel bereid, maar nu verborgen.
Madtice

Bericht door Madtice »

Dank je Limosa, je tekst ondersteunt mijn oproep zeer goed! Vind die balans tussen droefheid en blijdschap, en leg niet alle aandacht op de droefheid en de ellende!
ndonselaar
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Zullen we deze tekst eens vanuit een ander licht bezien? Spreekt deze tekst niet van Gods volk? Als ze droefheid naar God tonen dan zal de Geest werken een onberouwelijke bekering. Tonen ze de droefheid naar de wereld, dan verachteren ze in de genade.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Plaats reactie