Stelde de Heere Jezus voorwaarden?

Plaats reactie
Matthijs

Bericht door Matthijs »

"Heere, zijn er ook weinigen, die zalig worden? En Hij zeide tot hen: Strijdt om in te gaan door de enge poort; want velen, zeg Ik u, zullen zoeken in te gaan, en zullen niet kunnen;"

Voorwaarde: strijden

Je zou het toch eerder zou verwachten: Heere, zijn er ook weinigen, die zalig worden? En Hij zeide tot hen: Geloof alleenlijk in Mij; want velen, zeg Ik u, zullen zoeken in te gaan, en zullen niet kunnen;

En dan deze van de rijke jongeling "Goede Meester! wat zal ik doen, opdat ik het eeuwige leven beerve?"
"En Jezus zeide tot hem: Wat noemt gij Mij goed? Niemand is goed, dan Een, namelijk God.

[opmerkelijk dat de Heere Jezus de geboden aanhaald)

19 Gij weet de geboden: Gij zult geen overspel doen; gij zult niet doden; gij zult niet stelen; gij zult geen valse getuigenis geven; gij zult niemand te kort doen; eer uw vader en uw moeder.

20 Doch hij, antwoordende, zeide tot Hem: Meester! al deze dingen heb ik onderhouden van mijn jonkheid af.

21 En Jezus, hem aanziende, beminde hem, en zeide tot hem: Een ding ontbreekt u; ga heen, verkoop alles, wat gij hebt, en geef het den armen, en gij zult een schat hebben in den hemel; en kom herwaarts, neem het kruis op, en volg Mij."

Voorwaarde: Geboden houden. Alles verkopen.

Dus toch voorwaarden?
Egbert

Bericht door Egbert »

Oorspronkelijk gepost door Matthijs

"Heere, zijn er ook weinigen, die zalig worden? En Hij zeide tot hen: Strijdt om in te gaan door de enge poort; want velen, zeg Ik u, zullen zoeken in te gaan, en zullen niet kunnen;"

Voorwaarde: strijden

Je zou het toch eerder zou verwachten: Heere, zijn er ook weinigen, die zalig worden? En Hij zeide tot hen: Geloof alleenlijk in Mij; want velen, zeg Ik u, zullen zoeken in te gaan, en zullen niet kunnen;

En dan deze van de rijke jongeling "Goede Meester! wat zal ik doen, opdat ik het eeuwige leven beerve?"
"En Jezus zeide tot hem: Wat noemt gij Mij goed? Niemand is goed, dan Een, namelijk God.

[opmerkelijk dat de Heere Jezus de geboden aanhaald)

19 Gij weet de geboden: Gij zult geen overspel doen; gij zult niet doden; gij zult niet stelen; gij zult geen valse getuigenis geven; gij zult niemand te kort doen; eer uw vader en uw moeder.

20 Doch hij, antwoordende, zeide tot Hem: Meester! al deze dingen heb ik onderhouden van mijn jonkheid af.

21 En Jezus, hem aanziende, beminde hem, en zeide tot hem: Een ding ontbreekt u; ga heen, verkoop alles, wat gij hebt, en geef het den armen, en gij zult een schat hebben in den hemel; en kom herwaarts, neem het kruis op, en volg Mij."

Voorwaarde: Geboden houden. Alles verkopen.

Dus toch voorwaarden?
Ik denk dat het in zoverre 'voorwaardelijk' is, dat in genoemde voorbeelden (er zijn er zo nog veel meer op te noemen) diegene die denken zonder strijdt in te kunnen gaan juist moeten strijden (tegen zondige afwijkingen in hun leven) en dat mensen die erg gehecht zijn aan bepaalde dingen juist die dingen (voorbeeld rijke jongeling) moeten afstoten (ook dat kunnen bepaalde (boezem)zonden zijn) . Het is niet zo dat alle voorbeelden ook voor alle mensen zijn want dan krijg je weer een wettisch leven als je denkt aan voorwaarden te moeten voldoen. belangrijkste 'voorwaarde' is dat we Christus moeten volgen en we kunnen iemand alleen volgen als we hem kennen!
Met vriendelijke groet, Egbert.

Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15

ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

De Heere Jezus stelt geen voorwaarden aan de mens om daardoor tot de zaligheid te komen, geen enkele.
Dat is ook onmogelijk, want wij zijn dood in zonden en misdaden en kunnen aan geen enkele voorwaarde voldoen.
Als er voorwaarden zouden gelden, kon er niemand zalig worden...

Hoe dan de door jouw aangehaalde teksten te verstaan ?

De genoemde zaken die Hij eist en beveelt worden tegelijk door Hem zelf gewerkt in het leven van Zijn kinderen.
Hij zorgt er voor!

De Schotse oudvaders zeiden: beter geen Evangelie dan een voorwaardelijk Evangelie.

Dat neemt niet weg dat het ware zaligmakende geloof in de vruchten openbaar komt, vruchten van geloof en bekering die Hij zelf gewerkt heeft.
Dat lijkt me een gezondere benaming dan voorwaarden.
Mirja

Bericht door Mirja »

faith zonder werken is doodt...
christenen zijn zealous of goede werken..
feeding the poor, clothing the naked..
visiting the sick and those in prison and
the widows in their affliction and keeping
themselves unspotted van de wereld.
sorry dit kan ik niet in nederlands zegen.
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

Oorspronkelijk gepost door Mirja
faith zonder werken is doodt...
christenen zijn zealous of goede werken..
feeding the poor, clothing the naked..
visiting the sick and those in prison and
the widows in their affliction and keeping
themselves unspotted van de wereld.
sorry dit kan ik niet in nederlands zegen.
Juiste toevoeging, lily.
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

De Heere Jezus stelde voorwaarden aan een gelovige, zoals lily die noemt. De Heere Jezus stelt geen voorwaarden aan een ongelovige, zoals de oudvaders het altijd gezegt hebben. Want Christus, als wij nog krachteloos waren, is te Zijner tijd voor de goddelozen gestorven.
memento

Bericht door memento »

Ook aan de gelovige stelt God geen voorwaarden. Het woord voorwaarden heeft nl. zo'n geladen klank, waarmee we geen recht doen aan de liefde tot God en de naaste, waaruit de goede werken voortvloeien.

Daarbij breng je de gruwelijke dwaling van de mogelijkheid van de afval der heiligen binnen, nl. als goede werken een voorwaarden zijn, en ik in een tijd van geestelijke ingezonkenheid deze niet doe, dan voldoe ik dus niet aan de voorwaarden, en heb dus ook geen deel aan de zaligheid.

Nee, ik denk dat het beter is om het anders te stellen. Goede werken zijn een vrucht van het geloof. Bij de wedergeboorte schept God in ons een nieuw hart. Een hart dat het goede wil doen, en het kwade haat. Daardoor kunnen én willen we goede werken doen. Goede werken zijn dus geen vóórwaarden voor geloof, maar juist het gevólg van een waar geloof.
Sabra

Bericht door Sabra »

Ik denk dat Jezus één voorwaarde stelt, nl in Marcus 16:16

Wie gelooft en gedoopt is zal worden gered, maar wie niet gelooft zal worden veroordeeld.
Plaats reactie