Hoewel ik niet weet of mijn titel goed gekozen is wil ik graag het volgende aan jullie vragen cq met jullie delen.
Stel je hebt op een moment volledig mogen breken met A (vul maar in), omdat je dat als zondig ervoer.
Na verloop van tijd probeer je dat principe aan anderen uit te leggen en voel je dat het misschien wel wat ver doorgetrokken was en zou je er best wat genuanceerder over kunnen/willen denken.
Is dat dan slordigheid, ben je dan niet zo alert meer op de zonden, leef je dan te ver bij God vandaan, zodat je zonden niet meer als zodanig herkent? Of ben je in eerste instantie te ver doorgeslagen en kom je dan tot een evenwichtige beslissing?
Ik hoop dat jullie de vraagstelling een beetje begrijpen. Een persoonlijke vraag dus. Ik denk niet dat er 1 antwoord op is, maar hoe gaan jullie er zelf mee om? En zijn er ook lessen te trekken vanuit Gods Woord?
Ontwikkeling zondebesef
Over sommige zaken zou je wat genuanceerder kunnen gaan denken.
Het kan heel goed zijn, dat je, net na je bekering, een bepaalde drang voelt om alles 'goed' te doen bij God. Later kan je in gaan zien dat God op andere zaken let dan die dingen (A dus) dan je eerst aannam. Dat kan je dan wat meer relativeren.
Het lijkt mij een normaal verschijnsel, wat niets te maken hoeft te hebben met vervlakking o.i.d.
Het kan natuurlijk wel vervlakking zijn, maar het hoeft niet.
Het kan heel goed zijn, dat je, net na je bekering, een bepaalde drang voelt om alles 'goed' te doen bij God. Later kan je in gaan zien dat God op andere zaken let dan die dingen (A dus) dan je eerst aannam. Dat kan je dan wat meer relativeren.
Het lijkt mij een normaal verschijnsel, wat niets te maken hoeft te hebben met vervlakking o.i.d.
Het kan natuurlijk wel vervlakking zijn, maar het hoeft niet.
Ik had dat (als ik het goed las) bij de verkering. Ik dacht dat ik helemaal geen sexuele gedachten over mijn vriendin mocht hebben. Maar dat werd gewoon onmogelijk, want dat gebeurde toch elke dag. Elke avond op de knieën en maar worstelen. Op een gegeven moment kwam ik tot de conclussie dat het niet ging lukken. Nu las ik laatst hooglied en de trossen druiven enzo...
Nou, toen ging er wel een wereld voor mij open.
In de bijbel zie je dat (als je goed leest) ook wel eens. Neem nu het offervlees. Door de nieuwtestamentische bijbelboeken heen zie je verboden en toelatingen van het eten van offervlees.
(Toestaan: 1Cor.8 (altans niet tot aanstoot), bijv. Handelingen 15:29 verbod.)

In de bijbel zie je dat (als je goed leest) ook wel eens. Neem nu het offervlees. Door de nieuwtestamentische bijbelboeken heen zie je verboden en toelatingen van het eten van offervlees.
(Toestaan: 1Cor.8 (altans niet tot aanstoot), bijv. Handelingen 15:29 verbod.)
Een aantal opmerkingen:
1. Een overtuiging van wat zonde is, en wat niet, is per persoon verschillend. Voor de één kan een bepaalde daad zondig zijn, voor de ander juist niet. Dat komt omdat ieder mens een paar vlakken heeft waarop hij meer vatbaar is voor verleidingen dan andere mensen. Het gaat om de vraag: kan IK het tegenover God verantwoorden.
2. Het nuanceren van zonde is een gevaarlijke bezigheid. Als je heilig wilt leven kun je beter de zonde van verre mijden, dan de rand op te zoeken. Als je wilt kun je alle zonden nuanceren, zelfs zodanig dat je een enorm onbijbels zondebeeld krijgt.
3. Toets je zondebesef aan de Schrift. Niet alleen het besef op zich, maar ook de manier waarop het tot stand is gekomen. Is het ontstaan uit een drang tot heiligheid. Is het iets wat God van ons vraagt. Is het iets wat we doen om van de mensen gezien te worden? Is het iets waarmee we anderen (hetzij de wereld, hetzij de kerk) tot aanstoot zijn? etc, etc.
Kortom, het gaat over jouw relatie met God. Denk je dat door het doen of laten van bepaalde daden je relatie met God mogelijk in gevaar komt: mijd het dan, en wees ook streng voor je zelf. Beter een te nauw dan een te ruim leven. Maar pas op voor wetticisme en hoogmoed, want beiden zijn ook slecht voor onze relatie met God.
Tenslotte: Er staat geschreven Jak 1:5 En indien iemand van u wijsheid ontbreekt, dat hij ze van God begere, Die een iegelijk mildelijk geeft, en niet verwijt; en zij zal hem gegeven worden. Opvallend dat er staat dat God niet alleen wijsheid wil geven als je het zelf even niet meer weet, maar ook dat Hij niet verwijt. Wij vallen God niet tegen, zelfs niet als we niet meer weten wat nu zonde is en wat niet. Vraag het maar aan Hem, en Hij zál antwoord geven.
[Aangepast op 29/10/2004 door memento]
1. Een overtuiging van wat zonde is, en wat niet, is per persoon verschillend. Voor de één kan een bepaalde daad zondig zijn, voor de ander juist niet. Dat komt omdat ieder mens een paar vlakken heeft waarop hij meer vatbaar is voor verleidingen dan andere mensen. Het gaat om de vraag: kan IK het tegenover God verantwoorden.
2. Het nuanceren van zonde is een gevaarlijke bezigheid. Als je heilig wilt leven kun je beter de zonde van verre mijden, dan de rand op te zoeken. Als je wilt kun je alle zonden nuanceren, zelfs zodanig dat je een enorm onbijbels zondebeeld krijgt.
3. Toets je zondebesef aan de Schrift. Niet alleen het besef op zich, maar ook de manier waarop het tot stand is gekomen. Is het ontstaan uit een drang tot heiligheid. Is het iets wat God van ons vraagt. Is het iets wat we doen om van de mensen gezien te worden? Is het iets waarmee we anderen (hetzij de wereld, hetzij de kerk) tot aanstoot zijn? etc, etc.
Kortom, het gaat over jouw relatie met God. Denk je dat door het doen of laten van bepaalde daden je relatie met God mogelijk in gevaar komt: mijd het dan, en wees ook streng voor je zelf. Beter een te nauw dan een te ruim leven. Maar pas op voor wetticisme en hoogmoed, want beiden zijn ook slecht voor onze relatie met God.
Tenslotte: Er staat geschreven Jak 1:5 En indien iemand van u wijsheid ontbreekt, dat hij ze van God begere, Die een iegelijk mildelijk geeft, en niet verwijt; en zij zal hem gegeven worden. Opvallend dat er staat dat God niet alleen wijsheid wil geven als je het zelf even niet meer weet, maar ook dat Hij niet verwijt. Wij vallen God niet tegen, zelfs niet als we niet meer weten wat nu zonde is en wat niet. Vraag het maar aan Hem, en Hij zál antwoord geven.
[Aangepast op 29/10/2004 door memento]
Inderdaad!
Ookdenk ik dat het erg belangrijk is om daarop gericht te blijven... Dan zie je alles wat je doet en zegt etc in een ander licht!
Pas hadden we een lezing over openbaringen etc, en de wederkomst. Hij stelde dta maar weinig Christenen eigenlijk blij zuden zijn in het Westen: twee jaar hard gewerkt om een bepaalde promotie te halen, en dan alles voor niks geweest...? Net hard gewerkt aan het huis, net je droomhuis gekocht....
Snap je wat ik bedoel? Durven we echt te bidden om de wederkomst, of hebben we zoiets van: nu nog even niet...
Ookdenk ik dat het erg belangrijk is om daarop gericht te blijven... Dan zie je alles wat je doet en zegt etc in een ander licht!
Pas hadden we een lezing over openbaringen etc, en de wederkomst. Hij stelde dta maar weinig Christenen eigenlijk blij zuden zijn in het Westen: twee jaar hard gewerkt om een bepaalde promotie te halen, en dan alles voor niks geweest...? Net hard gewerkt aan het huis, net je droomhuis gekocht....
Snap je wat ik bedoel? Durven we echt te bidden om de wederkomst, of hebben we zoiets van: nu nog even niet...
Ikzelf worstel ook met deze kwestie. Wat is zonde? En hoe erg zondig ik?
Eigenlijk zijn dit rare vragen (want diep in je hart voel je wel wat zonde is en wat niet). Een klein beetje zondigen is per slot van rekening ook zonde.
Maar het is zo menselijk om iets te vergoeilijken in de vorm van "Het kan ook erger". Daarom ben ik het van harte met Memento eens om proberen mijlenver van de zonde verwijderd te blijven.
Persoonlijk ervaar ik dat toch wel als heel moeilijk, maar noodzakelijk.
Eigenlijk zijn dit rare vragen (want diep in je hart voel je wel wat zonde is en wat niet). Een klein beetje zondigen is per slot van rekening ook zonde.
Maar het is zo menselijk om iets te vergoeilijken in de vorm van "Het kan ook erger". Daarom ben ik het van harte met Memento eens om proberen mijlenver van de zonde verwijderd te blijven.
groter dan de Helper is de nood toch niet....
Dan maar het klooster in?Oorspronkelijk gepost door myster
In een klooster vlucht je uit de wereld. Dat is iets anders dan de zonde uit de weg blijven. Ik weet wel dat dat in de praktijk nagenoeg onmogelijk is, maar daar moeten we wel naar streven.Oorspronkelijk gepost door WouterDan maar het klooster in?Oorspronkelijk gepost door myster
Waar komt de zonde uit voort? Uit ons hart. Paulus zegt het zelf; als ik het goede wil doen, dan ligt het kwade mij bij.Oorspronkelijk gepost door mysterIn een klooster vlucht je uit de wereld. Dat is iets anders dan de zonde uit de weg blijven. Ik weet wel dat dat in de praktijk nagenoeg onmogelijk is, maar daar moeten we wel naar streven.Oorspronkelijk gepost door WouterDan maar het klooster in?Oorspronkelijk gepost door myster
Ik hoop niet dat je denkt dat die zonde ergens anders vandaan komt, zodat je je er ver van kunt houden. Dat bedoel ik hiermee.
Okee, dan drukte ik me verkeerd uit: Ik bedoelde dat we moesten proberen de zonden te laten en daarmee plaatsen en gelegenheden waar we snel in verleiding gebracht worden te mijden. Maar vooral bedoelde ik dat je sommige zonden zo achteloos kunt doen, zonder er bij na te denken, doordat je die al zo vaak gedaan hebt, of door je geweten bewust af te sluiten. Daar schuilt m.i. een groot gevaar in.
ik kon me ook al niet voorstelllen een Paapse in de familie te hebben....Oorspronkelijk gepost door myster
Okee, dan drukte ik me verkeerd uit: Ik bedoelde dat we moesten proberen de zonden te laten en daarmee plaatsen en gelegenheden waar we snel in verleiding gebracht worden te mijden. Maar vooral bedoelde ik dat je sommige zonden zo achteloos kunt doen, zonder er bij na te denken, doordat je die al zo vaak gedaan hebt, of door je geweten bewust af te sluiten. Daar schuilt m.i. een groot gevaar in.

Maar je hebt me al zo lang niet meer gesproken, wie weet van welke enge sekte ik lid geworden ben?:,:,:,:,:,:,:,:,:,:,:,Oorspronkelijk gepost door Wouterik kon me ook al niet voorstelllen een Paapse in de familie te hebben....Oorspronkelijk gepost door myster
Okee, dan drukte ik me verkeerd uit: Ik bedoelde dat we moesten proberen de zonden te laten en daarmee plaatsen en gelegenheden waar we snel in verleiding gebracht worden te mijden. Maar vooral bedoelde ik dat je sommige zonden zo achteloos kunt doen, zonder er bij na te denken, doordat je die al zo vaak gedaan hebt, of door je geweten bewust af te sluiten. Daar schuilt m.i. een groot gevaar in.![]()