Een gebroken geest

Plaats reactie
Majorca

Een gebroken geest

Bericht door Majorca »

Het is dankdag vandaag.

Waard om God offeranden te offeren.

Offeranden des geklanks, maar ook de ware offerande die in Psalm 51 genoemd wordt.

Maar wat moeten we eigenlijk verstaan onder een gebroken geest?

Psalm 51
De offeranden Gods zijn een gebroken geest; een gebroken en verslagen hart zult Gij, o God! niet verachten.
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

Oorspronkelijk gepost door Majorca
Het is dankdag vandaag.

Waard om God offeranden te offeren.

Offeranden des geklanks, maar ook de ware offerande die in Psalm 51 genoemd wordt.

Psalm 51
De offeranden Gods zijn een gebroken geest; een gebroken en verslagen hart zult Gij, o God! niet verachten.
Door een oprecht en diep berouw van zonden, en hartelijk verlangen en zuchten naar vergeving van die. (Kanttek)

David wist ook wat offeranden des geklanks waren: Ps 103 vertolkt zo mooi de dankbaarheid:
Een psalm van David. Loof den HEERE, mijn ziel, en al wat binnen in mij is, Zijn heiligen Naam.
2 Loof den HEERE, mijn ziel, en vergeet geen van Zijn weldaden;
3 Die al uw ongerechtigheid vergeeft, die al uw krankheden geneest;
4 Die uw leven verlost van het verderf, die u kroont met goedertierenheid en barmhartigheden;
5 Die uw mond verzadigt met het goede, uw jeugd vernieuwt als eens arends.
6 ¶ De HEERE doet gerechtigheid en gerichten al dengenen, die onderdrukt worden.
7 Hij heeft Mozes Zijn wegen bekend gemaakt, den kinderen Israels Zijn daden.
8 Barmhartig en genadig is de HEERE, lankmoedig en groot van goedertierenheid.
9 Hij zal niet altoos twisten, noch eeuwiglijk den toorn behouden.
10 Hij doet ons niet naar onze zonden, en vergeldt ons niet naar onze ongerechtigheden.
11 Want zo hoog de hemel is boven de aarde, is Zijn goedertierenheid geweldig over degenen, die Hem vrezen.
12 Zo ver het oosten is van het westen, zo ver doet Hij onze overtredingen van ons.
13 Gelijk zich een vader ontfermt over de kinderen, ontfermt Zich de HEERE over degenen, die Hem vrezen.
14 Want Hij weet, wat maaksel wij zijn, gedachtig zijnde, dat wij stof zijn.
15 De dagen des mensen zijn als het gras, gelijk een bloem des velds, alzo bloeit hij.
16 Als de wind daarover gegaan is, zo is zij niet meer, en haar plaats kent haar niet meer.
17 Maar de goedertierenheid des HEEREN is van eeuwigheid en tot eeuwigheid over degenen, die Hem vrezen, en Zijn gerechtigheid aan kindskinderen;
18 Aan degenen, die Zijn verbond houden, en die aan Zijn bevelen denken, om die te doen.
19 ¶ De HEERE heeft Zijn troon in de hemelen bevestigd, en Zijn Koninkrijk heerst over alles.
20 Looft den HEERE, Zijn engelen! gij krachtige helden, die Zijn woord doet, gehoorzamende de stem Zijns woords.
21 Looft den HEERE, al Zijn heirscharen! gij Zijn dienaars, die Zijn welbehagen doet!
22 Looft den HEERE, al Zijn werken! aan alle plaatsen Zijner heerschappij. Loof den HEERE, mijn ziel!
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Jesaja 1:11 Waartoe zal Mij zijn de veelheid uwer slachtoffers? zegt de HEERE; Ik ben zat van de brandoffers der rammen, en het smeer der vette [beesten], en heb geen lust aan het bloed der varren, noch der lammeren, noch der bokken.

Psalmen 40 7 Gij hebt geen lust gehad aan slachtoffer en spijsoffer; Gij hebt mij de oren doorboord; brandoffer en zondoffer hebt Gij niet geeist.
Psalmen 51 18 Want Gij hebt geen lust tot offerande, anders zou ik ze geven; in brandofferen hebt Gij geen behagen.

Ik denk dat je het allereerst in dit perspectief moet zien. In het oude testament offerde men dieren ter verzoening van zonden. Maar God gaf niets om die offers. Het was enkel een voorteken van het Enige Lam. Wat hij wil was niet dieren, maar een gebroken geest en een verslagen hart. Geen dood dier, maar spijt en verootmoediging over de zonde.

Daarbij moet je wel oppassen dat je nu niet denkt dat je God iets kan offeren. Misschien wel in het O.T., maar in het N.T. is er alleen nog de genade en de wet van het geloof over. Daarnaast is de roep om verootmoediging (Jac. 4) niet kleiner geworden.
Lecram

Bericht door Lecram »

Oorspronkelijk gepost door Majorca
Dat onze weerstand is gebroken, en wij daardoor ootmoedig ons hoofd buigen en erkennen dat God alleen heerser is.
HansB

Bericht door HansB »

Een geest die niet meer weet hoe het moet of hoe het verder moet, zonder God.
Plaats reactie