bevinding? Graag!
Geplaatst: 18 okt 2004, 10:40
Het onderwerp 'bevinding' komt vaak aan de orde op OSW. Begrijpelijk natuurlijk in een omgeving, die de bevindelijke prediking hoog acht.
Zelf constateer ik echter wel eens een verschil tussen dat wat naar mijn mening echt 'bevinding' is en dat wat ik maar noem: 'spreken over bevinding'
Ik bedoel het volgende: bevinding is volgens mij ondervinding of persoonlijke ervaring van wat God gedaan heeft aan mijzelf. Het is dus per definitie een persoonlijke zaak, die natuurlijk wel herkenning kan oproepen bij anderen, die hetzelfde hebben ondervonden.
Het spreken over bevinding is echter iets anders. Dit kan gebeuren, ook als men zelf die bevinding niet heeft. Dan wordt het taalgebruik ook anders. men spreekt in het algemeen en op onbepaalde wijze, met het lidwoord 'een' of men spreekt met behulp van aanwijzende voornaamwoorden 'deze', 'die', 'dat' of 'zo'n'.
Een voorbeeld van het laatste:
Een mens zal gaan ondervinden, dat hij...
Dan zal een zondaar...
Dan komt er in een mens...
Dan gaat die mens...
Dan zal zo'n mens dat woord geloven en dan komt die ondervinding van dat geloof tot die mens......enz.
(Het gaat hier niet over de letterlijke citaten, maar om het kenmerkende onbepaalde en van zichzelf afwijzende karakter van het taalgebruik: een teken dat het niet persoonlijk is)
Nu voel ik best de spanning. Je kan van een predikant niet altijd verlangen, dat hij in de ik-persoon spreekt over de bevinding. Hij moet het wat algemener brengen. Dat geldt natuurlijk ook voor de bijdragen over dit onderwerp op OSW.
Maar toch verlang ik nog wel eens naar de prediking, waarin de predikant niet alleen over de (noodzaak van) de bevinding spreekt en het niet alleen heeft over 'die' anonieme mens die 'dat' geloof deelachtig wordt enz, maar die ook echt vanuit eigen ervaring spreekt en zo niet alleen een leerdient houdt, maar ook een getuigenis geeft.
Was dat niet ook de reden, dat er ooit eens conventikels werden opgericht. Om naast de leerstellige benadering in de prediking (allemaal waar en goed) ook de ondervinding van de individuele gelovige aan het woord te laten komen?
Bevinding? Graag! Maar dan niet alleen de theorie van de bevinding, maar ook graag de 'praktijk' aan het woord. Zodat de kerkdienst een echte geloofsoefening is, waarbij we ook echt het idee hebben, dat de leerstellige theorie van de bevinding middenin de gemeente aanwezig is en gepraktiseerd wordt.
Veel bijdragen over bevinding op OSW ontlenen mijns inziens teveel aan de theoretische kant van de zaak en lijden wat aan de bloedarmoede van een gebrek aan persoonlijke ervaringen hiermee.
En je weet: als je bloedarmoede, hebt, krijg je het maar niet warm.
En je loopt het gevaar, dat de mening postvat, dat de theorie niet goed is, omdat er in de praktijk zo bitter weinig van terecht komt!
gravo
Zelf constateer ik echter wel eens een verschil tussen dat wat naar mijn mening echt 'bevinding' is en dat wat ik maar noem: 'spreken over bevinding'
Ik bedoel het volgende: bevinding is volgens mij ondervinding of persoonlijke ervaring van wat God gedaan heeft aan mijzelf. Het is dus per definitie een persoonlijke zaak, die natuurlijk wel herkenning kan oproepen bij anderen, die hetzelfde hebben ondervonden.
Het spreken over bevinding is echter iets anders. Dit kan gebeuren, ook als men zelf die bevinding niet heeft. Dan wordt het taalgebruik ook anders. men spreekt in het algemeen en op onbepaalde wijze, met het lidwoord 'een' of men spreekt met behulp van aanwijzende voornaamwoorden 'deze', 'die', 'dat' of 'zo'n'.
Een voorbeeld van het laatste:
Een mens zal gaan ondervinden, dat hij...
Dan zal een zondaar...
Dan komt er in een mens...
Dan gaat die mens...
Dan zal zo'n mens dat woord geloven en dan komt die ondervinding van dat geloof tot die mens......enz.
(Het gaat hier niet over de letterlijke citaten, maar om het kenmerkende onbepaalde en van zichzelf afwijzende karakter van het taalgebruik: een teken dat het niet persoonlijk is)
Nu voel ik best de spanning. Je kan van een predikant niet altijd verlangen, dat hij in de ik-persoon spreekt over de bevinding. Hij moet het wat algemener brengen. Dat geldt natuurlijk ook voor de bijdragen over dit onderwerp op OSW.
Maar toch verlang ik nog wel eens naar de prediking, waarin de predikant niet alleen over de (noodzaak van) de bevinding spreekt en het niet alleen heeft over 'die' anonieme mens die 'dat' geloof deelachtig wordt enz, maar die ook echt vanuit eigen ervaring spreekt en zo niet alleen een leerdient houdt, maar ook een getuigenis geeft.
Was dat niet ook de reden, dat er ooit eens conventikels werden opgericht. Om naast de leerstellige benadering in de prediking (allemaal waar en goed) ook de ondervinding van de individuele gelovige aan het woord te laten komen?
Bevinding? Graag! Maar dan niet alleen de theorie van de bevinding, maar ook graag de 'praktijk' aan het woord. Zodat de kerkdienst een echte geloofsoefening is, waarbij we ook echt het idee hebben, dat de leerstellige theorie van de bevinding middenin de gemeente aanwezig is en gepraktiseerd wordt.
Veel bijdragen over bevinding op OSW ontlenen mijns inziens teveel aan de theoretische kant van de zaak en lijden wat aan de bloedarmoede van een gebrek aan persoonlijke ervaringen hiermee.
En je weet: als je bloedarmoede, hebt, krijg je het maar niet warm.
En je loopt het gevaar, dat de mening postvat, dat de theorie niet goed is, omdat er in de praktijk zo bitter weinig van terecht komt!
gravo