Burke stichting

Quazzy

Burke stichting

Bericht door Quazzy »

Hallo!

Als uitzondering plaats ik aan het begin van deze post een hartelijke groet. Na een afwezigheid van vijf maanden hoop ik dat dit voor niemand storend is.

VIjf maanden is natuurlijk een lange tijd, maar ik wil wel zeggen dat ik de meest zinnige discussies in deze tijd wel heb bijgehouden. Voor het grootste gedeelte is er niet veel gewijzigd in het aantal en het soort bezoekers, waardoor ik de meeste mensen nog wel een beetje weet te plaatsen. Ik hoop dat jullie mij ook een beetje gemist hebben de afgelopen maanden.

Waarom ik terug ben? Ik heb het niet al te lang geleden met een idealistische bezoeker van dit forum er kort over gehad: over de Burke stichting. Waar (heel?) Nederland in beroering kwam na het publiceren van hun pamflet, bleef het hier angstvallig stil. Terwijl volgens mij juist de Burke stichting hier veel aanhangers zou moeten hebben.
Het politiek forum is erg stil, zo zie ik in het overzicht. Zou dit komen doordat er nu een politieke komkommertijd is, of door een desinteresse in de politiek? Gezien de eerdere topics lijkt mij daar geen sprake van te zijn en van het eerste al helemaal niet.

Na deze lange inleiding kom ik uiteindelijk tot de Burke stichting. Na de opkomst van het conservatisme in Amerika (met de huidige president Bush als hoogtepunt) denkt de Burke stichting dat ook Nederland klaar is voor een conservatistische opleving. Ik ben geen groot fan van de Burke stichting. Maar misschien komt dit wel doordat ik voor mijzelf een toekomst bij de overheid zie weggelegd en de Burke stichting voor een minimale overheid is :)

De Burke stichting pleit voor een radicale inkrimping van de publieke sector(citaat uit pamflet, geinteresseerden kunnen deze vinden op http://www.burkestichting.nl) Uiteindelijk moet de overheid zich gaan richten op drie kerntaken: defensie, politie en het handhaven van wetten en regels.
De volgende dingen worden hierbij bedoeld:
- Gezondheidszorg wordt hierbij dus geprivatiseerd.
- Belastingen zullen in ieder geval flink lager liggen.
- De prioriteiten wat betreft het milieu zullen flink lager liggen.
- De verzorgingsstaat zoals die nu bestaat zal geheel verdwijnen (met als alternatief een fooi voor mensen die totaal niet kunnen werken (zoals gehandicapten, zo zeggen zij in hun pamflet)
- Het leger zal weer flink uitgebreid worden.
- In de weg liggende internationale verdragen zullen opgezegd worden (EU, Kyoto, etc.)
Helaas is het pamflet maar heel beperkt en dus deze eerste posting ook. Maar deze posting was ook meer bedoeld om de peilen of de Burke stichting wel bekend is en om te kijken hoeveel steun deze stichting heeft.
Egbert

Bericht door Egbert »

Mag ik even, ik zal vooraf zeggen dat mijn politieke interesse net iets boven de nullijn ligt en ook niet van plan ben dit te verhogen (en dat voor iemand die ooit aktief was in de OSL stichtingen en bijna in een schaduwfractie van de SGP heeft gezeten) .
Mijn mening over de Burke stichting na het lezen van de korte punten is misschien wel erg kort door de bocht (daar ben ik goed in) maar luidt 'opdoeken die stichting' daar staat geen woord uit de Bijbel bij. Het nieuwe Gebod (je weet wel liefde tot God en de naaste) wordt volkomen genegeerd.

[Aangepast op 30/10/03 door Egbert]
Met vriendelijke groet, Egbert.

Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15

ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
Vortigern

Bericht door Vortigern »

Oorspronkelijk gepost door Egbert
Mag ik even, ik zal vooraf zeggen dat mijn politieke interesse net iets boven de nullijn ligt en ook niet van plan ben dit te verhogen (en dat voor iemand die ooit aktief was in de OSL stichtingen en bijna in een schaduwfractie van de SGP heeft gezeten) .
Mijn mening over de Burke stichting na het lezen van de korte punten is misschien wel erg kort door de bocht (daar ben ik goed in) maar luidt 'opdoeken die stichting' daar staat geen woord uit de Bijbel bij. Het nieuwe Gebod (je weet wel liefde tot God en de naaste) wordt volkomen genegeerd.

[Aangepast op 30/10/03 door Egbert]
Mijn politiek interesse is ook niet veel boven de nullijn. Maar sommige punten van de burkestichting zijn wel interessant.

Het Nieuwe Gebod wil ik ook niet direct toepassen op de overheid. Christus geeft dit gebod niet aan de overheid maar aan de mensen. Het probleem met Nederland in mijn ogen is, dat aangezien de overheid voor iedereen moet zorgen, de mensen dus maar niet meer voor elkaar zorgen. De zorg taak hoort niet bij de overheid. Alleen voor mensen die echt niets hebben en echt niets kunnen, die zouden bij de overheid nog kunnen aan kloppen. Maar daarvoor zouden ze eerst dus bij particuliere organisatie aankloppen. De overheid is alleen maar goed in geld verslinden.

Wat betreft andere zaken, zoals het milieu, daar ben ik het dus niet mee eens. Je kan niet door blijven klooien met het milieu. Ik zag vanavond op het 8 uur journaal dat de poolkap van de noordpool in 30 jaar flink is geslonken, (het zal morgen wel in het RD staan. ;) ) Het is dus onzin om het milieu minder prioriteit tegeven. Je moet een middel weg zoeken tussen wat nog verantwoord is voor de economie en wat niet.

De belastingen flink lager, wie droomt daar niet van. Maar dat betekend alleen maar weer mee consumeren, toch? en daar gaat het toch niet om. Hoewel ik best wat meer geld op de bank zou willen hebben, denk ik dat ik als "het vermogen gedurig aanwas" ik er dan toch mijn hart opzet. Zelfs nu het vermogen niet direct gedurig aanwas, plak ik er nog aan vast. Dus om dat nu een verbetering te noemen. :!

Er zitten wel leuke punten tussen, maar laat ze eens wat concreter worden. Je kan wel van de zijlijn wat staan schreeuwen, maar dan gaat toch niemand luisteren. Laat ze maar eens meedoen.
limosa

Bericht door limosa »

. . . om de peilen of de Burke stichting wel bekend is . . .

Is wel bekend maar niet welbekend.

Als het op stemmen aankomt zal deze club wellicht vaak dicht bij klein rechts zitten. Maar ze hebben geheel andere uitgangspunten. Van God en Zijn geboden lees ik niet, althans niet expliciet. Impliciet wel want ze bouwen voort op de westerse beschaving waarin de christelijke levensovertuiging wel invloed heeft (gehad?). Verder is de sociale paragraaf nogal dunnetjes heb ik zo het idee. En de mate van beschaving kun je aflezen aan de wijze waarop een land met z'n kwetsbare groepen (kinderen, ouderen, gehandicapten, minder bedeelden) omgaat. Dat komt niet helemaal uit verf. Anderzijds, de softe jaren waarin alles moet kunnen mogen we onderhand wel achter ons laten. Op dat punt kunnen ze wel goede signalen afgeven.
Harry

Bericht door Harry »

Mijn politieke interesse ligt ongeveer bij het kookpunt. Het is inderdaad opvallend dat op dit forum de politieke discussies niet echt veel aandacht krijgen. Jammer, want persoonlijk vind ik veel van dit soort discussies zinvoller dan een debat over de kleur van mijn spijkerbroek.
Wat betreft de Burke-stichting: ik heb bijzonder weinig op met deze nihilistische club. Het denken vanuit het conservatisme zonder de Bijbel is een heilloze weg die mijns inziens eindigt in een spijkerharde maatschappij met een gemarginaliseerde overheid. Bedenk dat deze stichting de rol van de overheid werkelijk tot een absoluut minimum wil beperken, ook als het gaat om de rol van deze overheid als zedenmeester. Wat voor maatschappij krijg je dan?
SGpeetje

Bericht door SGpeetje »

De Edmund Burkestichting is mij wel bekend.

De directeur van deze stichting Dr. Bart Jan Spruyt is afkomstig uit de rechterkant van de gereformeerde gezindte.

maar hij -en zijn stichting- hebben in vergelijking met de SGP wel een afwijkende mening over de rol Kerk en Staat en de de visie op de overheid.

Op zich is dat wel een vreemd idee.

Maar goed...., geloof en werk kunnen bij hem in deze schijnbaar heel verschillend en gescheiden zijn.......................

In zijn algemeenheid vind ik dat een denktank als de burkestichting een positief signaal kan hebben richting de politiek.
na al het linkse geluid van de laatste 9 jaar is het goed om een stevig orgaan te hebben wat het rechts conservatieve gedachtengoed ventileert naar de politiek en maatschappij.

Ook worden sommige meningen die geventileerd worden door de stichting , denk ik , wat gechargeerd weergegeven om toch zijn doel te bereiken. Dat hoeft niet altijd negatief te zijn.

Wel zal de Christelijke Barmhartigheid en Naastenliefde door de overheid wat meer naar voren moeten komen.

En of een sterk gereguleerde overheid ( wat burestichting dus niet wil) ook bijbels is zal ik wat verder moeten onderzoeken.

ik ben overigens al een tijdje van plan om mij wat meer te gaan verdiepen in het gedachtengoed van het conservatisme en deze stichting.

nu het hier op het forum wordt aangezwengeld is dit goede kans om daar mee te beginnen.

kunnen we er hier gelijk wat over converseren en conservatieveren met elkaar .

tot zover deze kjorte eerste reactie.

er zullen er meer komen.

heb zojuist het pamflet helemaal uitgeprint.

http://www.burkestichting.nl/content/nl ... let_zw.pdf

voor degenen die er ook in geinteresserd zijn kijk ook op http://www.burkestichting.nl
SGpeetje

Bericht door SGpeetje »

voor een korte duidelijke uitleg van de visie van de Burkestichting kun je het EO programma Het elfde uur van Andries Knevel terugkijken.

de uitzending was van mei 2003.

http://www.eo.nl/home/html/pijlers-news ... Name=eo.nl

en

EO radioprogramma -de ochtenden-

http://www.eo.nl/home/html/pijlers-news ... Name=eo.nl

de moeite waard om te kijken/luisteren

[Aangepast op 31/10/03 door SGpeetje]
Quazzy

Bericht door Quazzy »

Net even het filmpje van het 11e uur bekeken. Brrr wat een polarisatie. Het doel van de Republikeinen is het voorkomen dat de Democraten in de regering komen. En vervolgens naar net zo'n maatschappij streven als in Amerika. Kenneth Star als voorbeeld durven nemen. Brrr.....

De Burke stichting wil dus de overheid instellen als allerlaatste redmiddel. Dus stel je bent gehandicapt, dan zal je eerst alle maatschappelijke organisaties langs moeten bedelen, omdat deze zogenaamd meer van je zouden houden, om vervolgens voor de gesloten deur van de overheid te komen. Want probeer maar eens te bewijzen dat je genoeg hebt gezocht naar mensen/organisaties die van je willen houden?
Ik vond het een beetje een krampachtige verdediging van het conservatisme.
SGpeetje

Bericht door SGpeetje »

Oorspronkelijk gepost door Quazzy
Net even het filmpje van het 11e uur bekeken. Brrr wat een polarisatie. Het doel van de Republikeinen is het voorkomen dat de Democraten in de regering komen. En vervolgens naar net zo'n maatschappij streven als in Amerika. Kenneth Star als voorbeeld durven nemen. Brrr.....

De Burke stichting wil dus de overheid instellen als allerlaatste redmiddel. Dus stel je bent gehandicapt, dan zal je eerst alle maatschappelijke organisaties langs moeten bedelen, omdat deze zogenaamd meer van je zouden houden, om vervolgens voor de gesloten deur van de overheid te komen. Want probeer maar eens te bewijzen dat je genoeg hebt gezocht naar mensen/organisaties die van je willen houden?
Ik vond het een beetje een krampachtige verdediging van het conservatisme.

zo bevreesd als jij er van bent ben ik niet Quazzy.

Na het lezen van het Pamflet. ( raad ik overigens iedereen aan om daar eens kennis van te nemen) moet ik zeggen dat ik wel veel herkennigspunten tegen kom.

inhoudelijk zal ik hier later nog dieper op reageren.

wat betreft het door jouw geciteerde voorbeeld van gehandicapten.

Ik denk dat er anno 2003 idd wel meer verwacht mag worden van de omgeving van zo'n gehandicapte naaste.
er wordt teveel op de overheid gerekend en gesteund. Er ligt een enorme taak voor de kerk en andere maatschappelijke ( vrijwilligers)organisaties.

Er zijn inNL heel veel vrijwilligers maar nog steeds te weinig. Ik vind zelf dat er nog vee te veel indivudalisme is in deze maatschappij.
als de overheid wat meer zorg los laat ( wat burkestichting voorstaat) worden de mensen voor elkaar veel meer verantwoordelijk.

zal later met wat citaten uit het pamflet e.e.a. duidelijker maken.

Niettemin ben ik het niet met de Burkestichting / BJ Spruyt eens om een soort 2 partijenstelsel te creeren in NL met een links en rechts kamp. en zo een soort Amerikaanse toestand te krijgen hier.
In zo'n stelsel zal er ook absoluut geen plaats zijn voor partijen als SGP en CU.
en das toch wel zeer te betreuren.
Billy

Bericht door Billy »

Als ik het artikel in de krant van afgelopen zaterdag lees kan ik me niet helemaal aan die indruk onttrekken.

ben benieuwd hoe anderen daar over denken na het lezen van het artikel .

overigens staan er heel veel waarheden in dat artikel zoals die geschets worden door Spruyt.

Hij slaat in veel statements de spijker op zijn kop en kan dat eg netjes verwoorden. ( Netter en beter dan ooit PF heeft gedaan)
Proef wel beetje een Wiegel en Bolkestein in hem.
"Indien het hier in 't Vaderland zoo gelegen is, dat men de waarheid niet mag spreken, zoo ist er ellendig gesteld. Nochtans zal ik die spreken, zoo lang als mijn oogen open staan."

Michiel Adriaanszoon de Ruyter
Quazzy

Bericht door Quazzy »

Oorspronkelijk gepost door SGpeetje

wat betreft het door jouw geciteerde voorbeeld van gehandicapten.

Ik denk dat er anno 2003 idd wel meer verwacht mag worden van de omgeving van zo'n gehandicapte naaste.
er wordt teveel op de overheid gerekend en gesteund. Er ligt een enorme taak voor de kerk en andere maatschappelijke ( vrijwilligers)organisaties.
Dus als de overheid de verantwoordelijk voor deze zorg opgeeft, dan komt het automatisch goed? Ik denk het niet en krijg er tegelijkertijd Oost-Europese beelden bij waar gehandicapte kinderen hun leven lang in de kelder doorbrengen en elke dag wat eten toegeworpen krijgen. Dan vind ik de Nederlandse situatie (waar de zorg in vergelijking met andere landen zeer goed is) toch wat beter.
Er zijn inNL heel veel vrijwilligers maar nog steeds te weinig. Ik vind zelf dat er nog vee te veel indivudalisme is in deze maatschappij.
als de overheid wat meer zorg los laat ( wat burkestichting voorstaat) worden de mensen voor elkaar veel meer verantwoordelijk.
Individualisme verander je niet door als overheid dingen af te stoten.
Niettemin ben ik het niet met de Burkestichting / BJ Spruyt eens om een soort 2 partijenstelsel te creeren in NL met een links en rechts kamp. en zo een soort Amerikaanse toestand te krijgen hier.
In zo'n stelsel zal er ook absoluut geen plaats zijn voor partijen als SGP en CU.
en das toch wel zeer te betreuren.
Het voordeel zou dan wel zijn dat de christenen in NL wat meer politiek betrokken raken. Momenteel schrikken de christenen eens in de zoveel tijd wakker als er in de media gesproken wordt over abortus, homo-huwelijk, etcetera. Vervolgens denken ze, "hadden we niet wat politieke partijen die hierover nadachten?", een CU-er en een SGP-er verteld vervolgens een verhaal dat volkomen losstaat van de rest van de discussie en de christen kan weer gerust indutten (want hij heeft zijn zoutend zout ook weer laten spreken).
Quazzy

Bericht door Quazzy »

PF was niet meer dan een demagogische machtswellusteling. Spruyt beweert niet overal een makkelijke oplossing voor te hebben (maar heeft wel demogogische trekjes door "links" overal de schuld van te geven) Bovendien zegt hij (momenteel) geen politieke aspiraties te hebben. Wat betreft gelijkenis met PF lijkt het nog wel mee te vallen.
SGpeetje

Bericht door SGpeetje »

quazzy:

Dus als de overheid de verantwoordelijk voor deze zorg opgeeft, dan komt het automatisch goed? Ik denk het niet en krijg er tegelijkertijd Oost-Europese beelden bij waar gehandicapte kinderen hun leven lang in de kelder doorbrengen en elke dag wat eten toegeworpen krijgen. Dan vind ik de Nederlandse situatie (waar de zorg in vergelijking met andere landen zeer goed is) toch wat beter.

het komt dan niet AUTOMATISCH goed. Maar het kan denk ik ook geen kwaad als de burger zelf wat meer initiatieven ontplooit wat betreft verzorging en naastenliefde.

De overheid krijgt nu de schuld als er iets in de zorg verkeerd gaat. Maar heeft de mens van de 21e eeuw ook niet veel zorg bij de overheid neergelegt die ter principale door de mensen zelf dient te gebeuren? ( zorg voor de naaste zowel in materiele als financiele zaken).

Er moet meer zorg voor elkaar komen i.p.v. de zorg op het bordje van de overehid te deponeren.

Individualisme verander je niet door als overheid dingen af te stoten.
je kan er als overheid wel meer op aan gaan sturen.

ik denk en bovenal hoop ik dat door de huidige bezuinigingsplannen meer mensen, maatschappelijke organisaties als kerken e.d. hun verantwoordelijkheid voor hun naasten zullen nemen. en zaken die voorheen automatisch bij de overheid werden betaald en geregeld nu door naaste familie en vrienden en bekenden wordt gedaan.
( denk bijvb. aan de plannen om zittend ziekenvervoer niet meer te subsidieeren)

denk aan verpleeghuisrel in Oud-Beijerland. Ook families moeten meer verantwoordelijkheid nemen om OOK ouders/familie die in zo'n verpleeghuis zit bij te staan. te bezoeken en evt. te verzorgen in basiszorg. Zodat medische zorg door verplegend personeel gedaan word.
Hoevele ouderen zitten eenzaam in een verpleeghuis gestopt en laat familie het afweten omdat "moe" wel verzorgd word.

terwijl iedereen weet dat er een nijpend tekort is in de zorg.

Kortom ik ben ook wel voor meer de-regulering en betutteling door de overheid.

De moderne mens is het de laatste jaren zo makkelijk gemaakt dat we allemaal kunnen doen waar we zin in hebben en waar de zorg dan wel bij de overheid vandaan moet komen.

Waar blijft onze eigen verantwoordelijkheid en rentmeesterschap dan?

stelling:
Alleen als je mensen zelf meer verantwoordelijk zal laten zijn of minstens hun eigen verantwoordelijkheid laat zien, zal een Normen en Waarden debat inhoud hebben.

Als het vanuit de overheid opgelegt wordt krijg je een betutteling en maak je de mensen lijdzaam.

wat vinden jullie van die stelling?
Barak

Bericht door Barak »

Ik zie in ieder geval voor een overheid die zich steeds meer terug trekt een geweldige uitdaging voor de christenen in dit land. Dan kan ons geloof weer levend worden, want zonder de werken is het dood. En kijk dan niet alleen uit naar je breoders en zusters uit je eigen gemeente, maar zie om naar hen die Christus (nog) niet kennen. Laat het werk van je handen zegenen, opdat mensen tot geloof in de Here Jezus mogen komen.

Als het vanuit de overheid opgelegt wordt krijg je een betutteling en maak je de mensen lijdzaam.

Volstrekt mee eens.
Billy

Bericht door Billy »

Aan alle sympathisanten van de Edmund Burke Stichting

Den Haag, 19 januari 2004

Geachte sympathisant,

In de loop van de tijd hebben vele honderden mensen zich bij ons als sympathisant of als lezer van de Nieuwsbrief aangemeld; zo ook u. Via de email heeft u onze nieuwsbrief en uitnodigingen voor onze bijeenkomsten ontvangen. Wij zijn erg blij met deze vorm van medeleven: mede dankzij u weten wij dat wij het allemaal niet voor niets doen!

Voor dit jaar heeft de Edmund Burke Stichting opnieuw een vol programma aan activiteiten op de rol staan. Dat programma mag ambitieus worden genoemd. Zo gaan wij samen met het Manhattan Institute uit New York (de ‘denktank’ achter oud-burgemeester Rudy Guiliani) een congres over misdaad en veiligheid organiseren. Over noodzakelijke hervormingen in ons stelsel van de gezondheidszorg zullen wij eveneens een congres en enkele seminars houden. Seminars willen wij ook organiseren over het thema ‘Markt en Moraal’ –het thema dat de heer Onno Ruding in de laatste Burkelezing heeft ingeluid-, over Defensie, en over de ontwikkelingen in het familierecht gedurende de afgelopen decennia. Natuurlijk zal er dit jaar ook weer de traditionele Burkelezing zijn. Voor de honderden studenten die inmiddels met de Edmund Burke Stichting geassocieerd zijn, houden wij weer onze zomeruniversiteit, eendaagse conferenties en master classes.

en kijk voor recent intervieuw met Bart Jan Spruyt ( directeur burkestichting) op
http://www.contrasttv.nl

Bart-Jan Spruyt: Integratie mislukt, politiek steekt kop in het zand

Bart-Jan Spruyt, directeur van de Edmund Burke Stichting (EBS) geeft in een vraaggesprek met Contrast TV aan dat de integratie van allochtonen in Nederland is mislukt.

Spruyt loopt hierbij vooruit op de uitkomsten van het onderzoek van de Commissie Blok in de Tweede Kamer. Spruyt pleit voor veel strengere eisen voor nieuwe immigranten die zich in Nederland willen vestigen en voor hardere maatregelen tegen allochtonen die zich verzetten tegen de Nederlandse cultuur.

Tevens geeft hij aan dat de integratie van moslims in Nederland op geen enkele manier kan worden vergeleken met de meer succesvolle integratie van andere immigranten in Nederland gedurende de laatste zestig jaar.
"Indien het hier in 't Vaderland zoo gelegen is, dat men de waarheid niet mag spreken, zoo ist er ellendig gesteld. Nochtans zal ik die spreken, zoo lang als mijn oogen open staan."

Michiel Adriaanszoon de Ruyter
Plaats reactie