Als uitzondering plaats ik aan het begin van deze post een hartelijke groet. Na een afwezigheid van vijf maanden hoop ik dat dit voor niemand storend is.
VIjf maanden is natuurlijk een lange tijd, maar ik wil wel zeggen dat ik de meest zinnige discussies in deze tijd wel heb bijgehouden. Voor het grootste gedeelte is er niet veel gewijzigd in het aantal en het soort bezoekers, waardoor ik de meeste mensen nog wel een beetje weet te plaatsen. Ik hoop dat jullie mij ook een beetje gemist hebben de afgelopen maanden.
Waarom ik terug ben? Ik heb het niet al te lang geleden met een idealistische bezoeker van dit forum er kort over gehad: over de Burke stichting. Waar (heel?) Nederland in beroering kwam na het publiceren van hun pamflet, bleef het hier angstvallig stil. Terwijl volgens mij juist de Burke stichting hier veel aanhangers zou moeten hebben.
Het politiek forum is erg stil, zo zie ik in het overzicht. Zou dit komen doordat er nu een politieke komkommertijd is, of door een desinteresse in de politiek? Gezien de eerdere topics lijkt mij daar geen sprake van te zijn en van het eerste al helemaal niet.
Na deze lange inleiding kom ik uiteindelijk tot de Burke stichting. Na de opkomst van het conservatisme in Amerika (met de huidige president Bush als hoogtepunt) denkt de Burke stichting dat ook Nederland klaar is voor een conservatistische opleving. Ik ben geen groot fan van de Burke stichting. Maar misschien komt dit wel doordat ik voor mijzelf een toekomst bij de overheid zie weggelegd en de Burke stichting voor een minimale overheid is

De Burke stichting pleit voor een radicale inkrimping van de publieke sector(citaat uit pamflet, geinteresseerden kunnen deze vinden op http://www.burkestichting.nl) Uiteindelijk moet de overheid zich gaan richten op drie kerntaken: defensie, politie en het handhaven van wetten en regels.
De volgende dingen worden hierbij bedoeld:
- Gezondheidszorg wordt hierbij dus geprivatiseerd.
- Belastingen zullen in ieder geval flink lager liggen.
- De prioriteiten wat betreft het milieu zullen flink lager liggen.
- De verzorgingsstaat zoals die nu bestaat zal geheel verdwijnen (met als alternatief een fooi voor mensen die totaal niet kunnen werken (zoals gehandicapten, zo zeggen zij in hun pamflet)
- Het leger zal weer flink uitgebreid worden.
- In de weg liggende internationale verdragen zullen opgezegd worden (EU, Kyoto, etc.)
Helaas is het pamflet maar heel beperkt en dus deze eerste posting ook. Maar deze posting was ook meer bedoeld om de peilen of de Burke stichting wel bekend is en om te kijken hoeveel steun deze stichting heeft.