Burgemeester Van Belzen vertrekt naar Barendrecht
GRAAFSTROOM – Burgemeester drs. Jan van Belzen gaat zo goed als zeker per 1 juli uit Graafstroom vertrekken om in Barendrecht de met pensioen gaande M. Th. Van de Wouw op te volgen. Unaniem werd hij door zowel de vertrouwenscommissie als de voltallige gemeenteraad van Barendrecht als eerste bij de Commissaris van de Koningin voor deze post aanbevolen. Ervan uitgaande dat deze dit unanieme advies opvolgt en hem dus bij de Kroon voordraagt, is zijn benoeming nog slechts een formaliteit.
Maandagavond laat werd dit verrassende nieuws bekend gemaakt. Blij verrast was Van Belzen toen hij van zijn voordracht hoorde. “Ik ben de gemeenteraad van Barendrecht veel dank verschuldigd dat ze mij dit krediet geven, dat men mij unaniem als eerste keuze heeft voorgedragen”, is zijn eerste reactie. “Ik hecht zelf altijd aan unanimiteit in de raad, wil een bruggenbouwer zijn, een verbinder tussen partijen. Zo heb ik me hier in Graafstroom altijd opgesteld en zo wil dat ook in Barendrecht gaan doen”.
Hij geeft aan dat bij zijn gesprekken met de vertrouwenscommissie dit aspect nadrukkelijk aan de orde geweest is en dat dit kennelijk ook voor de raad van Barendrecht een doorslaggevende rol heeft gespeeld. “In elk geval is er een groot draagvlak en dat geeft me buitengewoon veel vertrouwen”, aldus Van Belzen, die zegt te willen investeren in relaties met mensen, in rechtstreekse contacten met de bevolking en dat het profiel daarom op zijn lijf geschreven was. Hij wil dan ook graag in Barendrecht gaan wonen. “Want een burgemeester fietst, loopt en is aanwezig in de gemeente. Hoewel dat in een plaats als Barendrecht met bijna 40.000 inwoners natuurlijk wat anders zal zijn dan hier in Graafstroom met amper 10.000 inwoners”.
Barendrecht is straks de grootste gemeente met een SGP-burgemeester in Nederland. Zowel de gemeenteraad als de vertrouwenscomissie van de gemeente waren unaniem in hun oordeel dat Van Belzen de beste keuze voor Barendrecht was. Van Belzen werd verkozen boven de vijftien andere sollicitanten, onder wie één vrouw. De gemeente was op zoek naar iemand die kan optreden als verbinder en coördinator. Bovendien zou de burgemeester moet beschikken over een warme persoonlijkheid, kenmerken waar Graafstrooms huidige burgemeester volgens de Barendrechtse raad in voldoende mate over beschikt.
UITGEKEKEN
Hoewel hij in september al zes jaar in Graafstroom zou zijn en er daarom al stappen zouden moeten worden ondernomen voor zijn herbenoeming, zegt Van Belzen dat hij nog niet op Graafstroom uitgekeken was. “Maar voor mezelf en Barendrecht is het goed dat ik daar heen ga. Ik zie er een taak en opdracht voor mezelf in weggelegd om daar aan de slag te gaan, meer nog dan voor mijn eigen carrière”. Hoewel hij niet wil ontkennen steeds een duidelijke ambitie te hebben om hogerop te gaan. Maar dat wil hij niet als doel op zich zien.
Ook geeft hij toe dat de ophanden zijnde veranderingen van rijkswege in de richting van de gekozen burgemeester toch ook wel een rol heeft meegespeeld. En zijn leeftijd (50). “Als ik nog een keer wilde veranderen, moest ik dat dus wel nu doen”, zegt hij. Eraan toevoegend dat hij de afgelopen tijd nog wel meer sollicitaties had lopen.
UITDAGING
Van Belzen ziet deze opmerkelijke overstap als een fantastische uitdaging en zegt er absoluut niet tegenop te zien. “Integendeel. Barendrecht is een snel groeiende gemeente met enerzijds de authentieke bewoners en anderzijds de vele nieuwe mensen van buitenaf. Als burgemeester moet ik de mensen bij elkaar houden, moet ik de sociale cohesie zien te bevorderen. Dat ligt mij goed”. Hij zegt het dan ook als zijn opdracht te zien om de identiteit van Barendrecht te versterken.
“Bovendien heeft Barendrecht een fascinerende veiligheidsproblematiek. De hogesnelheidslijn en de Betuwelijn komen er bij elkaar. Veiligheid op het spoor heeft altijd mijn hart gehad”, aldus Van Belzen, die onder meer voorzitter is van het project Railplan, dat probeert de hulpverlening voor alle betrokken gemeenten en regio’s langs de HSL en de Betuweroute op een uniforme wijze te regelen.
Met voldoening kijkt hij op zijn periode als burgemeester van Graafstroom terug. Hij zegt hier sterke betrokkenheid van de mensen te hebben gevoeld. En de korte lijnen die hier zijn wellicht te zullen gaan missen, hoewel hij toegeeft wat dat betreft nog niet helemaal te weten wat hem in zijn nieuwe gemeente te wachten staat. Voor Graafstroom zegt hij te hopen dat zijn opvolger in elk geval ook echt weer een burgervader zal zijn.
Van Belzen, die geboren werd in 1954 te Kampen, was sinds 199 burgemeester van Graafstroom. Hij begon zijn loopbaan als leerkracht. Naast zijn werkzaamheden heeft hij zijn doctoraalstudie geschiedenis voltooid. In 1994 is Van Belzen tot gemeenteraadslid van de voormalige gemeente Werkendam benoemd, en van 1997 tot 1999 was hij wethouder binnen die gemeente. In Barendrecht wordt Van Belzen de opvolger van M. Th. De Wouw, die vanwege zijn pensionering stopt met het burgemeesterschap.
(BIJ DE FOTO:)
Drs. Jan van Belzen wordt straks met zijn benoeming in Barendrecht de burgemeester van SGP-huize met de grootste gemeente. Hij treft er een college aan van CDA, VVD en SGP/CU en verwacht er evenals in Graafstroom goed mee aan het werk te kunnen. “Ik ben geen scherpslijper, geen revolutionair, sta midden in mijn partij en midden tussen en boven de andere partijen als burgemeester en maak de dingen graag bespreekbaar.”
bron