Verbaast me niets. Dit is overigens niet alleen in Rusland zo. In Roemenie is momenteel een zeer groot percentage van de bevolking werkeloos. Ik hoorde in Roemenie naast negatieve geluiden over de periode voor de revolutie ook geluiden als: "voor de revolutie hadden we tenminste werk". Toen kon men 1 maal per jaar op vakantie naar de zwarte zee.
Het radikaal afschaffen van de planeconomie naar het kapitalistische model in dergelijke landen heeft ervoor gezorgt dat er werkeloosheid is ontstaan, en een goot deel van de bevolking zeer arm is.
Uitslag onderzoek: 70% Russen wil USSR terug
Ik vraag me af of ze helemaal terug willen. Ik denk dat het meer genuanceerd ligt. Ze willen van de chaos af die na de perestrojka is ontstaan, daar kan ik me wat bij voorstellen. Als er chaos is zijn het niet de meest geciviliseerden die daarvan profiteren. En degenen die altijd gewerkt hebben zijn nu het slachtoffer van de chaos. Ik denk dat het zoeken in Rusland teveel op een soort economische vrijheid gericht is, in plaats van op een goede politieke structuur.
Joh!!! Die opsomming uit het verleden klinkt super-aantrekkelijk!!Oorspronkelijk gepost door Rens
Ik ken het politieke systeem aldaar van binnenuit zéér goed. En ook hoe men het leven leefde volgens een bepaald stramien. De kosten van vrijwel
álles werd zeer laag gehouden. Men kende de zekerheid van een gratis gezondheidssysteem van de conceptie tot aan het graf, men kende een volledig gratis onderwijs van de kleuterschool tot en met de bul op de universiteit, het openbaar vervoer was nog nét niet gratis en zeer fijnmazig.
Het culturele leven was zeer rijk geschakeerd, en voor iedereen toegankelijk: van zeer rijk tot zeer arm. Werk was gegarandeerd voor iedereen, en het verzorgingsprogramma voor diegenen die niet meer konden werken door invaliditeit of door ouderdom was uitstekend geregeld.
Veel in het leven van de Sovjet-burger was geregiseerd, dat mag wáár zijn: velen wisten zich daardoor echter geborgen.
Nu is men echter álles kwijt wat men had: werk, inkomen, sociaal vangnet, cultuur, zekerheden, er is nu slecht of geen onderwijs, slechte of geen gezondheidszorg etc etc.
Daar komt nu nog bij: de levensverwachting van de gemiddelde Rus of Russin is drastisch gedaald:
de Rus leeft nu nog maar gemiddeld 54 jaar (wás 80!!)
de Russin leeft nu nog maar gemiddeld 59 jaar (wás 84!!)
Tja, de Russische burgers zijn er niet op vooruit gegaan sinds het einde van de communistische SovjetUnie!
Rens. :#
Dat je er in die tijd niet bent gaan wonen...............
By the way, die daling van de leeftijdsverwachting die jij noemt is onmogelijk!!!!!
Zelfs in Sierra Leone (genocide) en tijdens de stammenstrijd tussen de Hoetoes en de Toetsies (genocide) was de levensverwachting nog hoger.
Een 'breekje' van Breekijzertje
Nou, de berichten die ik hoor over Rusland, geven toch wel een bedroevend beeld. Vooral de mannen doen vrij weinig nog maar behalve wodka drinken. De vrouwen zijn de enige die nog wat presteren.Oorspronkelijk gepost door BreekijzertjeBy the way, die daling van de leeftijdsverwachting die jij noemt is onmogelijk!!!!!Oorspronkelijk gepost door Rens
Daar komt nu nog bij: de levensverwachting van de gemiddelde Rus of Russin is drastisch gedaald:
de Rus leeft nu nog maar gemiddeld 54 jaar (wás 80!!)
de Russin leeft nu nog maar gemiddeld 59 jaar (wás 84!!)
Tja, de Russische burgers zijn er niet op vooruit gegaan sinds het einde van de communistische SovjetUnie!
Rens. :#
Een 'breekje' van Breekijzertje
Ik heb met oekraïnse mensen gesproken en legde hun toen de vraag voor wat ze liever hadden: de relatieve 'weelde' van toen met de bijbehorende relatieve 'vrijheid' of de vrijheid (niet absoluut) met armoede (niet bijbehorend) . Men koos toch voor armoede met vrijheid maar men zei er wel bij dat ze hoopten dat hun kinderen minder armoede en nog meer vrijheid zouden kennen. Zoals overal geldt heeft de mens een beperkt geheugen en worden altijd alleen de leuke dingen onthouden. We kunnen ook de vraag stellen "waarom zijn er eigenlijk omwentelingen geweest als het zo goed was onder het comm. juk?"
Met vriendelijke groet, Egbert.
Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15
ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15
ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
Iemand die het systeem van binnenuit kent, moet toch ook de waarde van een 'betrouwbare' krant als de Isvestia op waarde kunnen schatten.
Anders gezegd: ik geloof hier niets van. Je kunt in de vraagstelling van alles formuleren en zo de suggestie wekken dat de meeste Russen direct terug zouden willen naar die goede oude tijd.
Maar willen al deze mensen ook Stalin weer terug?
Anders gezegd: ik geloof hier niets van. Je kunt in de vraagstelling van alles formuleren en zo de suggestie wekken dat de meeste Russen direct terug zouden willen naar die goede oude tijd.
Maar willen al deze mensen ook Stalin weer terug?
Rens, ik ken de positie van de Isvestia. Ik vind dat je niet kunt concluderen dat er iets broeit onder de bevolking omdat de Isvestia er ruimschoots over bericht. De krant - en dus eigenlijk Putin - kan er baad bij hebben te doen geloven dat veel Russen verlangen naar de goede oude tijd. Putin past immers vrij goed in het plaatje van veel oud-Sovjetleiders: ondemocratisch, medogenloos en veel te machtig. De Doema heeft in Rusland niets in te brengen!