SGV?
SGV?
Vandaag in RD:
Bezwaren SGP’ers tegen deelname aan kabinet
DEN HAAG - Deelname aan een kabinet door de SGP zet het bestaansrecht van die partij op het spel.
Dat schrijft de Landelijke stichting ter bevordering van de staatkundig gereformeerde beginselen in een open brief aan de kamerfractie en het SGP-hoofdbestuur.
„Wanneer in het regeerbeleid niet ondubbelzinnig opgenomen worden het weren van alle afgoderij en valse godsdiensten, het actief bevorderen van de gereformeerde predikdienst, het instellen van een vloekverbod, het sluiten van de winkels op de dag des Heeren, het invoeren van de doodstraf, het verbieden van abortus en euthanasie, het afschaffen van het homohuwelijk en partnerregistratie, het instellen van een bordeelverbod, enzovoort, dan dient het plaatsen van een handtekening onder een regeerakkoord onbespreekbaar te zijnâ€
Bezwaren SGP’ers tegen deelname aan kabinet
DEN HAAG - Deelname aan een kabinet door de SGP zet het bestaansrecht van die partij op het spel.
Dat schrijft de Landelijke stichting ter bevordering van de staatkundig gereformeerde beginselen in een open brief aan de kamerfractie en het SGP-hoofdbestuur.
„Wanneer in het regeerbeleid niet ondubbelzinnig opgenomen worden het weren van alle afgoderij en valse godsdiensten, het actief bevorderen van de gereformeerde predikdienst, het instellen van een vloekverbod, het sluiten van de winkels op de dag des Heeren, het invoeren van de doodstraf, het verbieden van abortus en euthanasie, het afschaffen van het homohuwelijk en partnerregistratie, het instellen van een bordeelverbod, enzovoort, dan dient het plaatsen van een handtekening onder een regeerakkoord onbespreekbaar te zijnâ€
Vandaar dat de SGP op wezenlijke punten geen water bij de wijn kan doen; als het kan wel wijn bij het water.
Aldus de partij zelf op http://www.sgp.nl/.
Aldus de partij zelf op http://www.sgp.nl/.
We zijn nu 82 jaar verder dan ds. Kersten met z'n uitspraken. Sindsdien is er wel het een en ander veranderd in de samenleving. Ik denk dat je de uitspraken van ds. Kersten niet zonder meer kunt toepassen op de huidige situatie. Ik hoop dat de SGP in de regering komt. Dan kan er in ieder geval op een nog verder afglijden van God een rem gezet worden.
[Aangepast op 29/4/03 door wpv]
[Aangepast op 29/4/03 door wpv]
Precies, degene die dat stukje geschreven heeft in die brief heeft het volgens mij niet helemaal door. Natuurlijk mogen we onze afkomst niet verlogenen, zal ook zeker niet gebeuren.
Het is nu eenmaal zo dat je compromissen moet sluiten als je wilt regeren. Weet zeker dat als CU en SGP gaan meeregeren (waar het jammergenoeg steeds minder op lijkt) er een christelijke wind door de kamer waait.
En dat is het belangrijkste. Stukje bij beetje proberen zaken terug te draaien.
Het is nu eenmaal zo dat je compromissen moet sluiten als je wilt regeren. Weet zeker dat als CU en SGP gaan meeregeren (waar het jammergenoeg steeds minder op lijkt) er een christelijke wind door de kamer waait.
En dat is het belangrijkste. Stukje bij beetje proberen zaken terug te draaien.
- ndonselaar
- Contacteer:
Een beetje ken ik de club wel. Ze groeperen zich rond hun periodiek 'in 't spoor'.
Toch roepen ze bij mij wel wat vraagtekens op. Ten tijde van wijlen Ds. Abma werd er een voorkeursactie gevoerd voor Ds. Mallan. Dit deden ze om de verkeerde wind die er zogezegd door de partij waaide. Hoe is dat toch mogelijk. Ds. Abma was juist iemand die zijn roeping verstond, zeker wat betreft het theocratisch ideaal. Was en is het niet veel onkunde? Of........? Wie weet het.
Toch roepen ze bij mij wel wat vraagtekens op. Ten tijde van wijlen Ds. Abma werd er een voorkeursactie gevoerd voor Ds. Mallan. Dit deden ze om de verkeerde wind die er zogezegd door de partij waaide. Hoe is dat toch mogelijk. Ds. Abma was juist iemand die zijn roeping verstond, zeker wat betreft het theocratisch ideaal. Was en is het niet veel onkunde? Of........? Wie weet het.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Het zou voor de SGP volgens mij een opluchting zijn als die rare lui eens vertrokken.
Die LVtISGB (zoiets krijg je als je het afkort) zijn een stelletje mensen die denken het beste voor te hebben, en het roerend met elkaar eens zijn daarover, maar die geen besef hebben van het feit dat de wereld niet stilstaat. Een zeker pragmatisme is niet verkeerd, als het plaatsvind binnen het kader van het toelaatbare.
Die LVtISGB (zoiets krijg je als je het afkort) zijn een stelletje mensen die denken het beste voor te hebben, en het roerend met elkaar eens zijn daarover, maar die geen besef hebben van het feit dat de wereld niet stilstaat. Een zeker pragmatisme is niet verkeerd, als het plaatsvind binnen het kader van het toelaatbare.
De secularisatie gaat dus ook de SGP niet voorbij..........Oorspronkelijk gepost door Admin
Ze zijn ook aan het verdwijnen. steeds minder mensen blijven bij deze groep.
Uit mijn raadsperiode voor de SGP ben ik zelf ook regelmatig geconfronteerd met deze groep. persoonlijk is bij mij hun uitgave "in het spoor" altijd bij gebleven als "ontspoort" . Niet realistisch en naar mijn mening een verdraaing van woorden van Ds. G.H. Kersten..
Een 'breekje' van Breekijzertje
- ndonselaar
- Contacteer:
Jij dus ook! Toch had ik voor sommige artikelen wel waardering al overheerste bij mij wel het negatieve, zeker omdat ze sommige mensen persoonlijk afschrijven. Dit is en blijft voor mij een breekpunt.Oorspronkelijk gepost door Admin
Ze zijn ook aan het verdwijnen. steeds minder mensen blijven bij deze groep.
Uit mijn raadsperiode voor de SGP ben ik zelf ook regelmatig geconfronteerd met deze groep. persoonlijk is bij mij hun uitgave "in het spoor" altijd bij gebleven als "ontspoort" . Niet realistisch en naar mijn mening een verdraaing van woorden van Ds. G.H. Kersten..
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Bedenk wel dat sommige standpunten van de SGP juist door die extreem orthodoxe groepering komen. Als die groep of bijdraait of uisterft, dan is o.a. het vrouwenstandpunt ook een minder groot probleem.Oorspronkelijk gepost door Robert
tss tss tss,
SGPers SGPers, het pluche lonkte, en daar gaan alle idealen.
Zoals jullie tegen de spoor-lui aankijken kijk ik tegen jullie aan.
Dit zeg ik niet om te stangen oid, maar om jullie te prikkelen weer eens objectief naar jezelf te kijken.
- ndonselaar
- Contacteer:
Mijn opmerking Robert hadden niet zozeer te doen met het standpunt van 'in t spoor' rondom de verkiezingen alswel de trend van hun artikelen in hun gelijknamige periodiek. Dat je het met de CU soms niet eens kan zijn, kan waar zijn, dat ben ik soms ook niet. Hierover heb ik menigmaal hier gepost met diverse CU-ers. Echter hoe soms door dit blad persoonlijk wordt gesproken over mensen gaat naar mijn beleving te ver en als ik schrijf te ver, dan is dat véél te ver. We mogen wel iemands daden beoordelen maar hier nooit een persoonlijke conclusie aan verbinden. Dat heeft weinig meer met ootmoed te maken. Dit doet me ook denken aan
wat Dr. G. v.d. Brink onlangs schreef over de belijdenis. Zeker is de belijdenis hét fundament, maar oneindig veel belangrijker is 'leven we uit de belijdenis?' Tegenwoordig schijnt voor sommige mensen de punt en de komma uit de belijdenis belangrijker te zijn dan het leven uit diezelfde belijdenis.
wat Dr. G. v.d. Brink onlangs schreef over de belijdenis. Zeker is de belijdenis hét fundament, maar oneindig veel belangrijker is 'leven we uit de belijdenis?' Tegenwoordig schijnt voor sommige mensen de punt en de komma uit de belijdenis belangrijker te zijn dan het leven uit diezelfde belijdenis.